Eric (AX 1.1 Volcane '95)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ax_Dude
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 812
Joined: WedJun18, 2003 12:57:53 AM
Location: Belgisch Limburg
Contact:

Post by Ax_Dude »

Leuke ax heb je eric. Zo een ax zoek ik ook want voor mij hoeft ie niet volledig uitgebouwd te zijn. Hij ziet er goed uit en ik zou ogenblikkelijk met de mijne willen ruilen 8) Het belangrijkste is om de mensen te doen verbazen. Ik reed eens met een ford fiesta xr2i :oops: die een ongeval gehad had en d'r heel gewoon uitzag na de reparatie. Maar eigenlijk was het een klein bommetje en dat was wel leuk als je iedereen achterlaat bij een spurtje. Dat is zeker zoiets als een ax-gevoel???(ookal was het in dit geval met een fordje)

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

dat kan, klik hier voor je bonus :

http://www.autoonline.nl/home/index/det ... oto=0&zip=

das een mooitje ! 8)

ps ik heb voor mijne uit 03-1995 uiteindelijk maar 3100 betaald, met 70.000 op de teller,

vaak krijg je korting als je hem direkt pint,
en geen garantie wilt,

dat scheelde mij dus .. schrik niet; het verschil 4250 -> 3100

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

scorpion : dit is mijn volcane motor, en omdat ik :oops: meer ax`en
heb hoor je me over verschillende dingen praten...

op dit moment heb ik er 2, ik had er ooit 4 maar dat was een piekmomentje... zeg maar. :wink:

<we moeten ons stuurdealtje nog doen bel me anders effe, ik ben weer aan het werk en rijd dagelijks langs purmerend>

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

nou die showroom staat was ook niet alles,

bijna klaar met verlagen, splitter, spoilers, en filters chiptuning,
en dan zal ik mijn racebeessie weer eens presenteren.

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

en nu is het zover...
het was wel even flink wat werk maar het was het waard.
wat heb ik gedaan.....

1.
Een motormanagement unit (marelli) van de 106 rally uit 1996,
zonder toerenbegrenzer :

die had ik al een tijdje... zie mijn alvatar.. :-) 8000rpm is fijn

Image

2.
Verlagen...verhogen...
van achteren en weer verlaagd, uiteindelijk gekozen voor deze stand, helemaal horizontaal en 4 cm omlaag vind ik het mooist staan, ook kun je zo nog lekker over drempels.

Image
[spoiler provided by robGT lelystad]

3.
Een astra splitter van rubber gemonteerd, liever gezegd die klik je er zo op, en bij een drempeltje blijkt hoe handig die is,
zacht rubber buigt naar achteren.. :-)
mijn mooie v-bumpertje blijft zo heel...
als je goed kijkt zie je nog een scheur links bij de breedstraler..
dat kwam door de laguna splitter, die bij een drempel je v-bumper naar achter buigt, en deze scheurt dan bij de breedstralers.

Image

4.
Nieuwe michelins XT1 banden met de dikke 2 geulen,
erg goed op de snelweg, nooit meer last van onderstuur
door het schuiven van de banden.
enorme grip, echt superbanden voor een ax.
de compound is ook iets zachter dan van de mxt band
waardoor je echt als de brandweer gaat in de bocht.. :-)
voor die piepers onder ons : helaas piepen ze niet in de bocht.. :-(
(en de astra splitter side-view)
de velgen zijn AEZ dions deze kun je nog nieuw kopen
3 gaats ! bij elke velgen handel. (AEZ ecco is nog mooier)

remklauwen in kleur van velg gespoten, nieuwe schijfjes...erop
(goed topic op de site thanx !) lekker zelf gedaan nu.

Image

Image

6.
Voor de winter :

een complete zx1.9i inlaatset erop, met een openluchtfilter in de ton.
deze setup ... mmm een open open luchtfilter brult... dit klinkt als een trompet, en iedereen kijkt om.. (aanrader !)
de inlaatlucht versnelt nu door de orginele buizen,
de 90graden hoek trompettert.
[rob : check die diameter van de inlaatbuis ] :-)

Image


al met al een hoop werk, maar het was het waard.

-eric-

de bordeaux ax op de achtergrond is van vrouwtje..
ook daar zit nu een nieuwe motormanagement unit in..
nadat ze in mijn volcane reed naar haar werk was het :
IK WIL DAT OOK !
Last edited by Eric on TueNov16, 2004 6:42:32 PM, edited 6 times in total.

axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 235
Joined: SunJun15, 2003 1:58:46 PM
Location: epe

Post by axgt-er »

Netjes gedaan allemaal. Ff vraagje over die ECU van de 106 rally. Heb je hier een getunede chip ingedaan?? Of werkt dat gewoon goed zo?? Heb er geen verstand van. Toch heb ik gisteren m'n eigen computer eruit gehaald en andere getunede chip bevestigd :P (bosch, die niet was vastgesoldeerd :) geluk???)
Met een beetje info via het net (squaddra chip inbouw site) weet je een beetje waar je mee moet uitkijken
Rijdt wel lekker, vooral dat beetje koppel onderin is relaxed

