Johannus (AX GTI - DS3 e-HDI92)
Moderator: webmasters
In *zeldzame* gevallen kan je vuldop defect zijn waardoor hij te vroeg als drukontlastklep fungeert en er koelvloeistof uitgooit.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
ik denk dat ik weet wat er aan de hand is, dankzij joop 
Hij vertelde mij net dat hij hier had gelezen dat iemand met koelvloeistof problemen een lek had achter het dashboard, dus in de auto ipv motorruimte...
Nou herinner ik mij dat ik daar niet heel erg lang geleden dubieze grote donkere plekken in het vloerkleed heb gekregen, die er niet altijd hebben gezeten. dit zou natuurlijk koelvloeistof kunnen zijn?
Dus maar eerst de leidingen achter het dashboard eens controleren...

Hij vertelde mij net dat hij hier had gelezen dat iemand met koelvloeistof problemen een lek had achter het dashboard, dus in de auto ipv motorruimte...
Nou herinner ik mij dat ik daar niet heel erg lang geleden dubieze grote donkere plekken in het vloerkleed heb gekregen, die er niet altijd hebben gezeten. dit zou natuurlijk koelvloeistof kunnen zijn?
Dus maar eerst de leidingen achter het dashboard eens controleren...
Die plekken in de auto heb ik dus ook gehad. Inclusief zeer kenmerkende muffe geur die redelijk op de keel kon slaan.
Heb het kachelhuisvervangen, goed ontlucht en dat stopte het probleem.
Nou las ik weer hier op het forum dat in koelvloestof met teveel metaaldeeltjes erin (door bv lang niet vervangen) electrolyse op kan treden. Dat trekt je kachel niet en gaat daardoor lekken.
(maw ja ik moet mn kvs ook nog vervangen)
Heb het kachelhuisvervangen, goed ontlucht en dat stopte het probleem.
Nou las ik weer hier op het forum dat in koelvloestof met teveel metaaldeeltjes erin (door bv lang niet vervangen) electrolyse op kan treden. Dat trekt je kachel niet en gaat daardoor lekken.
(maw ja ik moet mn kvs ook nog vervangen)
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
Dit is het dus:

En zo ziet het er zonder mat uit:

En het lijkt dus nat, maar is echt een vlek die zo s opgedroogt... momenteel komt er dus niks uit, maar ik kan me voorstellen dat dit ooit is veroorzaakt door een litertje koelvloeistof dat blijvende vlekken achterlaat.
Zal nu regelmatig in de gaten houden of het niveau van de koelvloeistof gelijk blijft en of de plek nog nat wordt...

En zo ziet het er zonder mat uit:

En het lijkt dus nat, maar is echt een vlek die zo s opgedroogt... momenteel komt er dus niks uit, maar ik kan me voorstellen dat dit ooit is veroorzaakt door een litertje koelvloeistof dat blijvende vlekken achterlaat.
Zal nu regelmatig in de gaten houden of het niveau van de koelvloeistof gelijk blijft en of de plek nog nat wordt...
Hoe zou het er onder de mat uitzien?
Ook belangrijk om in de gaten te houden bij oudere auto's, vooral met lekkende kachels.
Ook belangrijk om in de gaten te houden bij oudere auto's, vooral met lekkende kachels.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
Ruik je dat dan niet? Het heeft zo'n specifieke geur, kan niet missen. De TGS van Degene had bijvoorbeeld een kapotte kachelradiateur. Was gewoon losgehaald van het cirquit maar als ik de kachel voor de grap eens vol opendeed ging ik bijna dood van de kvs stank! En heb eens gehoord dat het aan je ogen schijnt te prikken...
Een ander van de sloop, is niet extreem veel moeite maar je moet een mooie dag uitkiezen. Wel prettig als je met twee man werkt, dashboard zal er half uit moeten.
Een ander van de sloop, is niet extreem veel moeite maar je moet een mooie dag uitkiezen. Wel prettig als je met twee man werkt, dashboard zal er half uit moeten.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
nee, das het rare dus... ik ruik er niks van in de auto en na het ontluchten weet ik inderdaad inmiddels hoe kvs ruikt 
Hoe het er onder de mat uitziet kom ik gauw genoeg achter komende zomer, maar de plek zit er volgens mij nog niet zo heel lang...
maar als het weer goed weer is en de laatste tentamens zijn voorbij, dan komt er een GT vloerkleed in met rode strepen

