Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! Ook klein maar geen AX.

Post by jk »

De naalden defiëren bij een SU (met zuiger) en Stromberg (met membraan) het karakter van de carburateur.
Vergeet niet om ook de messing 'jet' met daarin de boring die de getrapte naald gedeeltelijk vrijgeeft zonodig te vernieuwen, want deze slijt ook.
Meestal zijn de naalden moeilijk precies te centreren zodat de naald langs de wand van de boring loopt en slijtage veroorzaakt, en als ik het goed heb zijn bij de latere typen SU de naalden zelfs altijd met veerdruk tegen deze wand aangedrukt.

Ik heb altijd mijn Mini's afgesteld met behulp van de Colortune waarmee je een aardig inzicht krijgt in het gedrag van de carburateur bij 'onbelast', precies het gebied waar BamBam! nu een probleem heeft.
Als ik dan met de Colortune wist waar de afstelling ongeveer moest staan kon ik door gasgeven en weer loslaten aan het al dan niet knallen in de uitlaat horen of de afstelling goed was en zonodig bijregelen (onregelmatig knallen = te arm, het bekende knorrende A-Series engine geluid = afstelling correct).
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! Ook klein maar geen AX.

Post by 2Black »

@JK: dank!

Afstellen carburateur doe ik niet zelf (en trouwens, onbelast is er geen enkel probleem) dat doet m'n vriend de Mini-specialist. Na 25 jaar als in Mini's gespecialiseerde garagehouder zal hij toch wel weten hoe je een carburateur afsteld... . En qua naalden is het dan trial-and-error, gelukkig heeft hij er vele liggen en heb ikzelf net 2 specifieke exemplaren besteld.
Voor het preciesere werk hangen we BamBam ook nog bij Renard Automobiles aan de 4-gas tester, en als we toch daar zijn is Nard ook niet onbekend met carburateurs.

Het zit'm hier ook in de onbekende combi der onderdelen, de laatste 20 jaar (zeg maar) wordt er sowieso minder en minder getuned met de 1000cc motoren. Bijna alles wat er te koop is en/of waarover info te lezen valt gaat over 1275cc of groter. Bij de small-bore blokken is het kennelijk gewoon lastig.
Zo bleek al bij het gekochte inlaatspruitstuk dat in feite voor de HIF44 gemaakt is, en dat is inmiddels het enige single-carb ding dat wordt aangeboden. Of je nu bij MiniSpares, MiniSport, Limora, MiniMania of waar dan ook kijkt, ze verkopen allemaal hetzelfde HIF44 geoptimaliseerde ding. En dat is dus voor de grotere cilinderinhoud.
Dat geldt ook voor de uitlaat trouwens, een spruitstuk voor (race) <1100cc is er niet meer. Alles gericht op >1275. Vroeger, zeg maar tot 20 jaar geleden, kon je kiezen uit zeker 15 verschillende spruitstukken of meer óók voor de 1000.
Mijn geval is misschien zelfs extra lastig met de 12G275 (998 Cooper S) cilinderkop die véél grotere kleppen heeft dan gewoon 998, dus zijn normale uitgangspunten al niet meer van toepassing. En daar hangt dan een Maniflow race LVB aan die weer in de RC40 zit.
Er kan dus heel veel lucht uit..., nu nog de beste manier vinden voor de lucht erin. Moet een zo hoog mogelijke snelheid zien te halen.
Heb trouwens vanmiddag ook uitgebreid in de A-series bijbel (Tuning the A-series engine, door David Vizard. Hier interessante beelden van hem: JijBuis, Vizard lezing (ook interessant voor AX-rijders vanwege het stuk over K&N filters.. en meer)) zitten kijken hoor, de geknutselde inlaat heb ik flink bewerkt met de Dremel :) .

Over een week komen nog wat MiniSport dingetjes binnen, dan fröbelen we verder.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! Ook klein maar geen AX.

Post by Mastenhose »

Collin, een Mini in de nieuwe NN-commercial (jammer dat ie zo toegetakeld wordt!)
Youtube
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! Ook klein maar geen AX.

Post by 2Black »

Gezien Marco.
De man van het reclamebureau heeft een 'excuusbrief' aan de Mini 7 Club gestuurd. Kennelijk is de Mini geheel hersteld..
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! Ook klein maar geen AX.

Post by Losroyos »

Waarom moet daarvoor in gods naam een excuus brief gestuurd worden.. dat vind ik toch wel zon onzin maar goed. Laten wij gaan klagen dat die AX bij slechteste chaauffeur die stoelen ramde miss krijgen we ook zon brief woehoe :D

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! Ook klein maar geen AX.

