Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by degene »

Ja! AXClub onderzoek (door MBa@NL) wijst aan :P dat gekookte lijnzaadolie het best en langdurigst effect heeft op dof en uitgeslagen plastic!
Ziet er lekker strak uit verder, vooral omdat rood een moeilijke kleur is.

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by MBa@NL »

degene wrote:(door MBa@NL)
Geen credits voor mij graag... ik heb de ideeën alleen maar overgenomen en gebruik het nog steeds voor onze auto's. ;-)
Geen idee meer wie er binnen de AXClub als eerste mee begon maar ik heb het (ook) uit de Saab wereld waar het (in elk geval) al jaren bekend is.

Wat overigens ook werkt met rood - als je even de tijd hebt - is het met een verfafbrander te lijf gaan maar dan moet je héél goed uitkijken dat je niet je bumper zit op te roken en als je het op de auto doet je lak niet beschadigd.

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by degene »

MBa@NL wrote:ik heb de ideeën alleen maar overgenomen en gebruik het nog steeds voor onze auto's. ;-)
Oké, maar ik meen me een reportage te herinneren waar jij 3 populaire methodes op de proef stelt. Vandaar :)

Gniels
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: TueApr02, 2013 3:48:09 PM

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by Gniels »

Ah! Ik wist niet dat het op dit forum ook bekend was. Ik heb het van de VISA club meegekregen. :)

Gniels
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: TueApr02, 2013 3:48:09 PM

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by Gniels »

Vandaag toch weer een momentje gehad dat het leek alsof de motor ff 1 sec ermee kapt op de snelweg. Wanneer dat gebeurt hoor je ook een soort 'kloenk' geluidje en je voelt een schokje. Toch lijkt er met de motor niks aan de hand. Alle onderhoud is zo'n beetje gedaan en de auto trekt verder prima door. Wel heb ik als ik langdurig op de motor afrem wel het gevoel dat hij erg inhoudt als je daarna met vol gas wegrijdt. Gebeurt eigenlijk alleen na een hele lange bocht naar rechts op de snelweg(Bij Bergen op Zoom, langs de peukenfabriek). Door die bocht ga je meestal rond de 60/70 km/u en als ik dan vol gas geef in z'n 3 pruttelt de auto alsof hij verzuipt. Gebruikt geen druppel olie btw!

Kan iemand een gokje doen?

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by degene »

Brandstofpomp niet helemaal top.

Gniels
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: TueApr02, 2013 3:48:09 PM

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by Gniels »

Kan dat ook het probleem zijn als de auto verder niet echt problemen met vermogen toont? Dat wil zeggen prima doortrekken tot tegen de 6k rpm.

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by degene »

Ja!
Sommige AXjes hebben het heftiger dan andere, maar na een (lange) bocht slingert de brandstof een beetje weg van de zuignozzle van pomp en sta je met je gaspedaal op de vloer te wachten wanneer die lange seconde nou voorbij is van geen vermogen.
Je kan een andere pomp proberen, je kan ook wennen aan het fenomeen ..

Gniels
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: TueApr02, 2013 3:48:09 PM

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by Gniels »

Oke juist! Ik dacht dus al dat het met de brandstofaanzuiging te maken kon hebben. De tank is namelijk iedere keer leeg als ik daar rijd en dan hangt de benzine dus naar één kant. Had nooit gedacht dat je dat zo zou merken.

Dan maar wennen eraan of ooit een pomp van de sloop scoren.

Gniels
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: TueApr02, 2013 3:48:09 PM

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by Gniels »

Kan iemand mij vertellen hoe trillende remmen zouden kunnen ontstaan bij een AX, dus de meest voorkomende oorzaken? Ik weet dat dit een ontzettend veelbesproken onderwerp is op elk forum, maar ik zou toch wel eens willen weten hoe dan. Mijn AX had nergens last van na nieuwe remschijven en blokken (ik denk merkloos, door de beun-garage die de auto aan mij verkocht heeft.)

Nu ben ik iemand die echt goed oplet of ik niet op de rem blijf staan na het remmen, geen plassen pak na een rempartij en gewoon nooit echt achterlijk hard remt. Ik vind het een vervelend euvel omdat het nogal af doet aan het rijplezier. Remmen doet hij verder prima, alleen het stuur gaat heen en weer.

Vaak krijg je de oorzaak 'kromme remmen', maar dat lijkt me nou zo moelijk met een auto van nog geen 700 kilo en een fatsoenlijke rijstijl..

