Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Ja, maar echt 'even' testen is het niet: kwestie van voorpoot onderaan helemaal los halen, zodat de as uit naaf kan. Dan met de hand de naaf rond draaien. Deze moet met de hand gelijkmatig en vloeiend rond gedraaid kunnen worden, zonder kracht te hoeven zetten. Heel soepel rond draaien is niet goed (meestal gaat het rond draaien dan gepaard met een metalig geluid) en als je duidelijk kracht moet zetten (en de naaf dus vrij moeizaam rond te draaien is) dan is 't ook niet goed.

Overigens maken brakke wiellagers vrijwel altijd kabaal, of je nu gas geeft of gas los laat.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Ceristimo
AX Master
AX Master

Post by Ceristimo »

Hmm...Niet iets wat ik mezelf zie doen.
Misschien iemand die in de buurt van Groningen woont en zin heeft om een rondje te rijden in een rasechte Plaisir?.... :roll: :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Pascal wrote: Even terug naar de rotatie- of Wankelmotor:
de schijf/ zuiger is trichoïde (afgeronde driehoek) en de cylinder niet ovaal maar meer als een platliggende 8.
Hij kent per rotatie maar één verbranding, en heeft dus ook maar één verbrandingskamer met één of twee bougies.
weet ik, maar driehoek en ovaal is voor een leek moeilijk genoeg ;)

Maar goed te vergelijken met een zuiger-in-lijn techniek is het zoiezo niet, maar de discussies over hoe het gecategoriseerd moet worden is altijd wel leuk :D

overigens, druklager, ja kan, maar lijkt me bijna niet, dat gaat wel als je koppeld. On the other hand, elke auto heeft persoonlijke kwalen :D

Wiellager hoor je ook eigenlijk altijd...
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Ceristimo
AX Master
AX Master

Post by Ceristimo »

Nou, ik hoor niemand zeggen dat ik me veel zorgen moet maken, dus ik rij nog wel even door. :)
En nu maar hopen dat straks niet het voorwiel ineens vastslaat op de snelweg ofzo.... :roll:

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Ceristimo wrote: En nu maar hopen dat straks niet het voorwiel ineens vastslaat op de snelweg ofzo.... :roll:
och, houd t leven spannend ;)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Happytree
AX Master
AX Master

Post by Happytree »

Het zit aan de rechterkant? Waterpomp spanrol die geluid maakt misschien?

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

dan zou het te reproduceren moeten zijn als je de auto stil laat staan en flink gas geeft (kan je zelfs met de hand doen :) )

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Pgoddijn »

Hmm, ik heb dat geluid ook heel af en toe! Vaak als ik al een tijd op de snelweg heb gezeten. Het enige wat idd werkt is dan gewoon gas geven zodat de neus omhoog gaat. Heb het nu twee of drie keer gehad in zo'n 8 a 9 maanden, dus heb er niet echt last van, maar ik kan ook gewoon niets vinden!

Mijn lagers zijn volgens mij prima, als ik het eens tegenkom zal ik het zeer zeker melden ;-).

Oh, en had je wat in mijn topic gemist? Heb net een wankelmotor project achter de rug :-P
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master

Post by Ceristimo »

Het zit denk ik niet in de motor. Hij doet het zowel bij stationair toerental met koppeling ingetrapt, in z'n vrij met koppeling niet ingetrapt, of gewoon alleen met gas los, zodat je op de motor remt.
Ik ga, de volgende keer als ik op de snelweg rij, even met 120 de motor van 't contact zetten (jaja, geen rembekrachtiger dan, maar ik ga dat doen als 't rustig is, en alleen de motor uit, niet het contact helemaal uit in verband met het stuurslot :P) om te checken of het nou de motor is ja of nee.

@Pgoddijn
Als ie het heel af en toe deed zou je me niet horen zeuren. Maar sinds een paar dagen doet hij het gewoon continu. Iedere keer als ik boven de ongeveer 70 km/h m'n gas loslaat, soms ook in de bebouwde kom bij lagere snelheden.
De allereerste keer dat ik het hoorde was toen ik vorige week met 170 KM/h over de snelweg ging. *zucht* Dat was gewoon echt gigantisch dom...
Als de auto niet uit zichzelf stuk gaat, dan weet ik 't wel te slopen geloof ik.

Ik ga nog even wat verder met Punaxio babbelen, maar misschien kan ik samen met hem die voorpoot even loshalen om het lager te checken. :)

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Pgoddijn »

Eerste wat ik probeerde was de motor afzetten, maar ook dat maakte bij mij niet uit. Je weet hopelijk wel hoe je je auto moet starten in de versnelling, toch?
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

wiellager checken doe je gewoon door op te krikken en t wiel te draaien, ik zou écht niet dat hele voorpoot geval loshalen om met de hand een lagertje te kunnen draaien :roll:
=

Ceristimo
AX Master
AX Master

Post by Ceristimo »

@Pgoddijn
Ja hoor. Soms deed ik met mijn carbje in de winter de choke te snel dicht, en als ik dan op een stoplicht afkwam en de koppeling intrapte om 'm te laten uitrollen sloeg ie af. Even koppeling op laten komen, en we konden weer :)
Maar ik dacht dat dat slecht was voor een auto met katalysator? Zoiets staat in 't boekje geloof ik.

@Grietje
Gaan we doen. Ik neem aan dat als 't wiel soepeltjes draait en ik geen speling voel of rare bijgeluiden hoor het lager gewoon goed is?

