Svaan|| Ax 1.1i Volcane --> Verkocht!

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 323
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> gepoetst - remprobleempje

Post by Svaan »

Nou dat gaan we morgen eens proberen dan! Thx man! 8)

Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 323
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> gepoetst - remprobleempje

Post by Svaan »

Een gouden tip! :lol:

Tot vanmiddag vond ik het maar ondingen, die trommelremmen :P Maar ik heb het palletje gevonden en de trommel kon ineens weer draaien.
Ik had gister met moeite de trommel er omheen gedrukt, maar eigenlijk zat hij te vast, draaien lukte niet... Handremkabel zover mogelijk ontspannen middels dat stelschroefje mocht niet helpen. Vervolgens dat palletje naar beneden geduwd en hoppa, nu zit ie goed! Trommel eromheen en draaien. Me happy :D

Ben ook al ff begonnen met de andere kant. Centrale moer is los, handremkabel is ontspannen, trommel kan er zo af en de boutjes van de wielremcilinder zijn ingespoten met wd40... hoop dat ze morgen zonder veel problemen loskomen.... Eigenlijk is de linkerkant nog helemaal goed, maar volgens mij is het beter beide kanten te vervangen ;)

Nogmaals bedankt Alexander! Ik had het gister echt even gehad met die remmen, maar toen hij opeens ''los klikte'' was ik erg blij!

En achteraf, zo moeilijk zijn die trommels helemaal niet, alleen had ik er totaal geen ervaring mee. :lol:

Hopelijk lukt me de andere kant zonder veel problemen...

Volgend 'probleem' ontluchten....

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> gepoetst - remprobleempje

Post by AlexanderB »

Ik zie iedereen altijd gelijk naar hamers en pulleytrekkers grijpen, gewoon eerst de handremkabel lossen en dat palletje los doen en dan til je de trommel dr zo af in de meeste gevallen. :)

Niks mis met trommelremmen, ze zijn betrouwbaar en modderbestendig, eenvoudig te onderhouden, goed als parkeerrem, alleen ze kunnen niet zo snel veel warmte afstaan, dus ze zijn minder geschikt voor de voorremmen (die het meeste werk doen)

Ontluchten doe je het best met twee personen, 1 die met ringsleutel 8 het ventieltje open en dicht doet, de ander die het rempedaal bedient.

en daarna de handremkabel stellen, zoals eerder beschreven, niet onbelangrijk..

Mijn 1e ervaringen met trommelremmen trouwens: (2 jaar terug)
- Ruim 45 minuten gezocht met een zaklampje en een schroevendraaier naar het palletje. Ik had geen idee waarnaar ik aan het zoeken was, want ik had nog nooit een trommel van binnen gezien. Plaatje in de Haynes was alleen van de GTI, dus dat hielp ook niet.
- 1e trommelrem begon de remcylinder van te lekken toen ik de schoenen er op de verkeerde manier afschoof, dus toen kon ik een nieuwe halen, inclusief lopen, 2 uur extra werk.
- 2e remtrommel zat in 15 minuten alweer in elkaar. :)
- trommelremmen fixen is echt eenvoudig en prima te doen vergeleken met het fixen van lastige remklauwen, met vastgerotte pinnen en bussen en scheef afslijten en ander gezeik. Alleen oppassen met die rubbers van de remcylinders dus, en weten hoe t uit elkaar moet helpt heel erg.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> gepoetst - remprobleempje

Post by Laurent »

Dat iedereen zo zoekt naar het palletje. Ik trok van de zomer zelfs nog de handrem vol aan om de naafdop te verwijderen, kon daarna de trommel, met wat moeite, wel verwijderen. Gewoon rustig rondjes draaien. Zou ook moeten gaan, want ze komen iets los ook als de handrem losgelaten wordt.
AlexanderB wrote:Mijn 1e ervaringen met trommelremmen trouwens: (2 jaar terug)
- Ruim 45 minuten gezocht met een zaklampje en een schroevendraaier naar het palletje. Ik had geen idee waarnaar ik aan het zoeken was, want ik had nog nooit een trommel van binnen gezien. Plaatje in de Haynes was alleen van de GTI, dus dat hielp ook niet.
- 1e trommelrem begon de remcylinder van te lekken toen ik de schoenen er op de verkeerde manier afschoof, dus toen kon ik een nieuwe halen, inclusief lopen, 2 uur extra werk.
- 2e remtrommel zat in 15 minuten alweer in elkaar. :)
- trommelremmen fixen is echt eenvoudig en prima te doen vergeleken met het fixen van lastige remklauwen, met vastgerotte pinnen en bussen en scheef afslijten en ander gezeik. Alleen oppassen met die rubbers van de remcylinders dus, en weten hoe t uit elkaar moet helpt heel erg.. :)
Heb je hem weer met zijn klauwen hoor... :x
AX 1.1i Volcane Rood