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by AlexanderB »

Komme remmen doordat de remklauwen vast gaan zitten, meestal de geleidebussen, waardoor 1 blokje tegen de schijf blijft slepen na elke remactie en de schijf zo krom wordt.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Gniels
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: TueApr02, 2013 3:48:09 PM

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by Gniels »

Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn, alleen de geleidebussen gaan prima terug, zojuist getest met de band eraf. We hadden de bak in z'n twee gezet en de schijf vrij laten draaien. Met een klein krijtje heel voorzichtig richting de schijf en we zagen dat aan de bovenkant alleen op een bepaalde plek krijt zat. Na dit streepje gezet te hebben met een stuk metaal richting de schijf (heel zachtjes) en toen merkten dat het geluid onregelmatig klonk. Ik ga even een filmpje uploaden naar YouTube waar het te zien en te horen is.

edit: dit is het filmpje:

Link

Gniels
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: TueApr02, 2013 3:48:09 PM

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by Gniels »

Brembo schijven en TRW blokken besteld.... Dus het hele (nieuwe) zooitje gaat weg en er komt nieuw kwaliteitspul voor in de plaats. Eens zien of het gaat werken. Ik houd jullie uiteraard op de hoogte.

Gniels
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: TueApr02, 2013 3:48:09 PM

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by Gniels »

En de trillingen zijn weg :)

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by JBo »

Mooi zo! Heb je nogmaals gecontroleerd of alles netjes gangbaar is? Anders trap je het kwaliteitsspul komende maanden weer krom :)
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Gniels
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: TueApr02, 2013 3:48:09 PM

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by Gniels »

Alles werkt perfect. Vorige week ongeveer 3000 kilometer gereden naar Zuid Frankrijk en terug. Eerst in Nederland op een nette manier alles ingeremd en op de lange rit hebben ze gewoon echt goed hun werk gedaan. Niet te lang doorremmen en heuvel af gewoon op de motor afremmen. Nu hopen dat het zo blijft, ik heb er wel vertrouwen in :) .

De remblokken dekken overigens niet de gehele schijf, maar laten aan de buitenzijde van de schijf ongeveer 3 mm over. Ik heb het idee dat ze wel beter 'pakken' zo.

Gniels
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: TueApr02, 2013 3:48:09 PM

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by Gniels »

TOCH weer trillinkjes na zo'n 3500 km met de nieuwe schijven en blokken... Ik begin toch wat anders te verdenken dan de remmen zelf. Er is namelijk iets bij gekomen dat me mateloos irriteert. Waarschijnlijk de draagarmrubbers. Bij gas abrupt loslaten en optrekken heb je vaak een venijnige 'TIK' vanuit de aandrijflijn linksvoor. De auto schokt dan ook hevig. Dit gebeurt voornamelijk in de eerste en tweede versnelling.

Kent iemand dit probleem en zijn er tips met betrekking tot de draagarmen? Wellicht heeft het ook te maken met de trillingen bij remmen die opnieuw terugkomen na 3500 km.

edit: Iemand toevallig in de buurt van Kapelle (Zeeland) woont en hier verstand van heeft? Misschien wil je me wel helpen voor een kratje lekker bier :)

Gniels
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: TueApr02, 2013 3:48:09 PM

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by Gniels »

Weer een update-je!
Vandaag bij Mister-Auto een set draagarmen besteld, die me hopelijk van alle geluiden en trillingen gaan ontdoen. Hopelijk komen ze ergens voor het volgende weekend binnen. Dan kunnen ze er gelijk onder.

De AX heeft ook een nieuwe einddemper. De flenzen van de middenpijp en de demper waren niet hetzelfde en er moest dus wat slijpwerk aan te pas komen.. Nu past alles mooi en is hij weer mooi stil. Het nieuwe pijpje staat ook erg netjes! In plaats van zo'n rot pijpje.

Daarnaast heb ik de lak een behandeling gegeven met Commandant 4 en Turtle wax. De bumpers en andere plastics kregen een massage met lijnzaadolie en zien er weer als nieuw uit. :-)

Fotos!
Image

Image

Image

Image

Image

Image

De 2CV spiekt ook mee:
Image

Image

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by Rock's »

ziet er top uit hoor !
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Niels aka Gniels - AX Volcane 1.1i '95

Post by Losroyos »

Wauw, Als nieuw :D

Leuk ook met die velgen. heb je die rooie rand er zelf opgemaakt?

Post Reply