Aitor Molina Encabo aka Megator (AX GTI 1992)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

mooie ax! welkom bij de club!!
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

Tim @X
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 371
Joined: ThuJun12, 2003 6:16:05 PM
Location: Montfort (Limburg)

Post by Tim @X »

Heel leuk dat systeem met die ledjes, ik heb er zelf ook vaker aan gedacht om zoiets te maken, maar ik ben niet zo handig met electronica :roll:
Pump Your Body To The Bass
The Kick Will Be Right In Your Face

Cracking Sounds Are In Ya' Ears
So Turn Around & Show Some Fear

Pounding Noises, Hard As Hell
Will Give You Some Outrage In Pain

Noises Deep Down In Your Head
The Music Makes You Go Insa-a-a-a-a-ne!

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

Nou ik ben ook niet zo handig met elektronica. Het is echt heel makkelijk. Ik kan wel een schema van het circuit op internet plaatsen. Als je kunt solderen dan kun je dit maken. En nu voor mijn nieuwste aanwinst twee kuipstoelen! Ik heb hier een Photo van de mooiere. Ze hebben bij elkaar 50 E gekost en dat is inclusief 3 punt gordels en stoel rails voor een Opel. Die moet ik nu aanpassen aan mijn AX. Is er iemand in de buurt bij mij, die kan lassen? En zouden ze me willen helpen? Nou ik hoor het wel. Ik weet dat de bekleding van de stoelen er beroerd uitziet maar ik ga ze zelf weer bekleden met zwarte su?de. Dus hopelijk zien ze er gelikt uit binnenkort!

Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

megator wrote:Nou ik ben ook niet zo handig met elektronica. Het is echt heel makkelijk. Ik kan wel een schema van het circuit op internet plaatsen. Als je kunt solderen dan kun je dit maken.


Handigheidjes, gimmicks, howto's kunnen we alleen maar aanmoedigen lijkt me! Graag dus! :)

Vet stoeltje btw ;)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

betere stoelen, als het racelandstoeltjes zijn, ze verkopen saxo/106 frames voor 28 eur per stuk
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

welkom bij de club en succes met al je inspiraties.

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

Nou hier is die how to.

How To: Versnelling indicator

Er zijn twee gedeeltes aan dit systeem. Eentje is de schakelaars die rond de pook zitten en het andere gedeelte is de display of leds. Ik ga beginnen met het maken van de schakelaar systeem.

Hiervoor heb je het volgende nodig.

Hobby mes
Kaars
Een stukje PVC pijp
5 of 6 Schakelaars (dit heeft te maken met hoeveel versnellingen je hebt)
Zaag
Heet lijm pistol

1) Eerst moet je het PVC pijp en de schakelaars pakken en een beetje passen en meten. Ik kan geen exacte maten geven want dit ligt aan de diameter van je pijp en je schakelaars. Je moet een pijp diameter kiezen zodat waneer je schakelaars daartegen aan zit en je in een versnelling zit de schakelaar ingedrukt is. Als je dit al gedaan hebt dan moet je de pijp rond je versnellingpook onder de hoes zetten. Onder mijn hoes zat er een conus met een blok aan een kant. Zodat de buis mooi op de conus past heb ik waar de blok zat een vierkante uitsparing in de pijp gemaakt. Daarna heb ik twee snede van 3cm gemaakt dat 90 graden van de uitsparing zaten. Hierdoor kan de pijp beter op de conus liggen.

2) De volgende stap is om je schakelaars hier aan te bevestigen. Mijn schakelaars hadden aan de achterkant drie kleine tabs waar je, je kabels aan moet solderen. Die heb ik gebruikt om ze te monteren. Het eerste wat je moet doen is het stukje pijp onder je hoes stopen en zo neerzetten zoals hij uiteindelijk gaat zitten. Dan moet je elke versnelling inzetten en markeren waar je schakelaar moet komen. Daar na moet gaten maken voor de tabs van je schakelaars. Dat heb ik gedaan met een kleine hobby mes. Als je door een pvc pijp door probeert the drukken lukt dat niet. Dus gebruik de kaars om je mesje warm te maken en dan kun je door de pvc als een warm mes door boter. Let op het kan wel een poosje duren voordat je mes warm genoeg is dus als het niet lukt doe dat mes langer in de vlam.

3) Nu komt het moeilijke je moet de pijp om de pook zetten en daarna alle tabs in de gaten stopen en dan met de lijm pistol de schakelaars goed vast zetten. Je bent bijna klaar met dit gedeelte. Je moet noch de PVC pijp vast lijmen aan de conus en blok. Als dit klaar is moet je alle versnellingen even proberen en de hefbomen zo buigen dat ze goed inschakelen. Je bent nu klaar met dit onderdeel!





Versnelling weergave systeem:

Ik heb dit met leds gedaan. Je kunt het ook met lampjes doen of zon display met 7 streepjes zoals die in een weker zitten. Ik ga eentje met leds maken.


