Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Wheelnut »

Of de maten werkelijk gemengd imperial/metric zijn weet ik niet, maar sommige maten zijn gewoon dezelfde grootte.
Zo is bijvoorbeeld 5/8 hetzelfde als 16mm, en 1/2 (halfduims) is 19 mm.
En zo zullen er wel meer overlappende maten zijn...

*edit* sorry, 3/4 inch, niet 1/2...
Last edited by Wheelnut on SunSep16, 2012 6:02:31 PM, edited 1 time in total.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Terminal »

Dat je het ermee los krijgt, betekend niet dat het perfect passend is en zeker met vast zittende bouten/moeren moet je uitkijken. Inbus is helemaal feest, de meest gebruikte maat komt juist helemaal niet overeen.
Maar ook daar in de USA zul je vast wel ergens een simpel setje kunnen krijgen toch? Ik denk namelijk dat de Mazda grotendeels gewoon metrisch is.
AX 11TRE 1988

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@Wheelnut
Ja, die twee maten wel. Maar voor de rest past Amerikaans nét niet op metrisch bij vrijwel alle maten. 3/8 is bijvoorbeeld 9.52mm. Lijkt precies op een 10mm dop, maar past niet. Andersom denk je als je zo'n boutje ziet dat een 10mm dop wel past, maar je trekt de bout dan naar z'n gallemiezen, omdat je net wat teveel speling hebt.

Ennieweetjes, vandaag met goede moed weer eens begonnen. 'k Heb een nieuw ratelsetje gekocht met een kleine ratel met een 1/4" (net ietsje meer dan 6mm) aansluiting.
Hiermee kan ik mijn metrische dopjes zonder een adapter gebruiken. Scheelt behoorlijk in de dikte.
Image

Lekker idyllisch in het bos sleutelen:
Image

Na een kwartiertje weer net zover als gisteren...:
Image

Maar nu, vanwege de kleinere ratel had ik voldoende ruimte...En succes!
Image

Even de tandjes poetsen met remmenreiniger:
Image

Vervolgens een nieuwe pakking ertussen en de boel weer gemonteerd.

Het grootste nadeel van sleutelen in een bos is dat je na afloop nog 10 minuten bezig bent alle neergedwarrelde bladeren uit de motor te verwijderen:
Image

Motor loopt weer stationair als een zonnetje, en heb nog geen "Check Engine" lampje weer gezien. Maargoed, eerst maar een weekje aankijken om te zien of het lampje nog weer terugkomt. Zoja, dan de oorzaak ergens anders zoeken. Zien we dan wel weer.

Momenteel loopt 'ie weer prima stationair, zonder af en toe zo rauwig op 600 toeren te stotteren. Kijken of dat zo blijft als de ECU weer helemaal ingeleerd is. Schijnt bij deze Mazda's net als bij de AX ook wat tijd tussen te zitten.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Laurent »

Goed bezig! Nu hopen dat het ook echt effect heeft. Zeg, Fairbanks ligt toch aan het begin van de Dalton Highway alias Ice Road? Is dat niet een leuk baantje om de winter door te komen?
AX 1.1i Volcane Rood

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Yep, dat klopt. Dalton Highway ligt hier vlakbij. Ben er inmiddels twee keer geweest. De eerste keer tot voorbij de Atigun Pass tot zo'n 100 mile vóór DeadHorse (je zit dan ook boven de bomengrens, best wel cool...), en de tweede keer was twee maand geleden. Toen zijn we tot Wiseman gekomen - een dorpje met 22 (tweeëntwintig!) inwoners - en hebben we overnacht bij Marion Creek. Zit rond mijl 180. Is best een belevenis, zo'n modderweg helemaal in het uitgestrekte niemandsland.

Je voelt je dan ineens héél klein. Dalton Highway zou ik met de Mazda overigens niet aandurven...:P
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Laurent »

En iceroad trucker, zit het erin? :P
AX 1.1i Volcane Rood

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Holländer »

mooi dat 't gelukt is! de omgeving waar jij woont ziet er wel heel vet uit! Grappig dat je zulke "beroemde" plekken in de buurt heb! Kan me voorstellen dat je dat met de Mazda niet aandurft, maar zou je het me je oude ax proberen?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@Laurent
Haha, ben bang van niet....:P

@Holländer
Met de AX misschien nog wel. Die is een stuk lichter dan de Mazda, dus die zou denk ik wat minder snel in de modder vastlopen...;)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Vandaag was 't weer een mooie warme dag (10 graden!), dus tijd voor een ander simpel feel good klusje. De mistlampjes. Die waren beide stuk.

Volgens 't boekje moet de auto naar de dealer voor 't vervangen van de mistlampen, want ze zijn "not user replaceable". 't Schijnt heel lastig te zijn om áchter de mislamp te kunnen komen om een lampje te vervangen. Dat leek me nogal onzin.

