JK - 1.1i First Impression 3d ('94)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Sloop - andere First Impression (1994)

<edit augustus 2014> Helemaal ontdaan van alle nuttige kleine onderdelen en opgehaald door een sloperij.

In mei 2010 kocht ik een First Impression (1994) zonder APK en met 130.000km voor onderdelen, dus als donorauto. De auto was in redelijk goede staat met wat lakschade op onbelangrijke plaatsen. Alle losse onderdelen ga ik eraf halen en daarna gaat (het grootste deel van) de carrosserie naar de sloop. Inmiddels heb ik al heel wat kunnen gebruiken voor mijn 1.1i en de andere die wij hebben. Alle drie deze auto zijn gefabriceerd begin 1994 en alle drie hebben de kleurcode ERTER (metallic donkergroen). Van deze kleurcode blijken 2 varianten te bestaan: een meer groene en een meer blauwgrijze. Mijn AX heeft de laatste kleur, de andere twee de groenere.
Kom ik bij het slopen, dat ik tegelijkertijd gebruik om de constructie van de AX te doorgronden, wat bijzonders tegen, dan beschrijf ik dat hier.
Last edited by jk on SatOct25, 2014 1:45:32 PM, edited 3 times in total.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

ik heb een zwak voor zwarte GT carbs :) Heb je meer foto's?

En ik rijd ook zonder schroefjes in mn ene remschijf en dat zorgt niet voor trillingen hoor. In het verleden ook niet.
Toen ik het onderstel net gemonteerd had had ik trillingen, maar die zijn er mee opgehouden :P

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

citrofenwick wrote:ik heb een zwak voor zwarte GT carbs :) Heb je meer foto's?

En ik rijd ook zonder schroefjes in mn ene remschijf en dat zorgt niet voor trillingen hoor. In het verleden ook niet.
Toen ik het onderstel net gemonteerd had had ik trillingen, maar die zijn er mee opgehouden :P
Meer foto's zal ik neerzetten, maar hij zit wel onder het stof.
Deze auto is helemaal origineel, verkeert in een prima staat (via een tusseneigenaar die er niets mee heeft gedaan heb ik hem eigenlijk van de eerste eigenaar die hem keurig heeft onderhouden) en de hele servicehistorie van een Citroën-garage (in de buurt van Aalst geloof ik) zit erbij.
Ik ben benieuwd wat er nou eigenlijk aan de motor mankeert; ik hoop niet veel.
Als ik eindelijk eens een hele dag ongestoord aan het ding kan werken kom ik er wel achter - maar dat duurt nog even.
De remmen zitten een beetje vast, maar dat is niet zoveel werk.
De voorruit moet worden vervangen want er zit een scheur in.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Licht geconstrueerde en daardoor zuinig met brandstof omspringende voertuigen heb ik altijd al interessant gevonden, reden waarom ik mij totaal niet kan vinden in de ontwerptrends van de laatste decennia (mede veroorzaakt door de Amerikaan Ralph Nader en het dubieuze ontwerp van de Chevrolet Corvair met de achterin geplaatste motor waartegen hij in 1965 fulmineerde in zijn boek Unsafe At Any Speed).

De AX is gebaseerd op een ontwerpstudie van rond 1980 voor een licht en zuinig voertuig (de ECO 2000, een auto die 3 ltr brandstof per 100km zou moeten verbruiken (of minder)), en daarmee interessant vanuit het oogpunt van licht en brandstofbesparend construeren, en toch veilig zijn.

Het volgende artikel bevat enige opmerkelijke getallen
http://www.lowtechmagazine.be/2010/09/v ... -auto.html

En uit het onderstaande artikel blijkt dat er eigenlijk niets nieuws onder de zon is (behalve nieuwe rekenmethodes, materialen en belemmerende wetgeving)
http://www.lowtechmagazine.be/2010/08/e ... zijn-.html
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

In januari 2011 schors ik de 1.1i bij de RDW voor groot onderhoud.

