Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie
Moderator: webmasters
Hoezo geen compressiegaranties? Je kan toch het volume boven de zuiger meten mbv vloeistof, de ruimte in de cilinderkop op dezelfde manier, en het volume dat de koppakking veroorzaakt erbij optellen, en je weet het volume waarmee je de compressieverhouding kan berekenen?
Edit: Voor de volledigheid: Je moet voor de berekening van de compressieverhouding ook nauwkeurig de slag van de zuiger meten (mocht je die niet weten).
Edit: Voor de volledigheid: Je moet voor de berekening van de compressieverhouding ook nauwkeurig de slag van de zuiger meten (mocht je die niet weten).
Last edited by jk on TueSep21, 2010 3:13:03 PM, edited 1 time in total.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
Jongens, de theorie erachter begrijp ik inmiddels wel maar dat is niet alles.
Ik heb momenteel niet of nauwelijks de mogelijkheid om dit soort zaken uit te dokteren en er eigenlijk ook helemaal geen zin in.
Dit is nu eenmaal de erfenis uit een slechts gedeeltelijk geslaagd experiment waar ik nu ineens weer mee verder moet.
Ik waardeer al jullie hulp zeer, laat dat duidelijk zijn.
Compressieverlies bij het combineren van een 1.3 Rallye kop met een andere TU is op zich een bekend gegeven. Het is niet voor niets dat vrijwel iedereen overgaat tot het gebruik van flinterdunne koppakkingen en/of het extreem vlakken van de kop.
Voor mij is 1 ding zeker, ik moet een zo hoog mogelijke compressie halen om de KDFi een zo hoog mogelijk rendement uit de verbranding te laten bereiken.
Zojuist kreeg ik trouwens via Rallye.nl geheel onverwacht een TU2 onderblok aangeboden gekregen... dat is ideaal, heb ik gewoon een 1.3 Rallye met KDFi. Weet nog niet hoe die aanbieding verder zal gaan, heb het pas 10 minuten geleden gelezen.
Ik heb momenteel niet of nauwelijks de mogelijkheid om dit soort zaken uit te dokteren en er eigenlijk ook helemaal geen zin in.
Dit is nu eenmaal de erfenis uit een slechts gedeeltelijk geslaagd experiment waar ik nu ineens weer mee verder moet.
Ik waardeer al jullie hulp zeer, laat dat duidelijk zijn.
Compressieverlies bij het combineren van een 1.3 Rallye kop met een andere TU is op zich een bekend gegeven. Het is niet voor niets dat vrijwel iedereen overgaat tot het gebruik van flinterdunne koppakkingen en/of het extreem vlakken van de kop.
Voor mij is 1 ding zeker, ik moet een zo hoog mogelijke compressie halen om de KDFi een zo hoog mogelijk rendement uit de verbranding te laten bereiken.
Zojuist kreeg ik trouwens via Rallye.nl geheel onverwacht een TU2 onderblok aangeboden gekregen... dat is ideaal, heb ik gewoon een 1.3 Rallye met KDFi. Weet nog niet hoe die aanbieding verder zal gaan, heb het pas 10 minuten geleden gelezen.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Vandaag ook nog even bij Renard langsgeweest.
En ook daar was weer eens iets nieuws te melden...
Zij gaan binnenkort een deel van hun pand dat nu nog verhuurd wordt zelf in gebruik nemen.
Dit deel wordt speciaal voor 'speciale projecten'
en in z'n algemeenheid voor de oudere bijzondere auto's. Met recht een SM-hok...
Tevens heeft Nard de complete voorraad oud Citroën SM spul overgenomen van (wankelspecialist) van Rootselaar... en daarmee heeft hij zometeen in 1 klap een enorme hoeveelheid zeer zeldzaam spul. Kennelijk incl. 8 SM motorblokken....
Afgelopen week ineens wéér een SM-KDFi (in meest luxueuze variant) project binnengesleept.
Een bijna apart bedrijfsonderdeel dus... Renard PS (Produit Spécial) lijkt me een goede naam.
En ook daar was weer eens iets nieuws te melden...
Zij gaan binnenkort een deel van hun pand dat nu nog verhuurd wordt zelf in gebruik nemen.
Dit deel wordt speciaal voor 'speciale projecten'


