Chris aka Drake (AX First 1.6 16v / 306 xs ph3 LePuG)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Re: Chris aka Drake (AX First 16v ringdoop! / 306 xs 16v)

Post by Pgoddijn »

En hier een foto (of vier :P):

Image
Even op elkaar, maar zo zie je weinig verschil.

Image
Hier iets meer verschil. Het gaat natuurlijk om de laatste bochten richting de droplinks. Misschien had ik van allebei de stabistangen beter de droplinks kunnen verwijderen :P

Image
Even onder elkaar.

Image
En hier kun je vooral goed zien dat de 106/Saxo stabistang net een fractie breder is.

Dat de 106/Saxo stabistang breder is zou niet moeten uitmaken en ik kan nu ook niet goed bepalen waarom er uberhaupt problemen zouden kunnen ontstaan door het gebruik van de dikkere stabistang. Ik ben zelf geen fan van het verlagen, maar mogelijk dat de veerpoten het een en ander aan problemen veroorzaken i.v.m. de bevestigingspunten van de droplinks. Ik weet alleen niet precies op welke hoogte deze dingen zitten ten opzicht van een AX veerpoot. Ik heb geen losse AX veerpoten liggen...
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

Pgoddijn wrote: ik kan nu ook niet goed bepalen waarom er uberhaupt problemen zouden kunnen ontstaan door het gebruik van de dikkere stabistang
Hoe lager de AX hoe hoger de stabi, en hoe dikker de stabi is hoe sneller hij tegen de carroserie aankomt :wink: .
Nu valt het bij de first niet direct op maar die is behoorlijk laag.

Image

Daar is je probleem, dit was even ter test normaal zit hij wat lager in rust. De ophanging van de stabi is hier alweer recht gemaakt overgens (stukje staal waar de beugel van het rubber inzit).
Pgoddijn wrote:Toch vraag ik me af wat de vorm is van de bodem van een 106/Saxo aangezien deze er geen last van hebben, ook niet bij verlaging.
DIe hebben er ook last van, zeker als ze extreem verlaagt zijn. de carroserie is bij dat punt alleen net even wat ruimer waardoor de problemen pas echt komen als je heel erg laag gaat.

Dan maar meteen even wat extra foto's:

De nieuw spruitstuk baksteun:

Image

Vastgebakken:
Image

Jup, stevig genoeg :lol: :
Image

Tijdelijke oplossing om even wat meer ruimte te krijgen voor de stabi, dikke moer ertussen:
Image

En het werkt best redelijk:
Image

Down under, nog even een mooie shot van de bodem:
Image

zappa66
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by zappa66 »

Duidelijke foto's :)
Zie nu ieder geval goed het verschil tussen de stabilisatorstangen, en ik zie nu ook waar wij op moeten letten bij het monteren!

Waarschijnlijk ook de verklaring waarom de vorige eigenaar van mijn andere extreme verlaagde ax de steun van de stabilisatorstang ook verlaagd had. :!: (OEPS nog niets van mijn tweede project gepost :oops: )

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Pgoddijn »

Doe daar eens een foto van dan? Dus hoe hij deze steun heeft verlaagd ;-)

Oh, en de rest mag ook wel een update gebruiken :P
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

Zoals ik ws had gedaan, op de veerpoot zelf :wink: tenminste de veerpoten die ik niet gebruik.

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Pgoddijn »

Is dat per definitie nodig dan? Of blijft het makkelijker om een droplink te verlengen?
Image

zappa66
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by zappa66 »

Ik denk dat verlengen van de droplink of het verplaatsen van de steun op de veerpoot de beste oplossing is. Waarschijnlijk komt de positie van stabilisatie stang dan meer op de orginele stand terug. Lijkt mij dat de "draaihoek" van de stabilisatie stang invloed zal kunnen hebben op de werking er van. Of dit marginaal zal zijn of niet, kan ik niet echt inschatten. :?

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by AlexanderB »

meh, als je de droplink met n paar cm verlengd, komt de functionaliteit nouwelijks te veranderen, het word alleen maar beter (omdat het ding niet meer tegen de bodemplaat komt)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Pgoddijn »

Mooi, dan wordt het dus verlengen ;-)
Image

zappa66
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by zappa66 »

Pgoddijn wrote:Mooi, dan wordt het dus verlengen ;-)
Verlengen lijkt mij ook de beste methode :)

Die andere cup AX van mij heeft een GT stabilistor stang(direct op draagarm) met "vul platen" tussen de steunen en bodemplaat. Dit lijkt mij voor de stabilisatorstang met drop links minder geschikt.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

Gisteren min of meer het eerste echte "defect" aan de first gehad. Nadat we op een brug de achteras iets naar links hadden gezet (wat hooguit een paar mm kan overigens) en wat andere zaken hadden gedaan bleek de auto na het starten op 3 cylinders te lopen. Meteen de motor uitgezet waarna we zagen dat de benzine aan de onderkant van de auto er gewoon uitzeikte. Hij stond nog op een brug dus meteen weer omhoog gezet en tot onze verbazing bleek de benzine onderaan het spruitstuk eruit te lopen. Ik had eigenlijk een foto ervan moeten nemen best bizar om te zien en gevaarlijk ook, 1 backfire in de uitlaat en de boel staat in de brand (of nog erger je krijgt hydrolock waardoor de drijfstangen krom gaan of breken).

