Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001
Moderator: webmasters
Ja, maar echt 'even' testen is het niet: kwestie van voorpoot onderaan helemaal los halen, zodat de as uit naaf kan. Dan met de hand de naaf rond draaien. Deze moet met de hand gelijkmatig en vloeiend rond gedraaid kunnen worden, zonder kracht te hoeven zetten. Heel soepel rond draaien is niet goed (meestal gaat het rond draaien dan gepaard met een metalig geluid) en als je duidelijk kracht moet zetten (en de naaf dus vrij moeizaam rond te draaien is) dan is 't ook niet goed.
Overigens maken brakke wiellagers vrijwel altijd kabaal, of je nu gas geeft of gas los laat.
Overigens maken brakke wiellagers vrijwel altijd kabaal, of je nu gas geeft of gas los laat.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

weet ik, maar driehoek en ovaal is voor een leek moeilijk genoegPascal wrote: Even terug naar de rotatie- of Wankelmotor:
de schijf/ zuiger is trichoïde (afgeronde driehoek) en de cylinder niet ovaal maar meer als een platliggende 8.
Hij kent per rotatie maar één verbranding, en heeft dus ook maar één verbrandingskamer met één of twee bougies.

Maar goed te vergelijken met een zuiger-in-lijn techniek is het zoiezo niet, maar de discussies over hoe het gecategoriseerd moet worden is altijd wel leuk

overigens, druklager, ja kan, maar lijkt me bijna niet, dat gaat wel als je koppeld. On the other hand, elke auto heeft persoonlijke kwalen

Wiellager hoor je ook eigenlijk altijd...
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
och, houd t leven spannendCeristimo wrote: En nu maar hopen dat straks niet het voorwiel ineens vastslaat op de snelweg ofzo....

=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Hmm, ik heb dat geluid ook heel af en toe! Vaak als ik al een tijd op de snelweg heb gezeten. Het enige wat idd werkt is dan gewoon gas geven zodat de neus omhoog gaat. Heb het nu twee of drie keer gehad in zo'n 8 a 9 maanden, dus heb er niet echt last van, maar ik kan ook gewoon niets vinden!
Mijn lagers zijn volgens mij prima, als ik het eens tegenkom zal ik het zeer zeker melden
.
Oh, en had je wat in mijn topic gemist? Heb net een wankelmotor project achter de rug
Mijn lagers zijn volgens mij prima, als ik het eens tegenkom zal ik het zeer zeker melden

Oh, en had je wat in mijn topic gemist? Heb net een wankelmotor project achter de rug

Het zit denk ik niet in de motor. Hij doet het zowel bij stationair toerental met koppeling ingetrapt, in z'n vrij met koppeling niet ingetrapt, of gewoon alleen met gas los, zodat je op de motor remt.
Ik ga, de volgende keer als ik op de snelweg rij, even met 120 de motor van 't contact zetten (jaja, geen rembekrachtiger dan, maar ik ga dat doen als 't rustig is, en alleen de motor uit, niet het contact helemaal uit in verband met het stuurslot
) om te checken of het nou de motor is ja of nee.
@Pgoddijn
Als ie het heel af en toe deed zou je me niet horen zeuren. Maar sinds een paar dagen doet hij het gewoon continu. Iedere keer als ik boven de ongeveer 70 km/h m'n gas loslaat, soms ook in de bebouwde kom bij lagere snelheden.
De allereerste keer dat ik het hoorde was toen ik vorige week met 170 KM/h over de snelweg ging. *zucht* Dat was gewoon echt gigantisch dom...
Als de auto niet uit zichzelf stuk gaat, dan weet ik 't wel te slopen geloof ik.
Ik ga nog even wat verder met Punaxio babbelen, maar misschien kan ik samen met hem die voorpoot even loshalen om het lager te checken.
Ik ga, de volgende keer als ik op de snelweg rij, even met 120 de motor van 't contact zetten (jaja, geen rembekrachtiger dan, maar ik ga dat doen als 't rustig is, en alleen de motor uit, niet het contact helemaal uit in verband met het stuurslot

@Pgoddijn
Als ie het heel af en toe deed zou je me niet horen zeuren. Maar sinds een paar dagen doet hij het gewoon continu. Iedere keer als ik boven de ongeveer 70 km/h m'n gas loslaat, soms ook in de bebouwde kom bij lagere snelheden.
De allereerste keer dat ik het hoorde was toen ik vorige week met 170 KM/h over de snelweg ging. *zucht* Dat was gewoon echt gigantisch dom...
Als de auto niet uit zichzelf stuk gaat, dan weet ik 't wel te slopen geloof ik.
Ik ga nog even wat verder met Punaxio babbelen, maar misschien kan ik samen met hem die voorpoot even loshalen om het lager te checken.