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

ik begreep van de duitse axclub dat de marelli (niet bosch) unit van de 106 rally de betere versie is van de unit...
(doorontwikkeling van de ax marelli unit van PSA france SA)

ja dat koppel na 4000 toeren is ineens enorm he :-) haha
ik geniet er iedere dag weer van ....

tussen de 80 en 140 ben ik niet te verslaan,
hoewel ik het gisteren wel even moeilijk had tegen een enorm opgefokte charade turbo.. maar helaas voor hem, bij 130 in 4 lag ik al 1 autolengte voor...(zonder turbo....hehe) hier komt het geluk van het gewicht van de ax naar voren...(604kg)

ik rijd trouwens zelfs zonder reservewiel ...

de getunede chip van bosch is eigenlijk de gewone ax gti chip, deze is een softwarematige betere, maar niet bruikbaar als je een marelli unit hebt.

de gti.bin flash die ik heb gepost op het forum is de standaard gti zonder toerenbegrenser, het is zeg maar een betere inhoud voor je bestaande chip.

er zaten zelfs nog software fouten in de saxo unit... maar de 106 rally unit schijnt erg goed te zijn...(1996 tot 1998)
mij hoor je niet klagen... hij is gewoon vreselijk veel beter...

het is gewoon een sloop unit hoor,
en de unit is identiek, alleen de inhoud van de chip is anders,
er zijn meer staging tables, dus een fijnere afstelling, ipv de 3 traps stelling van de gti.

om die tables ook te kunnen doen, heb je meer inlaatlucht nodig.

vreemd genoeg werkt een sportdemper bij mij nu slecht, de orginele uitlaat demper is veel beter nu,

ik heb er nu dan ook (na een test met een sloop standaarddemper) een splinter nieuwe uitlaat onderzitten,
en ben erg happy.


de 106 rally unit 1996 - 1998 is pin-to-pin compatible met de ax volcane 1995-1996

je kunt hem 1 op 1 overzetten.

motoren zijn identiek, kabelboom ook.

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

IN DETAIL :

de michelin XT1 band standaard, (past op iedere ax standaard velg)

ze zijn er ook breder en wreder, en ze zijn absoluut niet duur.

erg goed voor de snel aqua-planende ax, door de 2 diepe geulen erin :

Image

ik heb gekozen voor de standaardband, want de bredere verbruiken meer brandstof,
en aangezien ik veel zakelijke kilometers rijdt voor mijn werk,
liever niet te breed.
Last edited by Eric on TueNov16, 2004 6:49:24 PM, edited 2 times in total.

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

IN DETAIL:


Image

de zx1.9i inlaatbuis, weg met die vortex, (flessehals)
je loopt toch ook geen marathon met een boterhamzakje op je mond ?

met het mileu ?
ach zo`n mercedes of bmw jeep stoot toch veel meer co uit ?
laten we daar maar mee beginnen dan ...!?

hij kwam er glansrijk zo mee door de APK.
no problemo zei de dealer.

achteraf : hij is er zuiniger door gaan rijden ook nog.

630 snelweg kilometers nu op een tankje. (100-130km/h)

goed voor het milieu dus !
Last edited by Eric on TueNov16, 2004 6:49:43 PM, edited 1 time in total.

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

IN DETAIL :

De kop eraf en de kleppen en zittingen gereinigd,
de vorige eigenaar was een 50+ boodschappentype,
mevrouw sludge zullen we haar noemen.....
(toch erg blij met haar, beter dan een gummer)

Gehele injectie inspuitunit ook meteen op de oliebak gereinigd,
kop laten vlakken, en nieuwe koppakking,
vers oliefilter erop.....
distributiesnaartje.. v snaartje...

Standaard total olie erin, volgens het boekje 10w40...
ja, ik sta nu net op een ton, dus hij verdient het...
kijk eens als nieuw weer dat blokje...
op naar de volgende 100.000km, reken maar dat ik niet stilsta deze winter.

Image

ook een heikel punt van de ax :

De waterpomp.
ook maar meteen een nieuwe, die schroef je er gelukkig zo af.
ik heb gekozen voor een nieuwe,
want je wilt liever niet dat een schoepje in je motor meespoelt...
>>
ook meteen maar de waterslangen vervangen, ik zag hier en daar scheurtjes...

{hier de nieuwe waterslang op de thermostaat met nieuw dekseltje}

Image

totale kosten 253,20 aan materiaal, alles zelf gedaan.

STOM : vergeten mijn kopdeksel een mooi kleurtje te geven... grrrrrr
Last edited by Eric on TueNov16, 2004 6:50:18 PM, edited 2 times in total.

