Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Holländer »

En hoe bevalt de Mazda nu na de reparaties en een tijdje rijden? kan Candice als vlekkeloos schakelen?

is een nette auto geworden hoor! complimenten!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Ik had het ook op mijn AX. De knipperlichten stonden samen met het normale stadslicht aan, knipperden bij gebruik wel volledig aan en uit, en gingen na afzetten van het knipperlicht weer op ongeveer 75% van hun volle sterkte branden. Ik kwam er gewoon mee door de APK destijds. ;)

In de VS voeren alle auto's oranje stadslicht die gecombineerd zijn met de knippers. Overigens heeft de Mazda per kan twee oranje lichten. Het oranje licht aan de binnenkant van de koplamp zijn de knipperlichten, en aan de buitenzijde het stadslicht. De oranje lampen aan de buitenzijde knipperen dus niet mee met het knipperlicht. Die buitenste lampen deden het overigens ook niet toen ik de auto net gekocht had, en ik had pas na een paar dagen door dat daar lampen zaten. Nu doen ze 't weer, maar ze voegen niet echt wat toe.

@Hollander
Schakelen gaat prima, hoor. Slaat nooit meer af. ;)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

Alle paniek vantevoren voor niks :) Nou kan ze tenminste in fatsoenlijke auto's rijden..

Wat vind ze dr zelf van trouwens? :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Ze vindt het een prima auto. Dus dat valt weer mee. Al zou ze er zelf nooit 'verliefd' op worden.

Dat mag.

Ikzelf begin de Mazda steeds leuker te vinden. Met nieuwe schokdempertjes zit er in 't stuur weer veel meer gevoel en ik vind het een leuke auto van de buitenkant. De binnenkant, en met name 't dashboard en de witte tellerplaten vind ik zeer lelijk, maarja...Doe je niet zoveel aan. Denk niet dat ik hier ooit 't zelfde gevoel voor krijg als voor de AX, maar een leuke auto is 't wel.

Paar opmerkingen nog bij de Mazda:
- Dit is de zwaarste uitvoering, met een 2.0 liter motor. Maar wat ís dit ding toch tráág zeg. Ik had veel meer verwacht van die 130 PK. Ik denk dat als je een 1.1 AX ernaast zet, de AX wint. Dus dat valt een beetje tegen.
- Check engine lampje ging een paar dagen geleden weer aan en heel af en toe is de stationairloop wat rauwig (600 toeren, beetje stotteren). Ik laat het er maar bij. Een nieuwe EGR-klep kost iets van 150 dollar geloof ik, en dat heb ik er (nog) niet voor over. Ik wacht wel tot het erger wordt en hij helemaal niet meer stationair lopen wil voordat ik daar wat aan ga doen.
- Vandaag het ding voor de eerste keer vol gas tot aan de toerenbegrenzer doorgetrokken. Berg op, dus 't duurde effe voordat dat gehaald werd. Reden was een imbeciel die vóór mij reed en ik nog even in wilde halen voordat de weg bergaf weer éénbaans werd.
Daar ging het in de auto niet beter van ruiken. Beetje een apart fik-luchtje. Niet zoals de koppeling zeg maar. Wellicht de uitlaat of iets dergelijks? Zoveel dingen zijn er niet die naar fik kunnen stinken, toch?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Wheelnut »

Ik weet niet hoe de rijstijl van de vorige eigenaar(s) is geweest, maar het klinkt alsof je vervuiling in het inlaat- en uitlaattraject aan het wegbranden bent geweest.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@Wheelnut
Zoiets vermoedde ik al. Kan wellicht ook de traagheid verklaren. Ik snap dat het geen racemonster is, maar uit een 2.0 motor moet toch echt wel meer pit komen.

Hoe de vorige eigenaars erin gereden hebben weet ik niet, maar gezien de gemiddelde Amerikaan: waarschijnlijk erg traag. Auto heeft in twee jaar tijd 2600 kilometer afgelegd, dus is de laatste jaren ook erg weinig gebruik geweest.

Zal 'm morgen nog weer 'ns op z'n staart trappen en eens even ruiken...:P
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Wheelnut »

Amerikaanse motoren zijn vaak geknepen ten opzichte van Europese, vanwege de strengere emissie-eisen.
Minder vermogen dus. Maar die discussie is al aan bod geweest geloof ik.

