Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@Laurent
Nee, minder kan niet, en meer heeft weinig zin. 4 uur lang is de 'sweet spot'. Overigens, enig idee hoe koud -40 is?

Als je bij -40 een emmer heet water naar buiten gooit veranderd het in stoom voordat het de grond raakt. Warme koffie diie je buiten uit je kopje gooit raakt als bruine sneeuw de grond. Je kunt binnen 15 minuten 'frost bite' krijgen op lichaamsdelen die niet bedekt zijn.

Plastic wordt zeer breekbaar, zodat je de eerste tijd in de auto voorzichtig moet zijn met de knoppen en hendels in t interieur; die breken dan namelijk heel makkelijk af.

Dit om even aan te geven hoe koud het is....;)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

Instant snow :P

Link
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Terminal »

-40 heb ik geen idee van, maar -28 ben ik (helaas! :P ) wel bekend mee... De klap die je krijgt van een warme ruimte naar dat soort temperaturen is heel erg raar inderdaad, de kou in voelt echt enorm raar de eerste paar keer ademen.
Gelukkig heb ik er nooit echt veel langer dan een halfuur in gestaan, en zodra het langer is dan 10minuten trek ik een warm pak aan en dan is het nog best goed vertoeven alleen je handen, gezicht en voeten worden echt enorm snel koud.

Jammer dat de Mazda zich toch niet echt goed lijkt te houden in de temperaturen al daar, is dunnere olie in de bak misschien een idee? En hoe zit het daar eigenlijk met benzine? Ook benzine gaat vlokken bij een bepaalde tempratuur, of word er daar standaard al bijgemengd met middelen? :)
AX 11TRE 1988

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

Pas bij -50 volgens google.. Lijkt me nog niet zo'n probleem in de tank.. Maar wel gerelateerd, door de kou wil de benzine minder goed verdampen, en door het verdampen koelt het nog verder af, dus daarom duurt het even voor je genoeg verdampte benzinedamp hebt om te starten, en dan begint de motor onmiddelijk warmte te ontwikkelen en gaat het beter..

Mja, tricky inderdaad.. Je woont daar wel echt *over* de rand van de normale menselijke habitat, en dan kom je dr achter dat de menselijke technologie het ook zwaar heeft..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Laurent »

Ceristimo wrote:Plastic wordt zeer breekbaar, zodat je de eerste tijd in de auto voorzichtig moet zijn met de knoppen en hendels in t interieur; die breken dan namelijk heel makkelijk af.
Geen heteluchtkacheltje dat je ook op de tijdschakelaar kan zetten?
AX 1.1i Volcane Rood

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Terminal »

Voordat je hele interieur warm is, en niet alleen de lucht ben je een flink aantal uur verder.
Daarbij, je kan niet overal rekening mee houden... gewoon er aan denken lijkt me voldoende.

Nu vroeg ik me alleen af, waarom zorg je niet dat de auto in de garage kan? Of is die niet verwarmd?
AX 11TRE 1988

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Een heteluchtkacheltje heb ik geprobeerd, maar werkt niet. Omdat de buitenlucht zó koud is, is de lucht die uit het kacheltje komt lauw. Dat helpt dus helemaal niets.

@Terminal
Ga jij maar met mijn schoonpa praten over 't opruimen van die garage....:P Ik heb't geprobeerd, maar dat helpt niet.
Garage is overigens ook niet verwarmd. Ons huis verwarmen kost zo'n 300 piek per maand, en ik ga niet ook stookolie betalen voor 't warm houden van die garage. Dat wordt onbetaalbaar.

Ga overigens proberen de bovenste gril van de auto helemaal dicht te maken met karton of aluminium-folie. Eens zien of hij dan wat sneller warm wordt en blijft...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

Ceristimo wrote:@Terminal
Ga jij maar met mijn schoonpa praten over 't opruimen van die garage....:P Ik heb't geprobeerd, maar dat helpt niet.
Praten? Gewoon doen, buldozer dr door, klaar. Ik bedoel.. Wat ligt er wat ie mist als het weg is? Niks? Wanneer komt ie dr achter dat het weg is? Als je t m vertelt, niet omdat ie iets komt zoeken wat ie mist.

