Het leven van een vierwiel aangedreven...AX 1.4 3drs 4x4

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Jur wrote:Ik heb nog een heleboel meer foto's. Zal deze tzt wel eens plaatsen.
Anders: U vraagt, wij draaien! :wink:
heb je foto's van de v-bak en hoe zit de achterwielophanging?
Hoe zit dit achter vast?
Last edited by Browny on SunAug09, 2009 7:24:31 PM, edited 1 time in total.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Jur wrote:Grappig, had nog niet gezocht op Noorwegen.
Ik zal eens voor je uitzoeken hoe het in mijn auto zit. Ik heb onder de motorkap wel een extra relais zien zitten die mij niet standaard leek:
dat relais heb ik nooit gezien, ziet er idd enigzins niet standaard uit:D

maar wat leuk, een 4x4 :D:D geweldig!

Meer fotos altijd welkom :D
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Jur
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: WedJul29, 2009 6:09:17 PM
Location: Noorwegen

Post by Jur »

Wat foto's van de aandrijflijn:
Niet allemaal even duidelijk, aansluiting met de bak heb ik nu even geen foto van.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

De banden die er nu onderzitten en erg handig voor op het ijs:

Image
Volledig aangedreven door het leven...

- Firehjulstrek AX -

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

aparte uitlaatlijn ook zo zeg!

Gaaf hoor! heb je wel ineens 4 aandrijfassen die verrot kunnen gaan, kostenpostje haha :d

Is de tunnel nu niet hoger waar die cardanas doorheen loopt?

Ennuh, verbruikt ie nou niethet 6 dubbele als je hem op 4 wiel hebt staan:P?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Leuke foto's. Bijzondere techniek.. Rijden er nou veel rond zo in Noorwegen?

Jur
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: WedJul29, 2009 6:09:17 PM
Location: Noorwegen

Post by Jur »

grietje wrote: Is de tunnel nu niet hoger waar die cardanas doorheen loopt?

Ennuh, verbruikt ie nou niethet 6 dubbele als je hem op 4 wiel hebt staan:P?
Die tunnel kan ik na meten als je wilt misschien dat MnM dat zo weet. Ik heb geen referentie.

Dat verbruik... Als je leest wat ik nog meer aan auto's heb dan snap je wel dat ik me over het verbruik van de AX niet zo druk maak :sign5:
Volledig aangedreven door het leven...

- Firehjulstrek AX -

Jur
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: WedJul29, 2009 6:09:17 PM
Location: Noorwegen

Post by Jur »

Browny wrote:Rijden er nou veel rond zo in Noorwegen?
Volgens mij niet maar deze is volgens de papieren hier wel geleverd.
Volledig aangedreven door het leven...

- Firehjulstrek AX -

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Echt heel gaaf een 4x4!!!
Toevallig net in MNM z'n topic gevraagd om foto's en dan hier vinden, geweldig! :)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

zouden de draagarmen eraf moeten om assen te wisselen :shock:
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Welkom hier, en leuk een 4x4! Ben ook voorzichtig naar eentje opzoek, maar ze zijn natuurlijk niet zo makkelijk te vinden.

Ik ben vooral benieuwd naar de wegligging op asvalt van zo'n ding :P (en als je hem op bilsteins zou zetten)
AX-kopen is verslavend.

Jur
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: WedJul29, 2009 6:09:17 PM
Location: Noorwegen

Post by Jur »

ik heb er hier nog een zien staan voor +/- duizend euro.
Kijk maar op finn.no (Noorse marktplaats).

Edit:
Oja, op asfalt en in 4x4 kan je wel vergeten. Dat stuurt niet zo lekker. Het is wel een erg simpele 4x4 heb ik begrepen uit de handleiding. Rechtuit is tot daar aan toe maar denk niet dat het 4x4 bakje echt enorme koppels aan kan. En het is nu ook niet zo dat er ergens enorme aantallen op de plank liggen ergens. Voorlopig hou ik het bij Petter Solberg-style hier op de gravelwegen door de bergen.
Last edited by Jur on MonAug10, 2009 4:06:06 PM, edited 1 time in total.
Volledig aangedreven door het leven...

