degene (AX 1.4i TRS, AX 1.4i TRS, MERC W115, MERC 409)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by Wheelnut »

Ik zie alleen maar kruisjes...

En een AX bereiden? Hoe doe je dat? Koken, bakken, braden?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by JBo »

Ax bereiden duurt heel lang. Je moet veel zout en water toevoegen, na een jaar of 15 is alles heerlijk krokant .... Lol (soort van)
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by Losroyos »

Als je alle lak eraf haalt en daarna gooi je er lauw water met zout op duurt het een 20 minuten tot half uur voor het begint te werken, Spreek uit ervaring zo heb ik mijn motorkap gedaan :D

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by degene »

Ah, je hebt je motorkap gedaan?
Opvallend hoe snel een thread derailed als de plaatjes het niet doen :D

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by Ceristimo »

Inderdaad. Snufje zout, scheutje water en dan lost het zó op.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by Losroyos »

degene wrote:Ah, je hebt je motorkap gedaan?
Opvallend hoe snel een thread derailed als de plaatjes het niet doen :D
ja ik zie in een reactie zout en water en roest, Maar had jou post eigenlijk niet gezien :oops:

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by Wheelnut »

degene wrote: Opvallend hoe snel een thread derailed als de plaatjes het niet doen :D
Thank you, you're welcome! ;)
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by degene »

Oke, ik heb een apk lijstje. Hij is iets langer dan ik had voorzien maar ik zet bij een aantal dingen wel mijn vraagtekens.

- Wiellagers links en rechts achter (is nieuw voor mij)
- Wiel RA draait te zwaar
- Koplampen niet deugdelijk bevestigd (nokjes stuk)
- remschijven voorzijde vervangen. Deze zijn 6,0mm en minimale maat is 9,0mm (apart verhaal want nieuwe schijven zijn 8,0mm dik en ik voel ook nauwelijks een 'richel' op mijn schijven dat slijtage aangeeft)
- Accu staat los (..ok)
- deur RA gaat niet open (afgebroken pinnetje even omhoog vissen)
- ruitensproeier doet niks (zit ook geen pompje in het reservoir)
- alarmlichten doen het niet (hoeft volgens mij ook niet bij een auto uit '91?)
- koplamphoogteverstelling doet het slecht (nog ff die verstelknop er af trekken dan hoeft het ook niet te werken)
- mistlamp achter werkt niet (mistlamp?? weet nergens van?)
- links achter brand de verlichting te zwak (typisch 5 watts lichtopbrengst toch?)
- aansluiting tussen achterdemper en tussendemper lekt (ik heb geen tussendemper, maar de aansluiting naar de achterdemper lekt idd nog)
- tussendemper lekt (maar heb ik ook niet!?)
- voorruit heeft een scheur met aftakking (wel een scheur, geen aftakking. en de scheur zit helemaal rechts dus niet in zichtsveld van bestuurder)

Geen onhaalbare kaart dus! Als ik over 2 weken weer tijd heb ga ik de puntjes wegwerken en zorgen dat dit AXje weer lekker rond kan karren.

AlexB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 247
Joined: ThuFeb18, 2010 10:36:53 PM
Location: Bussum

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by AlexB »

of naar een andere garage gaan als je je twijfels hebt:)

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by degene »

Of van te voren melden dat je je herkeuring alleen door hen laat doen als ze niet moeilijk doen over een aantal punten. Met argumentatie waarom ik die punten onterecht vind.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by AlexanderB »

Verlichting hoort links en rechts wel gelijk te zijn, dus beide 5w of beide 10w..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by Wheelnut »

Misschien is het een massa-probleemje met die achterlichten, en branden ze inderdaad op z'n elfendertigst?
Of die man heeft in de volle zon naar die achterlichten gekeken, kan ook...

-Achterwiellagers: Je hoeft ze nog niet te horen als ze kapot zijn. Je kunt de trillingen ook in de wielophanging voelen.

-Is misschien ook de reden waarom dat achterwiel zwaar draait. Maar dat kan ook liggen aan een handrem die blijft hangen o.i.d.

