Jurjen GTI '91

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - roest achteraam

Post by Jurjenz »

Kan dus nog wel :)

Ik voel me intussen behoorlijk een spammer worden in mijn eigen topic, haha. Vandaag alweer lekker weekend (ambtenaar, I know...) en herinneren jullie dit nog?
Image
Image

Het werd alsmaar erger en op een gegeven moment begon de verf echt af te bladderen. Als tijdelijke maatregel tegen inkomend vocht had ik de plekken met ingesmeerd met epoxy hars. Ziet er niet uit natuurlijk:
Image

Omdat het deze week nog goed weer is en omdat ik toch vrij ben is het een mooie moment om de roest aan te pakken. Los geprikt met een schroevendraaier, zat allemaal los...
Image

Lang leve de polijstborstel! Vorige eigenaar heeft een goede mal tussen het plaatwerk gestopt. Scheelt enorm veel werk.
Image
Image

Ander plekje:
Image

Vervolgens de boel goed ingesmeerd met roestomvormer. Slaat na een tijdje paars uit.
Image

Onderstaand spul gebruikt voor het vullen van de grootste gaten en om de ruimte onder 'raamrubberstrip' te vullen:
Image
Image

Vervolgens met twee componenten epoxy hars de rest gevuld, als je het bevochtigd blijft het goed bewerktbaar:
Image

Met een flexibel plamuur dingetje kan je de boel netjes recht krijgen. Met een vochtige vinger kun je hier en daar nog bijwerken.
Image

Klaar!
Image
Image

Ik moet nu wachten totdat alles droog is zodat ik het kan overschilderen. Klusje geweest van 2,5 uur, valt eigenlijk best mee :)
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - roest achterraam wegwerken

Post by AlexanderB »

tja, op het 1e oog lijkt t dat ie nog wel ff meekan, mja, ik zou lekker gewoon voor die paar tientjes een nieuwe halen, als je toch alles mooi en nieuw aan het maken bent. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94

Post by Jurjenz »

Ik heb onderstaande waterpomp gekocht. Ik vind dat hij stroef draait, kan dit kloppen? Of wordt dit na verloop van tijd soepeler? De oude waterpomp is onvindbaar dus ik kan het niet vergelijken... :evil:
Image

Ik zit ook te twijfelen over het volgende: ik heb de krukaskeerring (oliepompzijde) vervangen. Aan de zijde van het vliegwiel zit nog een oliekeerring. Ik heb alleen geen idee hoe ik deze kan vervangen, moet de krukas er hiervoor uit? Als het niet noodzakelijk is doe ik het namelijk liever niet. Tips?

Vloeibare pakking:
tussen de behuizing van de krukaskeerringen en het blok zat een vloeibare pakking. Welke pakking moet ik aanbrengen? Voldoet bouwmarktpakking of moet ik een speciaal merk hebben?

Intussen is het blok antraciet gespoten, carter weer ook nice & shiny zwart. Het opbouwen kan weer langzaam aan beginnen. :)
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Jurjen AX 1.1i First '94

Post by AlexanderB »

Jurjenz wrote:Ik heb onderstaande waterpomp gekocht. Ik vind dat hij stroef draait, kan dit kloppen? Of wordt dit na verloop van tijd soepeler? De oude waterpomp is onvindbaar dus ik kan het niet vergelijken... :evil:
http://pic1.aldoc.eu/PicData/PicData-3/00311/09255.jpg
Hij zou inderdaad niet vanzelf door moeten draaien, de seals klemmen daar te hard voor. Wordt na verloop van tijd wel wat soepeler, maar niet veel.. Niks aan de hand dus. :)
Jurjenz wrote:Ik zit ook te twijfelen over het volgende: ik heb de krukaskeerring (oliepompzijde) vervangen. Aan de zijde van het vliegwiel zit nog een oliekeerring. Ik heb alleen geen idee hoe ik deze kan vervangen, moet de krukas er hiervoor uit? Als het niet noodzakelijk is doe ik het namelijk liever niet. Tips?
Alleen het vliegwiel dr af schroeven, en daar zit ie achter. Beetje hetzelfde idee als de seal van de aandrijfas in de versnellingsbak, maar dan een stuk groter..
Jurjenz wrote: Vloeibare pakking:
tussen de behuizing van de krukaskeerringen en het blok zat een vloeibare pakking. Welke pakking moet ik aanbrengen? Voldoet bouwmarktpakking of moet ik een speciaal merk hebben?
Ik ben zelf fan van die rode vloeibare pakking van de automaterialenzaak, maar ik heb geen idee of dat de beste is, maar zo'n zelfspuitende bus is wel echt verrekte handig. :) voor de rest ruikt het gewoon naar siliconenkit, dus ik neem aan dat t gewoon (olie/temperatuurbestendige) siliconenkit is met een kleurtje..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94

Post by Jurjenz »

Thanks!
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94

Post by Jurjenz »

En dan wordt je gebeld, je vriendin heeft een auto ongeluk gehad. Je schrikt je de pleuris, gelukkig heeft ze niks behalve stijfheid. Een Alto is er achterop gereden en een fikse deuk gemaakt (ook de zijkant is gebold) en achterklep is er uit gesprongen. Ik ga ervan uit dat hij economisch total loss is.

