Laurent '91 AX K-way 1.0 & '91 AX 1.4D & AX GT 1.4 Update P9

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991

Post by AlexanderB »

Oh, trouwens, dat deukje zal je gewoon door met je handen terug te drukken vrij ver weg kunnen krijgen :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991

Post by Rio97 »

Gaaf! Weer een K-Way bij de club :)
En welkom hier natuurlijk.

Ook leuk, van de K-Way is een schaalmodel te koop!
http://www.scalecars.com/1988-Citroën-A ... -7416.html
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991

Post by Laurent92 »

Rio97 wrote:Gaaf! Weer een K-Way bij de club :)
En welkom hier natuurlijk.

Ook leuk, van de K-Way is een schaalmodel te koop!
http://www.scalecars.com/1988-Citroën-A ... -7416.html
Thx, die ben ik ook al tegengekomen :D ik verzamel eigenlijk alleen maar 1:18, maar bij deze wil ik een uitzondering maken :)

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991

Post by Laurent92 »

Kleine update:
Image
Knalpot zit er voorlopig weer goed op en wat de uitlaat betreft klinkt ze terug standaard.

Ook heb ik ze eergisteren eens gewassen en gesimoniseerd:
Image
Maar om echt dat stralende wit terug te krijgen ga ik toch een poliermachiene nodig hebben, denk ik.

Aan de carb heb ik nog niets kunnen doen aangezien ik geen viergastester heb, wat ik hoogst waarschijnlijk wel kan doen is ze laten afstellen door mijn nonkel (die garagist is). Maar zijn garage is in Hulste, toch een goeie 20-25km van waar ik woon, en zo ver rijden met een te arm afgestelde carburateur is volgens mij niet gezond voor de motor(?) Dus dacht ik zelf de carb een beetje rijker af te stellen, en ben ik op zoek gegaan naar die vijzen. En inderdaad, schuin onderaan de carb zit een vijs die volgens mij dient om te regelen:
Image
Sorry voor deze onduidelijke foto's, verder zitten er nog een hele hoop vijzen:
Image

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991

Post by Laurent92 »

Ik heb de carb voorlopig zelf afgesteld, de vijs 1/8 naar buiten gedraaid. Zondagavond nog een korte rit gereden maar het schokken en stilvallen in z'n 1ste is nog niet weg, dus volgende week kijken voor de nieuwe voetpakking en de carb deftig laten afstellen.

En hier mijn nieuwe aanwinst:
Image
Image
:D

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.2

Post by citrofenwick »

Mooie velgen!
Moest ge uw carb niet goed krijgen. Een 1.0 carb heb ik nog. Mag je hebben. Werkte goed bij demontage.
AX-kopen is verslavend.

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.2

Post by gigawebs »

Oeh, mooie velgen!
ImageImageImage

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.2

Post by Losroyos »

Waaaauw super mooie velgjes :D

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.2

Post by Laurent92 »

Bedankt :) de banden moeten er wel nog op, die zijn van een chinees merk denk ik, Nankan ofzo.
citrofenwick wrote:Mooie velgen!
Moest ge uw carb niet goed krijgen. Een 1.0 carb heb ik nog. Mag je hebben. Werkte goed bij demontage.
Thx, ik ben geinterresseerd :)

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.2

Post by Laurent92 »

Zo mijn AX gaat normaal maandag binnen om de carb terug in orde te krijgen. Ik heb deze namiddag nog eens de motorkap open gedaan om te zien of alles in orde was voor ik er terug mee ga rijden, en maar best dat ik dat heb gedaan, bleek dat het luchtfilterhuis volledig was losgekomen van de carb. Het is niet de eerste keer dat dit gebeurd. Komt waarschijnlijk omdat het ijzeren spanbandje versleten is en door het gewicht van de openluchtfilter. Nu kan ik ook gewoon dat spanbandje vervangen, of zo'n K&N RC-9150 luchfilter rechtstreeks monteren op de carb zoals op deze foto:
Image
De AX op deze foto is wel een 1.4 met GT carb, ook van een lid hier op het forum.
Image
Deze zou enkel gemaakt zijn voor de 1.3 Sport, GT en GTI. Maar lijkt op het eerste zicht ook te passen op mijn kleine 1.0 . Dat het ook zoveel pk's extra zal opleveren als bij een GT denk ik niet, maar ben wel erg benieuwd of deze zou passen :)

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.2

Post by Wheelnut »

Met een paar verloopstukjes kun je zone beetje alle openluchtfilters passend krijgen, zou ik zo denken.
Je voelt zoiets vooral in het soepeler lopen van je motor, en dat je motor makkelijker toeren maakt, omdat hij makkelijker lucht krijgt.
Een echte vermogenswinst krijg je er niet door.

En korte aanzuigbuis = meer piekvermogen
lange aanzuigbuis = meer koppel onderin
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.2

Post by Bossie »

Die foto is van mijn AX en dat filter is alleen geschikt voor de 2-traps carburateur zoals deze op de AX GT Carburateur is geleverd. Dit filter past niet zo op een 1.3 Sport aangezien daar 2 dubbele Webers of Solex carburateurs op horen, daar zijn weer andere filters voor.