Die remschijven: Heeft de man gelijk in mbt de minimale dikte. Ik kijk hier in m'n kluwer-vraagbaak, en er staat voor een 1.4 met massieve schijven: 10mm nieuw, 6 mm minimaal. Een richeltje hoeft er niet per se op te zitten, die kan ook wegslijten of afbrokkelen...

De hoogteverstelling: Alleen de knop verwijderen is niet genoeg. Je moet de HELE verstelinrichting verwijderen. Dus ook de kabels enzo.

Mistlamp achter (ik ga er vanuit dat hiermee het mistachterlicht mee bedoeld wordt, en niet mistlampen die zich normaal gesproken aan de voorzijde bevinden): Die doet het meen ik alleen als het dimlicht ingeschakeld is (en het contact). Misschien heeft de keurmeester op een verkeerde manier gekeken?

"tussendemper": misschien bedoelt hij de pijp zelf?

De scheur kan ik zo niet beoordelen, maar volgens jouw omschrijving is het goedkeur.

Alarmlichten weet ik eigenlijk niet...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by degene »

Ah thanks voor de inhoudelijke reactie =)
Maar over die schijven he. Als 6.0mm minimaal is, en ze zijn nu 6.0mm dik. Dan voldoen ze toch (nog net) aan de eis?

Als er na alle boetes en vakanties nog geld overblijft gaat het iig naar nieuwe schijven en blokjes, want ik vind ze niet bepaald lekker remmen. Een beetje alsof ze nog ingeremd moeten worden. Ik weet niet wat Johannus zijn ervaringen waren?
Achter wiellagers lijkt me echt zon klusje waar niemand zin in heeft. Ik heb er geen pers voor in ieder geval. Dus mss op zoek gaan naar goeie 2e hands trommels? want nieuw waren die dingen vrij duur geloof ik.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by AlexanderB »

Lager persen is echt een simpel klusje, als je ergens een pers en bijbehorende attributen (emmertje vol oude en kapotte lagers in verschillende maten als pers-blokjes) kan gebruiken..

Een setje 2ehands trommels is ook een simpele en effectieve oplossing om andere lagers te krijgen, maar dan heb je geen garantie over de staat..

En nieuwe schijven en blokjes hoeven niet zo veel te kosten, 3-5 tienties voor de set schijven, 4 tientjes voor 'sport' blokjes (of 2 voor gewone), en dan remt het weer prima aan de voorkant..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by Rio97 »

Zo, wordt de TRS weer opgeknapt.
Afgelopen herfst ben ik serieus gebeld of ik iets wist van jou grijze AX. Er waren mensen die zich afvroegen of het nog wel rijwaardig was.
Zelf je AX ook gezien, stond er toen niet echt heel florissant bij.

Mijn ex GT staat momenteel bij van Bemmelen te wachten op de sloop. (Als ie al niet weg is)
Lagers van de trommels zijn goed en zitten er nog aan. Misschien kun je ze nog meenemen.
Er hangt trouwens ook nog een complete luchtdichte uitlaat-met-kat onder, kun je zo meenemen ;)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by degene »

Haha Rogier dat meen je?
Hij stond er inderdaad een tijdje niet helemaal lekker bij. Komt vooral door het rechtervoorscherm dat er na een kusje van een andere weggebruiker niet meer lekker uitzag.
Hij heeft nu dus een nieuw onderstel gekregen. Het vorige onderstel van Johannus zijn GT First.
Thanks voor het aanbod wat betreft je ex GT! Ik heb hem wel eens zien staan bij van Bemmelen en moest toen nog aan een opmerking van iemand denken om het dak eraf te slijpen en als kunst aan de muur te hebben.
Ik zal asap eens kijken of ie d'r nog staat.

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by degene »

Ah, helaas hij staat niet meer bij van Bemmelen en ook niet op de voltaweg

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by Rio97 »

Nee, maandag de pers ingegaan... :(
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by Johannus »

Hey Ard!

Ik ben heel benieuwd naar hoe de velgen en veerpoten staan!

Heb je nog fotos?
Image Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by grietje »

Fotos doen het niet Ard!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Post Reply