Wheelnut Citroënloos Renault Clio 1.4 Mexx aut. '97

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Wheelnut IK HEB EEN AX! '91 AX 11 Inj. '00 Saxo 16v

Post by Holländer »

Als je het uitvoert zoals beschreven wordt dat een prachtreparatie! Met wat voor lasapparaat ga je lassen? Ik denk dat MIG het beste resultaat geeft. Succes!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Wheelnut IK HEB EEN AX! '91 AX 11 Inj. '00 Saxo 16v

Post by Wheelnut »

Ik weet nog niet zeker met wat voor apparaat. Ik heb er zelf geen.
Als ik er nergens een kan lenen, dan ben ik van plan een invertortje te huren bij Boels.

Voor de rest, lassen kan ik dus óók nog niet, dus moet ik dat ook even een beetje aanleren...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Wheelnut IK HEB EEN AX! '91 AX 11 Inj. '00 Saxo 16v

Post by citrofenwick »

Het apparaat dat je toont is niet geschikt om mee aan een ax te lassen. Dit is meer voor zwaarder materiaal en is eigenlijk naar mijn mening moeilijker aan te leren dan mig/mag.
AX-kopen is verslavend.

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Wheelnut IK HEB EEN AX! '91 AX 11 Inj. '00 Saxo 16v

Post by Wheelnut »

Aha. Dank je.
Kwestie van verkeerde zuinigheid, denk ik.
MIG/MAG's zijn duurder om te huren, en veel duurder om te kopen...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 346
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

Re: Wheelnut IK HEB EEN AX! '91 AX 11 Inj. '00 Saxo 16v

Post by Fruit »

Mig/mag is wel weer makelijker te leren ;) En als je een beetje marktplaats in de gaten houd kan je vaak 1 kopen voor weinig..

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Wheelnut IK HEB EEN AX! '91 AX 11 Inj. '00 Saxo 16v

Post by AlexanderB »

+1, een beetje cheap-o MIG koop je al voor 50-100 euro tweedehands, dan moet dr meestal wel het een en ander aan gebeuren (op z'n minst een fles gas kopen, soms nog wat ander klein onderhoud.), maar daarna kan je dr prima mee bakken&braden. :) Wat vooral belangrijk is, is dat je draad-doorvoer traploos instelbaar is.

CO2 versus Argon, CO2 is veel goedkoper / gaat langer mee, Argon zou iets minder moeten spetteren (maar merk zelf niet echt veel verschil..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Wheelnut IK HEB EEN AX! '91 AX 11 Inj. '00 Saxo 16v

Post by Jurjenz »

Blijf asjeblieft weg van de el-cheapo apparaten! :) een las is uiteindelijk net zo goed als de lasser, maar goed gereedschap speelt daarin wel een belangrijke rol. Laatst met een maat een Stanley Vip 195 gekocht (tweedehands), stond binnen drie dagen weer op marktplaats omdat deze niet beviel. Binnenkort gaan we de cebora 160 bestellen :D

Maar een goed lasapparaat, reduceerventiel en fles, tja, dat is best een investering helaas. Gemiddeld ax'je is goedkoper..
Last edited by Jurjenz on MonApr27, 2015 10:05:14 PM, edited 1 time in total.
Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Wheelnut IK HEB EEN AX! '91 AX 11 Inj. '00 Saxo 16v

Post by Browny »

Voor het geld van een goede set kan je wel 5 axjes kopen, maar je kan er ook 50 jaar mee doen als je hem niet elke dag gebruikt.

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Wheelnut IK HEB EEN AX! '91 AX 11 Inj. '00 Saxo 16v

Post by Wheelnut »

En daarom gaat mijn voorkeur dus uit van lenen of huren...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Wheelnut IK HEB EEN AX! '91 AX 11 Inj. '00 Saxo 16v

Post by Wheelnut »

Tadaa! Eén geopend linkerachterportier:

Image

Blijkbaar zat ik voor zowel de buitenkant (klinkmechanisme afgebroken) als de binnenkant (kinderslot!) precies raak waarom de deur niet open ging.
Nou heb ik vier jaar voor dit soort dingen op school gezeten, maar ik ben toch altijd een beetje verrast als dat gebeurt...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Wheelnut IK HEB EEN AX! '91 AX 11 Inj. '00 Saxo 16v

Post by Wheelnut »

Los van het "goedkoop is duurkoop" verhaal, is zo'n apparaat geschikt?

