Laurent (AX 1.1 Volcane) Lengte aandrijfassen?

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Olie lekkage

Post by Laurent »

Ah, fuck. Nadat eerst het blokje droog heeft gelopen en de schade beperkt leek te zijn tot het bijvullen, lijkt er nu toch grotere schade te zijn. Er lekt, behoorlijk, olie, en alhoewel ik vreesde voor de koppakking, zit het aan de onderkant (tegen 8en op de oprit gezet na 125 km, om kwart over 11 verplaatsen en olie waar je vingers nat van worden in een klein plasje). Zoals het er nu uitziet, komt het uit het koppelingshuis. Kutplek dus. Vooral, omdat ik volgende week begin aan een zomerbaantje waarbij ik iedere dag de auto nodig heb voor een kleine 100 km.
Maargoed, terugkomend op reparatie. Volgens mij betekent dit dat het hele motorblok eruit kan, de versnellingsbak eraf kan en dat ik dan eerst kan kijken of ik geen verdere schade heb aan lagers/krukas of andere aandrijvende delen. Met een beetje mazzel blijft het beperkt tot het vervangen van lagers. Zie ik dit alles goed?
AX 1.1i Volcane Rood

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Olie lekkage, wss koppelingshui

Post by Laurent »

Mijn pa heeft het over een centreerstift voor de koppeling, alszijnde gereedschap. In de vraagbaak lees ik over een setje centreerbussen. Is dat ook gereedschap dat aangekocht moet worden of zijn dat onderdelen die er standaard bij zitten?
AX 1.1i Volcane Rood

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Olie lekkage, wss koppelingshui

Post by AlexanderB »

Bij de duurdere koppelingssets zit er soms een plastic ding bij, maar eerlijk gezegd, ik vind het niet echt heel nodig, met een verlengstuk van de doppenset lukte het bij mij ook prima om de koppeling te centreren..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Olie lekkage, wss koppelingshui

Post by Browny »

Je kan eventueel wel zo'n centreerding van me lenen.

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Olie lekkage, wss koppelingshui

Post by Laurent »

VERDOMME! De onderste bakbout, waaraan ook de uitlaatsteun zit, is rond... Van binnen. :evil: :evil: 3 Zonder noemenswaardige problemen eruit gehaald, de vierde lijkt wel vastgelast. Een hefboom op een imbus zetten, bijna 90 graden verdraaiing hebben en nog geen mm speling erin.
AX 1.1i Volcane Rood

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) krukaskeerring vervangen

Post by Laurent »

Zo. Gister de bak er dus afgehaald, de laatste bout uitgeboord. Daarna de draagarmen onder de AX van Alexander vervangen, moest ook gebeuren.

Vandaag achter onderdelen aan geweest.

actuele stand van zaken:
- Bak ligt nog steeds op de grond
- 1 aandrijfas ligt er ook bij
- de ander ligt bij de garage voor een nieuwe ashoes, morgenochtend halen
- 2 nieuwe steekaskeerringen zijn in huis
- de krukasseal en de primaire as keerring zijn besteld en komen morgenochtend binnen
- koppelingsset moet ik gaan ophalen, is ook binnen (bij ons mannetje)
- Op de sloop nieuwe bouten gehaald. Ik kon sommige met 2 vingers onder een onmogelijke hoek los maken, dus die zijn nog wel goed.
AX 1.1i Volcane Rood

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) krukaskeerring vervangen

Post by Laurent »

Ondertussen hangt de bak er weer onder, voorzien van nieuwe steekaskeerringen, nieuw krukasseal, nieuwe priseaskeerring en een nieuwe koppeling. Wat een gedoe nog om die bak weer goed aan het blok te krijgen.
Morgen de rest afmonteren, levenssappen vullen en kijken of ik een week goed bezig ben geweest of een week voor niets.

