Tijmen AX GTI '91

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Die kop is gewoon zo krom als een mongool. Ding heeft vroeger op LPG gelopen en dat is sowieso niet goed voor de rechtheid van je kop. De verbrandingstemp. loopt namelijk veel hoger op, waardoor je kop krom trekt. Bekend euvel bij oude Citro?ns.

Al met al.... Ik weet niet waarvoor je die sport gekocht hebt en met wat voor afspraken? Voor de prijs waarvoor je hem gekocht hebt kun je natuurlijk niet teveel zeiken. Een perfecte auto moet je voor zo'n prijs niet verw8en....
Freude am Fahren.

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Van alles wat ik gezien heb denk ik dat je belazerd bent :( tenzij je dit alles bij verkoop verteld is.... maar ik denk dat het nog een hele investering word om je sport weer goed te krijgen, waarschijnlijk een ander blok :(
Image

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

arnie wrote:Die kop is gewoon zo krom als een mongool. Ding heeft vroeger op LPG gelopen en dat is sowieso niet goed voor de rechtheid van je kop. De verbrandingstemp. loopt namelijk veel hoger op, waardoor je kop krom trekt. Bekend euvel bij oude Citro?ns.

Al met al.... Ik weet niet waarvoor je die sport gekocht hebt en met wat voor afspraken? Voor de prijs waarvoor je hem gekocht hebt kun je natuurlijk niet teveel zeiken. Een perfecte auto moet je voor zo'n prijs niet verw8en....


Eerste alinea: ongetwijfeld waar.

Tweede alinea: Ik heb de verkopers (particulier) een goede prijs betaald in het vertrouwen (en met hun belofte) dat zij de auto motorisch GOED in orde zouden maken. Er is tevens een 'koopcontract' met alle werkzaamheden die uitgevoerd zouden worden, waaronder het APK-klaar afleveren van de auto. De auto heeft alleen nog nooit aan deze voorwaarde(n) voldaan, ook op het moment van afgeven van de APK niet.

Natuurlijk wist ik dat er gebreken zoals roest bij de tankdop enz. waren en verwachtte ik geen perfecte auto. De enige reden waarom ik een (volgens mij hoge) prijs heb betaald is dat de auto als motorisch goed en APK-waardig stond. Met die afspraak (zwart op wit) is de auto verkocht.

APK heb ik zelf TWEE KEER proberen te krijgen, wat niet gelukt is. (Eenmaal RDW in Waddinxveen, eenmaal plaatselijke garage). Motorisch is de auto na DRIE MAANDEN nog steeds niet in orde, zelfs na 'reparatie' van de verkopers.


Waarom zou ik niet mogen klagen? Ik heb de auto gekocht met de afspraak dat ie motorisch goed zou zijn. Daarbij, de prijs die ik ervoor betaald heb vind ik gewoonweg te hoog voor elke AX op deze leeftijd. Ongeacht of er nou Sport op staat of niet. Dus mag ik klagen als het niet goed is? Volgens mij wel.
AX GTI '91

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

achteraf gezien had je niet het hele bedrag moeten betalen, maar de helft ozfo, en de andere helft op het moment dat ie goed loopt en door de apk komt.... maar ja, das achteraf
Image

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

peter wrote:achteraf gezien had je niet het hele bedrag moeten betalen, maar de helft ozfo, en de andere helft op het moment dat ie goed loopt en door de apk komt.... maar ja, das achteraf


Ik kan niet anders doen dan je daar gelijk in geven.....
AX GTI '91

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Lekker kl*te zoiets. Wel vreemd dat dat olieverbruik nu ineens ontstaan is trouwens :roll: Hebben ze het blok eruit gehad voor de reparatie? >> Werkt de terugslagklep in het oliefilter nog?

Ik pb je ff.

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Hij verbruikte al wel een klein beetje olie toen de koppakking lek was, maar dat was duidelijk niet meer dan wat er bij de pakking uit kwam.

