Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Losroyos »

Die is wel 2 axjes groot :P

Maar balen van de Mazda, Tja garage's moeten toch wat doen om uit de rececie te komen.. :P

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@Fruit
Thanks! Ben over de kleur en het model ook wel te spreken. Ding glijdt best comfortabel, maar erin rijden wordt wel snel saai. Doe mij maar een wat kleinere auto met wat meer gevoel in 't stuurwiel. Zoals een AX. Of een Protegé! Begin nu toch wel langzaam gehecht te raken aan dat trage, groene ding.

@Losroyos
Lol. Met de prijzen die een garage vraagt voor de simpelste dingen (300 dollar om de remblokjes vóór te vervangen?!) lijkt het me toch dat ze van de recessie weinig last zouden moeten hebben...

Niets aan 't handje met Myrla trouwens. Oliedruk is perfect. Direct na het starten 4.5 bar. Zakt dan -wanneer de motor warm wordt - naar 2.0 bar. 3000rpm zit op 4.5 bar, en volgens Mazda moet 'ie dan tussen de 3 en 5 bar zitten.

Oftewel, motortje lijkt erg gezond te zijn. Er zat vuil op de oliedruksensor, waardoor 'ie verkeerde waardes las. Zoals ik al zei: ik geloof niet zo in toeval, en ben er vrijwel van overtuigd dat men me bij die vage garage een oor probeerde aan te naaien. Ter meer omdat ze probeerden me een oliebeurt aan te praten, omdat 'dat het probleem waarschijnlijk zal oplossen'.

Enfin, bewijzen kan je het nooit, en om ze het voordeel van de twijfel te gunnen zal ik 't maar afschrijven op louter toeval. Kom er in elk geval nooit meer. Maar Myrla de Mazda is weer terug, en de verwarming doet het uitstekend!

Nu eens gaan bedenken hoe ik de Mazda mooi kan verklooien en er míjn auto van kan gaan maken...Candice zal er niet meer in gaan rijden. Fijn, ongestoord roken, scheten laten, koffie over de stoel morsen en afval op de achterbank pleuren, en niemand die loopt te zeuren. :D Voor de rest ben ik heel volwassen, hoor.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

De winterbandjes zitten er weer om. *snif* 't Is weer gedaan met die mooie, warme zomer...Image

Image
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Losroyos »

hahah warme zomer met wel 20 graden als ultime hoogtepunt?

Echt respect voor de mensen die daar wonen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Hey Roy. Dat is een misverstand, hoor. De 's zomers zijn hier best warm. Dit jaar was de maximum temperatuur 33 graden, en het was tussen de 25 en 30 graden voor bijna een maand. Vergeet ook niet dat het in de zomer 24 uur licht is. De zon gaat niet onder. Helaas is het omgekeerde in het midden van de winter waar, en zijn voornamelijk de weken vlak vóór en ná 21 december hartstikke donker en steenkoud. De zomers zijn alleen erg kort. Van juni tot augustus ongeveer, en dan begint in september de winter weer, tot ongeveer halverwege mei.... :wall
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Losroyos »

ik ben nogal een kou kleum ;) wintersport is al niks voor mij hahaha

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Vanuit Alaska is geen ene belangrijke zak te melden, maar om te voorkomen dat dit topic verdwijnt zal ik maar weer 'ns een gil geven. Leuk feitje is dat we momenteel allemaal hitte-records breken. Het is hier potverdikkie maar liefst 12 graden overdag en rond het vriespunt 's nachts. We zouden allang sneeuw moeten hebben, maar er is al in weken geen vlok meer gevallen.

Voor de rest nog wat andere nieuwtjes te melden:

Ik heb ander werk, en zit nu op kantoor. Saai, maar zo kom ik de winter wel door...

We zijn onlangs overigens verhuisd naar een écht huis met stromend water en drie slaapkamers. Ik sta elke dag 45 minuten te douchen, gewoon omdat het kán. Dus bye bye zwaai zwaai dry cabin. Ik ben blij dat dat hoofdstuk afgesloten kan worden. Het was leuk voor die anderhalf jaar om zo primitief te wonen, maar ik zou er nu nooit meer naar terug kunnen en willen.
We hebben nu ook een verwarmde garage waar één auto in kan. We deden kop of munt. Ik won. De groene Mazda staat nu lekker warm gestald. Voor de Toyota laten we auto-start installeren. Is handig in de kou. Had het op de Mazda ook wel willen hebben, maar auto-start in combinatie met een handgeschakelde bak kan vrij rampzalige gevolgen hebben.

De Toyota doet het trouwens prima. Candice had een pot hole geraakt en daarmee de velg vernaggeld. Heb je dus mooi mazzel dat het van die lelijke stalen velgen met wieldoppen zijn, want die laten repareren kost slechts twee tientjes. Viel weer reuze mee.

Heb afgelopen week van beide auto's de olie vervangen voor een lichtere graad en de winterisatie getest. De motortjes zijn klaar voor de winter.

