Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@q01z
LOL!

@Losroyos
Normaal is tussen de 30 en 40 psi (2 en 2.8 bar). Als je dan de kraan aanzet, dan daalt de druk uiteraard omdat het water uit de kraan wordt geperst, en wanneer dit tot 30 psi is gedaald pompt hij de druk omhoog tot 40 psi. Dat de pomp steeds aan en uit gaat wanneer de kraan aanstaat merk je overigens in huis normaal vrijwel niks van.

@Bossie
Jep...En het feit dat de boiler nog steeds aanstaat en geen expansievat heeft helpt ook niet. Heet water zet ook uit, maar dat kan nu nergens heen. Iedere keer als de boiler aanspringt dan vliegt de druk omhoog...

@Wheelnut
Zit wat in. Maar ik heb ook geen zin in een natte pleuriszooi...;)

Van 't weekend de waterpomp loskoppelen, omdat die erg duur is en ik wil niet dat 'ie doormidden breekt. Dat is met de vorige pomp gebeurt, die knapte letterlijk in tweeën. De temperatuur van de boiler zet ik ook naar beneden. De boiler moet wel aan blijven staan, om te voorkomen dat 'ie bevriest. Niet dat we überhaupt warm water kunnen gebruiken, maar enfin... Liever een tientje extra aan stroom in de winter, dan een compleet nieuwe boiler aanschaffen in de lente...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Ik heb vanmiddag om 1 uur (11 uur 's avonds Nederlandse tijd), mijn Adjustment of Satus interview. Tijdens dat AOS interview gaan ze kijken of het huwelijk legaal is, en of we ook echt samenleven door te kijken of rekeningen op beide namen staan en door vragen over 't huis en dergelijke te stellen.

Als dat interview goed gaat, dan zou ik mijn Greencard over enkele weken moeten ontvangen....Spannend!

Als 't interview niet goed gaat, ben ik snel weer terug in Nederland. :P.

De Greencard die je dan krijgt is een tijdelijke, voor twee jaar. Na die twee jaar volgt nóg een interview om te kijken of je nog steeds samenwoont, en daarna krijg je pas je echte Greencard.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Interview ging goed en stelde eigenlijk weinig voor. Ik mag de komende twee jaar in elk geval blijven! Jeeej:)

Over een paar weken krijgen we de greencard en ook mijn reistoestemming. Kan ik weer op bezoek naar Nederland, want ik mag't land dan weer uit.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

-Dubbelpost-
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

En je mag weer autorijden.. ;)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Nog niet. Pas als ik de Greencard werkelijk in handen heb (hopelijk in ongeveer drie weken, maar in elk geval vóór 2013), kan ik 't rijbewijs afhalen...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

Eh, dat is wat ik bedoelde.. Zelfde geld toch voor naar het buitenland gaan? :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@AlexanderB
Jep, dat klopt. Nog (hopelijk) een paar weekjes wachten, en dan is alles geregeld :)

Heb de gril afgeplakt. 't Ziet er niet uit, maar zolang het maar werkt... Het is gewoon te koud om uitgebreid buiten de tijd te nemen. Na twee minuten zijn je vingers ijskoud en gevoelloos, en met handschoenen lukt het niet. Dus ik heb 't maar afgeraffeld:

Image

Eens zien of de kachel nu wat warmer wordt. Zoniet, dan plak ik ook de onderste gril (in de bumper) af.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Losroyos »

-
Last edited by Losroyos on TueNov27, 2012 10:05:05 AM, edited 1 time in total.

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Losroyos »

Hoop dat je mensen er niet mee gaat verblinden als de ochtendzon erop staat ;)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Ochtendzoon? Welke ochtendzon? We hebben nu ongeveer 4.5 uur daglicht per dag. rond half 11 komt de zon op, en om 3 uur 's middags gaat 'ie onder. En hoog aan de hemel staat de zon ook niet. Hij komt net iets boven de horizon uit. Er is nu amper enig zonlicht meer.

Auto wilde overigens vanochtend bijna niet starten bij -34. Had drie pogingen nodig, van ongeveer 15 seconden elk. Langer dan 15 seconden wil ik de startmotor niet aanhouden om 'm niet door te branden.