Gelukkig is ze in orde, maar of de auto te redden is...

:( :( :( :( :( :( :( :( :( :(
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - total loss?

Post by AlexanderB »

Meh, koets krom lijkt mij economisch total loss. Hoop dat je dr meer voor terugkrijgt dan een paar tientjes.. :(
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 588
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - total loss?

Post by TvL »

Gekke vraag misschien, maar is je vriendin al bij de dokter geweest? Zo niet, dan lijkt me dat toch wel verstandig aangezien een whiplash pas na enkele dagen kan opduiken...

In elk geval erg zonde van de AX! :(
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - total loss?

Post by Wheelnut »

Da's jammer. En altijd net als je er flink geld en moeite in gestoken hebt he?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - total loss?

Post by Jurjenz »

Total loss :(

Met mijn vriendin gaat het 'goed', wel stijfjes - we houden het in de gaten. De garage heeft intussen ook gebeld. Reparatie tussen de 900 - 1100 euro. Hoe erg we er ook aan gehecht zijn, het is het niet waard om hem hiervoor op te knappen. Het blijft natuurlijk bijzaak, maar hij reed zo heerlijk, en recent helemaal opgeknapt: nieuwe banden, remmerij, aandrijfassen etc. etc.

Hoe nu verder? geen idee hoe dat in zijn werk gaat. Schade-expert van de tegenpartij komt kijken en maakt een rapport op. Maar omdat zoveel onderdelen nieuw zijn wil ik niet dat deze naar de sloop gaan, dit zal ik er dus af moeten strippen. Wat is wijsheid? Morgen maar even langs de garage om het te bespreken.

Image

Eerst dit allemaal maar eens afhandelen en dan op zoek naar een nieuwe AX...

'traan'
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - total loss?

Post by AlexanderB »

In principe zal die expert ook zeggen "das te duur om te repareren", en dan zal je (via jouw verzekering) van de verzekering van de tegenpartij een bod krijgen wat zij dr voor terugbetalen, al dan niet met behoud van het "wrak" (zodat je m zelf strippen kan.)
Kan je uiteraard over onderhandelen, als zij zeggen "we geven je dr €300 voor want dat is de cataloguswaarde" dan zou ik het daar in ieder geval niet mee eens zijn..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - total loss..

Post by Johannus »

Damn! Dat is echt heftig! Gelukkig is alles goed met je vriendin! Maar hou het inderdaad goed in de gaten...

Succes met de afhandeling ervan ook...

Maar damn! Wat is dat zonde zeg :(
Image Image

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - total loss?

Post by JPG-slalom-racing »

Jurjenz wrote:Total loss :(

Met mijn vriendin gaat het 'goed', wel stijfjes - we houden het in de gaten. De garage heeft intussen ook gebeld. Reparatie tussen de 900 - 1100 euro. Hoe erg we er ook aan gehecht zijn, het is het niet waard om hem hiervoor op te knappen. Het blijft natuurlijk bijzaak, maar hij reed zo heerlijk, en recent helemaal opgeknapt: nieuwe banden, remmerij, aandrijfassen etc. etc.

Hoe nu verder? geen idee hoe dat in zijn werk gaat. Schade-expert van de tegenpartij komt kijken en maakt een rapport op. Maar omdat zoveel onderdelen nieuw zijn wil ik niet dat deze naar de sloop gaan, dit zal ik er dus af moeten strippen. Wat is wijsheid? Morgen maar even langs de garage om het te bespreken.

Image

Eerst dit allemaal maar eens afhandelen en dan op zoek naar een nieuwe AX...

'traan'
let je inderdaad maar even op je vriendin, dat is nu belangrijker. Heeft ze zich laten checken door een dokter?

Met die wagen, sleep er alles uit wat je kan krijgen, met behoud van wrak...

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - total loss..

Post by Losroyos »

Dat is niet zo lekker nieuws,

En wat de auto betreft, Koop een ax en zet het over ;)

Succes veder.

j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 497
Joined: TueApr12, 2011 9:25:20 AM
Location: Schoonhoven
Contact:

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - total loss..

Post by j0achim »

Dat is echt jammer! Je had er echt een nette auto van gemaakt. Gaat me toch een beetje aan het hart. Gelukkig is je vriendin er ongeschonden vanaf gekomen.
Daarnaast gewoon onderhandelen. Niet met het eerste aanbod akkoord gaan.
Gewoon op internet een aantal vergelijkbare AXjes qua bouwjaar en km stand opzoeken. Je moet gewoon aangegven dat je voor 300 euro geen vergelijkbare auto terug koopt, ongeacht de dagwaarde.
Succes met het zoeken naar een nieuwe auto, het zou natuurlijk het leukste zijn als het weer een ax gaat worden.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - total loss..