- Firehjulstrek AX -

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

mijn broer heeft in Juli ook eentje gezien bij een citroëngarage ergens in N-France. Helaas 1 dag te laat :( Ik kijk af en toe op Franse zoekertjessites. Aangezien ik bijna tegen frankrijk woon kan de afstand goed meevallen.
AX-kopen is verslavend.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Joost wrote:zouden de draagarmen eraf moeten om assen te wisselen :shock:
die assen gaan niet stuk. 8) Hoeven nl geen stuurbewegingen te maken
2x een schuivende as zoals aan de Vbak kant en die gaan vrijwel nooit stuk
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Gaaf ding! leuk die foto's :)

vriend van me had die ax/jou gespot op het 850 forum.

Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 199
Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM

Post by Guido_AXGT »

Maar normaal gesproken staat de aandrijving op de achterwielen?? En met het knopje op alle viel?? Of hoe zit het?? Of permanent op alle 4?? 50-50??

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Normaal de aandrijving op de voorwielen, bij inschakelen op alle 4.
Image Image Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Tunnel is hetzelfde als bij een gewone AX, echter de tank is wel anders: omdat de cardan er onderdoor loopt, zit daar in 't midden wel een verhoging in de bodem.
citrofenwick wrote:Ik ben vooral benieuwd naar de wegligging op asvalt van zo'n ding :P (en als je hem op bilsteins zou zetten)
NIET aan beginnen!! Als 4x4 is ingeschakeld, is er een starre verbinding tussen de voortrein en de achtertrein. Als je op verharde weg dan gaat sturen, dan komen de omwentelingssnelheden van de voor- en achterwielen niet overeen en komen er (zeer) grote torsiekrachten op de differentiëlen en de cardan te staan, met grote kans op breken tot gevolg!!
(Bij VW Synchro en Audio Quattro hebben ze dat probleem opgelost met een tussen-differentiëel!)
Jur wrote:@Marco als je alleen de 4x4 gaat gebruiken dan heb ik nog wel interesse in een rechterportier :roll: :D
Hihihi... Zoals je in mijn wie=wie hebt kunnen lezen, ga ik mijn 4x4 weer helemaal opknappen. Overigens: het huidige rechter portier is aan de onderkant van binnenuit verrot, dus daar ga je echt nix aan hebben. :(

Maarreh, wel heel toF dat jij ook een 4x4 hebt. Kunnen we tips en ervaringen uitwisselen. ;)

Ik vraag me trouwens af of ik hier in NL wel aan andere achterassen kan komen, mocht dat nodig zijn. Remtrommels en remschoenen kan ik nog wel nieuw aan komen. Heb van mijn 4x4 de achterboel nog niet los gehad, dus ik kan nog niet zeggen wat daar de staat van is.
(Vóór was de boel behoorlijk dik in de roest, maar afgezien van zwaar versleten remblokjes was de remmerij nog een goed functionerende staat. :))

Kun je trouwens nog even een foto maken van de reservewiel-standaard, hoe dat die gemonteerd is? Die zit er in mijn 4x4 namelijk niet in. :?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

MNM(tm) wrote: Als je op verharde weg dan gaat sturen, dan komen de omwentelingssnelheden van de voor- en achterwielen niet overeen en komen er (zeer) grote torsiekrachten op de differentiëlen en de cardan te staan, met grote kans op breken tot gevolg!!

(Bij VW Synchro en Audio Quattro hebben ze dat probleem opgelost met een tussen-differentiëel!)
Id, Dit is geen fulltime 4wd systeem. Meer een klimhulp voor moeilijkere gebieden. zelfde principe dreef trouwens de BX 4tc aan en dan weten we gelijk waarom die auto niet echt heeft gepresteerd.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Dus infeite.... gewoon een RWD ax van bouwen, dan heb je geen gezeur dat het systeem stuk gaat op een asfaltweg ;)

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Drake wrote:Dus infeite.... gewoon een RWD AX van bouwen, dan heb je geen gezeur dat het systeem stuk gaat op een asfaltweg ;)
denk niet dat het achterdif voor een dergelijke continue aandrijcing is gemaakt.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Post Reply