Over een maand gaat 'ie dus écht niet meer starten omdat het dan nog een stuk kouder is dan nu. Wilde het vanochtend al bijna opgeven. Deze week dus een block heater laten installeren. 't Is pure noodzaak, helaas.

Dat ding voor de gril helpt trouwens geen zak, dus dat haal ik ervan af. Daarna de gril demonteren, en de radiator helemaal dichtmaken met karton. Eens zien of dat wél werkt.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Toen ik vanochtend uit bed kwam stond de buitentemperatuurmeter op -34.4C. Omdat we net iets buiten Fairbanks wonen is de temperatuur hier altijd een paar graden warmer dan het plaatje wat in mijn handtekening staat. Niet dat het wat uitmaakt of het nou -34 of -37 is, het is en blijft gewoon té koud om normaal te leven.

Let niet op de tijdklok, die is namelijk stuk en geeft altijd 20:31 aan.
Image

Enfin, dat was de druppel voor de Mazda. De auto wil nu niet meer starten. Normaal gesproken starten we de auto rond 6.30 in de morgen, en na een nacht stilstand wilde hij de hele week dan met veel moeite uiteindelijk wel aanslaan.
Maarja, in het weekend klouter je pas uren later je nest uit, en toen ik 'm om 11 uur 's ochtends wilde starten heeft de auto dus zo'n 5 uur langer zonder te lopen in de kou gestaan, en dat heeft 'm genekt.

Ik heb geprobeerd het motorblok warm te maken met een elektrische heteluchtkachel, en alles met een deken af te dekken, maar het mocht niet baten.
De Mazda is dood.

Image
Image

We hebben nu de gloednieuwe Dodge Ram 1500 van onze schoonouders te leen. Auto is drie maanden oud, en heeft ook ontzettend te lijden onder de kou. Er brandden een hoop waarschuwingslampjes op het dashboard (ABS, statbiliteits control en dat soort meuk), want die sensoren doen het in de kou niet meer.
De cruise control van de Dodge werkt ook niet meer (die van onze Mazda deed het in de kou wel altijd), en de automatische versnellingsbak wilde de eerste vijf minuten niet hoger dan de derde versnelling schakelen.
Ongelooflijk wat kou wel niet met techniek doet, zeg. Alles gaat stuk.

Ik heb overigens geen idee hoe ik de Mazda nu bij de garage kan krijgen voor de installatie van de block heater. Die operatie gaat dinsdag van start, maar de auto 35 kilometer over ijzige wegen slepen is geen doen. Een AX tot stilstand brengen zonder rembekrachtiging vergt al aardig wat kracht, laat staan de Mazda die 1200 kilo weegt. Dus met een touw kan niet.
Bij de U-haul kan je wel een "towbar" krijgen (soort metalen stang), maar die past niet zomaar op een Protegé. Moet de bumper eraf en moet er eerst een plaat bevestigd worden.
Geen optie, want sleutelen in deze kou gaat gewoon echt niet.

Blijft over: klein aanhangertje bij de U-haul huren waar de voorwielen van de auto op komen te staan en 'm dan zo te slepen. Maarja, hoe krijg je de auto met de wielen óp dat aanhangertje? Erop rijden kan niet, en duwen wil ook niet, omdat onze oprit in een soort 'dal' loopt. De auto staat in dat 'dal', dus naar voren of achteren duwen kan niet. Met al het ijs op de oprit krijg je ook gewoon geen grip om te duwen.

Dus waarschijnlijk de laatste (en dure optie, maarja wat moet je dan?) is een sleepwagen bellen.

Buiten kan je nu niet meer zijn. Stond vanmiddag onze externe brandstoftank bij te vullen. Dat is voornamelijk een hoop stilstaan en wachten terwijl de brandstof via een, op batterijen aangedreven, brandstofpompje via de jerrycans in de grote tank wordt gepompt. Gaat met ongeveer 2.5 liter per minuut, dus dat duurt wel even als je 30 liter overpompt.

Ik had m'n sneeuwschoenen aan (tot -50), mijn dikke jas (tot -55), en twee paar handschoenen over elkaar heen, en KOOUUDD! Niet meer normaal.