Waar zit die terugslagklep van het oliefilter? In het oliefilter zelf? Er is toen ik hem kocht een nieuw oliefilter op gekomen.
AX GTI '91

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Inderdaad in het filter. Druk ??n deukje in het filter (bijv. door per ongeluk een krikje eronder te duwen) en hij blijft dichtstaan. Daardoor komt je olie dan op allerlei plaatsen naar boven waar je 'm niet wil. Ook uit de peilstok en de volop via de carterontluchting enz.
Als je 'm echter half open vastdrukt krijg je vooral veel olie in de carterontluchting en een vervelende motorloop. Rookontwikkeling spreekt dan voor zich, maar dan zouden je carburateurs nu ook goed gesmeerd moeten zijn....

Sowieso, waarom zou ie veel olie moeten gebruiken als de kop krom is? Zolang ie maar afdicht is er niks aan de hand. Denk eerder dat er een zuigerveertje of klepseal flink aan gort is.

En APK met zoveel rookontwikkeling dat niemand bij je in de buurt wil komen kan gewoon niet, eventueel kan je ze eraan hangen door de auto nu direct in een steekproef te krijgen. Hoe je dat moet bewerkstelligen weet ik eigenlijk (nog?) niet.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Blokje was toch gereviseerd? Ik kan me herinneren dat ze dat in de advertentie hadden gezet. Dan lijkt me dat de klepseals en veertjes zijn vervangen, zo niet lekkere revisie dan.
Zo wel, misschien hebben ze dit niet goed gedaan.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Keep your head up Henry, dit gaat goed komen! Daarvoor zit je bij een club ;)

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

-Henry- wrote:
arnie wrote:Die kop is gewoon zo krom als een mongool. Ding heeft vroeger op LPG gelopen en dat is sowieso niet goed voor de rechtheid van je kop. De verbrandingstemp. loopt namelijk veel hoger op, waardoor je kop krom trekt. Bekend euvel bij oude Citro?ns.

Al met al.... Ik weet niet waarvoor je die sport gekocht hebt en met wat voor afspraken? Voor de prijs waarvoor je hem gekocht hebt kun je natuurlijk niet teveel zeiken. Een perfecte auto moet je voor zo'n prijs niet verw8en....


Eerste alinea: ongetwijfeld waar.

Tweede alinea: Ik heb de verkopers (particulier) een goede prijs betaald in het vertrouwen (en met hun belofte) dat zij de auto motorisch GOED in orde zouden maken. Er is tevens een 'koopcontract' met alle werkzaamheden die uitgevoerd zouden worden, waaronder het APK-klaar afleveren van de auto. De auto heeft alleen nog nooit aan deze voorwaarde(n) voldaan, ook op het moment van afgeven van de APK niet.

Natuurlijk wist ik dat er gebreken zoals roest bij de tankdop enz. waren en verwachtte ik geen perfecte auto. De enige reden waarom ik een (volgens mij hoge) prijs heb betaald is dat de auto als motorisch goed en APK-waardig stond. Met die afspraak (zwart op wit) is de auto verkocht.

APK heb ik zelf TWEE KEER proberen te krijgen, wat niet gelukt is. (Eenmaal RDW in Waddinxveen, eenmaal plaatselijke garage). Motorisch is de auto na DRIE MAANDEN nog steeds niet in orde, zelfs na 'reparatie' van de verkopers.


Waarom zou ik niet mogen klagen? Ik heb de auto gekocht met de afspraak dat ie motorisch goed zou zijn. Daarbij, de prijs die ik ervoor betaald heb vind ik gewoonweg te hoog voor elke AX op deze leeftijd. Ongeacht of er nou Sport op staat of niet. Dus mag ik klagen als het niet goed is? Volgens mij wel.


Henry, dat wist ik dus niet. Dan mag je zeker te weten zeiken.

Als je het zwart op wit hebt.... Hoop ik dat je een rechtsbijstand verzekering hebt... :wink: Dan zou ik ze flink het vuur aan de schenen leggen!
Freude am Fahren.