Tevens heeft Nard de complete voorraad oud Citroën SM spul overgenomen van (wankelspecialist) van Rootselaar... en daarmee heeft hij zometeen in 1 klap een enorme hoeveelheid zeer zeldzaam spul. Kennelijk incl. 8 SM motorblokken....
Afgelopen week ineens wéér een SM-KDFi (in meest luxueuze variant) project binnengesleept.
Een bijna apart bedrijfsonderdeel dus... Renard PS (Produit Spécial) lijkt me een goede naam.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Je project is interessant.2Black wrote:Jongens, de theorie erachter begrijp ik inmiddels wel maar dat is niet alles.
Ik heb momenteel niet of nauwelijks de mogelijkheid om dit soort zaken uit te dokteren en er eigenlijk ook helemaal geen zin in.
Dit is nu eenmaal de erfenis uit een slechts gedeeltelijk geslaagd experiment waar ik nu ineens weer mee verder moet.
Ik waardeer al jullie hulp zeer, laat dat duidelijk zijn.
Compressieverlies bij het combineren van een 1.3 Rallye kop met een andere TU is op zich een bekend gegeven. Het is niet voor niets dat vrijwel iedereen overgaat tot het gebruik van flinterdunne koppakkingen en/of het extreem vlakken van de kop.
Voor mij is 1 ding zeker, ik moet een zo hoog mogelijke compressie halen om de KDFi een zo hoog mogelijk rendement uit de verbranding te laten bereiken.
Zojuist kreeg ik trouwens via Rallye.nl geheel onverwacht een TU2 onderblok aangeboden gekregen... dat is ideaal, heb ik gewoon een 1.3 Rallye met KDFi. Weet nog niet hoe die aanbieding verder zal gaan, heb het pas 10 minuten geleden gelezen.
Ik heb het begin gemist.
Kan je eens samenvatten waarom je per se deze (blijkbaar niet gemakkelijke) combinatie van componenten wil en niet met andere, eenvoudiger te combineren, componenten wil werken?
Rechtvaardigt de extra moeite de verhoging van het brandstofrendement?
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
JK, je hebt een snelle Nigel introductie PB!
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Dus, heb een TU2 onderblok aangeboden gekregen. Tesamen met m'n kop krijg je dan een TU2J2 oftewel een 1.3 Rallye motor.
Niemand weet precies wat de staat ervan is, het liep toen het ooit uit een auto gehaald werd en van die auto was een klep kapot. De motor ratelde ook, maar of dat de klep was of iets anders....
Kwestie van ophalen en geheel demonteren. Inspecteren, nameten, reviseren en hopelijk daarna opbouwen.
Zou fantastisch zijn als hiermee m'n problematiek verholpen kan gaan worden.
Niemand weet precies wat de staat ervan is, het liep toen het ooit uit een auto gehaald werd en van die auto was een klep kapot. De motor ratelde ook, maar of dat de klep was of iets anders....
Kwestie van ophalen en geheel demonteren. Inspecteren, nameten, reviseren en hopelijk daarna opbouwen.
Zou fantastisch zijn als hiermee m'n problematiek verholpen kan gaan worden.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Zojuist maar weer eens het eerste bericht van dit topic aan de huidige tijd aangepast. Leeftijd van kinderen, wagenpark etc., moet af en toe.
Viel me dus ineens op dat deze wie=wie de 100ste pagina aan het naderen is...
, da's een hoop gelul!
Viel me dus ineens op dat deze wie=wie de 100ste pagina aan het naderen is...

Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
AX 1.3 Rallye klinkt eigenlijk ook beter dan 1.4 GT...
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Vanavond heb ik het TU2J2 onderblok opgehaald, ga er komende week mee aan de slag.
En dan nu, speciaal voor Marco...
Want 'het' stond buiten in te zakken én ik had toevallig een camera bij me:



Je ziet nog nét 1 gaatje van de remschijfperforaties en de glimmende remklauw...


