En dan hebben we natuurlijk altijd nog de audio.....
Voor sommigen een simpele zaak, voor mij van enorm belang.
Vervlogen zijn reeds lang de tijden dat ik een simpel philips-speakertje ergens in frutte en dat was het dan.
Audio is vooral een probleempje, kwalitatief uitstekende audio een nog veel groter probleem, als het al mogelijk is in een auto.
En dat geld al bij 1 auto, moet je nagaan als je er 4 of 5 hebt.
Overbouwen die handel zullen sommigen zeggen, maar dat is voor een geluidsminnend persoon als ik niet het gewenste antwoord. Want auto's hebben onderling afwijkende bevestigingslokaties voor speakers, ze vari?ren in afmeting en akoestische kwaliteiten en zo zijn er nog wel wat variabelen denkbaar die voor mij de uitwisselbaarheid van apparatuur ernstig beperken.
Nu zijn we (nou ja, IK dus, want voor Grietje is het eigenlijk ook een non-issue hoewel ze inmiddels wel het verschil hoort tussen "gewoon" en goed) toe aan het nadenken over audiofiele avonturen voor Sophi?, ons Ferrari-rode nieuwe scheurijzertje met limousine kwaliteiten.
Zo toog ik dus zojuist naar Oss om een bezoekje aan Ruud van
Speakerland te brengen voor advies over en eventuele aankoop van de materialen voor Sophi?'s eerste audio-uitrusting, de voorzijde.
Zoals altijd wanneer Ruud het niet te druk heeft was dat erg gezellig, gekeuvel over SACD versus DVD-AUDIO en dat soort zaken, de voordelen van je eigen aarde-draad in huis om brom en andere storingen tegen te gaan en natuurlijk wat luidspreker praat. MANNEN gesprekken dus...
Om een lang verhaal kort te maken ben ik wederom huiswaarts gekeerd met een zelf in elkaar te knutselen setje van 2x13cm Vif? middentoner en 2x Vif? neodym tweeter (had ook een Scan-Speak kunnen kopen maar dan kost de tweeter alleen al ?185,-) alsmede 2 weerstanden, 2 condensatoren, 2 grote spoelen (voor de middentoner) en 2 kleinere spoelen (voor de tweeter)
?n een handgekrabbeld tekeningetje van hoe ik dat dan allemaal aan elkaar moet solderen.
Ruud en ik hebben het deze keer zelfs al gehad over kofferbak avonturen met 17cm Vif? laag-midden, mooie tweeters en een redelijke subwoofer.
Hoewel dat nog toekomstmuziek is en ik eigenlijk een broertje dood heb aan subs. Gelukkig zit geluidskwaliteit voor een h??l groot deel in bekabeling, filtering en vooral behuizing en zijn dat de minst dure dingen om goed te kunnen krijgen.
Maar tel daar 2 Audison versterkers (of Genesis ofzo) bij op en je bent een kapitaal verder.
In ieder geval..., Sophi?-Audio Phase I is in gang gezet.