Sven (1.1i 1995)
Moderator: webmasters
Massaverbindingen checken, met name die tussen minpool accu en versnellingsbak (onder de accu), en met de carrosserie.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Defecte dynamo, koolborstel revisieset kopen en monteren.
Groetjes, Henk
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 52
- Joined: SatNov06, 2010 1:34:23 PM
- Location: Hoogland
- Contact:
Vandaag eerst maar eens de massakabels en de contactpunten allemaal losgehaald, schoongemaakt en weer goed vastgezet.
Het probleem lijkt nu ietsje minder maar nog steeds bij veel belasting tegelijk (radio+blower+verwarming+lichten) binnen 15 / 20 minuten accu leeg.
Daarna dus maar weer onder de motorkap gekropen en inderdaad: dynamo laat soms wel soms niet. En als die al laadt is het met 6A. Toch wel vreemd aangezien twee weken geleden de dynamo nog constant met 16A stond te laden.
Dat wordt dus inderdaad een revisie setje. Nou heb ik alleen geen flauw idee waar je zoiets kunt krijgen?
Ik wil in ieder geval iedereen alvast bedanken voor alle hulp!
Het probleem lijkt nu ietsje minder maar nog steeds bij veel belasting tegelijk (radio+blower+verwarming+lichten) binnen 15 / 20 minuten accu leeg.
Daarna dus maar weer onder de motorkap gekropen en inderdaad: dynamo laat soms wel soms niet. En als die al laadt is het met 6A. Toch wel vreemd aangezien twee weken geleden de dynamo nog constant met 16A stond te laden.
Dat wordt dus inderdaad een revisie setje. Nou heb ik alleen geen flauw idee waar je zoiets kunt krijgen?
Ik wil in ieder geval iedereen alvast bedanken voor alle hulp!
Snel alternatief is dynamo op de sloop halen en je oude dynamo daarna op je gemak reviseren?SvenM wrote:Vandaag eerst maar eens de massakabels en de contactpunten allemaal losgehaald, schoongemaakt en weer goed vastgezet.
Het probleem lijkt nu ietsje minder maar nog steeds bij veel belasting tegelijk (radio+blower+verwarming+lichten) binnen 15 / 20 minuten accu leeg.
Daarna dus maar weer onder de motorkap gekropen en inderdaad: dynamo laat soms wel soms niet. En als die al laadt is het met 6A. Toch wel vreemd aangezien twee weken geleden de dynamo nog constant met 16A stond te laden.
Dat wordt dus inderdaad een revisie setje. Nou heb ik alleen geen flauw idee waar je zoiets kunt krijgen?
Ik wil in ieder geval iedereen alvast bedanken voor alle hulp!
Demontage en montage van een dynamo is zo gebeurd.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Revisie setje gaat sneller en al eens gekocht bij een automaterialen zaak voor ongeveer 15 eurotjes.jk wrote:Snel alternatief is dynamo op de sloop halen en je oude dynamo daarna op je gemak reviseren?SvenM wrote:Vandaag eerst maar eens de massakabels en de contactpunten allemaal losgehaald, schoongemaakt en weer goed vastgezet.
Het probleem lijkt nu ietsje minder maar nog steeds bij veel belasting tegelijk (radio+blower+verwarming+lichten) binnen 15 / 20 minuten accu leeg.
Daarna dus maar weer onder de motorkap gekropen en inderdaad: dynamo laat soms wel soms niet. En als die al laadt is het met 6A. Toch wel vreemd aangezien twee weken geleden de dynamo nog constant met 16A stond te laden.
Dat wordt dus inderdaad een revisie setje. Nou heb ik alleen geen flauw idee waar je zoiets kunt krijgen?
Ik wil in ieder geval iedereen alvast bedanken voor alle hulp!
Demontage en montage van een dynamo is zo gebeurd.
En eigenlijk hoef je de dynamo daarvoor niet eens te demonteren, vervangen van de borstelset kan in de auto.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Hoe oud en gaar is zo'n gemiddelde sloop dynamo? Uit ervaring weet ik dat dat meestal ook brandhout is... Of je moet een sloop hebben die hem even voor je op de testbank zet (Sloperij GAOS in Emmeloord is er zo een, je krijgt hem namelijk niet eens mee zonder dat ze hem voor je testen! Ze kosten daar ook wel gelijk ~€35,-)jk wrote:Snel alternatief is dynamo op de sloop halen en je oude dynamo daarna op je gemak reviseren?
Wat je ook kan doe is bij een brezan, ferwerda enz. langs en daar een koolborstel setje halen (een Paris Rohne mag niet meer dan €15,- kosten). Deze kun je met een gemonteerde dynamo gewoon vervangen.
Als je voor bovenstaande oplossing gaat dan volstaat een dopje 10, kort verlengpookje en een rateltje al.
Getest en wel inderdaad 30.- en werkt al 25.000km feilloos.
Dank voor de info, ik ga de oude dynamo die nog in mijn garage ligt te wachten reviseren om te dienen als wisselstuk (voor de 3 AX-en in mijn directe omgeving).
Ik heb mijn auto een jaar geleden nogal goedkoop gekocht juist omdat er allerlei electrische fouten waren zoals een defecte dynamo, slecht starten door massaproblemen, verkeerd om (!) gemonteerde poelie van de V-snaar voor de dynamo waardoor de V-snaar duidelijk scheef liep, etc.
Dank voor de info, ik ga de oude dynamo die nog in mijn garage ligt te wachten reviseren om te dienen als wisselstuk (voor de 3 AX-en in mijn directe omgeving).
Ik heb mijn auto een jaar geleden nogal goedkoop gekocht juist omdat er allerlei electrische fouten waren zoals een defecte dynamo, slecht starten door massaproblemen, verkeerd om (!) gemonteerde poelie van de V-snaar voor de dynamo waardoor de V-snaar duidelijk scheef liep, etc.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 52
- Joined: SatNov06, 2010 1:34:23 PM
- Location: Hoogland
- Contact:
De complete dynamo ligt inmiddels in de garage. Gelijk opengetrokken om te kijken of er iets niet goed is en ja hoor: het verschil in lengte van de twee koolborstels is zo'n 5mm. Het is zelfs zo erg dat er maar een borstel contact maakt met de collector.
Aangezien ik geen expert ben op het gebied van dynamo's is mijn vraag: hoe kan er zo'n groot slijtageverschil ontstaan en zou ik nog steeds kunnen volstaan met alleen het vervangen van de koolborstels? Of zal de collector ook opnieuw afgedraaid moeten worden?
N.b. verschil in diameter op de collector sporen is zo'n 2 a 3mm.
Voordat ik het vergeet, wat er nu opzit is een Valeo YV1925.
Aangezien ik geen expert ben op het gebied van dynamo's is mijn vraag: hoe kan er zo'n groot slijtageverschil ontstaan en zou ik nog steeds kunnen volstaan met alleen het vervangen van de koolborstels? Of zal de collector ook opnieuw afgedraaid moeten worden?
N.b. verschil in diameter op de collector sporen is zo'n 2 a 3mm.
Voordat ik het vergeet, wat er nu opzit is een Valeo YV1925.
Dynamo's heb ik geen ervaring mee, maar wel met electromotoren.
Daarbij zitten de koolborstels in een houden, en de borstel word op zijn plek gehouden door een veer.
Het wil nog wel eens gebeuren dat een borstel vastloopt, en daardoor slecht contact maakt. Daardoor word de andere borstels weer zwaarder belast en slijten die ook nog eens sneller.
Let wel goed op of het anker ( waar de koolborstels overheen draaien ) nog goed is. Dus glad, geen rare oneffenheden erin, en mooi koperkleurig.
Oneffenheden kun je ook wel van de oude koolborstels afzien, de onderkant moet bijna glad zijn.
Is dit niet het geval, ga dan gewoon opzoek naar een andere.
