Coen aka B_iks - 205 1.6 Gti Motor-uitbouw

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

B_iks wrote:- Olielekkage Krukaskeerring

Nog een paar lullige dingetjes, die zo gefixt zijn. Met name de remleidingen en stuurkogels zijn een zware domper. Weet iemand wat dat zou kunnen kosten als je het zelf doet?


Olielekkage krukaskeerring mag geen APK afkeur zijn. Het is wel een mankement, maar daar kan je; mits je je oliepeil in de gaten houd en het niet te erg word dat je koppeling alleen nog maar uit olie bestaat; nog best een jaar mee doorrijden ;)

Stuurkogels zijn uitermate simpel te vervangen. Als je ook meteen stuur armen erbij koopt, zijn het 2 moertjes per kant. Maak ze exact gelijk en zet het terug.
Enige (grote) nadeel is dat je de auto daarna moet laten uitlijnen, dit is 70-80 euro. Ik heb het niet gedaan, maar je merkt het wel dat ie niet helemaal goed uitgelijnt is.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

en je banden zullen hoogstwaarschijnlijk sneller en scheef afslijten als je niet uitlijnt.

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

Ah ok, uitlijnen dat zal dan wel moeten. Het zijn inderdaad niet allemaal apk puntjes, die olielekkage zit aan de distributiezijde en is overigens zeer minimaal. Daar kan ik wel wat mee doen bij het vervangen van de distributie.

Wel APK zijn volgens het formulier:

1. Achterlichten knipperen mee met richtingaanwijzer (massa?)
2. Afdichting uitlaatklem herstellen
3. Remmen voor lopen aan (klauw gangbaar maken?)
4. Remleiding l + r verroest
5. Stuurkogels l + r te veel speling

Punt 1 en 2 zijn zo gefixt, vermoed ik. Ik heb iig nog een complete nette uitlaatlijn liggen.

Dan punt 3, ik loop al langer met het plan om de 1400-tgs poten eronder te gooien. Daarvan zijn de klauwen bij mijn weten perfect, ietwat dunne schijven en blokken, geen APK-punt. Als ik deze poten nog even aanhoud, is het eenvoudig om een remklauw gangbaar te krijgen?

Punt 4: Stuurkogels, ik kom op zo'n 80 euro voor een twee kogels en twee stangen. Kan dat goedkoper?

Punt 5: Remleiding, wat kosten de stukken van voor naar achter en ook hier de vraag, kan dat ook met universele stukken? Ze gaven 300,- als prijs met montage (originele delen).

En dan nog het uitlijnen dus, want ja toch wel lekker als ie goed spoort :P.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

waarom ook de stuurstangen?
Als je de kogels goed markeert kan je ze vervangen zonder dat uitlijnen nodig is. kogels kosten 17,50 bruto
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

Ik volgde even de tip van Grietje, het is natuurlijk handiger met nameten, maar wel een flinke meerprijs. Eens kijken of ik dat goed kan markeren.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Browny wrote:en je banden zullen hoogstwaarschijnlijk sneller en scheef afslijten als je niet uitlijnt.


Daar ben ik het niet helemaal mee eens...

Scheef afslijten komt doordat je camber anders staat dan recht. Dit is bij een AX alleen niet te verstellen, ja met verlagen of verhogen....

Met uitlijnen zet je alleen je stuurkogels recht. Als je dit niet doet gaat de auto of heel erg sporen zoeken, wil niet meer rechtdoor rijden, of blijft als je instuurt in die bocht staan.
Ik rijd al meer dan een jaar met dezelfde banden op 2 niet (goed) uitgelijnde AXen, slijtage is perfect recht, en ook zeker niet overmatig! Alleen dat sporen zoeken is echt inmens vervelend.

puntje 1 is idd meestal massa, controleer die kabel die van linker achterlicht naar rechter loopt goed op beschadigingen!
Remleidingen vind ik nog wel een prijsje... Wij hebben voor de 1.0 volgens mij 700 euro betaald voor alle remleidingen vervangen.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

Dat uitlijnen laat ik tzt wel doen, nu eerst even door de APK. Overigens wel benieuwd hoe goed dat opmeten werkt.

Woutervanderlaan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: MonApr09, 2007 9:53:45 PM
Location: Zeist

Post by Woutervanderlaan »

He zag ik jou gisteren door het centrum van Amsterdam scheuren met je Mistral? Rond een uurtje of 4, vlakbij de herengracht...? Volgens mij was jij het (aan je kenteken te zien), het was iig een AX mistral met complete en perfecte bestickering..

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

Nee, dat was ik niet. Maar wel leuk om te horen dat er nog eentje rondrijdt met perfecte bestickering. :D

Ik heb btw. YK - 22 - NB

Woutervanderlaan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: MonApr09, 2007 9:53:45 PM
Location: Zeist

Post by Woutervanderlaan »

Oh jammer dat ik het precieze kenteken niet heb opgeschreven.. Het was iets met XZ.... Mooi ding was het.

