Sander (2 wiel aangedreven Kangaroe)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ow en over het blokje. 0 bellen in het koelwater en de carter trekt vacuum. zuigerveertjes zijn dus ook top. Was wel even wennen. Hij blaast niet bij de ontluchting maar hij zuigt.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Sander wrote:Ow en over het blokje. 0 bellen in het koelwater en de carter trekt vacuum. zuigerveertjes zijn dus ook top. Was wel even wennen. Hij blaast niet bij de ontluchting maar hij zuigt.


Netjes! Ben benieuwd hoe de mijne zijn... Donderdag komt er ff iemand langs met een compressiemeter, want ik ben h??l benieuwd wat voor blokje dit nu is, aangezien het uit een 106 XSi komt.. wat stond er op jouw blokje? NFZ of NFW?

edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 363
Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
Location: st.nyk
Contact:

Post by edwin ss50 »

nfy
GTI 1.4 8v ---> GTI ... 16v

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

huh? nog aparter :D nou ja... ben benieuwd wat mijn blokje doet :)

edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 363
Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
Location: st.nyk
Contact:

Post by edwin ss50 »

dat blok van sander komt uit een 106 sxi uit 1994, dit blok heeft iets meer compressie dan een nfz, dit blok heeft standaard 105 pk
GTI 1.4 8v ---> GTI ... 16v

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

en karrevrachten koppel.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

blok uit een '95 XSi zou ook 105 pk moeten hebben... en een NFW moeten zijn, die bijna gelijk is aan Sander's blok. daarom ook mijn verbazing toen er een NFZ klaarlag.

edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 363
Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
Location: st.nyk
Contact:

Post by edwin ss50 »

nfz heeft 90 pk
GTI 1.4 8v ---> GTI ... 16v

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

edwin ss50 wrote:nfz heeft 90 pk


blijkbaar niet... compressie = 10,2 - 10,2 - 10,2 - 10,2...

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

kakanox wrote:
edwin ss50 wrote:nfz heeft 90 pk


blijkbaar niet... compressie = 10,2 - 10,2 - 10,2 - 10,2...


ja bij jou wel ;)

maar Sander, hoe ist nou.. waar blijven de foto's :)
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

klik

doe je 'm weg Sander? :P

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Is wel de zelfde auto :wink:
Heb die foto al vaker gezien op inet!
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ja das de gozer van wie ik deze auto gekocht heb. Met sportstuur was ie niet de bocht om te krijgen.

De einddruk van een blok is iets heel anders dan de compressieverhouding kevin.wel hele nette waarden overigens. Dat is een knap blok.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Sander wrote:Ja das de gozer van wie ik deze auto gekocht heb. Met sportstuur was ie niet de bocht om te krijgen.

De einddruk van een blok is iets heel anders dan de compressieverhouding kevin.wel hele nette waarden overigens. Dat is een knap blok.


waar het dus om gaat > compressie v/e NFZ zou 9,6:1 moeten zijn.. NFW/NFY = 10,2/10,3:1.

ik heb een NFZ met 10,2:1, dus 105 pk...?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

De compressieverhouding is het de ruimte iin je cilinders bij bdp gedeeld door de ruimte van je cilinder in odp. Dit is dus een vaste waarde. Deze veranderd ook niet als je blok heel nieuw is of heel gaar. De enige manier om dit te wijzigen is je kop vlakken een dunnere koppaking of andere zuigers. Jij hebt denk ik een compressietest gedaan. Die meet de drukopbouw in de cilinder. Oftwel hoeveel druk kan de zuiger opbouwen. 10,2 is een hele nette waarde dat betekent dat je 10 bar opbouwt in je cilinder alvorens de druk met een grote knal flink hoger wordt. Als deze waarde rond de 9 of 10 ligt is je blokje goed rond de 8 is het einde nabij en 7 en lager is ie echt aan vervanging toe. Dan lekt ie enorm, langs de zuigerveren klepseals of koppakking.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Sander wrote:De compressieverhouding is het de ruimte iin je cilinders bij bdp gedeeld door de ruimte van je cilinder in odp. Dit is dus een vaste waarde. Deze veranderd ook niet als je blok heel nieuw is of heel gaar. De enige manier om dit te wijzigen is je kop vlakken een dunnere koppaking of andere zuigers. Jij hebt denk ik een compressietest gedaan. Die meet de drukopbouw in de cilinder. Oftwel hoeveel druk kan de zuiger opbouwen. 10,2 is een hele nette waarde dat betekent dat je 10 bar opbouwt in je cilinder alvorens de druk met een grote knal flink hoger wordt. Als deze waarde rond de 9 of 10 ligt is je blokje goed rond de 8 is het einde nabij en 7 en lager is ie echt aan vervanging toe. Dan lekt ie enorm, langs de zuigerveren klepseals of koppakking.