Er is overigens een verzameltopic over open luchtfilters waar je de nodige informatie uit kunt halen: http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?f=5&t=566
Image Image Image

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.2

Post by Laurent92 »

Bossie wrote:Die foto is van mijn AX en dat filter is alleen geschikt voor de 2-traps carburateur zoals deze op de AX GT Carburateur is geleverd. Dit filter past niet zo op een 1.3 Sport aangezien daar 2 dubbele Webers of Solex carburateurs op horen, daar zijn weer andere filters voor.

Er is overigens een verzameltopic over open luchtfilters waar je de nodige informatie uit kunt halen: http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?f=5&t=566
Bedankt :) Dat van die 1.3 Sport had ik ergens gelezen, dacht ik ... blijkbaar verkeerd. Heb deze namiddag het luchtfilterhuis terug goed vastgemaakt met een plastieken spanbandje:
Image
En maar hopen dat ze even blijft zitten. Sorry voor de overbelichte foto.
Wheelnut wrote:Met een paar verloopstukjes kun je zone beetje alle openluchtfilters passend krijgen, zou ik zo denken.
Dat denk ik ook, heb het allemaal eens bekeken onder de kap, zou moeten lukken.
Wheelnut wrote:Je voelt zoiets vooral in het soepeler lopen van je motor, en dat je motor makkelijker toeren maakt, omdat hij makkelijker lucht krijgt.
Een echte vermogenswinst krijg je er niet door.

En korte aanzuigbuis = meer piekvermogen
lange aanzuigbuis = meer koppel onderin
Inderdaad, ik verwacht ook geen spectaculaire vermogen winst, maar ik zou toch iets meer gerust rijden met zo'n K&N RC-9150 filter want die gaat volgens mij niet los komen van de carb.

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.2

Post by MBa@NL »

Laurent92 wrote:[..] want die gaat volgens mij niet los komen van de carb.
Als dat het geen is waar je je zorgen over maakt zou ik persoonlijk de plastic kabelbinder vervangen voor een slangenklem (zoals het origineel ook hoort). Heb je nog wel de rubber pasring tussen carb en "luchtfilterpaddenstoel" zitten? Als die mist zit het ook al erg los en dan ga je dat met een plastic kabelbinder nooit goed vast krijgen.

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.2

Post by Laurent92 »

MBa@NL wrote:
Laurent92 wrote:[..] want die gaat volgens mij niet los komen van de carb.
Als dat het geen is waar je je zorgen over maakt zou ik persoonlijk de plastic kabelbinder vervangen voor een slangenklem (zoals het origineel ook hoort). Heb je nog wel de rubber pasring tussen carb en "luchtfilterpaddenstoel" zitten? Als die mist zit het ook al erg los en dan ga je dat met een plastic kabelbinder nooit goed vast krijgen.
De rubber pasring zit er op. De oude slangenklem kon je niet meer aanspannen, vandaar de plastic kabelbinder. Die ga ik morgen terug vervangen door een nieuwe slangenklem aangezien de paddenstoel er toch weer van moet.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.2

Post by citrofenwick »

Ik heb daarvoor een steuntje gemaakt. Ik had ooit hetzelfde probleem.
Je krijgt nog een pbtje.
AX-kopen is verslavend.

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.2

Post by Laurent92 »

Zo de paddenstoel zit er weer op met een nieuwe slangenklem, maar ben toch van plan een steuntje er voor te maken, weet nog niet hoe.
En ik heb vandaag ook eens met mijn AX naar de garage van mijn nonkel gereden om eens de carburateur eens na te kijken. Aan de voetpakking zou het niet liggen zei ie, dus heeft dan 1 van de bougies er uit gedraaid en die waren blijkbaar helemaal versleten, dus er zijn 4 nieuwe besteld. Maar ik ben niet zeker of het schok-en-stilval-probleem bij koude motor helemaal daar aan ligt.
Ik heb ook mijn twijfels over hoe hij de carb heeft afgesteld, zonder luchtfilter/paddenstoel en zonder viergastester of toerenteller. Ik heb ook een beetje de indruk dat de motor nu minder rap aan zen toeren komt.

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.2

Post by Laurent92 »

Ik heb vandaag het deukje boven het rechter achterwiel proberen te herstellen en het ziet er toch al een stuk beter uit :) .
En terwijl het wiel er toch van was dacht ik eens een van mijn nieuwe velgen te passen, en die past mooi op de as, maar toen ik er een bout probeerde op te draaien ben ik er achter gekomen dat de bouten te kort zijn, ook de "vloot" van de bouten past niet in de gaten van de velg. Bestaat er zoiets als lange wielbouten voor een AX? Met een kop van 19?

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 wielbouten te kort?

Post by AlexanderB »

Ja, er zijn verschillende wielbouten voor de AX.

Sowieso de bouten voor stalen velgen, en de bouten voor de originele aluminium velgen.

Er zijn ook langere bouten te krijgen (niet bij de dealer, maar bij bedrijven die velgen verkopen en dergelijke), als de originele aluminium-bouten niet passen.. Ik zou eerst proberen of de originele passen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 wielbouten te kort?

Post by citrofenwick »

Alle citroenbouten zijn geloof ik hetzelfde van draad. Je zal wellicht conische nodig hebben.Die zijn gemakkelijk te vinden.
(m12x1.25)

Moest je morgen komen kan ik u eens zo'n steuntje tonen.

Alexander, hij zegt dat ze niet passen en te kort zijn ;)
AX-kopen is verslavend.

Post Reply