En dan nu, speciaal voor Marco...
Want 'het' stond buiten in te zakken én ik had toevallig een camera bij me:



Je ziet nog nét 1 gaatje van de remschijfperforaties en de glimmende remklauw...


Last edited by 2Black on ThuSep23, 2010 10:32:06 PM, edited 1 time in total.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Dus als iemand deze even bij "CX'en Gespot en Gepost" op CiFo wil gooien....
Die van opzij met de SM links op de foto en de laatste bijvoorbeeld...

Die van opzij met de SM links op de foto en de laatste bijvoorbeeld...

Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Overigens.... de CX 25 GTi Turbo 2 Familiale Exclusive stond niet zonder reden buiten....
De 'Renard produit spécial'-brug moest vrij gemaakt vanwege de volgende klus;


SM i.e. krijgt K-DFi, nieuwe versnellingsbak incl. triggerwheel gaten in vliegwiel, van Rootselaar ontsteking, nieuwe en betere remmen en nog heel veel puntjes op de i.
Ben vandaag zelf ook een uurtje in de weer geweest boven de ontvet-bak met allerhande SM-delen en inmiddels is het motorcompartiment aardig schoon.
Dat zijn forse klussen die hokken, Nard is weer een tijdje van de straat...
De 'Renard produit spécial'-brug moest vrij gemaakt vanwege de volgende klus;


SM i.e. krijgt K-DFi, nieuwe versnellingsbak incl. triggerwheel gaten in vliegwiel, van Rootselaar ontsteking, nieuwe en betere remmen en nog heel veel puntjes op de i.
Ben vandaag zelf ook een uurtje in de weer geweest boven de ontvet-bak met allerhande SM-delen en inmiddels is het motorcompartiment aardig schoon.
Dat zijn forse klussen die hokken, Nard is weer een tijdje van de straat...
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Keek vanmiddag eens even naar dat TU2 blokje...
Maar die dome op de zuiger is toch echt behoorlijk fors! Met zo'n groot verschil in zuigeroppervlak kan het ook niet anders dan flink verlies opleveren met de zuigers van de K2A.
Misschien als ik een paar  's had liggen dat het anders oplosbaar was geweest maar met dit verschil denk ik dat zelfs dat niet had geholpen.
Maar we weten allemaal hoe moeilijk het is aan een setje betrouwbare weinig gebruikte   dingetjes te komen.
Maar die dome op de zuiger is toch echt behoorlijk fors! Met zo'n groot verschil in zuigeroppervlak kan het ook niet anders dan flink verlies opleveren met de zuigers van de K2A.
Misschien als ik een paar  's had liggen dat het anders oplosbaar was geweest maar met dit verschil denk ik dat zelfs dat niet had geholpen.
Maar we weten allemaal hoe moeilijk het is aan een setje betrouwbare weinig gebruikte   dingetjes te komen.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Over 1,5 week ga ik richting Frankrijk voor een maand.
Komt niet echt handig uit qua Nigel maar dat is nu eenmaal niet anders.
Motor niet af, kan er nog niet in. Jammer.
Dagdromend denk je dan... "wat zou het leuk zijn als ik straks terug kom en in mijn afwezigheid heeft men het 4-gaats onderstel dat in de schuur ligt onder Nigel geschroeft...", maar dat zal wel niet gebeuren.
Koemnde week proberen zo ver mogelijk te komen met de motor, dat wordt goochelen met tijd.
Komt niet echt handig uit qua Nigel maar dat is nu eenmaal niet anders.
Motor niet af, kan er nog niet in. Jammer.
Dagdromend denk je dan... "wat zou het leuk zijn als ik straks terug kom en in mijn afwezigheid heeft men het 4-gaats onderstel dat in de schuur ligt onder Nigel geschroeft...", maar dat zal wel niet gebeuren.
Koemnde week proberen zo ver mogelijk te komen met de motor, dat wordt goochelen met tijd.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Jippie... krijg ik zojuist ineens een serieus geïnteresseerde voor Flodder aan de lijn!
Komt morgenavond kijken als het meezit, ben benieuwd.
Komt morgenavond kijken als het meezit, ben benieuwd.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh