Gisteren min of meer het eerste echte "defect" aan de first gehad. Nadat we op een brug de achteras iets naar links hadden gezet (wat hooguit een paar mm kan overigens) en wat andere zaken hadden gedaan bleek de auto na het starten op 3 cylinders te lopen. Meteen de motor uitgezet waarna we zagen dat de benzine aan de onderkant van de auto er gewoon uitzeikte. Hij stond nog op een brug dus meteen weer omhoog gezet en tot onze verbazing bleek de benzine onderaan het spruitstuk eruit te lopen. Ik had eigenlijk een foto ervan moeten nemen best bizar om te zien en gevaarlijk ook, 1 backfire in de uitlaat en de boel staat in de brand (of nog erger je krijgt hydrolock waardoor de drijfstangen krom gaan of breken).
Even nagedacht en als snel tot de conclusie gekomen dat in de 4 uur dat de auto stil stond de benzine via een injector naar binnen was gelekt (ongeveer een colablikje vol gok ik zo). We hebben even de boel laten uitlekken/verdampen en daarna de auto gestart om zo direct naar huis te rijden en de overtollige benzine weg te branden (de olie bleek later gelukkig niet vermengt te zijn met benzine). Hij liep gelukkig daarna ook goed maar ik had al het idee dat de afgelopen maanden het ding soms wat nukkig liep door een slechte injector.
Om verdere schade te voorkomen besloten om direct de boel uit elkaar te trekken. Probleem is alleen dat het allemaal maar net past en om de injectors te verwijderen moet de bovenkant van het inlaatspruitstuk eraf.
Na wat kijken en proberen hebben we eerst maar de onderste motorsteun losgehaald zodat het blok kon kantelen, na flink wat
gepriegel en geduld kon het inlaatspruitstuk verwijderd worden. Vraag niet hoe het kan maar als je het blok kanteld kan hij met ongeveer een paar mm speling ertussen vandaan geschoven worden
Ik wist uberhaupt niet of het wel kon zonder het blok te laten zakken dus het was een beetje een gokje. Ik had nog een lektest gedaan door de losse rail inc injectors onder druk te zetten via de pomp en een half uurtje op een stuk papier laten te liggen maar die was natuurlijk droog (niet vreemd ook gezien de injector niet altijd lekte). Toch maar besloten om alle injectors te vervangen en dan merk je toch echt het voordeel van flink wat reserve 16v onderdelen

. Rond half 2 ('snachts!) was ik klaar en kon ik gelukkig probleemloos naar huis rijden.
Ik merk dat hij nu iets soepeler loopt maar echt extreem veel verschil is er niet (soms liep hij een beetje nukkig en vooral stationair maar dat is nu gedeeltelijk weg). Sowieso was het al deels bekend dat er iets mis moest zijn met de oude injectors gezien de co test bij de rdw vrij moeilijk verliep maar dat je opeens een dergelijke storing krijgt is best bizar.
Maargoed je leert ervan en het levert ook een grappige foto op, de first is toch best wel flink stug