Wat je nodig hebt:

Soldeer bout
Soldeer tin
Draad
Leds
Weerstanden
Printplaat
Dvd hoes
Schroevendraaier
Grote dikke draad of zon flexibele ding met een kleine klauw om dingen vast te grijpen.

1) Eerst moet je bepalen waar je het leds gaat plaatsen. Ik besloot het te doen waar de asbak zat want die gebruik ik toch niet. Het eerste wat je moet doen is de asbak eruit halen. Daar achter zit een soort kuip waar de asbak in gaat die moet je los maken door de twee schroeven die aan de kant zitten los te schroeven. Daarna moet je die kuip eruit halen. Daarachter zit een lampje. Ik heb daar de stroom van getapt om deze system te runnen. Let Op als je dit doet werkt het systeem alleen als je lichten aan staan. Haal het lampje uit de plastic houder waar hij inzit. Meet eerste even de voltage bij deze contact plek terwijl de motor loopt. Schrijf deze even op zodat je het niet vergeet. Je moet ook uitzoeken welke kabel + is en welke ? is. Markeer dit goed.

2) De volgende stap is de print plaat maken. Dit moet je maken volgens het volgende schema. Om de weerstanden te bepalen moet je dit led rekenmachine gebruiken. Vul gewoon de waardes die je hebt en dan krijg je de weerstanden die je nodig hebt. http://www.hebeiltd.com.cn/?p=zz.led.re ... calculator
Je kunt nu ook de leds aan de print plaat solderen. Je print plaat moet groet genoog zijn om in de groeven van het kuipje te passen.

Image

3) Nu moet je het plastic front maken. Je moet dat plastic kuipje pakken en de DVD hoes. Gebruik het kuipje om de omtrek van de frontje te maken. Je moet ook de gaten die in de kuip zitten markeren. Gebruik een potlood want dat is dan later makkelijk te verwijderen. De gaten kun je uitboren met een accu boor. Het front kun je gewoon uitknijpen met een schaar. Nu moet je noch wat gaten boren voor het leds je moet zelf bepalen waar je ze wil. De diameter van de gaten moet net zo groot zijn als dat van de leds.



4) Als je de print plaat gemakt heb dan moet je twee kabels aan de plastic houder van het lichtje vast solderen. Je moet er wel voor zorgen dat de twee kabels niet een kortsluiting maken. Om dit te doen zou ik het met hete lijm vullen waneer je klaar bent met het solderen. Daar na moet je alle kabels zo solderen zoals ze in het schema zitten. De kabels die naar de pook gaan moet je eerst door het gat aan de achterkant van de kuip doorhalen en dan achter de midenconsole vandaan treken en dan onder het plastic dat rond de pook zit hiervoor is het handig om een sterk stuk draad te hebben om de kabel door te drukken naar waar de pook zit. Nu kun je de kabels aan de schakelaars rond de pook solderen

5) Nu kun je het leds vast maken aan de frontje met wat hete lijm daarna kun je alles gewoon vast schroeven. En je bent klaar!

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

mooie kleur!!


(en wat een verhaal)
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

Nou bedankt. Personlijk vind ik het de mooiste kleur voor een AX. En ik ben er helmaal verlijfd op want het is net een soort blauw als mijn lievelingsauto de skyline R-34 GTR in bayside blue. En de koplampen doen me een beetje denken aan die van de skyline R-32. voral waneer er gele knipers aan de voorkant zijn. hier zijn wat fotos.

http://www.jbskyline.net/R34/GTR/
http://www.uwm.edu/People/scottec2/Cars ... -Black.jpg

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

Eindelijk dus weer een AX. Na een jaar zonder auto te heben geleefd heb ik weer geld, tijd en ruimte voor een auto. Dus ben ik opzoek gegaan voor van alles. van een bmw E30 tot een CRX tot volvo 360 tot peugot 205 GTI. Maar uit eindelijk ben ik toch voor noch een AX gegaan. het was een dome koop ik zag haar op maarktplaats ging kijken vond hem mooie zag weinige roest en geen olie op de motorblock. Na een nachtje slapen dacht ik als ik haar voor deze prijs krijg en de verzekering zoveel kost doe ik het. Dus ik kreeg haar voor de prijs dat ik wou, en de verzekering was niet zo erg. nou het was de eerste auto dat ik zag en ik kocht haar direct... :roll: Ik ben er heel erg blij mee maar ze bezorgt me noch een hartanval. :oops: Zoals je kunt zien is het een orginale AX GTI van 1992

