Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! Ook klein maar geen AX.

Post by Browny »

2Black wrote:Nog steeds geen enkele vordering aan m'n Mini Van.
Wel heb ik inmiddels besloten dat er (als ik goede donormaterialen kan vinden) een Suzuki Swift GTi motor in de Van moet gaan komen, gekoppeld aan K-DFi wat mij betreft en liefst ook nog met lpg-injectie...
Dat gaat dus nog een heel avontuur worden.

Volledige koets restauratie/renovatie
Smooth-A-Ride onderstel + schijfremmen
modern blok + lpg

zal ook wel een lieve duit gaan kosten... :)

Waarom geen Swift 1.3GS blokje dan met dubbele webers?

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! Ook klein maar geen AX.

Post by 2Black »

Browny wrote:Waarom geen Swift 1.3GS blokje dan met dubbele webers?
Als er iets 'moderns' in komt is dat vanwege stilte & comfort. Oftewel 5 versnellingen en relatief laagtoerig kunnen rijden in vergelijking met het standaard Mini blok.
Dubbele webers lijken me niet echt in overeenstemming met dat streven Ivar!
Dat zo'n Swift GTi blok ook nog 'snel' is ... is mooi meegenomen maar niet de hoofdreden.

Zit nog in een vroeg stadium qua haalbaarheid, zal het er ook nog met de Bosmuis over gaan hebben ivm lpg-inspuiting.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! Ook klein maar geen AX.

Post by Browny »

Ik heb een swift gti gehad en dat blokje zeurt er gewoon om hoog in de toeren te worden gejaagd. :-)

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! Ook klein maar geen AX.

Post by jk »

Mini langeslagmotor heeft relatief meer trekkracht onderin het toerengebied.
Bijvoorbeeld:
998 cc bore x stroke 64.58 mm 76.2 mm --> factor 1.17
1275 cc bore x stroke 70.6 mm 81.28 mm --> factor 1.15

Als ik het goed zie heeft de Swuft GTi 1.3: bore × stroke, 74 mm × 75.5 mm --> factor 1.02, dus bijna "vierkant", meer neigend naar een motor die graag hoger in het toerengebied draait.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! Ook klein maar geen AX.

Post by 2Black »

@brwony & @jk: snap ik jongens... maar het heeft óók een 5 bak waarmee je héél relaxed kunt 'cruisen' ...

Het hoog in de toeren jagen ga ik wel doen, moeder de vrouw (wiens werk-auto het uiteindelijk moet worden) moet er relaxed mee voort kunnen sukkelen zonder de hele tijd à la jaren zestig met een lompe 4-bak in de weer te zijn. Rammel rammel, en nergens souplesse.
Enig idee hoeveel geld je uit moet geven als je een A-series blok boven de, laten we zeggen..., 90pk uit wilt krijgen én betrouwbaardheid wilt? Véél meer dan aan Swift blok...
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! Ook klein maar geen AX.

Post by Browny »

Had m'n swift een 5? Ik kwam zelden hoger dan de derde versnelling. ;-) Ruim 100 in de twee, leuke eerste auto hoor. Maar idd, 120 in de vijfde versnelling ging prima zonder enorm hoge toeren.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! Ook klein maar geen AX.

Post by 2Black »

Bam Bam heeft een probleemp(je), er stroomt nogal veel koelvloeistof uit.... :(
Zometeen maar even met een lading vloeistof bij me naar Garage MiniMania, eens zien wat er loos is en dat fixen.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! Ook klein maar geen AX.

Post by Henk Bats »

Al bekend waar de plotselinge incontinentie van Bam Bam vandaan kwam?

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! Ook klein maar geen AX.

Post by jk »

Toch niet toevallig dat kleine slangetje tussen cilinderkop en blok?
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! Ook klein maar geen AX.

Post by 2Black »

De grote dikke slang uit de waterpomp, als je de volgende foto ziet snap je dat dat ook niet goed voor de slang was...
De foto is gemaakt nadat ik er een héle dikke laag aangekoekte zooi vanaf had geschraapt, toen pas kwam dat gaatje tevoorschijn. Gewoon antiek :) .
En die slang zal even oud geweest zijn.