hmm.. weet je zeker dat 't niet hetzelfde is dan? >> heb dit al eens eerder laten meten, komt telkens ongeveer overeen met de compressieverhouding.. daarnaast heb ik de beide heren het probleem uitgelegd en zij vertelden me dat dit waarschijnlijk wel een XSI-blokje moest zijn, ondanks dat er NFZ op staat.

edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 363
Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
Location: st.nyk
Contact:

Post by edwin ss50 »

overal in de boekjes staat dat nfz rond de 90 pk heeft, een nfy heeft 105.
een nfz zit ook in een p306 en citroen saxo vtr, deze hebben ook allemaal 90 pk.
een nfy zit in een p106 ralley en een xsi, misschien nog wel meer maar dit komt mij zo even binnen schieten.

je hoeft dus echt niet te denken dat je ook 105 pk hebt, de compressie is anders en de groote van de kleppen ook volgens mij.

en anders zet je hem op de rollerbank, dan weet je het.






een nfy is een tu 5 j2
een nfz is een tu 5 jp
een nfx(16v) is een tu 5 j4

nog meer verschil dus
GTI 1.4 8v ---> GTI ... 16v

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

16V is TU5JP4
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

edwin ss50 wrote:overal in de boekjes staat dat nfz rond de 90 pk heeft, een nfy heeft 105.
een nfz zit ook in een p306 en Citroën saxo vtr, deze hebben ook allemaal 90 pk.
een nfy zit in een p106 ralley en een xsi, misschien nog wel meer maar dit komt mij zo even binnen schieten.

je hoeft dus echt niet te denken dat je ook 105 pk hebt, de compressie is anders en de groote van de kleppen ook volgens mij.

en anders zet je hem op de rollerbank, dan weet je het.

een nfy is een tu 5 j2
een nfz is een tu 5 jp
een nfx(16v) is een tu 5 j4

nog meer verschil dus


kijk je boekjes er dan nog maar eens op na. ik ben aan 't rondbellen gegaan.
er zijn 4 verschillende motoren op de markt gebracht.
de NFY en de NFW zijn bijna identiek.
leveren allebei 105 pk.
dan zijn er NFZ's uitgebracht met 90 en 98 pk (in de 306).
er kwam een moment dat de NFY niet meer goedgekeurd werd, ivm milieu-eisen, en de NFW wel. toen is de NFW doorgeleverd.. of andersom, dat weet ik niet meer precies.
Op dat moment was er een overschot aan cilinderkoppen voor het type dat n?et mocht doorgeleverd worden en een tekort voor het type dat wel mocht. Ook was er een overschot aan NFZ onderblokken.
in die periode zijn er ongeveer 3500-4000 combinatieblokken gebouwd en wereldwijd geleverd.. dat was dus een NFZ onderblok met een NFY of NFW cilinderkop en een hierop aangepast motormanagement. Deze combinatie leverde 102 pk en had een compressie van 10,2:1, net als de NFY/NFW... echter waren de verschillen zo klein dat er geen herkeuring voor hoefde te worden aangevraagd en dus zie je ze niet apart als serie. Het verschil in maximumvermogen mag ook max. 7% zijn en dus was het een risico dat Peugeot makkelijk kon nemen.

Het komt erop neer: waarschijnlijk heb ik een NFZ met een andere kop >> 102 pk.
Dan schijnt de 98pk NFZ een 90pk NFZ te zijn met een ander motormanagement :) dat van de 106 XSi misschien?
M.a.w.: Een gechipte 1.6 TU NFZ levert v??l meer power. Eerder 100pk dan 95 iig.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

wat een gedoe om het precieze aantal pk. Je moet die pk's ook nog maar goed over zien te brengen op je voorwielen, daar gaat het immers om toch! van 0 tot 100 in zo min mogelijk seconden en een lekkere topsnelheid!

Post Reply