wiellager checken doe je gewoon door op te krikken en t wiel te draaien, ik zou écht niet dat hele voorpoot geval loshalen om met de hand een lagertje te kunnen draaien 

=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
@Pgoddijn
Ja hoor. Soms deed ik met mijn carbje in de winter de choke te snel dicht, en als ik dan op een stoplicht afkwam en de koppeling intrapte om 'm te laten uitrollen sloeg ie af. Even koppeling op laten komen, en we konden weer
Maar ik dacht dat dat slecht was voor een auto met katalysator? Zoiets staat in 't boekje geloof ik.
@Grietje
Gaan we doen. Ik neem aan dat als 't wiel soepeltjes draait en ik geen speling voel of rare bijgeluiden hoor het lager gewoon goed is?
Ja hoor. Soms deed ik met mijn carbje in de winter de choke te snel dicht, en als ik dan op een stoplicht afkwam en de koppeling intrapte om 'm te laten uitrollen sloeg ie af. Even koppeling op laten komen, en we konden weer

Maar ik dacht dat dat slecht was voor een auto met katalysator? Zoiets staat in 't boekje geloof ik.
@Grietje
Gaan we doen. Ik neem aan dat als 't wiel soepeltjes draait en ik geen speling voel of rare bijgeluiden hoor het lager gewoon goed is?
Nou, vanavond even de koppeling gesteld. Heeft nu weer een slag van 13 cm.
Dat rijdt wel ineens totaal anders zeg. Sowieso staat het koppelingspedaal 3 cm hoger, en dat voelt gelijk heel anders. Maar het aangrijpingspunt, wat eerst heel 'laag' zat (koppeling greep bijna gelijk aan) zit nu een stuk hoger.
Da's wel jammer, want dat lage aangrijpingspunt reed wel erg lekker.
Dat rijdt wel ineens totaal anders zeg. Sowieso staat het koppelingspedaal 3 cm hoger, en dat voelt gelijk heel anders. Maar het aangrijpingspunt, wat eerst heel 'laag' zat (koppeling greep bijna gelijk aan) zit nu een stuk hoger.
Da's wel jammer, want dat lage aangrijpingspunt reed wel erg lekker.

dan zet je hem toch terug. Ik hou me ook niet aan die 13 cm hoor, maar wat ik prettig vind rijdenCeristimo wrote:Nou, vanavond even de koppeling gesteld. Heeft nu weer een slag van 13 cm.
Dat rijdt wel ineens totaal anders zeg. Sowieso staat het koppelingspedaal 3 cm hoger, en dat voelt gelijk heel anders. Maar het aangrijpingspunt, wat eerst heel 'laag' zat (koppeling greep bijna gelijk aan) zit nu een stuk hoger.
Da's wel jammer, want dat lage aangrijpingspunt reed wel erg lekker.


Daarbij die 13 cm is voor een nieuwe koppeling. Je kan juist stellen zodat je een slijtende koppeling bij kan houden

=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Een slag afstellen kleiner dan 13 cm is heel onverstandig, omdat dan de koppelingskabel te strak staat en in principe het druklager konstant tegen de drukgroep aandrukt met een niet geringe kans op extra slijtage.grietje wrote:dan zet je hem toch terug. Ik hou me ook niet aan die 13 cm hoor, maar wat ik prettig vind rijdenCeristimo wrote:Nou, vanavond even de koppeling gesteld. Heeft nu weer een slag van 13 cm.
Dat rijdt wel ineens totaal anders zeg. Sowieso staat het koppelingspedaal 3 cm hoger, en dat voelt gelijk heel anders. Maar het aangrijpingspunt, wat eerst heel 'laag' zat (koppeling greep bijna gelijk aan) zit nu een stuk hoger.
Da's wel jammer, want dat lage aangrijpingspunt reed wel erg lekker.en laat aangrijppunt vind ik persoonlijk heel irritant
:
Daarbij die 13 cm is voor een nieuwe koppeling. Je kan juist stellen zodat je een slijtende koppeling bij kan houden
Citroën schrijft in alle documentatie niet voor niets voor dat de vrije slag MINIMAAL 13 cm MOET zijn.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Even een vraagje (daar heb ik er nogal veel van, ik weet het...)
Er liggen nu echt overal druppels olie onder de auto. Dus niet alleen maar linksvoor onder het motorblok, maar ook meer naar achteren toe. De onderkant van de auto is zeiknat van de olie, en je ziet de druppels hangen. De parkeerplek waar hij nu staat heeft ie nog niet eerder gestaan, dus alle druppels die je overal ziet zijn er na de laatste rit allemaal af gedrupt.

