Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Wat mij betreft mag 't wel gedaan zijn met de winter. Vanochtend was 't weer eens -11.5 graden Celcius, en tijdens het achteruit afrijden van de oprit lette ik niet goed op en kreeg ik de auto wéér vast. Da's nu inmiddels al de vierde keer deze winter (twee keer door Candice, twee keer door mij).

En dan is voorwielaandrijving op al dat ijs en sneeuw wel bagger, want als één van je voorwielen een beetje grip verliest dan is 't bekeken. Dan krijg je 'm niet vóór- of achteruit, en duwen lukt ook niet omdat het te glad is.
Sta je dan.

Behalve dat 'ie snel vastzit heeft 'ie het de hele winter goed gedaan. We hebben slechts vier sterren in de voorruit gekregen deze winter, en de ruit is nog niet eens gebarsten. Één van de weinige auto's die hier rondrijdt met nog een redelijk intacte voorruit. :lol: Komt omdat 'ie zo laag is: het meeste grind dat auto's vóór je opspatten vliegt óver de ruit tegen het dak aan. Het dak is dus wel één en al kras en steenslag, maar enfin; daar doe je niks aan.

*zucht* Komop zomer, laat je kop 'ns zien!

En nu maar wachten tot de schoonouders langs kunnen komen om Myrla er met de sleepkabel uit te trekken.

Image
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Rock's »

Toch maar inburgeren en een "Truck" kopen :lol:
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Laurent »

Heb je geen mat die je eronder kan leggen zodat je een beetje grip houdt?
AX 1.1i Volcane Rood

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@Rock's
Ja, die zijn helaas niet gratis. :P Zou daar overigens ook niet de brandstof voor willen betalen. Volgens de boordcomputer doet schoonmoekes auto gemiddeld 12.7 MPG. Dat komt neer op 5.4 kilometer per liter. Ronduit belachelijk. Een litertje peut kost hier omgerekend dan slechts €0,81, maar dan nóg... En schoonpa's auto doet 13.5 MPG, en dan issie daar nog trots op ook... De Mazda doet 's winters met de extreme kou en de vele uren stationair lopen 21 MPG(1:8,8) en 's zomers 28 MPG (1:12,4). Niet echt uitmuntend, maar toch ook zeker lang niet slecht.
Met de AX deed ik het nooit veel beter, en mijn eerste AX met carburateur haalde de 1:12 amper. :lol:


@Laurent
Al geprobeerd met de deurmat, maar het rechter voorwiel heeft zich nu ingegraven. Als ik gas geef staat het linkervoorwiel stil en spint de rechter. Ga 'm er zonder hulp niet uitkrijgen.:(
Moet nog een paar uurtjes wachten voor ik hulp kan krijgen.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Laurent »

Je hebt toch 2 matten?
AX 1.1i Volcane Rood

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Hielp ook niks. Heb 'm er met een andere auto uitgetrokken.:-)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Nu dat het behoorlijk warmer begint te worden (gisteren overdag +7c! :) ) begint Myrla ineens een boel meer olie te verbruiken.

Viel me een week of drie geleden tijdens de regelmatige vloeistoffen-check op dat er ineens amper olie meer aan de pijlstok zat. Gek, omdat 'ie sinds we 'm gekocht hebben werkelijk geen druppel heeft gebruik. Heb er sinds de laatste oliebeurt (ergens rond oktokber) nooit een druppel bij hoeven gooien, en de olie stond altijd precies tot het bovenste streepje van de pijlstok. Toen de olie dus ineens iets beneden het onderste streepje stond ( :oops: ) verbaasde me dat erg.

Enfin, bijna een liter erbij gegooid en de olie kwam weer tot het bovenste streepje van de pijlstok. Dat was drie weken geleden.
Vanochtend - drie weken later en 1500 kilometer verder - checkte ik alles weer even en verdraaid: weer is het oliepijl aanzienlijk gezakt, tot een kwart op de pijlstok. Da's weer ruim een halve liter olie.

Er ligt geen drup onder de auto, het blok is droog en toen ik een paar dagen geleden met een andere auto achter de Mazda reed zag ik absoluut geen sporen van olievebruik; er was geen zichtbare rook.

Maarja, waar blijft al die olie nou?... :wall
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Drake »

Lol
https://9gag.com/gag/ag3WGzr" onclick="window.open(this.href);return false;

You made it to 9gag!

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

't Lijkt inderdaad verdomd veel op onze Mazda. Zelfs de deuk achterin klopt precies. Maar die foto heb ik niet gemaakt, hoor.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Drake »

Iemand anders? of is hij nooit door die pickup gesleept zegmaar.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Hij is nooit door zo'n pickup gesleept sinds wij hem hebben, nee.

Nou rijden er in Alaska vrijwel geen Protegé's rond. Ik heb er sinds wij 'm gekocht hebben (want dan begin je erop te letten) vier anderen geteld. Één zwarte (wel dezelfde velgen) en de andere drie exact dezelfde kleur en velgen als de onze. Deze kleur en velgen zijn standaard voor de 2.0 liter variant, dus je ziet 'm vaker voorbij komen.