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

Nee, ik ga er niet aan beginnen. Na de demontage van de eerste onderdelen ter vervanging werd de lijst wel erg lang voor deze Mistral.
Een overzichtje:

- Aandrijfassen
- Koppeling
- Draagarmen
- Stuurkogels, spoorstangkogels
- Remschijven en blokken
- Distributieset
- krukaskeerringen beide zijden
- Tankontluchting, benzineslangen
- Remleidingen voor en achter
- Achterdemper
- Radiateur
- Uitlijnen
- Accu
- APK

Ik vergeet vast wel wat, als ik het goed zou willen aanpakken lopen de kosten over de 1000,- en de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik dan nog een auto heb waar ik niet 100% blij mee kan zijn. De herrie op de snelweg is te. Ook de reden waarom ik 5 jaar terug m'n eerste ax wegdeed en ondanks de pogingen het geluid in te dammen blijft het een eerste-klas-herriemobiel. Neemt niet weg dat ik de ax nog steeds een geweldige auto vind en er komt er vast nog wel eens 1, maar niet als eerste en enige auto.

Mochten er nog mensen onderdelen zoeken: Ik moet nog het een en ander uitzoeken, maar de schuur ligt weer vol. Plaats t.z.t wel een advertentie hier, maar een berichtje mag best. Het motorblok is/was grandioos met de twee laatste verbruiksbeurten van 1:18+ en verder een hoop GT(i)-spul erop.

Wat nu? Voorlopig dit:

Image

1600 GTi van een oud mannetje, heeft wel aandacht nodig omdat een tapeind van het uitlaatspruitstuk is afgebroken. De kop zal er daarom afgehaald moeten worden. Rijdt wel, maar met een klereherrie. Ik zie het meer als een uitdaging deze auto te fixen en dan zie ik het wel, hij is wel wat onzuiniger dan een ax merk ik al. :P

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

jammer :(

maar is het niks om er een donor bij te zoeken? optisch is deze juist nog zo netjes (zeker nu de bestikkering er op zit...) :)

Job
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 553
Joined: ThuJan11, 2007 5:10:51 PM
Location: WESTLAND

Post by Job »

als die in de verkoop gaat, moet je mij misschien maar ff mailen tzt. Aangezien wij momenteel ook een mistral hebben :) , wie weet.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Coen, dit vind ik erg jammer om te lezen... :(
Gezien de lijst aan gebreken kan ik je geen ongelijk geven, maar ik vond het altijd weer een feestje om jouw Mistral te zien, zeker met de originele striping er weer op.

Toen ik afgelopen Citromobile op zondag naar huis wilde gaan en alle flyers onder de ruitenwisser zat te vissen zag ik je AX weer staan en ben ik nog even een foto gaan maken...

Hoop je hier weer snel terug te zien met een AX!

@Citromobile:
Image
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

Het bovenstaande beeld blijft op mijn netvlies. Ik vind het jammer, al was het ook een leerzame ervaring. Ik heb de auto met doorgebrande kabelboom, maar splinternieuwe apk, gekocht. Nog weinig aan auto's gedaan, dus ik vond het geweldig dat ik 'm nog aan de gang kreeg ook. De auto beviel zo goed, dat ik er mijn geliefde bx-en voor de deur uit heb gedaan.

Maar nu ik er de laatste dagen veelvuldig onder heb gelegen, zie ik ook wel dat hij met een dikke knipoog z'n laatste APK heeft gekregen. De remleidingen zijn ernstig aangetast, dat kan niet in een jaartje ontstaan zijn. Overigens waren alle opties en uiterlijke aanpassingen erg praktisch en leuk om er op te klussen, maar ik heb inmiddels wel geleerd dat de technische basis echt gezond moet zijn alvorens je daar eens aan kunt denken.

Verder zal er vast weer eens ax komen, maar dan toch een ax 5-deurs met skirts, liefst in bijzonder kleur of bruin interieur of iets anders geks :P. Uiteraard een type I. Ik wil 'm er gerust voor uit Frankrijk halen. Maar voorlopig even een 205-je, sterker nog: ik heb er nu al twee.
De Gti en een rode 1100-sloper met gebroken d-riem.

De Mistral is vandaag uitgeschreven, ik heb genoten van het laatste ritje. Het waaide lekker door en 60 km/h leek wel 160 km/h en ondanks de voorzichtige bochten was ik zowaar een beetje bang dat ie om zou vallen.
Laatste beeld:

Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

het is wel zonde.....

maaarja, een 5 deurs met skirts is ook veel leuker! Ik heb er nog 1 te koop ;)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Zonde als je die 2 foto's onder elkaar ziet :(

Een TRS zou inderdaad een mooie opvolger zijn.

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

Dat Trs-idee staat nog even in de koelkast, gister de motor van de 205 eruit gehaald.

Image

Naast het afgebroken tapeind ook een lekke krukaskeerring geconstateerd, dus dan maar het rigoreuze werk. Hier een foto van de boosdoener (linksonder), hij zit zo'n 3/4 mm in de kop. Morgen wordt het uitgeboord, ik hoop dat het lukt:

Image

Opvallend is het kleurverschil in de uitlaatpoorten, de auto had vreselijk slechte bougies en -kabels, zou dit een gevolg kunnen zijn?

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

ja dat kan het gevolg zijn.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

grietje wrote: Olielekkage krukaskeerring mag geen APK afkeur zijn. Het is wel een mankement, maar daar kan je; mits je je oliepeil in de gaten houd en het niet te erg word dat je koppeling alleen nog maar uit olie bestaat; nog best een jaar mee doorrijden ;)
Dat kan het dus wel degelijk. Auto mag geen buitensporige olielekkage vertonen (milieu)

Elke druppelende auto heeft dus in het juiste geval afkeur, Dat het een beetje zweet is wat anders
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Post Reply