Ik bedoel, hoarden is gewoon de volwassen variantie van *alles wat je denkt dat misschien later iets waard is niet weg kunnen gooien*.. Een beetje zoals je vroeger een doosje lucifers, een pakje speelkaarten, een glimmende steen, en andere "bijzondere" dingen die je vond in een doosje onder het bed bewaarde.. 10 jaar later doe je t doosje open en denk je "waarom bewaarde ik die troep?".. Bij hoardende mensen mist dat besef blijkbaar en zien ze niet in dat de dingen die ze bewaren, of de dingen zie ze ooit bewaard hebben, troep zijn, of zo weinig waarde hebben dat opslaan meer kost dan ooit nieuw kopen mocht het nog ergens voor nodig zijn.
Dr vanaf komen vereist basically een hoop pushen vanuit de familie en omgeving, realisatie dat het een probleem is, en tenslotte acceptatie en verbetering.. Net als een verslaving..

En natuurlijk zijn er verschillende gradaties, maar als je n schuur vol kapotte meubels en andere crap hebt, dat gaat niet magisch meer waard worden, dat is gewoon hakhout en afval.. Tenzij dr nog eenofandere klassieke auto onder verborgen ligt ofzo.. Maar dan nog, kan alle crap wel weg..

Moet ik bij zeggen dat ik het ook in lichte mate heb, met computers en auto-onderdelen vooral, maar als ik zie dat iets geen waarde heeft, of teveel ruimte inneemt voor zn waarde, gaat het gewoon weg. Kapotte onderdelen bewaar ik al helemaal niet! (behalve printplaten, ik heb een lade vol printplaten, maar alleen omdat die volzitten met nuttige electronische componenten die ik kan gebruiken om andere appratuur gratis (!) te repareren. Dus de ruimte die ze innemen (1 lade) heb ik daarvoor over. Niet dat de onderdelen nieuw duur zijn (voornamelijk verzendkosten), maar ze zijn direct voorhanden, en het is gewoon leuk als hobby.)
Ga overigens proberen de bovenste gril van de auto helemaal dicht te maken met karton of aluminium-folie. Eens zien of hij dan wat sneller warm wordt en blijft...
Dat werkt wel een beetje ja.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@AlexanderB
Zonder er teveel over uit te gaan weiden, mijn schoonvader is op z'n minst gezegd een eh...lastig persoon om mee te communiceren.

Ieder gesprek mondt uiteindelijk uit in een discussie, en de beste man moet ALTIJD gelijk krijgen. Hij is iemand die vrijwel z'n hele leven in 't leger heeft gezeten, erg autoritair is, totaal geen tegenspraak duldt, en waarbij je alleen kunt voorkomen dat gesprekken onplezierig worden door 'm gelijk te geven. Dus gewoon dom kijken en ja knikken als hij je verteld dat zijn laptop kapot is doordat een virus een gat in z'n hardeschijf heeft gegeten, dat er voortdurend "hackers" op z'n wifi-netwerk zitten, dat een "tank de-icer" die ontworpen is voor een 200 gallon tank natuurlijk ook prima een 1000 gallon tank ijs-vrij kan houden (vandaar ook dat blok ijs wat we nu in de garage hebben), dat je auto te allen tijde ingeplugd moet zijn als de temperatuur -10 celcius of lager is omdat anders het motorblok bevriest (maar wát bevriest kan hij me dan niet uitleggen), en dat om onze kruipruimte op te warmen ik alleen maar het huis op 25 graden hoef te stoken "want dat creëert een vacuum die de warme lucht naar beneden trekt en de koude lucht omhoog".

Gewoon dom kijken en ja en amen knikken. Ook al weet je dat het klinkklare onzin is. 'k Ben er inmiddels wel achter dat dat de beste manier is.

Áls hij erachter komt dat ik aan z'n spullen heb gezeten (want alles in die garage zijn immers zijn spullen), dan zijn de rapen pas echt goed gaar.
Ik wil mijn handen daar niet aan branden, dus die garage is gewoon "off-limits".

En nogmaals: Garage is toch niet verwarmd, dus het maakt niet uit. Ook al is het in de garage momenteel slechts -10c, over een maand of wat zal het ook in de garage -30c zijn.