Denk niet dat die foto onze auto is, nee. Al blijft die deuk op de juiste plek achterin wel frappant, maar dan nog: de meeste auto's hier hebben wel een deuk of twee. In de gladheid gebeuren "fender-benders" nogal snel.

Wat de Mazda betreft:
Vanochtend nog een kwart op de pijlstok. Na 40 kilometer lag het oliepijl ónder het minimum. Dit uiteraard gemeten nadat de auto een half uur stil had gestaan op 'n vlakke ondergrond.

Waar blijft 't toch allemaal? Heb er nu in amper drie weken in totaal al meer dan een liter ingemikt. Moet morgen olie halen, want met de olie die ik nog had kreeg ik 't niveau nét iets boven minimum. :wall

Maak me nu best wel zorgen dat er straks iets héél duurs aan gaat komen...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Holländer »

Dat is wel een raar verhaal ja! Onder je oliedop ook geen rare mayonaise? is je uitlaat heel vettig van binnen? anders zou ik het ook niet weten, moet toch ergens heen gaan!

succes met de zoektocht!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Ik begin een beetje een verband te zien tussen 'm op z'n staart trappen of rustig rijden. De hele winter heb ik als een opa gereden, omdat bij de extreme winterkou hier de motor nooit op bedrijfstemperatuur komt.
Nu het wat warmer begint te worden (vandaag +0,3 celcius! :D) trek ik 'm soms een stuk verder door, wanneer de motor warm is. En schijnbaar verbruikt 'ie olie als 'ie richting de toerenbegrenzer wordt getrapt. Afgelopen week rustig gereden (niet boven de 3000 RPM) en hij heeft in 450 kilometer weer geen druppel verbruikt.

Raar, maar waar. Enfin, ik zat te denken dat een olie-beurtje 'm misschien wel goed zou doen, dus heb vandaag even de olie ververst.
Dan is zo'n smeerput in je garage wel handig, zeg!

Auto in de garage boven de smeerput:
Image

Je kunt dan mooi de hele onderkant inspecteren:
Image

Ouwe prut eruit:
Image

Mooie zwarte olie, maar niet té zwart. Meer donkerbruin. Lijkt me prima na 13000 kilometer sinds de laatste oliebeurt in oktober:
Image.

Heb ook een wat groter filter geïnstalleerd. Schijnt beter te zijn, volgens Google.

Eens zien of hij nog steeds olie blijft gebruiken.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by gigawebs »

Handig zo,n smeerput! Fijn dat het weer eindelijk een klein beetje sleutelen toelaat ;)
Last edited by gigawebs on ThuMay02, 2013 1:49:31 AM, edited 1 time in total.
ImageImageImage

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Jep. Al is het nog steeds koud. Dit schijnt één van de koudste maanden april ooit te zijn. De krant noemde het al "the never ending winter".
Gisteren vijf centimeter sneeuw gehad, en er wordt de komende dagen nog meer verwacht. Fijn. *zucht*
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Losroyos »

Yes tempratuur boven de 0

Inderdaad zal wel lekker zijn weer een keer normaal te kunnen sleutelen.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Zomerbandjes erop. Twee slagen groter dan wat er officieel qua bandenmaat opmoet. Ongeveer 5mm tussen de band en de veerpoot, maar het past! En 't vult de wielkast mooi op.

Image
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Holländer »

Is het ook in Alaska eindelijk zomerbandenweer? Dat zou ook eens tijd worden!
't vult de wielkasten inderdaad mooi op!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Zomerweer is een groot woord. Ik kan mijn fiets nog steeds niet gebruiken...

Image

Maar de wegen zijn nu allemaal vrijwel droog, en de rest van de sneeuw zal in de komende week of twee wel helemaal verdwijnen. Dus wat dat betreft was het wel tijd voor de zomerbandjes.
Image

Volgens de Mazda-club zou 205/55/R16 niet passen, en was de grootst mogelijke maat 205/50, maar 't gaat allemaal nét. Ik vind die brede knoeperts van banden wel mooi staan, eigenlijk. :lol:
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Ik kan nu na een paar dagen in elk geval zeggen dat ik volgens mij snap wat er op de Mazda-club bedoeld werd met: ga niet groter dan 205/50.

Met 205/55 stuurt 'ie als een zwabber met de wegligging van een natte krant, en heb je vooral van spoorvorming ontzettend last. Met de winterbanden nooit ergens last van, maar nu moet je 'm de hele tijd corrigeren. Dan wil ze naar links, dan weer naar rechts, en ze vreet zich vast in spoorvorming. Vooral als je daar ook nog eens bij remt. En da's genieten hier, want vergeleken met wat ze hier een "weg" noemen, is België één groot superstrak race-circuit. Manmanman...

Maarja, kleinere banden kon ik niet krijgen, dus had niet echt veel keus. Enfin, de meeste tijd van 't jaar rij je hier toch op winterbanden, dus wat dat betreft... :roll:
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Post Reply