Svaan|| Ax 1.1i Volcane --> Verkocht!

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 323
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> APK

Post by Svaan »

*Jeuj* :jump:

We mogen weer een (dik) jaar! :dance

Image

Ik heb er wel een andere koplamp ingezet, omdat bij de oude lamp de ophangpunten waren afgebroken en de lamp er dus letterlijk los in lag... Dat wist ik ook wel, maargoed, lamp zat prima als de kap dicht zat, kon geen kant op, mooi zat! :lol:
Daarmee werd hij dus helaas niet goedgekeurd, dus heb ik op de sloop een goede lamp gevonden en gemonteerd! 8)


Next; de zomerwielen kunnen er zo langzamerhand wel weer onder....

Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 323
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> Nieuwe APK

Post by Svaan »

Even een vraagje mbt olie ervaringen....
Toen ik m'n koplamp vorige week monteerde meteen weer even olie gepeild; naar mijn idee aan de lage kant dus heb ik het kleine beetje dat in m'n reserveblik zat er bij gegooid. Precies goed!

Maargoed nu heb ik dus geen reserve meer... Nu zag ik gister dat de Aldi een 5 liter kan olie voor een tientje in de aanbieding heeft zaterdag.
En ook bij de Action hebben ze goedkope olie hoorde ik.

Maar is dat wat? Welke is beter? Kan ik dit in de Ax doen zonder problemen te krijgen of is dure olie beter? Ik weet dat sommige moderne auto's gevoelig kunnen zijn voor de juiste olie.....

Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 346
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> Nieuwe APK

Post by Fruit »

Heb zelf die van de action heb nog geen problemen gezien. Ik vervang het gewoon iets eerder.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> Nieuwe APK

Post by AlexanderB »

Al (gecombineerd) 60k+ op action olie, en geen problemen. Het voldoet en overtreft de specificaties die 25 jaar geleden door Citroën zijn gesteld aan de olie die dr in moet, dus het zal wel goed zijn. Ik zie de meerwaarde niet zo van olie die tien-twintig keer zo duur is, die heeft geen 10x langere onderhoudsinterval en ook niet 10x betere bescherming.. :)

En geef toe, de AX is een auto gemaakt door Franse boeren, voor Franse boeren, om door Franse boeren onderhouden te worden met dezelfde motorolie die ook in de tractor ging.. :lol:
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 323
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> Nieuwe APK

Post by Svaan »

Dat idee had ik ook een beetje... :lol:

Maareh Action olie dus? Of zal Aldi olie beter (of juist slechter) zijn?
En wat kosda? :lol: Die van de Aldi is zaterdag 5 liter voor 9,99€

En welke viscositeit is het beste? 15w40 kan gewoon of is dat af te raden? Zit nu 10w40 in en wil wel eens kijken naar 15w40 (1.1i 60 pk blokje)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> Nieuwe APK

Post by AlexanderB »

10w40 halfsyntheet (voor €10.nogwat bij de action voor 4L) komt denk ik beter overeen met de aanbeveling van Citroën (10w40 halfsyntheet bij buitentemperaturen tussen -20 en +40, heb het boekje van de auto waarin een hele tabel staat voor verschillende temperaturen en oliediktes..)
15w40 is 1: te dik, dunner is beter, zolang je maar voldoende oliedruk overhoud,
2: vrijwel zeker volmineraal. gewoon bij 10w40 halfsyntheet blijven (wat Citroën aanbeveelt) lijkt me het best. :)
3: niet echt goedkoper, volgens mij kost ie hetzelfde bij de Action (Ze hebben in het assortiment: 5w40 synthetisch, 10w40 halfsynthetisch, en 15w40 mineraal, en 2takt mengsmeringsolie)

Ik heb zelf overigens de 5w40 volsyntheet dr in gegooid, betere bij koude start, en beter geschikt tegen hoge temperaturen (ivm turbo, die er nogsteeds niet op zit. :oops: )
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> Nieuwe APK

Post by Wheelnut »

Bij mijn blokje is het juist de bedoeling dat je er 5w40 ingooit...

10w40 wordt zo'n beetje gezien als de standaardkeus voor zo'n beetje alle motoren, zeker de wat oudere.

15w40 heb ik zelf ook in mijn 1.1i gegooid (was nog oud ook, ik had het al een tijdje liggen), ik heb er geen problemen van ondervonden.
Al was dat maar een litertje, hoogstens twee. De rest is denk ik toch 10w40 geweest.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 323
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> Nieuwe APK

Post by Svaan »

Maareh de Ax kan niet zo goed tegen mineraalolie? Half-synthetisch is dus verstandiger dan mineraal....

Ik wilde juist eens proberen ìets dikkere olie erbij te doen, motor zweet soms een beetje, misschien helpt dikkere olie?? Maar dan moet het wel kunnen :P
Aan de andere kant; zweten doen ze schijnbaar allemaal....