Even nagedacht en als snel tot de conclusie gekomen dat in de 4 uur dat de auto stil stond de benzine via een injector naar binnen was gelekt (ongeveer een colablikje vol gok ik zo). We hebben even de boel laten uitlekken/verdampen en daarna de auto gestart om zo direct naar huis te rijden en de overtollige benzine weg te branden (de olie bleek later gelukkig niet vermengt te zijn met benzine). Hij liep gelukkig daarna ook goed maar ik had al het idee dat de afgelopen maanden het ding soms wat nukkig liep door een slechte injector.

Om verdere schade te voorkomen besloten om direct de boel uit elkaar te trekken. Probleem is alleen dat het allemaal maar net past en om de injectors te verwijderen moet de bovenkant van het inlaatspruitstuk eraf.
Image

Image

Na wat kijken en proberen hebben we eerst maar de onderste motorsteun losgehaald zodat het blok kon kantelen, na flink wat
gepriegel en geduld kon het inlaatspruitstuk verwijderd worden. Vraag niet hoe het kan maar als je het blok kanteld kan hij met ongeveer een paar mm speling ertussen vandaan geschoven worden :lol:
Image

Ik wist uberhaupt niet of het wel kon zonder het blok te laten zakken dus het was een beetje een gokje. Ik had nog een lektest gedaan door de losse rail inc injectors onder druk te zetten via de pomp en een half uurtje op een stuk papier laten te liggen maar die was natuurlijk droog (niet vreemd ook gezien de injector niet altijd lekte). Toch maar besloten om alle injectors te vervangen en dan merk je toch echt het voordeel van flink wat reserve 16v onderdelen :) . Rond half 2 ('snachts!) was ik klaar en kon ik gelukkig probleemloos naar huis rijden.

Ik merk dat hij nu iets soepeler loopt maar echt extreem veel verschil is er niet (soms liep hij een beetje nukkig en vooral stationair maar dat is nu gedeeltelijk weg). Sowieso was het al deels bekend dat er iets mis moest zijn met de oude injectors gezien de co test bij de rdw vrij moeilijk verliep maar dat je opeens een dergelijke storing krijgt is best bizar.

Maargoed je leert ervan en het levert ook een grappige foto op, de first is toch best wel flink stug 8)
Image

degene
AX Master
AX Master

Post by degene »

Van die linker zijde wisten we dat ie stijf was

Image

..Maar wàt een klus om ff alleen nog maar bij de injector te komen.

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Pgoddijn »

Is die sjop nou alweer gesjopt?
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

Lol is dat mijn gereedschapsding onder het wiel? (bij degene)

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Pgoddijn »

Daar lijkt het inderdaad wel op...
Image

degene
AX Master
AX Master

Post by degene »

Het is even pixelf^cken, maar inderdaad ja.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

Ax met airride!
Image

Er was weer wat roest gevonden vorige week :wall , de balk waar de achteras aan vast zat was flink aan het roesten. Sowieso stond er nog in de planning om de gehele bodemplaat aan de achterkant kwa roestpreventie netjes te maken maar ik ga niet het risico nemen dat het ding doorrot op een semi dragend deel. Het zit alleen op een dermate nare plek dat de gehele achteras los moest, totaal zijn we denk ook 4/5 uur bezig geweest voor we echt klaar waren (voorbereiding kost veel tijd, lassen op roest kan niet echt ). Op de vraag of ik af en toe een beetje stronziek word van dat ding... ja :wink: .

Oude roestige deel.
Image

Deels schoongemaakt.
Image

En een nieuw plaatje erop :)
Image

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

Ach, als je het zo grondig aanpakt kan je bij ook een veel jongere auto bezig blijven, zie bijvoorbeeld dat topic van die engelsman met z'n 106 op het rallye forum.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

Hij moet minimaal 4 jaar zonder roestproblemen meekunnen, zodoende pak ik alles liever meteen aan :wink: .

Maar die xsi is van 93/94? dat is praktisch net zo oud als de first (93).

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

Ik doelde eigenlijk op die S2 van Chris Bloomfield.

Post Reply