Image
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! Ook klein maar geen AX.

Post by Joost »

ziet er zeker antiek uit.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! Ook klein maar geen AX.

Post by 2Black »

Dit weekend is (eindelijk) begonnen met het upgraden van Bam Bam's motor.
Nadat we afgelopen vrijdag bezig waren met een kleine inspectie vanwege het olieverlies dat Bam Bam al vanf dag 1 heeft besloot Peter (Garage MiniMania) dat het dan net zo makkelijk was om nu maar gelijk de onderdelen die al een half jaar op montage lagen te wachten te gaan monteren.
Dan kon hij namelijk sowieso overal makkelijker bij... dus kop eraf, uitlaat en inlaat eraf etc.. En dan diverse pakkinkjes vervangen want de olie komt overal uit het onderblok (bij de Mini is dat de versnellingsbak).

De kop die er nu opkomt is een zogenaamde 12G295 casting, oftewel de kop van een 998 Cooper S uit ca. 1967-8. Daarvan zijn de in- en uitlaatkleppen bijna 2x zo groot als die van een 'normaal' 998 blok. Had Peter 'toevallig' nog liggen...
Verdere aanpassingen zijn een ander inlaatspruitstuk, aanpassingen aan de carburateur, een mooi 'kelkje' ipv. het standaaard luchtfilter, een LCB (uitlaatspruitstuk) en andere klepstoters (rockers) voor meer lift. Inmiddels zit de kop erop en zijn de kleppen gesteld.
Moet komende week nog even op zoek naar een electrische brandstofpomp, de mechanische doet het nu niet meer...

Ben benieuwd..., al met al zou het misschien wel 50% vermogenstoename moeten betekenen. Dat klinkt als veel, maar als je maar 40pk hebt om mee te beginnen is 50% wel het minste dat je zoekt... :D
En als het in elkaar zit gooi ik er maar gelijk de Kendall GT-1 20W50 in die ik van Nard heb gekocht, als het goed is voor een SM zal het ook goed zijn voor een Mini!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! Ook klein maar geen AX.

Post by 2Black »

nieuwe RC40 uitlaatlijn, aan Maniflow uitlaatspruitstuk.
Ding is opmerkelijk stil, daar ben ik blij mee want Mini's maken al herrie genoeg van binnen.
Image

12G295 (998 Cooper S, ca. 1968) cilinderkop. Netjes in origineel groen en met andere tuimelaars voor de extra lift.
Image

ander inlaatspruitstuk en Maniflow uitlaatspruitstuk (LCB noemen ze zo'n ding)
Image

electrische brandstofpomp, mechanische werkt niet meer i.c.m. kop
Image
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! Ook klein maar geen AX.

Post by jk »

Fraai allemaal!
Vroeger hadden Mini's volgens mij geen tussendemper maar alleen een achterdemper en waren ze daardoor wat rumoeriger.
De Long Centre Branch Exhaust zorgt voor een gelijkmatiger stromingspatroon.

Het oorspronkelijke gietijzeren 3-in-1 uitlaatspruitstuk met zeer korte afstand van uitlaatpoort tot uitlaatpijp geeft wat stromingsverliezen, mede omdat cilinders 2 en 3 een gemeenschappelijke uitlaatpoort hebben. De LCB bedient deze twee cilinders en vlakt met zijn 2+1 langere takken de verschillen tussen de uitlaatgaspulsen beter uit.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! Ook klein maar geen AX.

Post by 2Black »

jk wrote:Fraai allemaal!
Vroeger hadden Mini's volgens mij geen tussendemper maar alleen een achterdemper en waren ze daardoor wat rumoeriger.
De RC40 heeft altijd al een tussendemper gehad. Gek genoeg bleek dat ding al in de jaren 70 (lees het boek: "Tuning the A-series engine" van David Vizard) al het beste rendement (lees, minste stromingsverlies) te hebben onder de uitlaten. Enkel een paar zeer specialistische race-uitlaten waren beter.

Ik ben benieuwd, geen idee wat het doet als het in elkaar zit.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! Ook klein maar geen AX.

Post by Mastenhose »

Mooi hoor Collin! (Y)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! Ook klein maar geen AX.