De Mazda rijdt ook nog prima, met al z'n kleine onhebbelijkheidjes. Het interieur rammelt precies zoals Die-Andere nu het weer kouder begint te worden, de bak schakelt af en toe wat stroef naar z'n vier (na de winter nieuwe bak-olie, ga er nu niet aan beginnen), koud loopt 'ie 1700rpm stationair, de remschijven zijn zo krom als een hoepel waardoor 'ie pulserend remt, de waterpomp laat zich af en toe wat horen, de voorruit is gescheurd, de rem rechtsachter loopt na een dag stilstand soms iets aan, de schokdempers áchter zijn gestopt met lekken omdat er na anderhalf jaar lekker niets meer te lekken valt, en de asbak zit inmiddels vol peuken.
Ach, als ik dat zo eens op een rijtje zet is de Mazda eigenlijk preciés mijn AX! Nu nog hopen dat de stuurbekrachtiging de geest geeft, en je hebt exact hetzelfde rij-plezier.

Met de waslijst aan kleine reparaties die de Mazda nodig heeft, ben ik dus maar gelijk begonnen met de meest belangrijke.

Image
Image


Jup, gele mistampjes! Was 'ie ook wel aan toe...
De door mijzelf in elkaar geflanste bedrading die het mogelijk maakt de mistlampen zónder dimlichten te gebruiken werkt na een jaar ook nog steeds! :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 346
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Fruit »

Meer foto's van je huis.. Ben benieuwd haha.

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Losroyos »

Ja ben ook wel benieuwd in wat voor huis je nu woont.

En blijkbaar kenne ze daar dus geen APK? of iets in die geest?

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Wheelnut »

Als het goed is toch wel een "soort van"? Iets met license plate tags of zoiets? Of is dat niet in Alaska?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Ik zal eens wat fotootjes proberen te maken. Het oogt lang niet zo romantisch als de cabin deed.

Er is hier inderdaad geen APK. Zou de Mazda in Nederland vanwege de schokdempers en het check engine lampje dat altijd brandt vanwege een defecte o2-sensor ook niet doorheen komen denk ik.
Je moet inderdaad elke twee jaar de tags vervangen. Kost 110 dollar. Hier in Alaska werd dan je wagen soms steekproefsgewijs op emissie gecontroleerd (dus verder niet eens de remmen en andere APK-punten), maar met die proeven zijn ze enkele jaren geleden gestopt.
Er is hier nu totaal geen enkele controle meer op je wagen.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Wheelnut »

Dus een auto bezitten kost, buiten de verzekerings-, brandstof-, en onderhoudskosten om, maar 110 dollar in de twee jaar?
Of begrijp ik het nou verkeerd?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@Wheelnut

Dat klopt. En dan komt er nog bij dat nieuwe auto's in de VS goedkoper zijn (in Alaska geldt dat wat minder) en brandstof 85 eurocent de liter kost. Onderhoud is overigens bij een garage ongeveer hetzelfde, men rekent hier ongeveer 80-90 dollar uurtarief. Snelheidscamera's komen hier niet voor.

Dan besef je weer hoe erg autobezit in Nederland bestraft wordt, waar zelfs een stilstaande auto je per maand nog belasting kost, en je voor 3 kilometer te hard alweer diep in de buidel mag tasten. Ik mis dat geen seconde.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Wheelnut »

Ik geef je helemaal gelijk over dat bestraffen van autobezit hier.
Zelf vind ik ook dat het systeem achterhaald is. Het wordt alsmaar duurder, en de auto's worden alsmaar zwaarder, waardoor het nog duurder wordt.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

Aan de andere kant, als je autobezit aanmoedigd zoals in de USA, dan krijg je dat mensen in gigantische zuipende sloepen gaan rondrijden omdat daar geen enkele financiële consequentie aan zit. en dan krijg je dat 8% van de wereldbevolking, 33% van de olie/brandstof verbruikt. (getallen zijn een paar jaar oud, die verhouding kan iets verschoven zijn)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Wheelnut »

Okee, dan ga ik wel fietsen, want een auto hebben staat op het punt te duur voor me te worden.
Laat die economische steunpilaar van autobezit maar instorten!
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@AlexanderB
True. Dat is ook niet de ideale wereld. Toch blijf ik erbij dat autorijden in Nederland veel te duur geworden is. De Camry weegt bijna 1600 kilo, en de Protege is 1200. Daar zou ik in Nederland de wegenbelasting niet voor willen betalen.

Hier in de VS kosten (op aanschafskosten na) beide auto's ons vrijwel hetzelfde per maand. De verzekering voor de Camry is iets hoger, maar ze hebben hetzelfde brandstofverbruik. Per maand voor beide dus ongeveer 't zelfde kwijt.

Moet er overigens wel op aanmerken dat de wegen in Nederland van veel(!) betere kwaliteit zijn, maar dat kan hier ook te maken hebben met alle heuvels en de extreme kou in de winter. Maar zelfs dan, het is hier hobbel, na wasbordje na pothole, terwijl de snelweg in Nederland een race-circuit is. Dat hebben we in NL in elk geval wel goed voor elkaar.