MIG met gevulded draad
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Wheelnut IK HEB EEN AX! '91 AX 11 Inj. '00 Saxo 16v

Post by Jurjenz »

Ik heb mij ook lange tijd georiënteerd op de aanschaf van een lasapparaat, vrijwel alle adviezen op lasfora geven voorkeur aan CO2 om te lassen. Gasgevuld draad zal heus wel werken voor huis, tuin en keuken gebruik. Als dat het gebruik wordt, doen! Voor lassen van dun (auto)plaatwerk schijnt het minder geschikt te zijn.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Wheelnut IK HEB EEN AX! '91 AX 11 Inj. '00 Saxo 16v

Post by AlexanderB »

Gevuld draad heeft 2 voordelen: het werkt ook als het waait/buiten (net als beklede electrode), en het is "praktisch" voor de zeer-soms-hobbygebruiker omdat je geen gasfles nodig hebt (die bestwel wat kan kosten als je het niet handig aanpakt.)
Nadelen zijn dr ook: Je moet de "slak" eraf tikken, je kan niet over slak heen lassen (dus eerst borstelen voor je verder last aan/over een lasnaad), draad is flink duurder dan gewoon MIG draad, etc..

Voor de rest geeft MIG met gas (CO2, want goedkoop) een veel schoner resultaat (geen "slak" dus) en werkt het beter op dunner plaatmateriaal (hoewel ik best durf te zeggen dat dat meer een functie is van hoe goed of slecht je lasapparaat is, gevuld-draad zelf is op zich niet het probleem.)

Oh, en gevulde draad past wel in een MIG apparaat, dus je kan altijd een MIG kopen en besluiten om een rol gevuld draad te proberen (zonder gas), en als 't niks is alsnog een flesje CO2 en een rol gewoon migdraad te kopen. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Wheelnut IK HEB EEN AX! '91 AX 11 Inj. '00 Saxo 16v

Post by Wheelnut »

"Zeer-soms-huis-tuin-en-keuken-hobbygebruiker" zie ik mezelf wel in eigenlijk.
Ik zal om te beginnen die drie plekken in mijn AX aanpakken, en daarna sporadisch plekjes wegwerken, denk ik.
Geen hele carrosserie-transplantatie in ieder geval.

Voor de volledigheid, we hebben dus:
Elektrodelassen, volgens deze website vanaf 1,5 mm dik. (Ook duurdere modellen van)

MIG met fluxdraad, ook 1,5 mm.

Invertor elektrode/TIG, vanaf 0,8 mm voor elektrode, 0,5 voor TIG. (TIG ga ik niet aan beginnen)
Dan snap ik eigenlijk niet waarom een invertor ongeschikt zou zijn...

MIG met gas (exclusief gas), vanaf 1 mm. De prijs wordt een beetje hoog, ondanks dat deze een budget-prijs heeft.
Met een gasfles erbij wordt het te duur voor me.

Ik heb even het merk Güde genomen vanwege de prijzen. Mensen hebben gemengde gevoelens over dit merk, geloof ik.
Ook omdat dit "Borg World" gebeuren een showroom hier in de buurt heeft. Relatief gezien...
Nu ik even vlug "MIG" zoek op marktplaats in de verbouwcategorie, kom ik wel één of twee MIG-apparaten tegen, maar wel een pokkenend weg. Elektrode-apparaten zijn alom vertegenwoordigd voor niet heel veel.

Het is mijn bedoeling om dat laswerk klaar te krijgen voor minder dan het me zou kosten om hem naar een lasserij te brengen.
Dus dat is transportkosten x2, plus whatever zo'n laskerel rekent. Laten we zeggen dat dat 300 á 400 euro bij mekaar is. Gebaseerd op ervaringen uit het verleden.

