Rogier aka Rio97 - AX GT, CX GTi en een nieuwe auto!

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Image
Even de AX optillen :P

Image
Marc: Ja de assteuntjes staan eronder!

Image

Image
Nieuw & oud

Image
Nieuw!

Image
Nieuw :D
Last edited by Rio97 on FriDec28, 2007 11:29:04 PM, edited 1 time in total.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Dat ziet er weer goed uit Rogier (en Marc) (y)
Image Image Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

It's alive!!!

Jeetje wat een sterke rogier. Die oewoudgeluiden hoorde ook bij jou ofniet?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

het was weer ouderwets gezellig Rogier! :D

nu nog een keertje extra ontluchten.. en dan KNEITERHARD remmen :)
Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

grietje wrote:Die oewoudgeluiden hoorde ook bij jou ofniet?


:roll: :oops:

Bij de gratis veiligheidskeuring van Citroen waren mijn remklauwen afgekeurd en zelf had ik ook nog wel een paar puntjes waar ze bij de apk moeilijk over konden gaan doen.
Dus maar's gaan shoppen in het magazijn van Marc ;)

- ruitenwisservloeistofpompje weer werkend gekregen
- nieuwe remklauwen & blokken!
- de spaghetti luchtdicht gemaakt
- dashboardverlichting vervangen (een GT type1 heeft 14 lampjes en een aparte voor het acculampje)
- en meteen maar een nieuwe bendix 21 hoofdremcilinder erop gezet.

Op de terugweg wel gemerkt dat nóg een keertje ontluchten wel nodig is.
De oude hoofdremcilinder werkte trouwens nog goed, maar met zo'n motorblok moet je het natuurlijk wel netjes houden onder de kap. Mocht iemand belangstelling hebben: stuur een pb naar Marc - q01z.
Marc, en Romy, enorm bedankt voor je hulp, was weer erg gezellig!

Rooney: je spullen liggen bij mij in de hal.

Ps, de oude klauwen zijn ook gratis als iemand denkt ze weer gangbaar te krijgen. Ze waren afgekeurd omdat ze niet meer soepel liepen.
Last edited by Rio97 on FriDec28, 2007 11:52:21 PM, edited 1 time in total.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

humor, die foto's!


Rio97 wrote: ruitenwisservloeistofpompje weer werkend gekregen


alWEER weer werkend gekregen :wink:
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Elsje wrote:alWEER weer werkend gekregen :wink:


Haha, dat was mijn andere GT...
Die met zonder ecu ;)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

:oops:
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Toch iets vaags met de remmerij nu....

Gisteren nieuwe klauwen, remblokken (ABS brake systems) en een nieuwe hoofdremcilinder erop gezet.
Systeem gevuld met DOT4 en eindeloos zitten ontluchten.
Proefrondje remde niet echt best, dus weer ontluchten.

Op de terugweg was ik nog niet tevreden, vandaag weer ontluchten, maar beter ging het er niet van remmen.
En dat was eigenlijk wel waar ik op hoopte na het vervangen van de hrc voor een bendix 21.
Het systeem remt wel, maar als een standaard AX en het rempedaal grijpt pas vrij laat aan.
Rempedaal zakt ingetrapt absoluut niet weg, dus geen lekkage. Ook op gecontroleerd vandaag. De vacuumslang met de inlaat zijn we niet aangeweest en ziet/voelt nog goed.

Iemand een idee waarom de remprestatie niet is toegenomen?
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik baal hier trwns ontzettend van Rogier :(
nu 2x aan jouw auto gesleuteld en 2x niet perfect...
deze keer je remmen, vorige keer je uitlaat die niet luchtdicht bleek te zijn.. (hadden we natuurlijk ook moeten controleren toen ;))

stomme is dat deze set klauwen/blokjes/hoofdremcilinder ook onder cupje heeft gezeten en die echt als een achtelijke remde met een kneiterhard pedaal..
nu remt die van jou wel heel hard, maar met een hele lang slag :?

ik begin het vermoedde te hebben dat de rembekrachtigers (of hoofdremcilinders) verschillen..
Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

q01z wrote:ik baal hier trwns ontzettend van Rogier :(


Ik niet hoor, ga rustig de AX volgende week zo bij de apk keurmeester inleveren :wink:

q01z wrote:ik begin het vermoedde te hebben dat de rembekrachtigers (of hoofdremcilinders) verschillen..