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> gepoetst - remprobleempje

Post by AlexanderB »

Als je de trommel kan ronddraaien met aangetrokken handrem, is het stuk dude. :P

En je was dr zelf bij met die remklauwen, je weet hoe kl*te ze zijn. :) Die van jou zaten toch ook vast?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> gepoetst - remprobleempje

Post by Wheelnut »

Ontluchten kan ook in je eentje, maar je moet wel geduld hebben.

-hang een potje met een slangetje aan de ontluchtingsnippel,
-draai nippel open,
-laat doorlopen tot er geen belletjes meer uit komen.

Op deze manier loopt de remvloeistof langzaam uit de leiding, dus zorg wel dat het reservoir onder de motorkap gevuld blijft!
(het is dus ook een beetje heen-en-weer geloop)
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> gepoetst - remprobleempje

Post by AlexanderB »

Da's bij mij nog nooit gelukt, maar als je dr een fiets-ventieltje aan toevoegt, dan wel.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> gepoetst - remprobleempje

Post by Wheelnut »

Fietsventiel? Waar moet je die aan toevoegen dan?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 323
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> gepoetst - remprobleempje

Post by Svaan »

Ik heb gewoon m'n ma aan het werk gezet vanmiddag :lol:
Ma, ga zitten en doe wat ik zeg. 't Is niet moeilijk gewoon op de rem trappen, that's it!... :lol:

Goed, vanmiddag de linkerkant gedaan. Ging een stuk sneller en makkelijker :lol:
klein aandachtspuntje; de trommel past er, ondanks het palletje en de handrem gelost te hebben, maar nét omheen, moeizaam en met een hamertje er gelijkmatig omheen gedaan. Hij kon niet echt vrij rond draaien zoals de andere kant wel doet, maar met een beetje kracht was er wel beweging in te krijgen. slijt wel dacht ik...

Daarna ontluchten, eerst rechtsachter en daarna linksachter. Ik wilde eigenlijk voor ook doen, maar ik kreeg de nippel niet open, het werd al donker, en het begon te regenen... En na een aantal middagjes stoepsleutelen in de kou had ik er ook niet echt zin meer in...

Vanavond testritje gemaakt; eerst voorzichtig in de straat, remmen doen het, volgens mij zoals voorheen. Jeuj... :lol: Alleen de handrem moet ik nog afstellen.
Radio en verwarming uit en dan hoorde ik ze wel ietsje aanlopen achter, maar dat zal wel slijten denk ik.

Is het ook noodzakelijk dat ik de voorremmen ontlucht? Eerste testritje in de wijk vanavond doen ze het goed, maar kan er nog wat veranderen omdat ik voorremmen niet heb ontlucht?

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> gepoetst - remprobleempje

Post by AlexanderB »

Wheelnut wrote:Fietsventiel? Waar moet je die aan toevoegen dan?
In het slangetje steken aan de kant van de jampot, dan kan de lucht/remvloeistof dr wel uit, maar lucht niet terug in als je het rempedaal weer loslaat. :)
Svaan wrote:klein aandachtspuntje; de trommel past er, ondanks het palletje en de handrem gelost te hebben, maar nét omheen, moeizaam en met een hamertje er gelijkmatig omheen gedaan. Hij kon niet echt vrij rond draaien zoals de andere kant wel doet, maar met een beetje kracht was er wel beweging in te krijgen. slijt wel dacht ik...
Hmm, das niet helemaal de bedoeling natuurlijk, maar t zal wel slijten inderdaad..
Heb je de remoppervlakken wel nog met remmenreiniger schoongemaakt voor je de boel in elkaar gezet hebt? :)
Svaan wrote:Is het ook noodzakelijk dat ik de voorremmen ontlucht? Eerste testritje in de wijk vanavond doen ze het goed, maar kan er nog wat veranderen omdat ik voorremmen niet heb ontlucht?
Kan niet zo veel kwaad, de lucht zat toch in de achterste remleidingen, niet de voorste.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> gepoetst - remprobleempje