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Net het Sport-interieurtje wat ik van Robert heb overgenomen ingebouwd. Ziet eruit en zit alsof er nog nooit iemand op gezeten heeft! :D :D :D

Enige probleempje is dat de rails van de passagiersstoel zwaar lopen, maar dat is ongetwijfeld op te lossen met wat olie :wink:
AX GTI '91

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

super Tijmen! :D

hoe is het verder met het sportje? of kunnen we dat beter maar heel zachtjes fluisterend vragen?
Image

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Fluister maar heel zachtjes....... Loopt nog steeds niet mooi en stinkt zoals ikzelf nog nooit gestonken heb :roll:

Ff afwachten hoe en wat er nu gaat gebeuren. Misschien dit blokje goed reviseren of een ander inbouwen. Ligt er even aan hoe compleet die is en wat het moet kosten. Eén ding is zeker: terug naar de verkopers gaat ie niet meer, dan kan ik net zo goed zelf aan de gang.

Verder ben ik op zoek naar een goed en goedkoop adres om een paar gaten te laten lassen. Is niet dragend ofzo, maar wel mooier en preventief tegen meer roest.



Afgezien van de problemen rijdt ie fantastisch. Ik ben ook al tijden het frontje van m'n radio kwijt, maar die ben ik helemaal niet nodig in de sport. Ik verveel me geen moment :)
De zware roffel van de motor, de trekkracht van een ongetemd beest, het gevoel van de keiharde vering waardoor je elk hobbeltje voelt, de snelheid. HEERLIJK gewoon. Ik kom elke keer weer met een smile op m'n gezicht uit die auto zetten. :D
AX GTI '91

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Kleine update:

--------------------
De Sport rookt en stinkt nog steeds als een gek. Er staat inmiddels dus al een 1.6 blokje uit een 306 bij een vriend in de schuur. Dat is een blokje van 1997 wat 95.000 heeft gelopen, dus niet zo veel naar mijn idee. De 1.3 kop gaat op het 1.6 onderblok komen als alles meezit.
-------------------

Vandaag was de start van project "Sport", dus ik ben onder het romantische schijnsel van een bouwlamp maar eens de eerste kleine dingetjes gaan doen. Dat houdt in:
Motorkap eraf, grilletje eruit en het rechterzijscherm eraf. Daar zit nogal een gemene deuk in. Als de 'nieuwe' motor erin zit komt het strakke zijschermpje wat ik van Rocks heb overgenomen erop.

Bij het bijschijnen bij het losdraaien van een boutje scheen ik mezelf wat in ogen. Een paar seconden later sta ik op om een steeksleutel uit de kofferbak te pakken, maar na anderhalve stap voel ik iets bij m'n voeten en lig ik plat op m'n bek. Volgende keer de haspel maar ff ergens anders neerzetten.....

Morgenavond maar eens langzamerhand olie en koelvloeistof aftappen en langzaam beginnen met het losmaken van het blok qua slangenbende enzo.
AX GTI '91

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Goed bezig gozer! Tis jammer dat ik zo druk ben momenteel, zou je graag ff helpen klussen nu! Heb ingepland om het nog ff bij te houden deze week, mocht er iets uitlopen dan kan ik nog effe komen kijken :D

bestuur
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 158
Joined: SatJan24, 2004 2:32:08 PM
Location: BeNeLux

Post by bestuur »

got man!
als ik het goed lees worden er dus vandaag/morgen 3 1.6jes ingebouwd?

tis gewoon niej normaal meah!

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Bleh, moet ik toch een 16v gaan bouwen :roll:

Tis toch fucking niet normaal...
Freude am Fahren.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

arnie wrote:Bleh, moet ik toch een 16v gaan bouwen :roll:

Tis toch fucking niet normaal...
Spreken is goud, Ductape is zilver.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

bestuur wrote:got man!
als ik het goed lees worden er dus vandaag/morgen 3 1.6jes ingebouwd?

tis gewoon niej normaal meah!


henry, marc en.?

staat ook nog een 1.3 rallye kop op mp.. voor 150 euro.. misschien leuk om op reserve te hebben..

maaruhm foto's 8)

denk dat ik me gti ook maar weer ga terug bouwen.. :lol:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Post Reply