Nu hoor ik jullie denken: "Huren kan ook nog".
Klopt. Huren kan. Maar dan ben ik óók net zoveel geld kwijt (wel met betere apparatuur, neem ik aan), én dan heb ik nog eens de tijdsdruk om dat ding terug te krijgen naar dat verhuurbedrijf. Welke ik dan kan vinden die MIG-spul verhuurt.

Ik begin het spoor een beetje bijster te raken...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Wheelnut IK HEB EEN AX! '91 AX 11 Inj. '00 Saxo 16v

Post by Bossie »

Als je aan je auto gaat lassen, mig/mag of tig. En als je voor mig/mag gaat, dan met gasfles en niet met van gasgevulde draad. Neem een apparaat dat je goed in kunt stellen en neem daar ook de tijd voor, dat is al de helft van goed laswerk.

Wordt dat te duur, laat het laswerk dan doen.
Image Image Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Wheelnut IK HEB EEN AX! '91 AX 11 Inj. '00 Saxo 16v

Post by Holländer »

Ik heb altijd begrepen dat TIG lassen eigenlijk niet geschikt is voor plaatwerk lassen, omdat je dan te veel warmte inbrengt. Hierdoor zou het plaatmateriaal kunnen kromtrekken. Bovendien is TIG lassen erg moeilijk, hier heb je lang voor nodig om dit goed te kunnen.

Leren lassen en beginnen met dun plaatmateriaal is al geen aanrader. Je kunt het beste beginnen met dikke strips staal van 8-10mm. Ik denk dat in jouw geval laten lassen de beste oplossing is. Leren lassen is echt niet gemakkelijk. Succes ermee!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Wheelnut IK HEB EEN AX! '91 AX 11 Inj. '00 Saxo 16v

Post by Wheelnut »

Het is me gelukt om de klink te repareren.
Het achterportier werkt weer naar behoren:

https://youtu.be/wmkzWe1g7uM" onclick="window.open(this.href);return false;
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Wheelnut IK HEB EEN AX! '91 AX 11 Inj. '00 Saxo 16v

Post by Wheelnut »

Van het weekend zeek de koelvloeistof opeens uit de Saxo. Oeps. Niet leuk.
Zo te zien kwam het ergens bij het thermostaathuis vandaan. (Wat je dus bij een 16v niet goed kan zien zonder het luchtfilterhuis te verwijderen)
Thuis maar even alles weggehaald en bekeken, ontlucht en terug gemonteerd.

Ik ben ermee naar mijn werk gereden vandaag, en tot dusver zie ik weinig lekkage meer.
Mijn vermoeden is dat de pakking tussen de koelslang en het thermostaathuis niet zo fijn meer is.
Zolang er niet elke keer oceanen onder mijn versnellingsbak liggen, rij ik er even mee door tot ik bij PPR geweest ben.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Wheelnut IK HEB EEN AX! '91 AX 11 Inj. '00 Saxo 16v

Post by Wheelnut »

Gisteren de AX moeten verzetten om onkruid te wieden.
Ik moet zeggen, een barretje lucht extra in de banden maakt een hoop verschil.
Op een emmer zitten sturen vind ik niet zo fijn...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Wheelnut IK HEB EEN AX! '91 AX 11 Inj. '00 Saxo 16v

Post by Wheelnut »

Saxo is van het weekend bij de nieuwe loods van PPR geweest.
Eén van de leidingen richting de oliekoeler bleek lek te zijn.
En laat dat nou net de duurste koelslang zijn die er is...

Maar goed, belastingteruggaafje is binnen, dus laten vervangen was niet zo'n punt.
De koppeling naar het thermostaathuis brak ook van ellende maar meteen af, dus die ook maar mee,
en gelijk de thermostaat maar meegepakt. Die was voor zover ik weet ook origineel...

Autootje is meteen ook maar weer gekeurd. Eén dag te vroeg. Ik dacht dat er 28 juno stond, maar het was dus julij...
Maar voor de rest he-le-maal geen aandachtspuntjes. Netjes.

De AX die staat een beetje te staan in de voortuin. Daar ga ik binnenkort weer mee beginnen.
Ik heb al een potje roestomvormer om plekjes bij te werken.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Post Reply