Post by Laurent »

AlexanderB wrote:Als je de trommel kan ronddraaien met aangetrokken handrem, is het stuk dude. :P
Nee, wel met niet aangetrokken handrem pannekoek. Maar daarvoor vol aangetrokken.
En je was dr zelf bij met die remklauwen, je weet hoe kl*te ze zijn. :) Die van jou zaten toch ook vast?
Breek me de bek er niet over open. Sindsdien demonteer ik een remklauw zo'n beetje met mijn ogen dicht. :lol:
AX 1.1i Volcane Rood

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> gepoetst - remprobleempje

Post by Wheelnut »

AlexanderB wrote:
Wheelnut wrote:Fietsventiel? Waar moet je die aan toevoegen dan?
In het slangetje steken aan de kant van de jampot, dan kan de lucht/remvloeistof dr wel uit, maar lucht niet terug in als je het rempedaal weer loslaat.
Ik heb het volgens mij niet over remmen indrukken gehad.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> gepoetst - remprobleempje

Post by AlexanderB »

I know, maar voor mij persoonlijk heeft jouw methode (zwaaartekracht) in ieder geval nooit gewerkt.. Misschien heb ik gewoon niet genoeg geduld, who knows. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 323
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> winterwielen!

Post by Svaan »

Zo dan... ff het stof eraf! De Ax tuft weer en nog steeds vrolijk rond.. Tussentijds erg druk gehad, daardoor m'n topic niet echt ge-update, alleen meegelezen....

Ik vond nog 2 foto's van m'n klusje met de remmen...

Kont omhoog op bokjes bij gebrek aan een brug :lol:
Image

Het nieuwe spul gemonteerd
Image

Dat werkt dus weer prima :D

En aangezien we een horror winter krijgen... *kuch* *kuch* :lol: Tijd voor winterbanden....

Ze zitten er al een tijdje onder en voor die tijd had ik ze weer strak gemaakt. Vorig jaar de zomervelgen gedaan, dit jaar de wintervelgen.

Zoals ze waren; niet meer schoon te krijgen....
Image

Geschuurd en ingepakt...
Image

Laagje primer...
Image

Bijna klaar..
Image

Nieuw logo erin en klaar!
Image

Ze zitten eronder, maar daar heb ik nog geen foto's van. Ben tevreden over het resultaat! 8)

Tot zover! :D

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> winterwielen!

Post by Laurent »

Oeh! Dat is wel heel strak! :D
AX 1.1i Volcane Rood

Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 323
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> winterwielen!

Post by Svaan »

Ja, een hele verbetering tov hoe ze waren! :lol:

Nu met logo's ziet het er gewoon netjes en redelijk origineel uit ;)

Timo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 125
Joined: SunJun09, 2013 8:01:32 PM
Location: Den Haag

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> winterwielen!

Post by Timo »

Ik moet ook nog 8 stuks van die logo's hebben, waar haal je die dingen? Gewoon bij de dealer?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> winterwielen!

Post by q01z »

ziet er netjes uit hoor! ook je remmerij weer shiny! bijna jammer dat je dat (hopelijk) nooit meer hoeft te zien..
Image

Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 323
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> winterwielen!

Post by Svaan »

Logo's heb ik via via gekregen, maar zijn volgens mij wel bij de dealer te koop. Anders zie ik ze ook wel eens voorbij komen op Marktplaats ;)

haha ja daarom heb ik er maar een mooie foto van gemaakt als aandenken :P

Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 346
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> winterwielen!

Post by Fruit »

Op marktplaats ben ik ze ook al een paar keer tegen gekomen.

Post Reply