Ik had het, toen ik zei "rijstijl", eigenlijk meer over de manier van schakelen en motorbelasting.
Als degene voor je vlug opschakelde, en weinig toeren maakte ("het nieuwe rijden", zeg maar), dan wordt de motor niet lekker warm, en gaat alles volzitten met onverbrande rotzooi. Vooral diesels hebben daar last van. Dat het (in het begin) lekker zuinig rijdt, okee, maar die vervuiling zorgt op den duur voor hogere garagerekeningen. (Voor een nieuwe EGR-klep, bijvoorbeeld)

Remedie: Af en toe lekker trappen, en de motor even goed heet stoken.
Al komt er natuurlijk een punt waarop het natuurlijk niet meer helpt.
Het enige wat je kunt doen is dat luigereden ding een flinke schop onder z'n hol verkopen, en kijken of het na verloop van tijd beter gaat...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Potverdriedubbeltjes! Is ondergetekende dus mooi net gezakt voor z'n theorie-examen. Ik kwam daar mooi arrogant binnen met een houding van: "dit zullen we eens effetjes doen, want ik heb al jaren een rijbewijs", maar dat ging mooi niet door...

*zucht*

Theorie-examen gaat er anders aan toe dan in 't oude vertrouwde Nederland. Je krijgt 20 vragen die je moet beantwoorden op een pc met touch-screen die gewoon in de wachtkamer van de DMV (de RDW in NL) staat. Alleen die vragen zijn anders dan in Nederland. Zo wordt de nadruk veel meer gelegd op het kennen van stomme feitjes, in plaats van wegkennis. Bijvoorbeeld: "voor welk minimum bedrag moet je verzekerd zijn", en "hoelang duurt het voor de alcohol van een 12 fluid ounce flesje bier je lichaam heeft verlaten".

Tja, op die vragen weet ik 't antwoord niet. Dus toen ik bij de één na laatste vraag was had ik er drie fout. Da's het maximum. En toen kwam ik bij vraag 19, en die luidde:

"Wat moet je doen als een verkeerslicht rood knippert?"
  • A: Het verkeerslicht behandelen als een stopbord
  • B: Afremmen en tot een volledige stop komen
  • C: Tot een volledige stop komen en het kruisende verkeer laten passeren
  • D: Al het bovenstaande
Tja, een rood knipperend verkeerslicht (wat we in Nederland niet kennen), dien je te behandelen als een stopbord. Dus ik ging voor optie A, omdat optie B en C vanzelfsprekend zijn, als je een stopbord tegenkomt.

Achterlijke instinker: Het juiste antwoord was uiteraard antwoord D.

Aargh! Nouja, gelukkig is het doen van theorie-examen gratis, en kan ik het maandag nog 'ns proberen. Donderdag 4 oktober moet ik afrijden, dus ik heb nog drie kansen (maandag, dinsdag en woensdag) om het theorie-examen te halen.

Van 't weekend dus maar even op die stomme feitjes studeren, dan moet het maandag goed gaan. :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Holländer »

Dat gaat er dan inderdaad wat anders aan toe dan in Nederland ja. Raar dat ze juist op die kleine (onbelangrijke) feiten inspelen in plaats van algemene wegkennis (waar je toch meer aan heb qua veiligheid lijkt mij). Maar dat het gratis is valt dan wel weer mee! Je mag er maar 1 op een dag doen?

Gaat het afrijden dan wel het zelfde als in Nederland? wellicht kun je je daar beter ook eerst even goed over inlezen, voordat je het zelfde tegenkomt (ga er vanuit dat afrijden niet gratis is?)

