Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Post by 2Black »

Begint ergens op te lijken qua afwerking nieuwe raamsponningen.

Image

Onder een dikke laag plamuur vonden we nog wat oude ellende compleet met voorgaand laswerk.

Image

En we zijn bij de achterkant aangekomen.
De vorige eigenaren zijn hier flink aan het lassen geslagen en hadden gewoon alles onder geplamuurd.
Al dat plamuur is eraf en toen kwam het ongeveer zo tevoorschijn. Op de foto is het al een beetje schoongemaakt.
Ga niet dit hele deel vervangen hoewel we dat misschien wel zouden moeten doen. Is een beetje een gok.
Gaan het zo schoon maken als mogelijk en dan zien we wel of het langdurig goed blijft als het eenmaal in aanraking is gekomen met Nederlands regenwater...

Image

Inmiddels heb ik de Smooth-A-Ride kit binnen en die hebben we aan de achterkant al in elkaar gezet. Mijn Van had überhaupt geen dempers achter en dat is niet handig als je af en toe vrij in de lucht hangt. Staat steeds de achterwielophanging scheef.
Dit setje maakt tevens dat het onderstel hoogte instelbaar wordt.

Image

Foto van het verschil in hoogte tussen voorbol, achterbol en standaardbol. Deze rubber dingen hebben de functie van de veren zoals we die onder een AX hebben zitten.
Je kunt je (hopelijk) voorstellen dat zo'n véél grotere veerbol aan de voorkant enorm extra demping oplevert en dus extra comfort tot gevolg zou moeten hebben.
Standaard heeft een Mini 4 identieke bollen rondom.

Image
Last edited by 2Black on SatJun09, 2012 1:04:03 AM, edited 1 time in total.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Post by jk »

- Vind je het het niet zonde om - met al dat werk - het slechte laswerk aan de achterkant zo te laten?

- Grappig, die ontwerpmodificatie voor het rubberveersysteem had ik in de jaren '70 ook bedacht.
Leuk dat iemand het nu op de markt heeft gebracht.
Als ik ooit nog eens een niet-Hydrolastic Mini zou kopen, zou ik dit gaan monteren denk ik.

Je schiet goed op met je project!
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Post by 2Black »

@jk:
dat laswerk is niet zozeer slecht alswel slordig. Het is geen supercruciaal deel en kan eventueel ooit nog eens geheel vervangen worden.
Met al het slijpwerk dat er na het maken van die foto aan is gedaan ziet het er overigens al véél beter uit.

Die veerbollen zijn ontworpen door Dr. Alex Moulton, die ook de originele vering heeft gedaan.
Engelsen houden niet van productverbetering en dus is men nooit overgestapt op iets beters in de fabriek (zie het eeuwig blijven aanmodderen met de A-series, het nooit oplossen van roestgevoeligheid, nooit een 5-bak ...) :?
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Post by jk »

2Black wrote:@jk:

Die veerbollen zijn ontworpen door Dr. Alex Moulton, die ook de originele vering heeft gedaan.
Engelsen houden niet van productverbetering en dus is men nooit overgestapt op iets beters in de fabriek (zie het eeuwig blijven aanmodderen met de A-series, het nooit oplossen van roestgevoeligheid, nooit een 5-bak ...) :?
Inderdaad houden veel Britse bedrijven vaak vast aan het oorspronkelijke ontwerp.
Daarentegen ontstaan rondom die bedrijven hele industrieën met verbeterde producten (ook Moulton heeft blijkbaar niet stilgezeten).

Ik vind de A-series engine ook naar tegenwoordige maatstaven nog steeds een heel goede, betrouwbare en zuinige (langeslag-)motor, ook al heeft hij dan zijn wortels in de jaren '30.
Net zoiets als de XU-motor van Peugeot-Citroën (uit de jaren '80).

De AX vind ik de werkelijke opvolger/doorontwikkeling van de oorspronkelijke Mini.
De Mini Metro was een beetje een halfslachtige doorontwikkeling en is mislukt.
De BMW-Mini is gewoon een kleine BMW met afmetingen die alleen in het interieur aan de oorspronkelijk Mini doen denken.
Geef mij maar de oude Mini, of een AX, beide briljante minimalistische ontwerpen die met enig onderhoud eindeloos meegaan.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Post by 2Black »

En weer verder...
Inmiddels zijn we bezig met de achterdeuren van de Van, een meestal behoorlijk roestig deel.
Na inspectie bleek de rechterdeur van de blauwe Van al aangepakt, kwam een prachtig stuk vertint metaal onder de dikke laag plamuur tevoorschijn. Dat scheelt.
Links is echter wel een probleem en uiteindelijk besloten dat het linker exemplaar uit de rode Van restaurabel moest zijn.
Dus... aan de slag met slijpschijf en lasapperaat om er een reparatiestuk aan te maken.
Achteraf had ik misschien net zo goed op zoek kunnen gaan naar een nieuwe deur want qua kosten zal het met deze hoeveelheid werk weinig schelen :roll: .

Linker achterdeur, bovenop een stuk van wat we eraf gezaagd hebben. Licht roestig.
Image

Reparatiepaneel dat ter vervanging gaat dienen.
Image

Buitenkant na lassen en slijpen.
Image

Nog meer slijpen na laswerk, binnenkant.
Image

Eindresultaat binnenkant, niet slecht!
Image

Ook nog een plaatje van de achterkant van de Van nadat dat stuk is afgewerkt. Met de hobbelige zooi die het daar was valt ook dit niet tegen.
Image
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Post by citrofenwick »

Mooi carosseriewerk idd :)
AX-kopen is verslavend.