Auto met de neus op een helling in onze tuin gezet, zodat je meer ruimte hebt om eronder te liggen.
Image

Aan de onderkant onder de bumper een 10mm boutje losdraaien. Vervolgens heel voorzichtig met een schroevendraaier een beetje priegelen om de lamp eruit te trekken. Als Mozes niet naar de berg komt, dan moet de berg maar naar Mozes. Zo kom je immers ook bij de achterkant van de lamp.
Image

Dan aan de achterkant met een klein rateltje en een kruiskop bitje de lamp uit elkaar pielen. Weinig ruimte vanwege het draad van de mistlamp, maar 't paste net:
Image

Dan oude lampje eruit, nieuwe H3 lampje erin, en alles in omgekeerde volgorde weer terugzetten. Wel voorzichtig met het terugdrukken van de lamp, dat de nokjes aan de zijkant niet afbreken.

't Zelfde aan de andere kant herhalen, en twintig minuutjes later heb je dan weer een erg bevredigend gevoel:

Image

Yaay, mistlampjes!

Helaas gaan ze alleen aan als het dimlicht aanstaat en dus niet alleen met de oranje stadslichten. Wellicht valt daar nog iets voor te verzinnen.

EDIT:
Jep, dat kan dus heel makkelijk. Morgen even een stukje draad en een striptang halen en de boel iets anders aansluiten. Het relais voor de mistlampen zit nu geschakeld via de plus van het dimlicht. Even nieuw draadje trekken die 'm schakelt via de plus van de stadslichten, en 't zou moeten werken. :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Holländer »

Nice! hoezo naar de dealer om lampjes te vervangen! (gaat ook wel heel ver trouwens). Maar ziet er weer goed uit!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Ik vond het ook een beetje onzin.

Overigens, trek ik zojuist de klep van het handschoenenkastje uit het dashboard omdat ik er iets achter had laten vallen, blijkt er een radar detector achter te liggen.

Ik ben nu schijnbaar ook de gelukkige eigenaar van een Cobra Laser Trapshooter! Hoe cool is dat?

En een hoop post van de vorige eigenaresse, die ook allemaal achter 't dashboardkastje was gevallen...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Wheelnut »

"Niet zelf te vervangen" betekent veelal dat het niet zonder (speciaal) gereedschap kan, en dat je in ieder geval één rechterhand moet hebben.
Maar als je een beetje weet waar je mee bezig bent, is het geen enkel probleem...

Is zo'n radardetector niet illegaal? Hebben Alaskaanse politiewagens überhaupt uitrusting om detectors op te sporen?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

De regen kwam de afgelopen dagen met bakken tegelijk uit de lucht vallen, maar vandaag was 't zowaar even droog. Tijd voor een ander klein projectje.

Toen ik een paar dagen geleden de mistlampen verving kwam ik erachter dat de mistlampen alleen branden met het dimlicht aan. Als je alleen stadslicht aan hebt, of groot licht, dan gaan ze automatisch uit.
Jammer, want ik wil juist overdag rond kunnen rijden met stadslicht (parkeerlichten eigenlijk) en mistlampen aan, en 's avonds met dimlicht en mistlampen uit. Even veranderen dus:

Zijkant van het dashboard eraf en de stekker van de mistlampschakelaar los halen.
Vervolgens via een stroomdiefje intappen op de 12v lijn van de dashboardverlichting van de schakelaar.
Image

Dan het relais voor de mistlampen opzoeken. Zit direct boven het koppelingspedaal. De draad van het dimlicht bij de stekker doorknippen en het actieve stuk draad afplakken met isolatie tape. (geen kortsluiting is een goed idee :P)

Het nieuwe draadje naar het relais leiden en de draadjes met elkaar verbinden.
Image

Nu wordt het relais voor de mistlampen geschakeld door de dashboardverlichting. Oftewel, als alleen het stadslicht aanstaat staat natuurlijk ook de dashboardverlichting aan, en die schakelt nu het mistlamprelais.

Resultaat:
De mistlampjes kunnen nu ook aan als alleen de stadslichten aanstaan.

Image
Image

Ik ben er blij mee :). Mistlampen zijn nog steeds uit- en aan te schakelen met de knop, en gaan nog steeds automatisch uit met groot licht. Maar dat laatste vind ik niet zo erg, en zou overigens ook niet weten hoe je dat op moet lossen... :P
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Laurent »

Extra relais ertussen met een directe aansluiting op je grootlicht. Als je groot licht aan staat, blijft ie ook aan/uit, afhankelijk van jouw keuze?
AX 1.1i Volcane Rood

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@Laurent
Dat volg ik niet helemaal?...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Laurent »

Blijkbaar zit er een relais tussen dat afschakelt bij grootlicht. Deze paralel gooien aan een relais dat aanschakelt met grootlicht en je kan altijd met mistlicht rijden.
AX 1.1i Volcane Rood

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Losroyos »

Hij komt er weer steeds leuker uit te zien :D

Spitfire
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 240
Joined: SatMar12, 2011 6:21:53 PM
Location: Pijnacker

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Spitfire »

oranje stadslichten, leuk idee! maar mag het ook?
Alles of niks

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

alle amerikaanse auto's hebben meebrandende voorknippers (oranje), dus dat mag overduidelijk..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Wheelnut »

Yup. "Running Lights" zijn altijd oranje, en standaard op elke in de US geleverd voertuig...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Post Reply