Post by citrofenwick »

Ontzettend jammer :( Eerst goed voor je vriendin zorgen, dan de auto.

Heb je meer detailfoto's van de schade? Ik ben graag optimistisch, maar ik denk dat het met een nieuwe balk achterin misschien wel nog te herstellen valt?
AX-kopen is verslavend.

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - total loss..

Post by Jurjenz »

Met Sara gaat alles goed, gelukkig. Wel beetje stijf maar niks ernstig.

En tja, de auto. We zijn allemaal dol op AX'jes en als een passie zo abrupt ten einde komt - ik ben behoorlijk nuchter en kan goed relativeren - maar heb toch een flinke traan gelaten.

Ik ben net langsgeweest en de garage vond het oprecht ook zo zonde, carrosserie helaas dusdanig verbogen dat reparatie niet opweegt tegen de kosten. Anders hadden ze hem nog recht kunnen trekken. Maar ik moet nu snel een keuze maken. Morgen komt de schade-expert. Garage gaat natuurlijk goed onderhandelen: de staat van de auto en recente reparaties/onderdelen moeten toch in het voordeel werken van wat we kunnen terugkrijgen. Maar meer dan €450/500 zal wordt het niet (en dan heb ik nog mazzel...). Dan is de vraag, zelf houden of afvoeren. Vervelende is helaas, ik woon in een flat en ken geen plek / iemand waar ik de auto kan stallen. Bovendien is het dan nog de vraag of de transportkosten opwegen t.o.v. verkoop van onderdelen. Ondanks gloednieuwe banden en assen, tweedehands zijn ze niks waard (terwijl hier de grootste 'waarde' in zit). Ik wil iig de voorbumper, veerpootbrug, gti stuur en uiteraard de radio meenemen (en het liefst ook motoronderdelen). Morgen maar afwachten.

Dus mocht 1 van jullie geïnteresseerd zijn in het 'wrak' en willen ophalen (korte termijn), dan kan dit voor een mooie 'clubprijs'.

Ik ga 'm missen :(
Image

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - total loss..

Post by Laurent »

Kijken of je de garage zo ver krijgt dat zij de goede onderdelen over zetten en het wrak afvoeren. Krijgen ze de opbrengsten van het wrak. Valt te proberen. En anders daar op het terrein proberen te stallen?
AX 1.1i Volcane Rood

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - total loss..

Post by Jurjenz »

Korte update :) De verzekering is ons gelukkig goed gezind geweest en de garage krijgt van mij morgen een bloemetje :D Ik kan nu een goede AX kopen om spullen op over te zetten. De jacht is begonnen!! De auto kan ik zolang het nodig is bij mijn grootouders op de oprit stallen. Godzijdank..

Deze avond met een vriend van mij op bezoek geweest bij de onderstaande AX:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/citr ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

€700 vraagprijs, via de telefoon onderhandeld tot €575. Ben vervolgens gaan kijken:
-gaten bij de wielkasten kofferbak
-vochtig kofferbakkleed
-deurpaneel stuk
-handremkabel voelde niet goed
-koppakking zo lek als een mandje (dikke oliesmurrie over carter, dynamo etc..)
-injectiehuis totaal onder de bagger
-radiatorfan sloeg al aan na 10 min rijden..
-twijfels bij wiellager rechtsvoor

Dat die auto de APK is doorgekomen. Nja, ik heb hem verteld dat ik hem voor 250 - 300e zou meenemen. Meer is hij echt niet waard en ik hoop dat andere mensen er niet intuinen. Maargoed, zijn handel.

Heel suf, maar buiten mijn eigen AX heb ik nooit in een andere AX gereden. Wat reed mijn AX als een zonnetje..

Wij hebben vandaag ook een bad ass grote bos bloemen gekregen van de eigenaar van de Alto. Heel aardig en we sturen een kaartje terug. Ondanks blijft het kl*te dat de AX stuk is, maar ik ben weer positief! Dus als jullie een goede, prijsinterssante AX weten, let me know!

De jacht gaat verder! :)
Image

j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 497
Joined: TueApr12, 2011 9:25:20 AM
Location: Schoonhoven
Contact:

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - total loss..

Post by j0achim »

Persoonlijk vindt ik een Vulcane altijd een leuke uitvoering, zeker als je tzt een 1400 blok in stopt, welke je al aan het reviseren bent.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... 61&asrc=st" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze heeft een leuke prijs, en is voor jou lekker dicht bij. De prijs blijkt onderhandelbaar. Zeker met de onderdelen die je al hebt kan je hier wel een leuke auto van maken denk ik.
Het is maar een idee. MAar als je geen haast hebt zou ik toch gaan kijken naar een wat specialere uitvoering, bijvoorbeeld een furio, vulcane, of een 5 deurs. Maar ja dat heeft met smaak te maken denk ik.
Fijn dat het er positief uit ziet voor je!

Post Reply