De boetes en de absurde prijs voor brandstof zijn de twee dingen waar ik het grootste probleem mee heb. In Nederland regelmatig van die prutsboetes gehad voor een paar kilometer te hard. Na vier boetes op de ringweg in Groningen te hebben gehad reed ik altijd stelselmatig 65 op m'n teller. En hoe goed ik ook probeerde op te letten, drie maand later had ik weer een boete voor (met correctie) drie kilometer te hard. Tsja, ik moet toen zeker even per ongeluk op de weg hebben gelet in plaats van de snelheidsmeter.

Enfin, vanaf toen was de maat voor mij vol en ben ik stelselmatig overal veel te traag gaan rijden. 70 op 80-wegen, 55 op de ringweg, 95-100 op de snelweg (net ietsje harder dan de vrachtauto's)...Nooit meer een boete gezien. Wel een heleboel agressieve bumperklevers, maar die kosten je in elk geval geen geld. Hou je tenminste nog een beetje over zodat je nog wat centen kunt ophoesten voor dat vloeibare goud dat we in Nederland benzine noemen.
Alhoewel ik de laatste maanden in Nederland ook regelmatig even over de grens ging. Ruim half uurtje rijden scheelt toch gauw 30 cent op een liter. Doe ik het wel voor.
Overigens, tot twee maal toe een bumperklevende politie-auto achter mij gehad, waarvan eentje op de ringweg en eentje in een 30-zone waar ik 20km reed. Nou reed ik in die 30-zone opzettelijk zo traag, juist omdat er een agent achter mij zat. Toch blijft het frappant dat 'ie zat te duwen. Ik ben niet in overtreding als ik langzaam rij; er is geen wettelijke minimumsnelheid. Meneer agent die zo dicht achter op mij zit dat ik de gril van z'n auto niet meer in m'n spiegel kan zien is volgens mij wel in overtreding.

Trouwens, met die Suzuki Alto kreeg ik na een maand ook een snelheidsboete voor 7 kilometer te hard in de bus. Op de snelweg. Ik zou zweren dat het 130 was, maar die regel is zo ontiegelijk onduidelijk, dat ik schijnbaar 130 reed op 'n stukkie waar 't maar 120 was. Tsja.... Sta je dan weer 35 euro af te tikken.
Hier in de VS nog nooit een snelheidsboete gehad. Dat rijdt toch een stuk ontspannender.

Mijn punt na al dit geleuter is eigenlijk: In de VS is het ook niet alles, maar in Nederland zijn we echt veel te ver doorgeslagen met het uitmelken van de automobilist. Om toch met een positieve noot af te sluiten: Een AX is zelfs in Nederland gelukkig altijd nog bijzonder betaalbaar, en leuk om te rijden! :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Wheelnut »

Ceristimo wrote: In Nederland zijn we echt veel te ver doorgeslagen met het uitmelken van de automobilist.
Amen!
Ceristimo wrote:Een AX is zelfs in Nederland gelukkig altijd nog bijzonder betaalbaar, en leuk om te rijden!
Amen!
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Gisteren auto-start op de Camry laten installeren. Is echt een uitkomst als het straks weer extreem koud wordt. Zou willen dat het ook op de Mazda kon, maar dat is vragen om ongelukken.

We zouden voor het goedkoopste one-way systeem gaan (simpele afstandsbediening, en de auto geeft geen signaal terug om te laten weten dat 'ie gestart is), maar die hadden ze niet meer.

Enfin, lang verhaal kort is dat we nu het duurste systeem hebben, want dat was het enige dat op voorraad was. Maar nu komt het mooie: we hebben geen cent méér betaald! De garage houder zei letterlijk: "tsja, soms moet je je reputatie beschermen, en afspraak is afspraak. Ik zou vandaag auto-start voor jullie installeren, en dat heb ik gedaan".

Enfin, we hebben nu dus een afstandsbediening met LCD-display, die de deuren op slot kan doen, de kofferbak kan openen (helaas niet sluiten :P) en de auto vanaf anderhalve kilometer afstand kan starten. De auto geeft een signaal terug zodat je op het scherm de bevestiging krijgt dat de auto gestart is.

De auto loopt dan stationair in de P-stand en mocht iemand onverhoopt de deur openbreken dan kan je er niet mee wegrijden, want op het moment dat je de rem intrapt om naar R of D te schakelen, slaat de motor direct af.

Als 'ie op auto-start draait, dan moet je na het instappen de sleutel in het contact zetten en de auto op contact zetten (niet te ver draaien, dat is niet goed voor de startmotor!) en dan kan je wegrijden.

Na 24 minuten geeft de afstandsbediening een signaal met de vraag of je de motor nog wilt laten draaien. Als je dan niet weer op de knop drukt ter bevestiging zet 'ie de motor automatisch uit.

Cool! :D
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Losroyos »

Gaaf spul.

Misschien een brutale vraag maar wat kost het goedkoopste systeem?

Post Reply