AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

Ik zou het eerst even schoon maken aan de bovenkant en kijken of het weer terug komt :)

misschien hebben ze met het bijvullen van de bak een beetje gelekt :wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

mja, dat is stap 1 natuurlijk, maar ik hoop echt van harte dat t niet terugkomt.. anders nog leuk klusje.. (daarbij was die olie wel echt *zwart* misschien is het motorolie? (die is ook zwart namelijk, bakolie hoort niet zwart te worden) ik ga ff pix maken en poetsen..

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Voor het verschil hebben ze aan bakolie ook een geurtje toegevoegd.

Zaterdag is ook de gratis veiligheidscheck van Citroën.
Hier in de buurt is de dealer in Zoetermeer wel leuk, mag je mee de werkplaats in (2 jaar geleden tenminste wel).
Bij het lokale motorhuis mag je alleen je sleutels inleveren...
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

hoe moet bakolie ruiken dan? (dan ga ik dr zo nog ff aan ruiken, kijken if het hetzelfde of anders ruikt dan de olie van de pijlstok.)

de 20e dan maar naar de garage in Zm, die weten het vast wel :)

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Langs de koppelingshevel zal het wel niet lekken, daaronder zit het droge deel van de versnellingsbak (de drukgroep met koppelingsplaat en vliegwiel.

Je maakt meer kans dat de nokkenaskering achter het ontstekingshuis lekt.

Olie niveau van de V-bak controleer aan de zijkant van de auto achter het linkervoorwiel.

Vind het eerlijk gezegd niet handig om een auto te kopen zonder even onder de motorkap te kijken.

Groetjes, Henk
Last edited by Henk Bats on ThuNov18, 2010 9:51:42 PM, edited 1 time in total.
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

is ook niet heel handig :oops: maar aan de andere kant, problemen zijn er om op te lossen, en behalve wazige bedrading (dat schijnt vaker voor te komen?) en een beetje olie (dat gaan we nu beide verhelpen) rijd de wagen prima :)

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Wazige bedrading zie je helaas erg veel... helaas zijn de oude kabelbomen niet heel hoogwaardig gemaakt.

Dus ben je vaak genoodzaakt er zelf het te repareren. Hoewel, kroonsteentjes en lossebedrading hoort natuurlijk niet :)

Succes met de bedrading... het kan echt een ramp zijn... gelukkig werkt het wel allemaal, dus kun je rustig aan het restaureren van de boom beginnen

kick-it
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 471
Joined: SunNov22, 2009 5:55:49 PM
Location: Amsterdam

Post by kick-it »

AlexanderB wrote:...behalve wazige bedrading (dat schijnt vaker voor te komen?)
Komt inderdaad vaker voor. :)
Gelukkig zijn monopoint kabelbomen een stuk makkelijker te pakken te krijgen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

Henk Bats wrote:Je maakt meer kans dat de krukaskering achter het ontstekingshuis lekt.
langs de krukas? maar dan loopt de koppeling/vliegwiel toch vol? die is namelijk gewoon droog. of bedoelde je wat anders dan ik voor ogen heb? Ik ga morgen iig onder de ontsteking kijken, daar zal het idd wel ergens vandaan komen dan..

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

AlexanderB wrote:oke :) nouja, weet ik dat ook weer.

net ff onder de kap wezen kijken, maar ik werd daar niet heel bij van.. <snip> en er komt olie uit mn versnellingsbak bij de koppelingsstang (?) iig bij die hefboom bovenop de versnellingsbak. dat laatste maak ik me nog het meest zorgen over, is dat erg? en hoe peil ik of daar wel genoeg olie in zit nog in de bak?
<snip>
Volgens mij zit er een ontluchting op de versnellingsbak (een bol dopje dat aan de onderkant open is).

Versnellingsbakolie peil je door de vulplug (de bovenste van 2 pluggen, de andere is de aftapplug) eruit te draaien.
De onderrand van de vulopening is (bij vlakstaande auto) het juiste peil.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 112
Joined: SunMar01, 2009 8:42:36 PM
Location: Breezand

Post by Jongejan »

Henk Bats wrote: Je maakt meer kans dat de krukaskering achter het ontstekingshuis lekt.
De krukaskeerring zit niet achter het ontstekingshuis, maar achter het vliegwiel.
Het ontstekingshuis of eigenlijk verdeler zit namelijk op de nokkenas.
Op de verdeler zit een O-ring, als deze lekt, dan zie je al oliesporen aan de bovenkant van het vliegwielhuis.
Als de krukaskeerring lekt alleen aan de onderkant.
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Jongejan wrote:
Henk Bats wrote: Je maakt meer kans dat de krukaskering achter het ontstekingshuis lekt.
De krukaskeerring zit niet achter het ontstekingshuis, maar achter het vliegwiel.
Het ontstekingshuis of eigenlijk verdeler zit namelijk op de nokkenas.
Op de verdeler zit een O-ring, als deze lekt, dan zie je al oliesporen aan de bovenkant van het vliegwielhuis.
Als de krukaskeerring lekt alleen aan de onderkant.
Sorry, ik bedoelde ook de nokkenaskeerring, schrijffoutje :oops:

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

oke, thanks voor de hulp en suggesties :) gaan we morgen ff die o-ring/keerring onder de distributeur inspecteren / vervangen, evenals de oliefilter en de olie zelf. :) valt allemaal wel mee dus :)

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Markeer je ontstekingshuis even goed voordat je hem er af haalt. Je kunt hem dan op exact dezelfde plaats terugzetten. Als deze iets verdraait komt te zitten, dan staat je ontsteking niet meer op tijd (er van uit gaande dat deze nu wel op tijd staat). Of je moet een ontstekingslamp beschikbaar hebben zodat je de ontsteking weer goed kan zetten.
Image Image Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

ah, juist, dat gaan we ff doen inderdaad (ik kan zo'n lamp wel lenen van het formula student team, maar dan nog, veel moeite, als t met n streepje zetten ook goed is?)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

nouja, t lijkt mee te vallen? er hing inderdaad een druppeltje olie aan de verdeler, ik heb de bak en de onderkant van de verdeler schoongeveegd, kan het zijn dat het onder een plastic plaatje vandaan lekt waar ook eenofandere sensor in zit?, en na n rondje rijden was er nog geen nieuwe olie te zien, dus het valt mee. :) nu nog ff wat aan symptoombestrijding doen (bakje dr onder?) en dan vind ik het wel best, tot ik een beter excuus heb om de hele zooi uit elkaar te halen en te fixen. :roll:

en verder.. de radio is nogsteeds kaput. de speakers zitten vast aan de originele flatcable door de zijkanten van de auto.. maar die komt denk ik ergens onder het dashboard uit, en daar houd het op :( de radio werkt! :D heb nieuwe speakerdraden getrokken naar achteren, moet alleen nog ff fatsoenlijk de stroom aanleggen (ipv door zo'n dun signaaldraadje waar het nu uit komt) en alle oude speakerdraden die nog onder de mat en weetikveel waar liggen dr uit halen. :) ff dashboard uit elkaar halen binnenkort dus. (en t halve interieur)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

volgens mij heb ik andere wielen/banden nodig :oops:

of om precies te zijn, ik heb n setje oprijbokjes gekocht, alleen ik zie nu pas dat ze smaller zijn dan mn banden.. fijn, kan ik dr nog niets mee :P (ik ga mn wagen dr niet half-op zetten, dadelijk donderen ze nog om, of wat dan ook.)

binnenkort maar ff met de slijptol en t lasapparaat aan de gang, ze ff n paar cm breder maken. :)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

AlexanderB wrote:volgens mij heb ik andere wielen/banden nodig :oops:

of om precies te zijn, ik heb n setje oprijbokjes gekocht, alleen ik zie nu pas dat ze smaller zijn dan mn banden.. fijn, kan ik dr nog niets mee :P (ik ga mn wagen dr niet half-op zetten, dadelijk donderen ze nog om, of wat dan ook.)

binnenkort maar ff met de slijptol en t lasapparaat aan de gang, ze ff n paar cm breder maken. :)
Met die oprijbokken heb je dat al snel...
Op zich kun je er gewoon oprijden hoor, maar 9 van de 10 keer heb je er niet veel aan, omdat er een wiel vanaf moet...
Zelf werk ik eigenlijk altijd met een krik en assteunen.
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

hmja, zeker waar, tis sowiso vooral voor dingen als n kleine beurt (om bij de olieplug te komen) enzo, een garagekrik + steunen komen dr ook wel n keer, maar die kosten zelfs bij de aldi een factor 5 meer dan dat ik nu voor de bokjes heb betaald :P

maar tis gewoon oke om de auto dr op te zetten ook al zijn ze eigenlijk te smal? of zal ik ze gelijk maar weer terug op MP gooien? :P

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

AlexanderB wrote:hmja, zeker waar, tis sowiso vooral voor dingen als n kleine beurt (om bij de olieplug te komen) enzo, een garagekrik + steunen komen dr ook wel n keer, maar die kosten zelfs bij de aldi een factor 5 meer dan dat ik nu voor de bokjes heb betaald :P

maar tis gewoon oke om de auto dr op te zetten ook al zijn ze eigenlijk te smal? of zal ik ze gelijk maar weer terug op MP gooien? :P
Auto erop rijden kán wel, maar je hebt altijd de ogen van een ander nodig, omdat je zelf niet goed kunt zien wat je doet...
Garagekrik plus steunen bij Aldi, Lidl en dat soort zaken kost een eurootje of 25 toch?

Volgens mij zag ik ze vandaag ook bij de Makro in de aanbieding...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Post Reply