Post by MBa@NL »

Losroyos wrote:Laten wij gaan klagen dat die AX bij slechteste chaauffeur die stoelen ramde miss krijgen we ook zon brief woehoe :D
Als je een beetje Top Gear volgt dan kun je programma makers beter GEEN brieven sturen. ;-) De Morris Marina Owners Club heeft dit aan den lijve ondervonden...

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! Ook klein maar geen AX.

Post by Losroyos »

hahaha ja idd maar dat is top gear :P Al was het wel dood zonde wat ze met die GT 5 deurs gedaan hebben maar goed. laten we der niet te lang over dim dammen.

Collin gelukt met expirimenteren?

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! Ook klein maar geen AX.

Post by jk »

MBa@NL wrote:
Losroyos wrote:Laten wij gaan klagen dat die AX bij slechteste chaauffeur die stoelen ramde miss krijgen we ook zon brief woehoe :D
Als je een beetje Top Gear volgt dan kun je programma makers beter GEEN brieven sturen. ;-) De Morris Marina Owners Club heeft dit aan den lijve ondervonden...
Ik zoek nog zo'n Marina/Ital achteras.

Marina/Ital was m.i. wel het absolute dieptepunt van British Leyland en de hele Engelse autoindustrie trouwens.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! Ook klein maar geen AX.

Post by 2Black »

Losroyos wrote:Waarom moet daarvoor in gods naam een excuus brief gestuurd worden..
Dat MOET ook niet, en er was ook niet om gevraagd. Dat deed de productie-kerel van de reclamefilm zelf.

Goed, en dan nu Bam Bam... :)
Vandaag kwamen dan eindelijk m'n K&N inlegfilter, 2 carb-naalden en een carburateur-veer binnen.
Voor AX (carburateur) rijders wellicht een onbekend fenomeen maar voor de diverse SU carbuteurs (HS2, 4, 6, HIF38, 44 etc.) bestaan honderden verschillende naalden die bepalen hoeveel benzine er bij een bepaalde luchtstroom (cq. toerental) de motor in kan. Daarnaast heb je nog een aantal veren die dan weer de tegendruk bepalen bij het opentrekken van die naald.
Na het opgooien van een € munt had ik besloten om 'ter leering ende vermaeck' naalden AAR en AAV te bestellen omdat die bedoeld zijn voor meer benzine bij midden- en hoogtoerig draaien van de motor. Je moet iets tenslotte.
Dus carburaeur open en naald & veer vervangen, eerst met de extreemste naald (AAV) .... dat was gelijk prut want wilde niet eens lopen zonder choke en liefst daarna nog steeds niet onder de 3500 tpm. Toen de AAR en dat ging al beter maar die hield in tussen de 2000 en 4000 (met de sterkere veer) dus ... ook niet goed.
Toen nog de veer teruggewisseld naar de oude zodat de naald misschien makkelijkere omhooggtrokken kon worden. Iets beter maar niet genoeg.

Tja... en toen hadden we zo'n 10 naalden op tafel liggen :? :wall

Die naalden werken eigenlijk heel simpel. Ze zijn zo'n 5cm lang en lopen van dik naar dun. Boven is dik en dat is het stationair-gebied, vervolgens is het dunste stukje op het eind het maximale toerental zeg maar. Hoe dunner hoe meer benzine en met die kennis ga je knutselen.
De AAR deed het bijna goed in het middengebied, slecht in laag én hoog. De AAV deed het niet bij laag, slecht in het midden en erg goed hoog (geloof ik te hebben bemerkt...) De AAA die erin zat deed het nergens goed maar je kon er mee rijden.
Toen zijn we met een micrometer ook de overige naalden gaan meten en kwamen een ABD (?) naald tegen die bij meten in de buurt kwam van AAV en AAR in het mid-hoog gebied maar duidelijk iets anders (beter!) in het lagere gebied. Die naald hebben we nog wat bijgeschuurd (dus ietsje dunner) en geprobeerd :D jippie!
Toen deed 'ie het ineens wél! Althans ik kan nu zelfs echt gasgeven en hoef niet pedaalstrelend te accelereren. Dat miniscule verschil in naalddikte op bepaalde stukken maakt een gigantisch verschil uit. Mét de sterkere (rood, voor intimi) veer.
Toen nog het K&N inlegfilter in de behuizing gedaan en de carb afgesteld. Uiteindelijk voor puntjes op de i ook nog de ontsteking nagelopen.

Echt vééél beter dan eerst. Ongetwijfeld niet optimaal maar meer zit er nu gewoon niet in.
We maken ons wel wat zorgen (I use the term 'we' looseley because I just stood there...) om eventueel pingelen. Met deze 12G295 kop, en alle andere overbemeten zooi is het niet onlogisch dat Euro98 beter is voor Bam Bam. Dat ga ik binnenkort (tanken moet zeer regelmatig ...) maar eens proberen.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! Ook klein maar geen AX.