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

IN DETAIL :

last but not least...
velgen en bumpersleepoog kapjes...etc etc

bumpersleepoogkapje nu maar met siliconenkit vastgezet...
of ze jatten hem eruit, of je verliest hem zo maar...

op de brug gewoon met siliconenkit vastspuiten dat ding,
binnenin je bumper...
door die splitter is ie toch niet bruikbaar....

velgen :
rondom nieuwe michelins en nieuwe AEZ dions,

velgen NIEUW 320 euro incl btw
banden NIEUW 276 euro incl btw

Image

waarom dit alles ?
een ax = geld verdienen :

ik lag al mijn collega`s helemaal uit..
ik rijd 500km per week declarabel a 32 eurocent de kilometer
ik ontvang een standaard woon-werk vergoeding van 130 euro per maand

ik heb deze mooie volcane vorig jaar gepinned bij een dealer voor 3000 euro.

inmiddels heb ik er 2500 euro mee verdient !

dan zijn deze uitgaven heel normaal.

bijtelling heb ik niet
afschrijving heb ik niet...

wel een hoger salaris omdat ik geen lease-trutte-bak heb.

adviesje van eric :
voor de jongere leden onder ons : als je een baan krijgt of hebt
en kilometers gaat maken, koester je ax
bovenstaande zijn wettelijke vergoedingen, je krijgt ze gewoon.
je ax moet natuurlijk wel goed zijn, voordat je kilometers gaat maken.

ik rijd voor 18 eurocent de kilometer all-in, en krijg 32 eurocent de kilometer vergoed.

dat tikt erg hard aan, en daar kan je leuke dingen van doen.
Last edited by Eric on TueNov16, 2004 6:43:52 PM, edited 1 time in total.

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

velgen hier gekocht :

http://www.velko.nl/

3 gaats velgen ?
gewoon op voorraad, 13" 14" de hele zeut.

:-)

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Eric, Hellduke en DJ hebben een buisje van een BX, en ze zeggen dat het resultaat goed is.

Zal ik dat dan ook maar doen? Of zie ik je binnenkort nog eens?
Image

RammsteinAX
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: SunJun22, 2003 7:58:43 PM
Location: Den Haag
Contact:

Post by RammsteinAX »

Eric wrote:IN DETAIL :








ook een heikel punt van de AX :

De waterpomp.
ook maar meteen een nieuwe, die schroef je er gelukkig zo af.
ik heb gekozen voor een nieuwe,
want je wilt liever niet dat een schoepje in je motor meespoelt...
ook meteen maar de waterslangen vervangen, ik zag hier en daar scheurtjes...

Image

totale kosten 253,20 aan materiaal, alles zelf gedaan.

STOM : vergeten mijn kopdeksel een mooi kleurtje te geven... grrrrrr


je weet wel dat de foto die je er bij hebt gedaan van je thermostaat is en niet van je waterpomp...je water pomp zit in je Distributie.


AX RAMMSTEIN

voor de rest zorg je in iedergeval wel voor je AXje
Gas op de zuiger!!!!!!!!!!

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

foto is van nieuwe waterslang op thermostaat ja.

deze slang is altijd de eerste die stuk gaat

Remy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 272
Joined: SunAug10, 2003 6:48:43 PM
Location: Klundert

Post by Remy »

Idd dit is de thermostaat, Hier was bij mij die keerring versleten waardoor ie over me ontstekingssensor lekte. :( :( :( Maar verder top verhaal en leuk om te lezen. Groeten 8)

Okay Eric was iets eerder met z'n reactie. Maar goed, nog steed leuk om te lezen
Renault Clio 1.4 16V SI

PS. Als me plaatjes het niet doen, ligt de server van Tiscali er weer eens uit. Ik kan er ook niets aan doen :(

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

ik heb het effe verandert :

//
{hier de nieuwe waterslang op de thermostaat met nieuw dekseltje}
//

het staat er inderdaad erg onhandig :-)

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Leuk gedaan.. Goed leesbaar.. en ben jaloers op je velgen.. :evil: WIL IK OOK... zoals ik bij bijna alles roep.. :evil:

Maar goed, straks ook een baan.. En ik koester daarom ook mijn AX.. Omdat wat jij zegt ook klopt.. het is verdienen met je ax..

Maar aan de andere kant, mijn Lease bak staat ook al bijna vast.. :oops: Maar goed, daar ga ik maar niet op in tussen de AX-liefhebbers :twisted:

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

nou, ik mag ook leasen... maar ik mocht gelukkig kiezen...

als er een of andere malloot mijn ax total loss rijdt zal ik wel moeten,

ik volg de c2 dan ook .... maar dan alleen de rally, je weet wel die rooie...

een mooie ax met 50.000km uit 94-95-96 is eigenlijk onvindbaar,
als mijn ax stuk gaat heb ik geen tijd om een mooie nieuwe te zoeken...

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Ach.. ik ben al een tijdje gestrikt...

Namelijk door een Seat Leon Topsport.. :shock: :twisted: Maar ja.. nog effies wachten... :roll:

Post Reply