Post by 2Black »

Thx Marco!

Vandaag zat het ook weer niet mee. Het is kennelijk gedoemd... :?
Blijkt er in de rembekrachtiger een iets afwijkende schroefdraad te zitten en dus passen de mooie Goodridge slangen er niet in. Na 2 uur zoeken een vervangende nippel gevonden. Zo gaat het steeds...
Uitlaatklemmen horend bij de uitlaat.., past niet. Vacuumgat in inlaatspruitstuk (aansluiten op remservo) afwijkende schroefdraad, 2 dagen zoeken naar iets dat past en uiteindelijk heeft Peter zelf iets gedraaid. En vandaag dus die schroefdraad in de servo. In totaal een volle dag in echte uren kwijt aan dat soort gedoe.
Nu blijkt ook nog dat het mooie kelkje (ramstack) dat ik heb gekocht om het luchtfilter te vervangen niet past, klemt tegen het schutbord :( .
Dan vanmiddag 1 uur zitten kloten om de remmen te ontluchten, en als je voor ontlucht blaas je juist weer bellen naar achteren... Uiteindelijk het hele systeem onder druk gezet en toen lukte het met veel pijn en moeite.

Uiteindelijk ging Peter een rondje rijden... en komt terug met de mededeling dat we een andere carburateur nodig gaan hebben. Valt uit bij gas geven, te weinig opbrengst.
De 12G295 kop heeft behoefte aan véél peut! Natuurlijk niet zo vreemd aangezien de kleppen in die kop bijna 2x zo groot zijn als standaard en dan ook nog eens meer lift hebben. O ja..., de inlaat is ook 40% gegroeid...
Kortom, we zijn er nog niet. Morgen een HIF44 carb proberen.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! Ook klein maar geen AX.

Post by jk »

De 12G295 had volgens mij 2 stuks 1.1/4" SU carburateur.
Zette men er vroeger niet zo'n stalen pancake filter voor (of 2 in dit geval)?

Ik had al deze onderdelen nog liggen en heb het een paar jaar geleden verkocht aan iemand die er een Mini mee ging opbouwen voor klassieke rallies.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! Ook klein maar geen AX.

Post by 2Black »

Klopt JK. Alle Cooper S'en hadden dubbele SU2's.
Maar zo'n setje is nogal duur..., en niet perse noodzakelijk.

Daarom ook een Hif44 proberen. We zullen zien.
Doorlaat van de Hif is 44mm tov de 38mm van de 'gewone' SU4. En m'n spruitstuk is ook voor die diameter.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: Collin aka 2Black : Bam Bam! Ook klein maar geen AX.

Post by 2Black »

HIF44 was een nog véél grotere ramp....

Uiteindelijk het nieuwe inlaatspruitstuk eraf gehaald (met veel gedoe want pakking natuurlijk stuk en geen ruimt om ook de uitlaat fatsoenlijk op afstand van de kop te krijgen, improviseren bij verwijderen pakking restanten).
Vandaag een zelfbouw spruitstuk gefabriekt en dat erop gezet met de oorspronkelijke HS4 carburateur, en nog steeds geen ruimte voor de 'ramstack' trouwens :( .
Luchtfilter zit er ook niet op nu, enkel een stalen gaasje tussen de carburateur en het onderste deel van de luchtaanzuigbuis die normaal onder het luchtfilter zit.

Goede nieuws is dat'ie eindelijk fatsoenlijk loopt... lage toeren is niks maar dat kan aan de gebrekkige luchtaanzuiging liggen.
Daarom had ik ook de lange 'ramstack' gekocht, hoe langer dat inlaatdeel is des te beter de midrange respons. Althans, in theorie.
Heb nu in de UK nog een K&N inlegfilter voor de standaard luchtfilterbehuizing besteld en 2 verschillende carb-naalden om te kunnen testen of dat wat uitmaakt. Ook nog een andere carb-veer die bedoeld is voor 'sportieve' carburateur-afstellingen.

Ben er nu helemaal klaar mee na een week ellende.

Bam Bam is nu wel duidelijk sneller..., gaat straks om fijne afregeling en details.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Post Reply