Grietje

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by citrofenwick »

ik vind het leuk om jullie bezig te zien :)

Je hebt nog een lijstje, maar het is zeker doenbaar. Dat spuiten moet bij mij ook nog eens gebeuren. Maar eerst terug wat centjes sparen.


Op een dag hebben we misschien wel een perfecte bordeaux GTI :P
AX-kopen is verslavend.

Spitfire
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 240
Joined: SatMar12, 2011 6:21:53 PM
Location: Pijnacker

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by Spitfire »

erg gaaf, die speedline's onder een rode GTi.
Alles of niks

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by grietje »

Fenwick, haha, ja OOIT istie perfect :P

Volgende week anderhalve week vakantie en dat word anderhalve week voor GTI. Nu hopen dat het saldo op de rekening ook beetje mee werkt ;-) Veel onderdelen heb ik natuurlijk wel al maar nog niet alles.

Ik ga dan doen:
- Koppaking / in-uitlaat pakkingen, kleppendekselpakking, klepseals, nokkenaskeering
- D riem / spanrol / waterpomp
- startmotor
- Filters
- Olie/kvs uiteraard
- Roest achter koplampen wegwerken
- voorruit word eruit gehaald zodat ik de raam rand kan roest bewerken (op het oog heeft ie hier nog geen roest, wil ik graag zo houden) daarna nieuw raam zonder barst terug
- HRC en remschoenen/voorremmerij / afhankelijk wat er meer vervangen moet worden. (hrc is binnen, rest remmerij nog niet gekocht, dus misschien doe ik dat een volgende 'vakantie'.)
- draagarm rechts
- droplinks stabi stang
- koppelingskabel

En wie weet, ook de krukaskeeringen, als k het toch open heb liggen..
Word een goed auto-minded vakantietje dus :D #nice

En ja, vandaag in de AutoWeek:
Image
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

kick-it
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 471
Joined: SunNov22, 2009 5:55:49 PM
Location: Amsterdam

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by kick-it »

De rode GTI ziet er echt goed uit, blijft ook een mooi kleurtje!
Die Speedlines eronder doen haar goed.
Succes met je lijstje!
Image
Auke aka Kick-it (AX GTI '92 - BX Sport '86)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by grietje »

Driem set nog niet binnen :( :( Word morgen dus nog niet aan de gang :(


Wel vandaag lekker smart-dag gehad (tour etc), als iemand nog een bepaalde foto vroeger van mijn GT herkent... :

Image
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by grietje »

Dit alles wou ik afgelopen weekend monteren ;-)

Image

Eerst alles gedemonteerd rond het motorblok. Alles ging verbazingwekkend makkelijk los :D Toch wel een groot voordeel van zo'n olie lekkend motorblok ;-)
Image

Toen alles los en geblokkeerd was konden de kopboutjes los:
Image

En toennn het koppie eraf!
Image

De koppakking was nog vrij nieuw, net als de Driem en spanrol. Met andere woorden... Daar zit het probleem duidelijk niet!
Zie hier de spullen die eraf kwamen.. Leek er wel net op te zitten:
Image

Het lijkt te zitten in de krukaskeering distributie zijde. Ik kon dus niet verder, want die keering had ik helaas niet liggen.

Ik ben me dus verder gaan vermaken met de klepseals, want ondanks dat de koppakking etc vrij nieuw leken waren die toch wel erg gaar.

Lekker bezig:
Image

Nu zou ik ook wel graag de nokkenaskeering vervangen maar ik krijg de bout van de nokkenas tandwiel dus met geen mogelijkheid los :( Help?