Image

Image

Image

Image

En de mijne en mijn Ex AX die nu van mijn oom is, de gast op de foto

Image

Nou voor een leuke verhaal. Ik kocht de auto een week geledan op woensdag. Ik had niet echt het geld ervoor. ik kon de auto kopen en ook de verzekering en belasting betalen maar dan kon ik niet uitgaan en moest ik supper veel mijn budget uitstreken. Maar ik kocht hem omdat i dacht dat ik niet zon koopje zou finden en als het moest kon ik haar verkoopen in 3 manden vordat ik weer terug ga naar England. Nou ik had wat geld opgespart en ik heb nu een zommer baantje dus dacht ik dat ik me het kon verorloven. Na wat verder rekenen bleek ik met het geld dat ik had net rond te komen met het koopen en verzekering, dus ik had geen geld voor benzine wegenbelasting of eventuele reparaties. Maar dan ging het pas echt fout...ik keek onder de motorkap en de auto werd aan me verkocht zonder lucht filter... Dat was zondag dus ik sliep die nacht niet zo leker. Nou maandag was mijn geluks dag... Ik belde mijn verzekering omdat ik een rekening kreeg warbij ik 30E van hun kreeg. Wat blijkt ik had teveel premie op mijn vorige auto betaald en dus hoef ik geen premie te betalen tot october. 8) Nou ik had ook noch een paar CVs achtergelaten om noch een zommer baantje te vinden. En ik werd gebeld om te gaan werken bij de gamma als ik vanavond kan kommen om de contract te tekenen. Dus ik deed de happy dance. Nu heb ik geld om mijn AXje voor het volgend jaar rijdend te houden. Zelfs genoeg om wat niet dringende reparaties te doen. Dus ik ben super blij met mij AX GTI zij is echt super en super snel.
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

eind goed al goed! :D

ook al moet er wat aan gebeuren, blijft een leuk bakkie in een mooie kleur!

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

Nou latst met Roel zijn klepen gesteld, was de eerste keer voor ons beide. Als je Roel niet kent is het omdat hij net lid is. Hij is al bezig met zijn tweede ax een rooie 1.0 uit 1988. hij zag er echt mooie uit met bar weinig roest en een gouden sticker aan de zijkant dat ik nooit erder op een ax zag. maar het lijkt wel origineel, zeker van een speciale uitvoering. het klepstelen durde ongeveer 3 uur, en uiteindelijk konden we niet al het getik eruit halen maar het was echt 90% minder. Was leuk om te doen en ik stel het op prijs dat roel zijn auto opgav voor dit "expirment". Het is echt heel makelijk om te doen dus als je klepen tiken en je een Lego technik doosje in elkaar kunt zeten, zeg ik go voor it.

Image

Image

Image
Image

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

Nou ik wou even Peetjun bedanken door mij een koplamp te leveren! Hij was super ardig en wou hem noch gratis wegegeven...maar we zij op het tussen prijs van 5 euro uitgekomen. Nou ben super blij met me AX maar hij valt bijna zo snel uitelkaar als ik hem weer maak :P . Maargoed met dank aan peetjun kan hij noch verder rijden.

heb ook noch een niuwe radio is super mooie moet er noch fotos van maken.
Image

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

megator wrote:...en een gouden sticker aan de zijkant...


Kun je daar eens een foto van maken? ben gek op type aanduidingen 8)

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

Nou als ik roel weer zie dan doe ik het. we deden de hele operatie heel laat en darom heb ik geen hele auto fotos zeg maar.
Image

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Zag je GTI net bij de gamma staan in zoetermeer :)

Ziet er netjes uit zo op het eerste gezicht, alleen jammer van het missende sleepoogkapje.
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Zo, 80.000 veilige kilometers toegewenst (tot het volgende riempje)!

Zojuist met Aitor dus de distributie vervangen, met dank aan marc voor de technische ondersteuning (ik zat bij de verkeerde blokkeergaten voor het vliegwiel...)!

Helaas geen recordtijd gevestigd, maar het was dan ook de eerste keer dat we de klus klaarden met het blok IN de auto :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Hier weer hulde voor de AXClub jongens. Ik lees nu ook mee op de VW-clubjes enzo.. het doet gewoon pijn hoe vaak ze daar met z'n allen aan het zoeken zijn naar de goedkoopste garage.. om een blokje om te wisselen of een riempje te vervangen! :lol:

Ze kunnen hier nog wat van leren...

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

glenn glenn glenn.. gewoon in het verkeerde gaatje van megator peuren he! foei!

(:lol:)

maar ik was blij dat ik ff kon helpen! :)
Image

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

Rooney bedankt dat je hem mooie vindt, mischien koop ik noch je velgen en bandjes bienkort. Werk niet meer bij de gamma, was aleen een zomerbaantje. En ja zoek al mijn hele leven een sleepoog kapje :roll:

Glenn Megabedankt voor de hulp ik kon het niet aleen gedaan heben en de 30km die ik gereden heb waren magishce. ze klimt lekerder in de toeren en het geluid is lager.

Mark bedankt voor het info over de bloker penen

kevin, wat mij het meest verbast is hoe idereen hier als broeder en zus met melkaar omgaan. je ziet geen grote flame wars of mensen die elkaar uitschelden

En als toetje wat mooie fotos

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Image

Post Reply