Lessen voor de volgende keer:
- Haal maar wat meer bekabeling en dergelijke los, met monteren wel weer zo makkelijk.
- Neem je oude onderdelen, indien mogelijk, mee met het kopen van nieuwe of maak er fotos van.
- Stel jezelf vooraf op de hoogte van wijzigingen in het ontwerk (steekaskeerringen *KUCH*)
AX 1.1i Volcane Rood

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) krukaskeerring vervangen

Post by AlexanderB »

Nieuw model steekaskeerringen maakt niet uit, die passen net zo goed. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) krukaskeerring vervangen

Post by Johannus »

Dat had ik ook tijdens mijn ombouwproject :)
Image Image

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) krukaskeerring vervangen

Post by Laurent »

Zo, alles gemonteerd, wagentje staat weer op de wieltjes. Al even gestart, ging goed, ook met het vervolgens op laten komen van de koppeling geen rare geluiden en in zijn 1 op de handrem trok hij de kont naar beneden. Lijkt er dus op: "Operatie geslaagd, patiënt leeft nog". 8)
AX 1.1i Volcane Rood

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) krukaskeerring vervangen

Post by Laurent »

Na een half uurtje testrijden denk ik dat ik kan zeggen dat alles het weer prima doet. Mooi punt: Het geheel lijkt iets stiller te draaien. :)
AX 1.1i Volcane Rood

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) krukaskeerring vervangen

Post by AlexanderB »

Je oude druklager was ook wel enigszinds naar de kl*te, die zal een aardig draai-geluid hebben gemaakt.. en de bak zal ook wel iets stiller zijn geworden met verse olie.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) krukaskeerring vervangen

Post by Laurent »

Ik heb het idee dat dit echt de bak is. Toen ik de vulplug eruit trok en er nog zoveel viezigheid aan zat, van schrik ook maar de aftapplug eruit gehaald en ook daar de rotzooi vanaf gehaald en het laatste beetje olie eraf getapt. :)
AX 1.1i Volcane Rood

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) én het volgende...

Post by Laurent »

Tsja, dan denk je dat je klaar bent... Trapte ik gister bij Schiphol door de achterrem heen. Moet je dan nog, helemaal naar Alkmaar. Was even blij dat de remmerij voornamelijk op de voorkant plaats vindt. Afijn, sinds gister is de AX dus ook voorzien van 2 verse binnenkanten in de trommels.
Probleem? Remvoering los van de remschoen.
AX 1.1i Volcane Rood

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) én het volgende...

Post by AlexanderB »

Gelukkig ben je nergens tegenaan geknald.. ;) en mooi dat het allemaal is gelukt met maken.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) én het volgende...

Post by Ceristimo »

Inderdaad mooi dat het gelukt is! Uit pure interesse even een vraag (leer ik ook weer van :) )hoe merk je dat als je achterremmen het niet doen? Ik heb ooit proefgereden in een AX, en toen had ik bij een garage een snelle check uit laten voeren. Bleek toen 'ie op de remmenbank stond dat de achterremmen niets deden. Merkte je tijdens het rijden echt niets van, dingetje remde prima.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) én het volgende...

Post by Laurent »

Ik hoorde van achter een plop, maar eerder in het weekend, toen ik hem weer voor het eerst nadat de bak los was geweest uit de garage haalde, hoorde ik al een kloenk van achter. Uiteindelijk met remmen een sponsig rempedaal en met een handrem die ik kon aantrekken tot ik een ons woog, was het vrij duidelijk dat het achter zat. Op de parking zetten en hem door de handrem heen duwen (!) is niet zo goed. Bij het aantrekken van de handrem onder het rijden trok de achterkant ook niet omlaag. Tevens remde het verder redelijk normaal, dus alle vermoedens op achterkant waren er. Maar belangrijkste aanwijzingen bij het zelf testen van de achterrem zijn toch wel het parkeren op de handrem en het aantrekken van de handrem tijdens het rijden (niet te hard rijden natuurlijk). Voorkant kan je makkelijker controleren: Koppeling intrappen en vol op je rem gaan staan, het blokkeert vanzelf.
AX 1.1i Volcane Rood

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) én het volgende...

Post by Ceristimo »

Aah precies. Thanks! Van die AX (dat was een Type II) deed de handrem het voor zover ik me kan herinneren wel. Toch een beetje gek dan.. Toch remde die Type II met maar twee remmen beter dan mijn eigen Type I destijds. :P
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) én het volgende...

Post by AlexanderB »

Wel handrem geen voetrem achter? Zeker zo'n losse rembekrachtiger, en die zat dan vast en dicht..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) én het volgende...

Post by AlexanderB »

Wel handrem geen voetrem achter? Zeker zo'n losse rembekrachtiger, en die zat dan vast en dicht..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply