Sven (1.1i 1995)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Massaverbindingen checken, met name die tussen minpool accu en versnellingsbak (onder de accu), en met de carrosserie.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

SvenM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SatNov06, 2010 1:34:23 PM
Location: Hoogland
Contact:

Post by SvenM »

Ok, dan zal ik dat controleren. Weet niet zeker of ik het goed heb gezien toen ik de accu aan het vervangen was: volgens mij zat er een bak met wat kabels erin onder de accu? Bedoel je toevallig naast de overige massakabels 1 van deze kabels?

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Defecte dynamo, koolborstel revisieset kopen en monteren.


Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

SvenM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SatNov06, 2010 1:34:23 PM
Location: Hoogland
Contact:

Post by SvenM »

Vandaag eerst maar eens de massakabels en de contactpunten allemaal losgehaald, schoongemaakt en weer goed vastgezet.

Het probleem lijkt nu ietsje minder maar nog steeds bij veel belasting tegelijk (radio+blower+verwarming+lichten) binnen 15 / 20 minuten accu leeg.

Daarna dus maar weer onder de motorkap gekropen en inderdaad: dynamo laat soms wel soms niet. En als die al laadt is het met 6A. Toch wel vreemd aangezien twee weken geleden de dynamo nog constant met 16A stond te laden.

Dat wordt dus inderdaad een revisie setje. Nou heb ik alleen geen flauw idee waar je zoiets kunt krijgen? :(

Ik wil in ieder geval iedereen alvast bedanken voor alle hulp!

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

SvenM wrote:Vandaag eerst maar eens de massakabels en de contactpunten allemaal losgehaald, schoongemaakt en weer goed vastgezet.

Het probleem lijkt nu ietsje minder maar nog steeds bij veel belasting tegelijk (radio+blower+verwarming+lichten) binnen 15 / 20 minuten accu leeg.

Daarna dus maar weer onder de motorkap gekropen en inderdaad: dynamo laat soms wel soms niet. En als die al laadt is het met 6A. Toch wel vreemd aangezien twee weken geleden de dynamo nog constant met 16A stond te laden.

Dat wordt dus inderdaad een revisie setje. Nou heb ik alleen geen flauw idee waar je zoiets kunt krijgen? :(

Ik wil in ieder geval iedereen alvast bedanken voor alle hulp!
Snel alternatief is dynamo op de sloop halen en je oude dynamo daarna op je gemak reviseren?

Demontage en montage van een dynamo is zo gebeurd.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

jk wrote:
SvenM wrote:Vandaag eerst maar eens de massakabels en de contactpunten allemaal losgehaald, schoongemaakt en weer goed vastgezet.

Het probleem lijkt nu ietsje minder maar nog steeds bij veel belasting tegelijk (radio+blower+verwarming+lichten) binnen 15 / 20 minuten accu leeg.

Daarna dus maar weer onder de motorkap gekropen en inderdaad: dynamo laat soms wel soms niet. En als die al laadt is het met 6A. Toch wel vreemd aangezien twee weken geleden de dynamo nog constant met 16A stond te laden.

Dat wordt dus inderdaad een revisie setje. Nou heb ik alleen geen flauw idee waar je zoiets kunt krijgen? :(

Ik wil in ieder geval iedereen alvast bedanken voor alle hulp!
Snel alternatief is dynamo op de sloop halen en je oude dynamo daarna op je gemak reviseren?

Demontage en montage van een dynamo is zo gebeurd.
Revisie setje gaat sneller en al eens gekocht bij een automaterialen zaak voor ongeveer 15 eurotjes.

En eigenlijk hoef je de dynamo daarvoor niet eens te demonteren, vervangen van de borstelset kan in de auto.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

jk wrote:Snel alternatief is dynamo op de sloop halen en je oude dynamo daarna op je gemak reviseren?
Hoe oud en gaar is zo'n gemiddelde sloop dynamo? Uit ervaring weet ik dat dat meestal ook brandhout is... Of je moet een sloop hebben die hem even voor je op de testbank zet (Sloperij GAOS in Emmeloord is er zo een, je krijgt hem namelijk niet eens mee zonder dat ze hem voor je testen! Ze kosten daar ook wel gelijk ~€35,-)

Wat je ook kan doe is bij een brezan, ferwerda enz. langs en daar een koolborstel setje halen (een Paris Rohne mag niet meer dan €15,- kosten). Deze kun je met een gemonteerde dynamo gewoon vervangen.

Als je voor bovenstaande oplossing gaat dan volstaat een dopje 10, kort verlengpookje en een rateltje al.

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Getest en wel inderdaad 30.- en werkt al 25.000km feilloos.

Dank voor de info, ik ga de oude dynamo die nog in mijn garage ligt te wachten reviseren om te dienen als wisselstuk (voor de 3 AX-en in mijn directe omgeving).

Ik heb mijn auto een jaar geleden nogal goedkoop gekocht juist omdat er allerlei electrische fouten waren zoals een defecte dynamo, slecht starten door massaproblemen, verkeerd om (!) gemonteerde poelie van de V-snaar voor de dynamo waardoor de V-snaar duidelijk scheef liep, etc.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

SvenM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SatNov06, 2010 1:34:23 PM
Location: Hoogland
Contact:

Post by SvenM »

De complete dynamo ligt inmiddels in de garage. Gelijk opengetrokken om te kijken of er iets niet goed is en ja hoor: het verschil in lengte van de twee koolborstels is zo'n 5mm. Het is zelfs zo erg dat er maar een borstel contact maakt met de collector.