Je kan ze reviseren door ze af te draaien, en de groeven terug erin slijpen. Maar een nieuwe werkende van de sloop is een beter alternatief.
Daarbij zitten de koolborstels in een houden, en de borstel word op zijn plek gehouden door een veer.
Het wil nog wel eens gebeuren dat een borstel vastloopt, en daardoor slecht contact maakt. Daardoor word de andere borstels weer zwaarder belast en slijten die ook nog eens sneller.
Let wel goed op of het anker ( waar de koolborstels overheen draaien ) nog goed is. Dus glad, geen rare oneffenheden erin, en mooi koperkleurig.
Oneffenheden kun je ook wel van de oude koolborstels afzien, de onderkant moet bijna glad zijn.
Is dit niet het geval, ga dan gewoon opzoek naar een andere.
Je kan ze reviseren door ze af te draaien, en de groeven terug erin slijpen. Maar een nieuwe werkende van de sloop is een beter alternatief.
Even zoeken op dynamo revisie wilde ik zeggen, maar toen stond deze suggestie al bovenaan:
http://www.autoelektraamersfoort.nl/starters.htm
Hier moet je zeker kunnen slagen. Neem wel je dynamo mee.
Bij een soortgelijk bedrijf had ik mijn dynamo op de toonbank gelegd zonder te zeggen welke auto ik had. Binnen vijf seconde vroegen ze al of het een Citroën AX was
Belangrijk is dat de sleepringen (zo heette deze dingen toch?) waar de koolborstels tegenaan gedrukt worden niet ingeslepen zijn.
Anders blijven ze koolborstels "opeten". Op deze afbeelding is het al te ver ingeslepen: klik
Dit is ook precies waar je naar moet kijken bij exemplaren van de sloop.
Aandacht voor de massa is bij een AX nooit een slecht idee:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=21332
http://www.autoelektraamersfoort.nl/starters.htm
Hier moet je zeker kunnen slagen. Neem wel je dynamo mee.
Bij een soortgelijk bedrijf had ik mijn dynamo op de toonbank gelegd zonder te zeggen welke auto ik had. Binnen vijf seconde vroegen ze al of het een Citroën AX was
Belangrijk is dat de sleepringen (zo heette deze dingen toch?) waar de koolborstels tegenaan gedrukt worden niet ingeslepen zijn.
Anders blijven ze koolborstels "opeten". Op deze afbeelding is het al te ver ingeslepen: klik
Dit is ook precies waar je naar moet kijken bij exemplaren van de sloop.
Aandacht voor de massa is bij een AX nooit een slecht idee:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=21332
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Zijn geen sleepringen maar dat is de commutator of collectorRio97 wrote:......Belangrijk is dat de sleepringen (zo heette deze dingen toch?) waar de koolborstels tegenaan gedrukt worden niet ingeslepen zijn.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
deze zaak is inderdaad goed bezig (iig de laatste keer dat ik daar was) dus +1Rio97 wrote:Even zoeken op dynamo revisie wilde ik zeggen, maar toen stond deze suggestie al bovenaan:
http://www.autoelektraamersfoort.nl/starters.htm
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 52
- Joined: SatNov06, 2010 1:34:23 PM
- Location: Hoogland
- Contact:
De bling bling doet in ieder geval z'n werk perfect . Geen vervelende acculampje's meer en starten gaat ook een stuk soepeler.
Revisie was 90 euro
Voor dat geld is het volgende gedaan:
* lagers vervangen.
* nieuwe collector (dus niet afgedraaid!).
* nieuwe spanningsreglaar + koolborstels.
* Behuizing weer schoon, lekker boeiend maar het ziet er wel netjes uit
.
Iedereen nogmaals bedankt voor alle tips!
Revisie was 90 euro
Voor dat geld is het volgende gedaan:
* lagers vervangen.
* nieuwe collector (dus niet afgedraaid!).
* nieuwe spanningsreglaar + koolborstels.
* Behuizing weer schoon, lekker boeiend maar het ziet er wel netjes uit
.
Iedereen nogmaals bedankt voor alle tips!