Dit weekend is (eindelijk) begonnen met het upgraden van Bam Bam's motor.
Nadat we afgelopen vrijdag bezig waren met een kleine inspectie vanwege het olieverlies dat Bam Bam al vanf dag 1 heeft besloot Peter (Garage MiniMania) dat het dan net zo makkelijk was om nu maar gelijk de onderdelen die al een half jaar op montage lagen te wachten te gaan monteren.
Dan kon hij namelijk sowieso overal makkelijker bij... dus kop eraf, uitlaat en inlaat eraf etc.. En dan diverse pakkinkjes vervangen want de olie komt overal uit het onderblok (bij de Mini is dat de versnellingsbak).
De kop die er nu opkomt is een zogenaamde 12G295 casting, oftewel de kop van een 998 Cooper S uit ca. 1967-8. Daarvan zijn de in- en uitlaatkleppen bijna 2x zo groot als die van een 'normaal' 998 blok. Had Peter 'toevallig' nog liggen...
Verdere aanpassingen zijn een ander inlaatspruitstuk, aanpassingen aan de carburateur, een mooi 'kelkje' ipv. het standaaard luchtfilter, een LCB (uitlaatspruitstuk) en andere klepstoters (rockers) voor meer lift. Inmiddels zit de kop erop en zijn de kleppen gesteld.
Moet komende week nog even op zoek naar een electrische brandstofpomp, de mechanische doet het nu niet meer...
Ben benieuwd..., al met al zou het misschien wel 50% vermogenstoename moeten betekenen. Dat klinkt als veel, maar als je maar 40pk hebt om mee te beginnen is 50% wel het minste dat je zoekt...
En als het in elkaar zit gooi ik er maar gelijk de Kendall GT-1 20W50 in die ik van Nard heb gekocht, als het goed is voor een SM zal het ook goed zijn voor een Mini!