Behalve als het regent ga ik open rijden.
Ik heb een low-budget Peugeot 205 1.1 carb Cabriolet (1991) aangeschaft die er heel behoorlijk uitziet en uitstekend rijdt, met een nieuwe APK.
Hij heeft dezelfde motor als de AX 1.1i, maar met carburateur en verdelerkap.
Hij heeft enkele plekjes op de lak die wat moeten worden bijgewerkt. Ook van de 205 is de carrosserie sinds 1990 gegalvaniseerd.
In tegenstelling tot de meeste exemplaren van de zwaarder gemotoriseerde versies maakt deze 205 niet de indruk afgetrapt en verwaarloosd te zijn.
Verder is hij bijna net zo zuinig als de AX 1.1i qua verbruik en wegenbelasting.
Tegen de winter gaat de 205 de garage in en komt de AX weer op de weg. Lijkt mij een ideale combinatie.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Re: JK - 1.1i First Impr 3d ('94) & GT 1.4 carb. 3d ('92)

Post by jk »

Gisteren een Xantia 1.9 TD Break (1996, 194.000km) aangeschaft voor dagelijks gebruik.
Is met zijn grote laadruimte praktischer en qua brandstof heel wat zuiniger dan de BMW 520i (1990) die ik afwissel met de 205 Cabrio.
(Voor de BMW ga ik een BMW-enthousiast zien te vinden, want de auto is geheel origineel en in goed onderhouden staat).

De Xantia blijkt een geweldige auto met zijn "ouderwetse" turbodiesel, en zeer zuinig is hij ook (1:17 of beter, voorlopig).
Ik vind hem als auto prettiger dan de C5 HDi 110pk Break (2001) die ik onlangs een jaar heb gehad.

Heb voor aankoop diverse Xantia's bekeken maar alle hadden min of meer ernstige roest (tot en met grote gaten) bij de aansluiting van de achterspatborden op de dorpels.
Ik heb mijn Xantia uiteindelijk gekocht bij een handelaar van Noordafrikaanse origine die volgens mij alles repareert met niet veel meer gereedschap dan een aardappelschilmesje. Maar het was wel de enige Xantia Diesel Break totaal zonder roest en waarbij ik nog koelvloeistof kon ontdekken en de olie niet onder het minimum stond! Aan deze auto had hij nog niets gedaan. Hij startte zeer slecht maar na het tanken van BP Ultimate en 500km daarmee rijden start en loopt hij steeds beter, vrijwel normaal nu. Na een behandeling van alle scharnieren en sloten met WD40 begint ook daar alles weer te functioneren. Alles aan de auto werkt zoals het bedoeld is. Kortom, het blijkt een goede aankoop, voor een paar honderd euro's.
Staat op vrij nieuwe Tyfoon Connexion 185/65x15 banden en ondanks alle negatieve kritieken daarover is de wegligging zowel bij droog als bij nat wegdek buitengewoon goed.
Volgende week krijgt hij groot onderhoud bij de Citroën-dealer inclusief een nieuwe distributieriem en aandrijfriem.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Re: JK - 1.1i First Impr 3d ('94) & GT 1.4 carb. 3d ('92)

Post by jk »

Een kleine update

De 205 cabrio geschorst om nu wat onderhoud te doen en wat roest bij te werken nu de temperatuur dat nog toelaat.
Veel plezier van gehad deze zomer, en voornamelijk open gereden.

De 520i A (1990) is naar de sloop wegens een defecte oliepomp in de ZF automatische bak.

De AX 1.1i volgende week uit de schorsing en naar de keuring.
Maar eerste de radiateur en de koelvloeistof vervangen, de achterremmen en de remvloeistof vernieuwen, de kogelgewrichtjes van de schakelstangen vernieuwen, daarnaast het gewone onderhoud, en ook nog de oliekeerringen van het differentieel vervangen.
Genoeg te doen, maar moeilijk is het niet.
Ik vind het eigenlijk wel leuk weer in de AX te gaan rijden.
Als ik zou moeten kiezen tussen AX en 205, dan toch de AX!
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: JK - 1.1i First Impr 3d ('94) & GT 1.4 carb. 3d ('92)

Post by Losroyos »

jk wrote:....
De 205 cabrio geschorst om nu wat onderhoud te doen en wat roest bij te werken nu de temperatuur dat nog toelaat.
Veel plezier van gehad deze zomer, en voornamelijk open gereden.
.......

Waar ben je met je auto geweest dan, Spanje ? ik heb in nederland ongv alleen maar driet weer gezien ;)

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Re: JK - 1.1i First Impr 3d ('94) & GT 1.4 carb. 3d ('92)

Post by jk »

Losroyos wrote:
jk wrote:....
De 205 cabrio geschorst om nu wat onderhoud te doen en wat roest bij te werken nu de temperatuur dat nog toelaat.
Veel plezier van gehad deze zomer, en voornamelijk open gereden.
.......