Ceristimo
AX Master
AX Master

Post by Ceristimo »

Nou, vanavond even de koppeling gesteld. Heeft nu weer een slag van 13 cm.
Dat rijdt wel ineens totaal anders zeg. Sowieso staat het koppelingspedaal 3 cm hoger, en dat voelt gelijk heel anders. Maar het aangrijpingspunt, wat eerst heel 'laag' zat (koppeling greep bijna gelijk aan) zit nu een stuk hoger.
Da's wel jammer, want dat lage aangrijpingspunt reed wel erg lekker. :P

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Ceristimo wrote:Nou, vanavond even de koppeling gesteld. Heeft nu weer een slag van 13 cm.
Dat rijdt wel ineens totaal anders zeg. Sowieso staat het koppelingspedaal 3 cm hoger, en dat voelt gelijk heel anders. Maar het aangrijpingspunt, wat eerst heel 'laag' zat (koppeling greep bijna gelijk aan) zit nu een stuk hoger.
dan zet je hem toch terug. Ik hou me ook niet aan die 13 cm hoor, maar wat ik prettig vind rijden ;) en laat aangrijppunt vind ik persoonlijk heel irritant :D:

Daarbij die 13 cm is voor een nieuwe koppeling. Je kan juist stellen zodat je een slijtende koppeling bij kan houden ;)
=

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller

Post by Henk Bats »

grietje wrote:
Ceristimo wrote:Nou, vanavond even de koppeling gesteld. Heeft nu weer een slag van 13 cm.
dan zet je hem toch terug. Ik hou me ook niet aan die 13 cm hoor, maar wat ik prettig vind rijden ;) en laat aangrijppunt vind ik persoonlijk heel irritant :D:

Daarbij die 13 cm is voor een nieuwe koppeling. Je kan juist stellen zodat je een slijtende koppeling bij kan houden ;)
Een slag afstellen kleiner dan 13 cm is heel onverstandig, omdat dan de koppelingskabel te strak staat en in principe het druklager konstant tegen de drukgroep aandrukt met een niet geringe kans op extra slijtage.

Citroën schrijft in alle documentatie niet voor niets voor dat de vrije slag MINIMAAL 13 cm MOET zijn.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Ceristimo
AX Master
AX Master

Post by Ceristimo »

Dat las ik inderdaad ook in de Haynes handleiding. Dus ik laat 'm op 13 cm staan.
Dat hoge aangrijpingspunt ben je na vier stoplichten wel aan gewend.

En 't doet me een beetje denken aan Bruinwitje. Die had dat ook. :wink: :P

Punaxio
AX Master
AX Master

Post by Punaxio »

Klein beetje jammer vind ik het ook wel dat het zo'n grote slag moet zijn. 13 cm is érg hoog.

Vond de PLAISIR van Ceristimo met een slag van 10 cm echt heerlijk rijden. Dat vroege aangrijpen voelt wat soepeler.

Maar misschien kan je beter doen wat verstandig is en het op 13 cm houden! ;)

Ceristimo
AX Master
AX Master

Post by Ceristimo »

Even een vraagje (daar heb ik er nogal veel van, ik weet het...) :roll:

Er liggen nu echt overal druppels olie onder de auto. Dus niet alleen maar linksvoor onder het motorblok, maar ook meer naar achteren toe. De onderkant van de auto is zeiknat van de olie, en je ziet de druppels hangen. De parkeerplek waar hij nu staat heeft ie nog niet eerder gestaan, dus alle druppels die je overal ziet zijn er na de laatste rit allemaal af gedrupt.

Image

Wat kan er nog meer lek zijn? Zit daar ergens nog iets anders dat olie kan lekken? Of is het motorolie die door de rijwind naar achteren wordt geblazen?
Rechteraandrijfas is in elk geval zeikertje-zeikertje nat en de halve bodem is getectlileerd met die olie. (ashoezen niet gescheurd, dus daar komt het niet vandaan)

Wat dat gare 'ooeeehh' geluid betreft:
Als ik naar links stuur gaat het direct over, en als ik naar rechts stuur wordt het geluid eerst lager, en stuur ik iets verder naar rechts dan is het over.
Rara, wat kan 't zijn?... :?: :roll:

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Ceristimo wrote: Of is het motorolie die door de rijwind naar achteren wordt geblazen?
*beaamt*
ja, dat is't
Wat dat gare 'ooeeehh' geluid betreft:
Als ik naar links stuur gaat het direct over, en als ik naar rechts stuur wordt het geluid eerst lager, en stuur ik iets verder naar rechts dan is het over.
Rara, wat kan 't zijn?... :?: :roll:
dat klinkt wel heeel erg als aanlopen. Ga maar eens heeel goed in je wielkasten kijken ;)
=

Ceristimo
AX Master
AX Master

Post by Ceristimo »

Thanks, Grietje :)

Tsja, motorolie dus. Even wachten tot 't schoolgeld eind deze maand is afgeschreven, effe zien wat ik overhoud en dan zo snel mogelijk die koppakking bestellen.
Rijden met deze lekkage begint onverantwoord te worden. Tot drie week geleden lagen er steeds maar drupjes onder de auto en zakte het oliepijl helemaal niet op de pijlstok.
Maar nu? Een half uur durend ritje van 35 kilometer, en het pijl zakt merkbaar op de stok. Nog niet schrikbarend, maar toch al bijna wel een centimeter denk ik.
Oftewel, als dat in drie week al zo snel is gegaan, dan vrees ik dat over nog eens drie week de olie er écht aan alle kanten uit begint te zeiken.
*snif* Enikhebbumgewoonnodigpotverddrrrrshitax!! @*$*@!!!

Wat aanlopen betreft:
Ga morgen effe in de wielkastjes koekeloeren :)

Post Reply