Aangezien ik geen expert ben op het gebied van dynamo's is mijn vraag: hoe kan er zo'n groot slijtageverschil ontstaan en zou ik nog steeds kunnen volstaan met alleen het vervangen van de koolborstels? Of zal de collector ook opnieuw afgedraaid moeten worden?

N.b. verschil in diameter op de collector sporen is zo'n 2 a 3mm.

Voordat ik het vergeet, wat er nu opzit is een Valeo YV1925.

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Dynamo's heb ik geen ervaring mee, maar wel met electromotoren.

Daarbij zitten de koolborstels in een houden, en de borstel word op zijn plek gehouden door een veer.
Het wil nog wel eens gebeuren dat een borstel vastloopt, en daardoor slecht contact maakt. Daardoor word de andere borstels weer zwaarder belast en slijten die ook nog eens sneller.

Let wel goed op of het anker ( waar de koolborstels overheen draaien ) nog goed is. Dus glad, geen rare oneffenheden erin, en mooi koperkleurig.

Oneffenheden kun je ook wel van de oude koolborstels afzien, de onderkant moet bijna glad zijn.

Is dit niet het geval, ga dan gewoon opzoek naar een andere.
Je kan ze reviseren door ze af te draaien, en de groeven terug erin slijpen. Maar een nieuwe werkende van de sloop is een beter alternatief.

SvenM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SatNov06, 2010 1:34:23 PM
Location: Hoogland
Contact:

Post by SvenM »

Dank voor de uitleg. Van de twee sporen is er 1 die er echt nog als nieuw uitziet. De andere is wel iets zwart aangeslagen en ingesleten maar niet echt dramatisch ofzo. Morgen maar eens rondbellen voor nieuwe koolborstels. Voor dat geld kun je de gok wel wagen denk ik zo.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Even zoeken op dynamo revisie wilde ik zeggen, maar toen stond deze suggestie al bovenaan:

http://www.autoelektraamersfoort.nl/starters.htm

Hier moet je zeker kunnen slagen. Neem wel je dynamo mee.

Bij een soortgelijk bedrijf had ik mijn dynamo op de toonbank gelegd zonder te zeggen welke auto ik had. Binnen vijf seconde vroegen ze al of het een Citroën AX was :lol:

Belangrijk is dat de sleepringen (zo heette deze dingen toch?) waar de koolborstels tegenaan gedrukt worden niet ingeslepen zijn.
Anders blijven ze koolborstels "opeten". Op deze afbeelding is het al te ver ingeslepen: klik
Dit is ook precies waar je naar moet kijken bij exemplaren van de sloop.

Aandacht voor de massa is bij een AX nooit een slecht idee:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=21332
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Rio97 wrote:......Belangrijk is dat de sleepringen (zo heette deze dingen toch?) waar de koolborstels tegenaan gedrukt worden niet ingeslepen zijn.
Zijn geen sleepringen maar dat is de commutator of collector :wink:

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Bedankt Henk, weer wat geleerd :idea:
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

SvenM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SatNov06, 2010 1:34:23 PM
Location: Hoogland
Contact:

Post by SvenM »

@ Rio97 Dat is mooi bagger. Een van de ringen ziet er bij mij ook zo uit :( . Dacht er nog wel mee weg te kunnen komen maar helaas. Nou ja morgen maar even bij die revisie boer langs.

Weet ik in ieder geval zeker dat het goed gaat :lol: . Iemand trouwens enige idee wat revisie zou moeten kosten? Euro of 90?

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

Rio97 wrote:Even zoeken op dynamo revisie wilde ik zeggen, maar toen stond deze suggestie al bovenaan:

http://www.autoelektraamersfoort.nl/starters.htm
deze zaak is inderdaad goed bezig (iig de laatste keer dat ik daar was) dus +1

SvenM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SatNov06, 2010 1:34:23 PM
Location: Hoogland
Contact:

Post by SvenM »

Dynamo is inmiddels gereviseerd. Vanochtend weggebracht en nog voor 3 uur gebeld dat die klaar was :D

Zo ziet het er nu uit:
Image

Straks nog even een wat langere testrit maken om te kijken of alles weer goed werkt. Ritje van net ging in ieder geval goed, geen acculampje!

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

en wat kostte dat nou? :)

mooi, waarschijnlijk is het nu gemaakt, dus have fun tijdens de testrit :)

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Bling bling 8)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

SvenM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SatNov06, 2010 1:34:23 PM
Location: Hoogland
Contact:

Post by SvenM »

De bling bling doet in ieder geval z'n werk perfect :D . Geen vervelende acculampje's meer en starten gaat ook een stuk soepeler.

Revisie was 90 euro :lol:
Voor dat geld is het volgende gedaan:
* lagers vervangen.
* nieuwe collector (dus niet afgedraaid!).
* nieuwe spanningsreglaar + koolborstels.
* Behuizing weer schoon, lekker boeiend maar het ziet er wel netjes uit
:wink: .

Iedereen nogmaals bedankt voor alle tips!

Post Reply