Waar ben je met je auto geweest dan, Spanje ? ik heb in nederland ongv alleen maar driet weer gezien ;)
Nederland en België, maar ik kan hem wel altijd binnen stallen.
Je kan zo'n cabrio altijd open rijden (desnoods met de kachel vol aan), slechts als het regent of sneeuwt sluit ik de kap.
De kap sluiten is in principe binnen 30 seconden gebeurd, alleen moet je dan (ik heb een vinyl kap en vinyl krimpt en rekt) de sluitingen in stappen strakker zetten en dat duurt een paar minuten, maar onderwijl is de kap al wel regendicht.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Re: JK - 1.1i First Impr 3d ('94) & GT 1.4 carb. 3d ('92)

Post by jk »

Inmiddels gaat de AX 1.1i na bijna drie jaar in een droge stalling te hebben stilgestaan de komende week weer de weg op.
Hij wordt nagekeken voor de APK, de remmen moeten worden gereviseerd, de aandrijfaskeerringen moeten links en rechts worden vervangen, de scharnieren van het schakelmechanisme moeten worden vervangen, het injectiehuis moet worden gereinigd.

Tijdens de stallingsperiode heb ik alleen de accu af en toe bijgeladen, maar ik heb de motor nooit gestart.
Desondanks startte hij na ruim drie jaar stilstaan binnen 10 seconden!

De remmen zaten vastgeroest op de schijven en in de trommels maar die heb ik met enig heen en weer werk allemaal vlot los gekregen.

------------------------------

De AX 1.4 GT carb is inmiddels verkocht, de sloop-AX naar de sloop na het meeste te hebben gedemonteerd, de 205 is verkocht, de Xantia TD Break is na een aanrijdinkje helaas )het is een zeer fijne motor' naar de sloop, de Xantia HDi Break is verkocht, en ik heb nu een Land Rover Discovery I Tdi Van voor dagelijks gebruik, met de AX 1.1i, het onderwerp van deze thread, dan als tweede auto.
Last edited by jk on MonSep15, 2014 1:36:31 PM, edited 2 times in total.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: JK - 1.1i First Impr 3d ('94) weer in gebruik

Post by Jurjenz »

Wat tof! Prachtig dat ze dan zonder problemen weer aanslaan :D

Zijn geen onoverkomelijke klusjes die moeten gebeuren.
Image

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Re: JK - 1.1i First Impression 3d ('94)

Post by jk »

Na de APK heb ik de auto grondig geïnspecteerd op corrosie.
Ik heb maar eens een doe-het-zelf garage opgezocht, want een brug is toch wel gemakkelijk voor werk aan de bodem van een auto.
De AX ziet er veel beter uit dan ik verwachtte, de rubberlaag op de bodem is grotendeels intact.
Achter beide koplampen zit wat roest op de gebruikelijk plek.
Dorpels en bodem zien er prima uit, op wat roestige randjes na.
Er zijn wat kleine roestplekjes op de carrosserie als gevolg van steenslag etc.

Ik heb het plaatselijke oppervlakkige roest aan de onderzijde van de auto weggeborsteld met een staalborstel, behandeld met roestomzetter Fertan, gelakt met matzwarte Hammerite.
Als de Hammerite is doorgehard volgt daaroverheen. plaatselijk, bruine Tectyl en zwarte Tectyl.

De meest ernstige corrosie zit verborgen achter het rechterachterwiel, onder de rubberlaag die over een behoorlijk oppervlak loszat.
Het is een plek die je eigenlijk alleen van onderaf kan zien.
Het plaatstaal is slechts oppervlakkig aangetast en verder in goede staat - ik was er dus op tijd bij.
De roest is omhooggekropen vanuit de gepuntlaste flens van de binnen- en buitenkant van het spatbord, aan zowel de reservewiel- als de wielzijde van het plaatswerk.
Vermoedelijk het gevolg van een plaatselijk slecht aangebrachte rubberlaag, of van een kleine beschadiging van de bodem.
Na verwijdering van de losse rubberlaag en bewerken met een staalborstel ziet het er als volgt uit.

Image
Rechterachterwielzijde

Image
Reservewielzijde

Roest omzetten met Fertan. Na behandeling met Fertan begint dit onmiddellijk te werken. Fertan reageert in een waterig milieu, dus de roestplek moet eerst vochtig worden gemaakt. Nu minimaal 24 uur laten inwerken en dan ga ik het lakken met Hammerite, dat laten uitharden en dan grondig tectyleren, ook tussen het gepuntlaste plaatstaal.

Image
Fertan aan het werk.

Image
Fertan is droog, roest is omgezet.

Image
Afgewerkt met Hammerite.
Nog nog een paar lagen zwarte tectyl.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Post Reply