En dan is het potverdorie "pas" rond de -35, en dan gaat het dus nog meer dan tien graden zakken de komende tijd. Ik snap nu gewoon niet meer hoe al die mensen hier dat doen. Ik dacht altijd dat ik goed tegen kou kon, en -20 is echt geen probleem. Maar wanneer het beneden de -30 begint te zakken is het gewoon ondoenlijk.

Inmiddels is ook de dikke afvoerpijp naar de sceptic tank waar het toilet en de wasbak van de keuken op zijn aangesloten vastgevroren, dus we kunnen in ons eigen huis nu niet eens meer naar de plee.

't Zit voorlopig niet mee, in elk geval. Alaska is prachtig in de zomer, maar echt hoor: blijf hier weg na augustus, want het is voornamelijk kommer en kwel...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Bossie »

Je kunt de auto daar natuurlijk gewoon even wegslepen naar een plek waar je hem wel met de voorwielen op dat aanhangertje kunt krijgen. Maar ja, met die kou gaat al dat gewon en eventjes niet meer zo gewoon en eventjes. In de tijd dat ik in Finland werkte was -24 geloof ik het laagste wat we gehad hebben en dat vond ik al koud genoeg. Sterkte met de kou. Gelukkig nog maar 3 weken en dan beginnen de dagen weer langer te worden.
Image Image Image

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Laurent »

Leeft je accu nog? Alle vloeistoffen nog ontdooid? Ik zat te denken aan iets met een strijkijzer en dat tegen je carter of blok aan gaan houden/zetten. En nu echt tegen je schoonpa gaan zeggen (des noods Candice dat laten zeggen) dat die garage gewoon leeg moet, danwel via een paar hints (bijv. het zou wel handig zijn als de Mazda nu ergens binnen kon staan). Je krijgt nu zijn wagen, leuk en aardig, maar die Mazda in een garage zou ook schelen. Het is daar toch net iéts warmer, of eigenlijk, minder koud (en makkelijker warm te stoken met een heteluchtkachel).
Niet iemand in de buurt waar je de auto in een warme garage kan zetten? Sowieso zou ik proberen de wagen uit dat dalletje te krijgen en dan op zo'n voorwielaanhangertje te zetten. Des noods sleep je de Mazda iets omhoog (achteruit), aanhangertje eronder en dan weer voorzichtig laten zakken.

Ik zou haast zeggen, als je hem straks weer ontdooid hebt, ga dan voordat je 's avonds slapen gaat een rondje rijden zodat je alles weer even warmer hebt gestookt.
AX 1.1i Volcane Rood

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@Bossie
-24C is inderdaad méér dan koud genoeg! Alles beneden de -20 is eigenlijk al teveel.

Jouw idee is niet zo gek, dus dat gaan we vermoedelijk morgen proberen. Eerst de auto van de oprit afkrijgen. Dan zijn we al een stukje verder. Ik denk dat met een paar man de auto wel een aanhangertje op valt te duwen.

@Laurent
Die garage heeft geen zin, echt niet. 't Is daarbinnen bijna net zo koud als het nu buiten is. Probleem met die garage is dat er nu ook geen licht meer is. Er hangen 9 TL bakken met elk 4 lampen erin aan 't plafond, maar die gaan nu niet meer aan vanwege de kou. 't Is er nu pikdonker...:P
Daarin gaan staan opruimen, en dan de auto naar binnen manoeuvreren en ervoor zorgen dat hij niet in dat inspectiegat dondert wordt allemaal vrij lastig... :wall

Overigens zit de versnellingsbak van de Mazda nu na meer dan een dag stilstand vrijwel vast. Met enige kracht kan de pook wel heen en weer, maar in een versnelling gaat 'ie niet meer.
*zucht*

Accu doet het nog wel steeds (ik heb een permanent aangesloten druppellader ingebouwd, dus iedere keer als je de auto inplugt laad de accu ook bij, dat houdt 'm vol én warm), de koelvloeistof gaat tot -55c dus is ook nog goed (en zal beneden -55c ook niet gelijk bevriezen maar alleen wat gel-achtig worden, dus ook dan nog hopelijk geen gebarsten motorblok) en de synthetische motorolie is wel stroperig, maar zou bij deze kou nog wel gelijk moeten smeren.