Moet je je Nederlandse rijbewijs ook inleveren? of krijg je dit rijbewijs er gewoon bij?
Succes in ieder geval!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Wheelnut »

Behalve dat de examens anders zijn, zijn de regels op bepaalde punten nog eens anders ook!
(denk aan bijvoorbeeld het rechtsaf slaan bij een rood verkeerslicht, hoe dat dan ook moge werken)

Een standaard consumptie alcohol wordt in ongeveer 1,5 uur afgebroken trouwens.
Geen idee in hoeverre je een flesje Amerikaans bier kunt vergelijken met een flesje Europees...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@Wheelnut
We rijden zo'n 6 á 700 kilometer per week, dus de verkeersregels ken ik inmiddels wel. Het juiste antwoord voor dat flesje bier was "1 uur". Dus die vraag zou jij wel goed hebben ;).

@Holländer
Het afrijden is volgens mij korter, alle speciale handelingen (file parkeren) doe je tussen pionnen op een parkeerterrein, je moet afrijden in je eigen auto (of die van een vriend of je ouders ofzo...), en het afrijden kost 25 dollar.

Ik ga dus afrijden in de Mazda. Misschien maak ik wel indruk omdat 'ie handgeschakeld is. Grote kans dat de examinator daar zelf namelijk niet eens mee rijden kan...:P
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Wheelnut »

70 van de 100 punten moet je hebben ofzo...
Grote kans dat je vanwege die handbak puntenaftrek krijgt, omdat je je handen niet allebei aan het stuur houdt...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Dat zou natuurlijk onzin zijn. Je moet nu eenmaal schakelen. En aangezien schoonpa een paar weken terug zijn auto ook heeft ingeruild voor een handgeschakelde, kan ik ook helemaal geen automaat regelen.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Holländer »

Ceristimo wrote:Dat zou natuurlijk onzin zijn. Je moet nu eenmaal schakelen.
mee eens, ze kunnen niet van je verlangen dat je alles in de 1e versnelling doet omdat je anders je handen van het stuur moet halen!
Wellicht maak je een beetje indruk omdat 't een handbak is ja. Maar 70 van de 100 punten is goed te doen, en $25.- is gewoon een grapje natuurlijk! Ik ga binnenkort afrijden voor de motor, dat examen (praktijk) kost €230,-... ruim het 10-voud dus!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Wheelnut »

Ik weet dat het onzin zou zijn om puntenaftrek te geven voor het niet-handen-aan-het-stuur-vanwege-schakelen,
maar als je de verhalen mag geloven, zie ik ze er best voor aan om dat te doen... Er zitten soms types tussen joh!

Ik denk trouwens dat je het beste een beetje Amerikaanse rijstijl aan kunt leren. Van een Nederlandse rijstijl schrikt die instructeur zich te barsten!

@Holländer: Welke van de twee praktijkexamens? Ritje over de openbare weg of bijzondere verrichtingen?
Of is dat intussen veranderd, en is het er maar ééntje tegenwoordig?

De classificatie is geloof ik wel veranderd, toch? Tussen 25kW rijbewijs en vol rijbewijs zit nog een stapje, of niet? Of gaan ze dat nog doen?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

dat gaan ze 19 januari 2013 invoeren..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Wheelnut »

Fijn om te weten.
Maakt voor mij geen donder uit, trouwens. Ik ben al ouder dan 24, en ik heb zowiezo dat rijbewijs al...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Laurent »

Ceristimo wrote:Dat zou natuurlijk onzin zijn. Je moet nu eenmaal schakelen. En aangezien schoonpa een paar weken terug zijn auto ook heeft ingeruild voor een handgeschakelde, kan ik ook helemaal geen automaat regelen.
Je moet natuurlijk, alleen, rijdend aankomen, examen doen, eventueel zakken en ook weer rijdend zonder begeleiding vertrekken. :lol: Je zou haast voor alleen de kop van de examinator als ie moet instappen een AX naar Amerika exporteren en daarmee je examen gaan doen. :D
AX 1.1i Volcane Rood

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@Laurent
Als jij een AX hier legaal kan krijgen, dan zou ik 'm van harte van je over willen nemen...;)

De zomer is trouwens officieel voorbij...

Image
Image

Het eerste beetje sneeuw ligt er al.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by JPG-slalom-racing »

Hoi,hebben julie daar ook winterbanden? Of gebruikt men meer m+S all terain banden? Kan me voorstellen dat het dara wel nodig is.
PS, wat een iddlyische woning, fantastisch! (Mazda staat er goed bij ook nog :-) )

Post Reply