Wat kan er nog meer lek zijn? Zit daar ergens nog iets anders dat olie kan lekken? Of is het motorolie die door de rijwind naar achteren wordt geblazen?
Rechteraandrijfas is in elk geval zeikertje-zeikertje nat en de halve bodem is getectlileerd met die olie. (ashoezen niet gescheurd, dus daar komt het niet vandaan)
Wat dat gare 'ooeeehh' geluid betreft:
Als ik naar links stuur gaat het direct over, en als ik naar rechts stuur wordt het geluid eerst lager, en stuur ik iets verder naar rechts dan is het over.
Rara, wat kan 't zijn?...


Er liggen nu echt overal druppels olie onder de auto. Dus niet alleen maar linksvoor onder het motorblok, maar ook meer naar achteren toe. De onderkant van de auto is zeiknat van de olie, en je ziet de druppels hangen. De parkeerplek waar hij nu staat heeft ie nog niet eerder gestaan, dus alle druppels die je overal ziet zijn er na de laatste rit allemaal af gedrupt.
Wat kan er nog meer lek zijn? Zit daar ergens nog iets anders dat olie kan lekken? Of is het motorolie die door de rijwind naar achteren wordt geblazen?
Rechteraandrijfas is in elk geval zeikertje-zeikertje nat en de halve bodem is getectlileerd met die olie. (ashoezen niet gescheurd, dus daar komt het niet vandaan)
Wat dat gare 'ooeeehh' geluid betreft:
Als ik naar links stuur gaat het direct over, en als ik naar rechts stuur wordt het geluid eerst lager, en stuur ik iets verder naar rechts dan is het over.
Rara, wat kan 't zijn?...


*beaamt*Ceristimo wrote: Of is het motorolie die door de rijwind naar achteren wordt geblazen?
ja, dat is't
dat klinkt wel heeel erg als aanlopen. Ga maar eens heeel goed in je wielkasten kijkenWat dat gare 'ooeeehh' geluid betreft:
Als ik naar links stuur gaat het direct over, en als ik naar rechts stuur wordt het geluid eerst lager, en stuur ik iets verder naar rechts dan is het over.
Rara, wat kan 't zijn?...![]()

=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Thanks, Grietje
Tsja, motorolie dus. Even wachten tot 't schoolgeld eind deze maand is afgeschreven, effe zien wat ik overhoud en dan zo snel mogelijk die koppakking bestellen.
Rijden met deze lekkage begint onverantwoord te worden. Tot drie week geleden lagen er steeds maar drupjes onder de auto en zakte het oliepijl helemaal niet op de pijlstok.
Maar nu? Een half uur durend ritje van 35 kilometer, en het pijl zakt merkbaar op de stok. Nog niet schrikbarend, maar toch al bijna wel een centimeter denk ik.
Oftewel, als dat in drie week al zo snel is gegaan, dan vrees ik dat over nog eens drie week de olie er écht aan alle kanten uit begint te zeiken.
*snif* Enikhebbumgewoonnodigpotverddrrrrshitax!! @*$*@!!!
Wat aanlopen betreft:
Ga morgen effe in de wielkastjes koekeloeren

Tsja, motorolie dus. Even wachten tot 't schoolgeld eind deze maand is afgeschreven, effe zien wat ik overhoud en dan zo snel mogelijk die koppakking bestellen.
Rijden met deze lekkage begint onverantwoord te worden. Tot drie week geleden lagen er steeds maar drupjes onder de auto en zakte het oliepijl helemaal niet op de pijlstok.
Maar nu? Een half uur durend ritje van 35 kilometer, en het pijl zakt merkbaar op de stok. Nog niet schrikbarend, maar toch al bijna wel een centimeter denk ik.
Oftewel, als dat in drie week al zo snel is gegaan, dan vrees ik dat over nog eens drie week de olie er écht aan alle kanten uit begint te zeiken.
*snif* Enikhebbumgewoonnodigpotverddrrrrshitax!! @*$*@!!!
Wat aanlopen betreft:
Ga morgen effe in de wielkastjes koekeloeren