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Post by Losroyos »

Je bent en blijft er maar druk mee he :D

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Post by Holländer »

Je pakt het grondig aan hoor, heel mooi om te zien. Ik kan me voorstellen dat als deze eenmaal op de weg is je meer dan tevreden zult zijn! wat een top project, ga zo door!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Post by 2Black »

@citrofenwick, losroyos & höllander: THX :-D
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Post by Henk Bats »

Collin, ook hier van harte gefeliciteerd met je verjaardag :verjaardag

groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Post by Losroyos »

Gefelciteerd :D

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Post by Drake »

Beetje laat, maar gefeliciteerd alsnog!

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Post by 2Black »

Vanwege de zomervakantie en het dientengevolge thuiszijn van kinderen weinig voortgang op Van restauratiegebied :(
Maar afgelopen vrijdag heb ik gelukkig het skateboard professional zijn van Sebastian als excuus kunnen aangrijpen voor een kleine excursie naar Deventer.
Voor de skater is daar Burnside en voor mij de Mini/LandRover specialist Longbridge.
Longbridge heeft ervaring met het inbouwen van de Suzuki Swift GTi motor in Mini's... en levert het subframe dat je daarvoor nodig hebt.
Dat wilde ik eerst weleens zelf zien natuurlijk en onlangs heeft men 4 subframes binnengekregen dus kon ik zo'n ding nu gaan bekijken.
Leuk gesprek gehad met de eigenaar en genoeg wijzer geworden. De subframes komen van AllSpeed Engineering in Engeland maar worden door Longbridge nog verder vervolmaakt (naar oude engelse traditie maken ze daar iets leuks dat vervolgens niet wordt uit-ontwikkeld...) en voorzien van een wél kwalitatief goede poedercoating.
Gaat wel een paar centen kosten... zo'n €1200 voor enkel het subframe en dan komen er nog draagarmen en aandrijfassen bij.

Kortom, weer een sprongetje verder.
Nu nog op zoek naar een Suzuki Swift (GTi DOHC 16v of na 2000 SOHC 16v) Swift 1.3 motor voor weinig.

Image
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Post by 2Black »

Tjonge... al bijna anderhalve maand niets te melden?
Schande!

Heb het ook véél te druk met m'n nieuwe handeltje (met nadruk op 'tje').

BamBam rijdt braaf 1:16 en verder heb ik eigenlijk ook niets mobiels te melden. Of het moet zijn dat er een Suzuki Swift GTi op mysterieuze wijze aan m'n neus voorbij ging... :(
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Post by jk »

2Black wrote:Tjonge... al bijna anderhalve maand niets te melden?
Schande!

Heb het ook véél te druk met m'n nieuwe handeltje (met nadruk op 'tje').

BamBam rijdt braaf 1:16 en verder heb ik eigenlijk ook niets mobiels te melden. Of het moet zijn dat er een Suzuki Swift GTi op mysterieuze wijze aan m'n neus voorbij ging... :(
Dat is toch onvoorstelbaar?
Een auto van 40 jaar oud die net zo zuinig is als al die volledig met electronica opgetuigde hokjes van tegenwoordig?
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Post by Holländer »

haha inderdaad, en wát voor auto! heel cool! ben benieuwd wat een mini doet met een 1.3 DOHC 16V erin :D

die mag je wel een showen op een meeting al 't zo ver is!
2Black wrote: Of het moet zijn dat er een Suzuki Swift GTi op mysterieuze wijze aan m'n neus voorbij ging... :(
Bedoel je dat je er bijna één had? Ik ben benieuwd naar het mysterieuze verhaal!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Post by 2Black »

Holländer wrote:Bedoel je dat je er bijna één had? Ik ben benieuwd naar het mysterieuze verhaal!
Ja, had afgesproken er 1 te kopen.
Eesrt mail, toen gebeld. Leuk gesprek gehad en koopafspraak gemaakt.
Zou nog weekje duren want ze ging 4-daagse van Nijmegen lopen én moest nog even nieuw kenteken aanvragen (overschrijvingsbewijs kwijt).
Niets meer van gehoord, heb 2x gemaild en 2x gebeld. Nergens antwoord op.
Kutwijf... (sorry moddereters)
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Post by Netheo »

ik veronderstel dat de swift gti motor voor in de mini is. Klein vraagje, waarom leg je er geen B16 in van een Honda Civic VTI/SIR? :D 160 pk standaard en er zijn er je al veel voor gegaan.

Link
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Post by 2Black »

Netheo wrote:Klein vraagje, waarom leg je er geen B16 in van een Honda Civic VTI/SIR? :D
Simpel, omdat ik géén 'snelle' Mini wil bouwen!
Bovendien past dat blok er eigenlijk alleen maar in als je A) een flip-front maakt B) een verlengde neus maakt
Zo niet wordt het wel héél erg krap!

Swift omdat het kan en omdat ik dan alles kan moderniseren qua motormanagement en op lpg (via KDFi) zou kunnen gaan rijden.
Comfortabel en toch vlot, met 5 bak!
Doel is een veel-kilometers Van en geen 'leuk voor het circuit maar verder te extreem' auto.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Post by 2Black »

En inmiddels zitten we in oktober en heb ik al bijna 2 maanden niets Mini-gerelateerds gedaan..
En dat komt doordat ik sinds kort "ondernemer" ben en dat me zo'n 12 uur per dag bezig houdt.
Zit tot 01:00 uur achter de computer voor het geval er nog iets met Californië te bespreken valt...
Al met al dus erg tijdsintensief, maar ook leuk. Helpen bij een Mini restauratie doet het alleen niet!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Post Reply