Daar gaat de verdenking wel naar uit. Hou mijn oude hrc maar even apart voor de frikadellenmeeting.

Andere mensen nog suggesties?
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

doe ik zoiezo wel Rogier ;)
in anders mijn rembekrachtiger.. die is tenslotte tergelijkertijd gekocht :roll:
Image

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Ontluchten goed gebeurd?? anders even naar een garage brengen om te ontluchten :) Die hebben er speciale apparatuur voor.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

zitten die afstandsklemmetjes goed om de remblokjes ?
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ik denk ook dat het de rembekrachtiger en hrc heeft te maken.
Na mijn 4gaats ombouw met Saxo Vts remmen heb ik ook een grote slag voordat ie pakt. Die dode slag wil ik er ook uit hebben. Maar als je keihard op het pendaal trapt blokeert alles wel.

Dan moet het toch iets zijn met de bekrachtiging?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

Rogier / Marc,

hebben jullie al naar het "ventiel" gekeken op de hoofdremcylinder? Daar waar die vacuümslang op aangesloten is?
Het wil wel eens gebeuren dat die een beetje lekt. Als die lekt, krijgt hij onvoldoende vacuüm en bekrachtigt hij je rem dus ook minder.
Je kunt het testen door hem er voorzichtig uit te trekken (controleer dan ook gelijk de rubberen ring waar hij in zit) en er doorheen te blazen / zuigen. Bij 1 van de twee mogelijkheden moet het ventieltje dichtslaan. Kun je er in beide richtingen lucht doorheen krijgen, dan is het ventiel stuk.

Je kunt hiervoor een reparatiesetje krijgen bij de dealer.

Als dat het ook niet is, zou ik ook niet weten wat het probleem is.

Suc6!

Grtz,
Ricardo
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

Citrosan
AX Master
AX Master
Posts: 1099
Joined: SatDec04, 2004 8:23:58 PM
Location: Lisse

Post by Citrosan »

Hoe was het aangrijppunt voor dat jullie gingen sleutelen???
Tringgggg.....Tringgggg.....Ja, met de koppel gigant, zegt u het maar!

Mijn broer heeft een AX en ik maar zoeken naar spullen.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Citrosan wrote:Hoe was het aangrijppunt voor dat jullie gingen sleutelen???


Volgens mij "gewoon": klein beetje trappen = klein beetje afremmen, meer trappen = meer remmen.
Maar de reactie op het pedaal was vrij snel en nu zit er een stukkie vrije slag in.

Ricardo: bedankt voor de tip, eenvoudig te controleren zo te lezen.

Alleen, volgens mij zijn er geen gebreken. Meer een wat terleurstellend gevoel na al het sleutelen dat het nog even hard (of beroerd) afremde als daarvoor.
Als ik ook de reactie van Mark lees zou je toch gaan vermoeden dat de rembekrachtiger en hrc op elkaar afgestemd moeten zijn.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Zijn de remklauwen identiek? Of zitten er grotere zuigers in?

Ik heb nog steeds de originele HRC en rembekrachtiger van de AX 1.1i.
Maar wel remklauwen van een Saxo VTS. Deze hebben grotere zuigers. Waar meer olie in gaat. En dat schijnt er ook voor te zorgen dat je een grotere slag krijgt.

Alles schijnt wel op elkaar afgestemt te moeten zijn. Zal voor mij ook weer wennen worden met de AX. Die heeft nu geventileerde schijven en goeie klauwen. En toch moet je nog vrij veel kracht zetten om goed te remmen.

Terwijl mijn volvo440 niet eens geventileerde schijven heeft. En toch echt stukken beter remt. Direct reactie op het pendaal. En die auto is veel zwaarder. Maar als ie niet lekt... En de schijven en blokken zijn goed. En de klauwen zijn goed gangbaar. Dan zal het bij een teleurstelling blijven. Maar geen APK afkeur.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Mark wrote:Zijn de remklauwen identiek? Of zitten er grotere zuigers in?


Poeh, de oude klauwen heeft Simsken indertijd van Drake overgenomen en Marc heeft ze online besteld.
Als de garage eind van de week open is wil ik 'm gaan aanbieden voor de apk en horen we het wel.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Post Reply