Oftewel, schade zal de auto nog niet hebben, hoor. Beneden de -55 zal het dus pas echt qua schade problematisch gaan worden, maar -55 is zelfs voor Alaska begrippen wel érg koud. Het wordt hier soms wel eens zo koud, maar láng niet elke winter. We gaan er maar vanuit dat het deze winter ook niet zal gebeuren, en overigens: als het wel gebeurd zouden we tegen die tijd al de block heater moeten hebben, dus zou 't geen probleem meer mogen zijn.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Tot ziens, bevroren Mazda!

Image
Image
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by gigawebs »

Arme Mazda, hopelijk snel weer op de been!
ImageImageImage

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Als het goed is hebben we 'm morgenmiddag weer terug :) .

Het slepen was overigens gratis, want volledig gedekt door de autoverzekering. Vandaar besloten niet zelf te gaan klooien in de kou (-38.4C !!!!!!) met een tow dolly, maar de verzekeraar een sleepauto laten regelen.

Overigens, die tow dollies waren tot woensdag allemaal verhuurd, en toen ik zelf een sleepwagen probeerde te regelen (voor 140 piek, dus toch maar goed dat ik de verzekering heb gebeld... :lol:) zei de beste man dat hij vandaag nog 50 auto's slepen moest.

Onze auto is dus niet de enige die in 't weekend bevroren is geraakt... :roll:

Komt omdat het hier nu ook gewoon véél te koud is. Dit soort extreme kou komt vaak pas later, en het heeft ook vrij snel ingezet. Het was de afgelopen weken steeds rond de -20, en toen ineens BAM was het -35
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Hopelijk krijgen we de auto vanavond nog terug. Het gaat wat langer duren omdat ze de auto in de garage eerst nog moesten ontdooien, en daar hadden ze geen rekening mee gehouden. :wall

Tja, waarom dachten ze dan dat ik 'm op een sleepwagen liet bezorgen?...Als 'ie niet bevroren was geweest had ik 'm er wel op eigen kracht heen gereden... :roll:
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

We kregen de auto vanmiddag weer terug. De installatie van de block heater kostte $195,-. Dat viel dus weer een beetje mee.

Verder hebben ze een inspectie gedaan, en volgens de Mazda dealer is er best veel mis met de Protegé. Ik zet overigens m'n vraagtekens bij de meeste punten, maar enfin: Het lijstje (inclusief alle kosten, en voor de hele lijst zit je dan op meer dan 3000 dollar):
  • Check engine lampje brandt. De katalysator is niet goed meer, moet vervangen. <<--heb ik mijn vraagtekens bij, volgens mij is het namelijk alleen de achterste luchtsensor die niet helemaal sjofel is. Gaan we dus niks aan doen.
  • Waterpomp en onderste koelslang zijn beide lek. <--tenzij dat dit weekend gebeurd is vraag ik me af of dat klopt, want heb nog nooit koelwater bij hoeven vullen, en het koelwaterpijl zakt ook niet. Toen ik 'm vroeg hoe hij deze lekkage had vastgesteld zei hij dat hij koelwatersporen rond het blok zag. Enfin, ik maak me er nu nog niet té druk om.
  • Twee banden moeten vervangen worden <<--dat wist ik...
  • V-snaren moet vervangen. <<--Die gieren inderdaad behoorlijk iedere ochtend...
  • Achterste schokdempers zijn lek <<-- volgens de papieren die wij bij de auto kregen werd dit in 2009 bij een inspectie al een keer vastgesteld, maar gezien de schokdempers achter het nog prima doen, maak ik me er niet te druk om...
  • De verwarming werkt niet goed, en de kachelradiator moet schoongespoeld worden <<--dat de kachel het niet goed deed had ik inderdaad al gemerkt, ja...
  • En dan het laatste, wat mij wél een beetje zorgen baart:
  • Remklauwen achter lekken beide remvloeistof <<--dit is sowieso érg erg weinig, want ik controleer de vloeistoffen altijd om de twee weken, en remvloeistofniveau daalt niet... Zou kunnen dat wanneer het wat warmer wordt dit soort lekkages weer verholpen zijn, want bij -35c sluiten niet alle rubbers altijd even goed af... Enfin, dat laatste dus wel goed in de gaten houden
  • .
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Post Reply