Post by Losroyos »

Klinkt goed :D

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! Ook klein maar geen AX.

Post by 2Black »

Terwijl jullie allemaal op CitroMobile rondslenterden had ik eindelijk de mogelijkheid m'n Mini Van eens op de brug te zetten :wink:
Dat was al die tijd nog niet gebeurd en eigenlijk hadden we dus geen idee van hoe goed (of slecht) het hok er aan de o zo belangrijke onderkant aan toe is.
Eindelijk eens iets dat meezit.... de onderkant is kei- en keihard! Daar blijkt in het verre verleden al aardig wat moete ingestopt te zijn.

Gelukkig maar want als je ziet wat voor een prutswerk er optisch verder aan dat ding is gedaan...

Paar plaatjes:

strakke bodemplaat, zelfs nergens een lasplekje te zien.
Image

bodem achterzijde, ter hoogte van benzinetank. Ook helemaal gaaf.
Image

deel van subframe achter. Lijkt wel gloednieuw! Rode delen wielophanging... +5pk!
Image

subframe & bodem voorkant. Ook perfect!
Image

Kortom, erg blij mee. Dat scheelt héél veel werk & kosten.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! Ook klein maar geen AX.

Post by Rio97 »

Klinkt en ziet er erg goed uit!
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! Ook klein maar geen AX.

Post by Mastenhose »

Veelbelovend, Collin!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! Ook klein maar geen AX.

Post by 2Black »

Thx Marco!

Inmiddels het motorblok eruit en de neus eraf.
Daar bleek de kwaliteit van voorgaande restauratie al flink te zijn gedaald t.o.v. de bodem....
Gelukkig moest de neus er sowieso al af vanwege de roestvorming in een aantal naden.

Motor eruit.
Image

Neus eraf.
Image
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

stan
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 86
Joined: WedNov04, 2009 6:24:47 PM
Location: Hoogerheide/ noord brabant

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! Ook klein maar geen AX.

Post by stan »

gaaf project collin

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! Ook klein maar geen AX.

Post by 2Black »

Inmiddels bij MiniSpares plaatwerk (front & wielkast/zijschermen) besteld en bij MiniSport de zgn. Moulton Smooth-A-Ride kit.

Nu bezig met het herstel van de zijruiten van de Van.
De vandalen voor mij hadden de sponningen eruit gezaagd en wilden dat allemaal vlak maken. Nu dus terug naar Traveller ruiten.
Dat wordt nog een hele klus...

De uitgezaagde sponning.
Image

Het op maat maken van de Traveller sponning. Die lassen we (I use the term 'we' loosely..., Peter does all the work) er van binnen in en hopen dat dan fatsoenlijk af te werken...
Image
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! Ook klein maar geen AX.

Post by jk »

Als ik mij goed herinner had de Van een vlakke laadruimte tot aan de voorstoelen, en de Traveler een achterbank met de bijbehorende beenruimte.
Hoe is de vloer in jouw Estate?
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! Ook klein maar geen AX.

Post by 2Black »

jk wrote:Als ik mij goed herinner had de Van een vlakke laadruimte tot aan de voorstoelen, en de Traveler een achterbank met de bijbehorende beenruimte.
Hoe is de vloer in jouw Estate?
Je hebt helemaal gelijk.
Ik moet het woord Traveller niet meer gebruiken want dat klopt niet.
Ik wist niet dat Traveller/Countryman achter schuiframen hadden en niet deze.
Het is dus gewoon een Van met ramen.
Peter (MiniMania) vertelde me vandaag dat veel in NL aankomende Van's linea-recta naar Hollandia (van de zonnedakjes..) gingen en daar werd dan het achter-zijpaneel uitgezaagd en voorzien van glas. Soms met grof geweld en zonder enige afwerking zodat het onder de rubbers extra snel kon rotten... :(

Mijn vloer is dus vlak tot achter de voorstoelen (waar je trouwens best een bankje op kunt zetten).

Foto van de al voorbereidde kant:
Image

Nu het paneel aan de andere kant verwijderen. Eerst plamuur afsteken door verhitting met brander.
Daarna de puntlassen doorslijpen.
Image
Image

En uiteindelijk komt het paneel dan los...
Image
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie pro

Post by 2Black »

Ach... kom ik toch zomaar een foto tegen van Nigel op weg naar z'n laatste rustplaats..

Image
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Post by 2Black »

Raamsponning aan de linkerkant zit erin.
Al het staal rondom kaalgemaakt en in de (Innotec) zinkcoat gezet. Dat roest de komende tijd hopelijk niet...

Image
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Post Reply