Hoe het er onder de mat uitziet kom ik gauw genoeg achter komende zomer, maar de plek zit er volgens mij nog niet zo heel lang...
maar als het weer goed weer is en de laatste tentamens zijn voorbij, dan komt er een GT vloerkleed in met rode strepen

Wat ik vandaag bedoelde met dat ene topic:
Klik
En als je koppakking lek is dan gaan we lekker gelijk op of wat
tips van vrienden + echte monteurs:
1. Is de olie normaal? Helder, bruin, en geen bellen (wel bellen enz. dan cilinder/koelwater dat lekt naar de olie?)
2. Geen mayo of in mijn geval zelfs sate in de dop/vulbuis van de koelvloeistof leiding (olie naar het koelwater)
3. Start een koude motor, draai de dop vd. koelvloeistof eraf, zie je bubbels? Houd je hand erop, voel je druk opbouwen? (cilinder(s)/olie lekt naar koelwater) Zelfde voor olie-dop controleren (cilinder/koelwater lekt naar oliesysteem).
4. Als je thermostaat werkt en het is warm van binnen, zet de temp. regelaar op max. en ga een eind rijden. Hoor je nu geborrel tijdens de rit? Dat betekend dat luchtbellen (uit de cilinder?) zich opdringen aan het koelsysteem
5. Maak het blok goed warm, laat een dag/nacht afkoelen, draai de bougies eraf en laat iemand de startmotor draaien. Komt er nu een straaltje water uit de cilinders? En/of blijft de motor (wit) roken als hij warm is? (koelwater in cilinders)
Dat is wat ik er inmiddels vanaf weet, maar niets van dit alles is geloof ik op jou blok van toepassing, dus kiek ff op het ergens lekt en dan wil ik je best even helpen
Klik
En als je koppakking lek is dan gaan we lekker gelijk op of wat

tips van vrienden + echte monteurs:
1. Is de olie normaal? Helder, bruin, en geen bellen (wel bellen enz. dan cilinder/koelwater dat lekt naar de olie?)
2. Geen mayo of in mijn geval zelfs sate in de dop/vulbuis van de koelvloeistof leiding (olie naar het koelwater)
3. Start een koude motor, draai de dop vd. koelvloeistof eraf, zie je bubbels? Houd je hand erop, voel je druk opbouwen? (cilinder(s)/olie lekt naar koelwater) Zelfde voor olie-dop controleren (cilinder/koelwater lekt naar oliesysteem).
4. Als je thermostaat werkt en het is warm van binnen, zet de temp. regelaar op max. en ga een eind rijden. Hoor je nu geborrel tijdens de rit? Dat betekend dat luchtbellen (uit de cilinder?) zich opdringen aan het koelsysteem
5. Maak het blok goed warm, laat een dag/nacht afkoelen, draai de bougies eraf en laat iemand de startmotor draaien. Komt er nu een straaltje water uit de cilinders? En/of blijft de motor (wit) roken als hij warm is? (koelwater in cilinders)
Dat is wat ik er inmiddels vanaf weet, maar niets van dit alles is geloof ik op jou blok van toepassing, dus kiek ff op het ergens lekt en dan wil ik je best even helpen

-
- AX Master Spammer
- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
Is inderdaad niet van toepassing op die punten, geloof ook niet dat het koppakking is... Even in de gaten houden of ie opnieuw gaat lekken...joop wrote:Wat ik vandaag bedoelde met dat ene topic:
...
, maar niets van dit alles is geloof ik op jou blok van toepassing, dus kiek ff op het ergens lekt en dan wil ik je best even helpen
Brandblusser ligt nog los, moet ik nog vastmaken, maar die ligt er pas in nadat de vlek er al in zat...degene wrote:Die brandblusser stelt zich ook wel verdacht op![]()
Het zal toch geen parkeervlek wezen he
parkeervlek

-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)