Vandaag bij automaterialen krukaskeering gehaald en wat kopervet en vloeibare pakking zodat we woensdag alles zo terug kunnen zetten dat het allemaal net zo mooi los gaat als nu! Morgen even druk met wat andere dingen :oops:
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by AlexanderB »

van een kort en een lang stuk staal een Y-vormig ding bouwen met 3 boutjes, 1 in het schanierpunt, 2 om in het nokkenastandwiel te steken, dan heb je iets om kracht tegen te zetten. (makkelijkst gaat met de nokkenas gewoon in de kop..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by grietje »

AlexanderB wrote:van een kort en een lang stuk staal een Y-vormig ding bouwen met 3 boutjes, 1 in het schanierpunt, 2 om in het nokkenastandwiel te steken, dan heb je iets om kracht tegen te zetten. (makkelijkst gaat met de nokkenas gewoon in de kop..)
Hij zat nog in de kop.. Tandwiel geblokkeerd.. Maar zelfs met een luiijzer kreeg ik er echt geen beweging in. Tilde mezelf gewoon op *-)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by q01z »

goed bezig Romy! :D

die nokkenas zit normaal echt heel goed vast... vlak op een werkbank, wellicht met lijmtangen vast?
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by grietje »

q01z wrote:goed bezig Romy! :D

die nokkenas zit normaal echt heel goed vast... vlak op een werkbank, wellicht met lijmtangen vast?
Ikke doe niet heb werkbank :oops:


Ik heb gewoon man-kracht-hulp nodig I'm afraid....
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by Drake »

Of een luchtsleutel ;)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by grietje »

Drake wrote:Of een luchtsleutel ;)
Ook goed! :D
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by grietje »

Nou had de hele dag voor de AX ingepland maar wat een K*T dag geworden zeg :P Alles zat tegen.

Die bout van die nokkenas is nog niet gelukt wegens nog geen hulp en geen luchtsleutel oid. Kan dat niet gewoon in de auto? Dan kan ik hem monteren en het blok als 'tegenhouder' gebruiken? Nokkenas hoeft er maar een klein stukje uit toch?

Eerst nog wat plaatjes van vorige keer:
Image
Koppakking leek wel nieuw (kvs stroomde over omdat ik het nog niet afgetapt had, lol)

Maar waaar komt dan AL die olie vandaan
Image
Image
Dynamo en Oliefilter zijn ook duidelijk niet oud.

Afijn begonnen met het demonteren van de krukaskeering omdat mijn vermoeden is/was dat die lek was. Gisteren eentje gehaald.
Die poulie is er zo af, maar dan? Zie je een glad metalen ding. Haynes erbij gepakt.. die 'flens' moet je er met schroevendraaiers beetje van af wrikken.
Best, Romy aan de wrik.......

Hij kwam eraf! Dat wel...
Image

grrrr. Jelle heeft meteen achter zijn werk-buro na telefonisch contact met mij een nieuwe besteld bij de dealer...

Maar goed, ik denk, nouja dan vervang ik die keering in ieder geval, en dan kan alles er straks zo weer op.. Dus niet :oops:
Keering was er niet uit te krijgen!! Lijkt wel compleet vast gedingest. k*t ding. Na 3 uur proberen hoop opgegeven. Ook hulp voor nodig dus :(
Image
De kl*te keering (lekker smerig ook :D)

Toen dacht ik, nou dan iig de waterpomp maar vervangen, heb ik tenminste iets gedaan. Maar GVD he, wat zit dat k*t bij een gietijzer blok! Die waterpomp kan er helemaal niet langs.... Ook niet als je de motorsteun losdraaid en het blok opkrikt of helemaal laat zakken. Uiteindelijk helemaal opgekrikt én met al mijn kracht naar voren getrokken en toen kon ik hem er net uitwurmen. pffiieww. Nieuwe ging er veel makkelijker in...