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> Nieuwe APK

Post by AlexanderB »

Dikkere olie helpt niet echt tegen zweten, daarvoor moet je gewoon de zwetende keerringen of pakkingen vervangen, of gewoon lekker laten zweten, zolang het niet al te erg is, niks aan de hand..

Minerale olie is op zich ook prima voor oudere auto's, maar synthetische olie is over het algemeen gewoon beter, heeft meer reinigend vermogen, is stabieler over een breder temperatuurbereik, etc.. :) Halfsynthetisch pakt iig de helft van die verbeteringen mee..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 323
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> Nieuwe APK

Post by Svaan »

...vandaar ook half synthetisch :lol: hahaha

Thx! Ik zal gaan kijken voor 10w40 half-synthetisch ;)

Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 323
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> Nieuwe APK

Post by Svaan »

Gister zag ik de 125.000 km passeren!

En we gaan vrolijk door.... :lol:

Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 323
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> Nieuwe APK

Post by Svaan »

En ook alweer de 126.000 km gepasseerd.

Action olie staat op voorraad en de zomerbanden zitten er inmiddels weer onder. 8)

Nu is vorige week m'n voorlamp gestopt met licht geven, dus een mooi moment om al de hele week m'n mistlampen dienst te laten doen (icm stadslicht) :lol:
Worden die ook eens gebruikt en heb ik ze er destijds niet voor niks in gezet :P


(en ja ik weet het, het mag niet, maar ik vind het beter dan met één kapotte lamp rondrijden. Daarnaast is het elke keer als ik de lampen wil wisselen K**-weer dus het is er nog niet van gekomen :oops: )

Wat me trouwens opvalt; niemand (nog niet ÉÉN) die naar me seint; met de kapotte lamp niet danwel met voeren van de mistlampen niet... :shock:
En ik rij er elke dag mee, over een donkere 80 weg

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> Nieuwe APK

Post by Laurent »

Meestal als iemand met een set mistlichten en een kapotte lamp rijdt, is diegene er al van op de hoogte (waarom voor je anders mistlicht), dus hoef je hem er niet op te attenderen? En als je politie tegenkomt dan is ie natuurlijk vanochtend stuk gegaan en wilde je niet in de regen vervangen, dus wilde je even wachten totdat het droog was.
AX 1.1i Volcane Rood

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> Nieuwe APK

Post by AlexanderB »

Seinen naar mensen met kapotte of verkeerde verlichting heb ik opgegeven, het helpt toch niet (ze weten het al en/of het kan ze niet boeien en komt volgend jaar met de APK wel een keer) en lokt alleen maar agressie uit.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 323
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> Nieuwe APK

Post by Svaan »

haha ja dat excuus had ik ook al bedacht :lol:
Laurent wrote:(waarom voor je anders mistlicht)
Omdat het mooi is :lol:


Ja klopt, maar het viel me wel op. Rij zo af en toe ook met de mistlampen icm met dimlicht (gewoon omdat het kan en ik het leuk vind :P) en dan krijg ik wel knipperreacties...

Doet je verlichting het niet, dan zegt niemand er wat van....

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> Lampje

Post by Ceristimo »

Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom je in Nederland niet met mistlicht aan mag rijden overdag...Mits goed afgesteld (dus niet omhoog gericht) zijn mistlichten totaal niet verblindend.

Ik rij zelf altijd met parkeer- en mistlichten aan overdag.
Doet iedereen hier trouwens. Vind het niet storend en/of verblindend. Je wordt zo juist goed gezien :).
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> Lampje

Post by Jurjenz »

Wat ik extreem storend vind en ook sein als bestuurders (veelal in grijze / zwarte auto's) in de schemering / regen géén verlichting aandoen. Ontzettend irritant is dat. :(
Image

Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 323
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> Lampje

Post by Svaan »

Klopt, feitelijk kun je je mistlampen in Nederland bijna nooit legaal aanzetten. Ja, bij dikke mist/regen/sneeuw en slecht zicht, maar hoevaak per jaar doet zo'n situatie zich voor...?
Maargoed er zijn genoeg fanatieke ''mistlamp-haters'' (ik heb er last van, verblindend, je ziet er zelf toch niks van, stoerdoenerij), dus dat ik nog geen reacties had gehad viel me gewoon op :P

@Jurjenz
Ik ook, dus vandaar dat ik dan maar de mistlampen aanzet, naar mijn mening beter dan maar één lamp... (beter nog; even de lampen wisselen voor twee nieuwe :lol:) Normaal gesproken rijd ik (bijna) altijd met licht aan, ook overdag.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> Lampje

Post by AlexanderB »

Mijn praktijknut van m'n mistlampen was vooral in het buitenland, in het donker over een karrenspoor rijden, grootlicht aan en mistlicht aan, dan zie je veraf goed, en dichtbij/voor de voorbumper ook. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 588
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> Lampje

Post by TvL »

Op donkere weggetjes zijn mistlampen inderdaad erg tof, daarmee wordt de berm veel beter verlicht... Handig tegen overstekend wild :)
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

Post Reply