Over kou gesproken: Volgens mij thermometer is het momenteel -21 Celcius en da's om 10 uur 's avonds. Het is zo goed als onbewolkt, dus we kunnen tegen de tijd dat het weer ochtend wordt (uurtje of 9 dat de zon opkomt) wel tegen de -30 Celcius aan gaan lopen..

Sjips... Moet wel zeggen: Die eeuwige kou die je iedere keer als een natte luier in je gezicht slaat als je de deur opendoet begint wel te wennen. Het was gisteren -7, en dat voelt dan gewoon werkelijk warm aan! Dat je dan denkt: oh grut, lekker zeg. Hoef niet direct mijn dikke wanten aan en een muts op, en m'n neus bevriest niet meteen. De auto rijdt normaal, en ik kan zelfs buitenlopen met de rits van m'n jas open!

't Is hier in Fairbanks lekker omgekeerd wat het weer betreft: als het zonnig is is het steen, en steenkoud, en als 't goed bewolkt is wordt 't lekker warm. Of nouja, warm....iets minder koud. :roll:
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

Tja.. Dan maar een 2e garage bouwen.. :lol: Lastig..

Hm, ik zie de meter in je signature nu op -27 staan.. Koud!

Ja, onbewolkte lucht laat de warmte dr uit, wolken kaatsen de warmte terug naar beneden waardoor de warmte blijft hangen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

-27? Da's vreemd. Bij mij staat 'ie op -24 nu...En de thermometer in de keuken op -22...

Nouja, goed koud in elk geval! :P Benieuwd hoe de Mazda 's ochtends starten gaat.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

Ja, nu weer -24.. Wordt automatisch geupdated he.. :P
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Laurent »

Staat er niet iets achterin de garage wat "toevallig" stuk kan gaan en een hoop bende (spuitende olie) kan geven waardoor je alles moest weggooien vanwege brandgevaar?
AX 1.1i Volcane Rood

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@Laurent
Vast wel, maar 't lijkt me geen strak plan. :P

In ander, totaal niet gerelateerd nieuws:
De hendel links op de vloer naast de bestuurdersstoel voor het openen van het tank-klepje ging twee weken geleden stuk. De hendel zit gewoon muurvast;je kan 'm met twee handen nog geen millimeter omhoog trekken. Kabel zal wel niet geknapt zijn, maar de bekleding moet dus van de kofferbak af om op onderzoek uit te kunnen gaan.
Echter, voor sleutelen is het nu gewoon véél te koud, dus dat zoek ik de komende lente wel uit.

In de tussentijd peuter ik 't slot van de tankklep iedere keer met een mes open. En dat mes is van metaal. En de auto is héél koud. Dus toen ik vanmiddag ging tanken, hield ik 't mes tussen m'n lippen vast om mijn handschoenen aan te trekken.

Dat was dom! 't Mes vroor binnen een halve seconde aan m'n bek vast...Gut, dat deed zeer. Op 't moment dat ik met m'n smoel dat koude staal aanraakte had ik al door dat er iets niet goed ging, dus ik kon dat mes met gepast geweld nog net losrukken.

kl*te kou!....:P Ben blij dat 't mes niet helemaal vastvroor, want dát zou me toch een belachelijk gezicht zijn geweest, zeg...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by q01z »

dan had je met een mes tussen je tanden het tankstation moeten binnen lopen en uitleggen dat je geen overval gaat plegen, maar wat warm water wilde lenen :P
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Ja, dat zou wat geweest zijn, zeg.....:P


Was overigens net in de garage om 't vuilnis op te slaan. Gelijk maar even naar de bevroren stand van de leidingen en watertank gekeken, en de druk in de leidingen.

Image


Eeeh, da's vast niet helemaal gezond....
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by q01z »

KLABAM!
Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Losroyos »

Hmm, lijkt me niet gezond wat moet die normaal hebben?

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Bossie »

Da's het nadeel van water, als het bevriest, dan zet het uit.
Image Image Image

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Wheelnut »

Gelukkig is het "maar" water. Als de leiding springt, veranderd het volume van het water niet, en heb je alleen maar een natte pleuriszooi.
Als het lucht was geweest, dan had je bij een springende leiding een ware explosie gehad.
Daarom zijn ze in de jaren '50 gestopt met de maximale bandendruk meten met lucht, en zijn ze overgestapt op water...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Post Reply