Nouja, dat zit. Verder dus geen ene fuck verder gekomen. En wat was het warm zeg. Na elke inspanning eerst even languit op de steenkoude beton vloer van mijn garage'tje uitgerust ;-)

Ohja, en voor de liefhebber. De Roadster is te koop..!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by Bossie »

Die krukas keerring, daar kun je een klein gaatje in boren en dan een schroef er in draaien. Dan heb je houvast met een tang en kun je hem er uit trekken. Aan die kant v/h blok kan het ook je nokkenaskeerring zijn die lek is (maar die heb je er zo te zien al uit, aangezien je je complete nokkenas er uit hebt, compleet met tandwiel.
Image Image Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by grietje »

Klopt maar ik krijg het tandwiel er nu even niet los van. Kan je die nokkenaskeering vervangen met cilinderkop aan het motorblok in de auto?? Dan monteer ik namelijk gewoon t zooitje en dan heb ik het motorblok als ' tegenhouder', nu kan ik wel op die kop gaan staan maar ik til mezelf gewoon op. Wil die keering wel graag vervangen, zeker als jij zegt dat de lekkage ook daaruit kan komen.

Persoonlijk dacht ik echt gezien te hebben dat het uit het oliekanaalhoekje kwam, maar gezien de koppakking lijkt me dat sterk, of zouden ze echt iets doms fout hebben gedaan?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by Holländer »

Ongelovelijk wat een olie aan de onderkant!!! lijkt wel een olie lek bij BP ofzo ;-)

Echt balen als je zo bezig bent en niks lukt!

Maar hoezo gaat de roadster eruit? dat was toch je zuinige daily driver???

Verder: goed bezig!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by grietje »

Houd het wel goed roestvrij van onder :twisted: Die AX moet al jaren zo erg lekken. Hij laat ook mooi overal een zwarte plas achter ;-) Nja nu niet meer, nu is alle olie eruit :D

Opzich was het wel handig, dat automatische ververs systeem. haha.

De Smart gaat eruit omdat ik een andere roadster op 't oog heb die weer wat opknapwerk en liefde nodig heeft en ik wil hem graag ' opvangen', maar dan moet er eerst plaats gemaakt worden.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by grietje »

Pff wat een kl*te week tot nu toe
Dinsdag een echt een kl*te dag op werk (echt zwaar kl*te..) en vervolgens vandaag hoor ik dat mn scriptie is afgekeurd..

Ik was op dat moment bezig in de garage aan de AX en had meteen geen zin meer. Heb even uurtje op pony gereden, die vrolijkte me wat op en nu achter de PC want gelukkig krijg ik nog één poging om hem wel goed in te leveren...

Eigenlijk lukte het dit keer met de AX eindelijk een keer prima.....
Jelle heeft eer gister de nokkenasbout voor me los gedraaid, dus dat probleem had ik niet meer. Bij de dealer lag voor mij een mooie nieuwe flens:

Image

En nog een nieuwe, juiste pookknop (ik had er een in van een first, geen gezicht), die als eerste gemonteerd dan beginnen we teminste goed :D
Pookknop
Image
Oud
Image
Nieuw
Image

En ze hadden poetsspul voor 2 euro in de aanbieding dus ook maar meegenomen. Voor dat geld wil ik het wel een keer proberen :heilig:
Image

Afijn de nokkaskeering was dit keer dus geen punt, tandwiel eraf, keering eraf, kale nokkenasje:
Image

NIeuwe zit erop, moet alles wel nog op moment nadraaien maar dat doe ik wel eenmaal op het blok gemonteerd.

Toen het laatste probleem: Krijg de keering eruit. Na heel veel rammen etc had ik bijna de keering doormidden en toen besloot hij te gaan bewegen en kwam ie eruit:
Image
Ding leek wel van steen, als je hem op de grond gooit klinkt het ook als steen XD Niet best.

Toen zag het er zo uit (plaatselijk schoongemaakt natuurlijk ;-) ):
Image
Nieuwe krukaskeering op zijn plekkie:
Image
In principe had ik hem nu af kunnen maken.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by q01z »

het ziet er al weer een stuk beter uit romy!

dat soort dingen kunnen hopeloos tegenzitten he? vooral omdat je er niet echt bij kan met het blok in de auto..
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by Drake »

Nice, wat was je voor die nieuwe pookknop kwijt btw? :)

Post Reply