AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309
Moderator: webmasters
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v
160k netjes mee gereden v/s 210k afgetrapt op het oude blok..
Maar inderdaad, oude olie was flink zwart, dus waarschijnlijk gewoon oud..
Maar inderdaad, oude olie was flink zwart, dus waarschijnlijk gewoon oud..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v
Leuk dat je een 16v hebt, maar als ik zo het hele verhaal lees, snap ik het niet allemaal.
Je begint met een 16v blok, met 210k op de klok waar je de historie niet van kent. Dit hang je er zo in, zonder eerst even goed te kijken wat de staat is. Je gaat ermee naar de meeting in Nieuwegein en hij blijkt olie te lekken. Daarna rij je er wel helemaal mee naar de Nürburgring waarbij je onderweg het nodige aan olie bij moet vullen. Daarna ga je kijken wat er nou mis is en wat er aan gedaan moet worden. Nieuwe zuigerveren vind je te duur en begint allerlei ingewikkelde constructies te bedenken voor je carterontluchting.
Uiteindelijk besluit je er een ander onderblok in te hangen. Maar die hang je er nu dus ook zonder verdere inspectie in en nu blijkt de olie wel erg zwart te zijn. Ik snap niet waarom je niet (buiten dat ik niet snap dat je dat eerste blok er zo ingehangen hebt) je dit nieuwe onderblok niet eerst verder inspecteert en netjes schoon maakt. Met een los motorblok is het een kleine moeite om even de carterpan er onderuit te halen en te kijken wat je daar tegen komt. Je kunt dan ook redelijk simpel de lagerschalen inspecteren en je had ook die zwarte oliebende eruit kunnen halen en alles netjes schoonmaken. Nu heb je hem er weer ingehangen en weet nog niet wat je hebt. Je hebt nog een auto, die gewoon rijdt, dus tijd lijkt me niet het issue.
Je begint met een 16v blok, met 210k op de klok waar je de historie niet van kent. Dit hang je er zo in, zonder eerst even goed te kijken wat de staat is. Je gaat ermee naar de meeting in Nieuwegein en hij blijkt olie te lekken. Daarna rij je er wel helemaal mee naar de Nürburgring waarbij je onderweg het nodige aan olie bij moet vullen. Daarna ga je kijken wat er nou mis is en wat er aan gedaan moet worden. Nieuwe zuigerveren vind je te duur en begint allerlei ingewikkelde constructies te bedenken voor je carterontluchting.
Uiteindelijk besluit je er een ander onderblok in te hangen. Maar die hang je er nu dus ook zonder verdere inspectie in en nu blijkt de olie wel erg zwart te zijn. Ik snap niet waarom je niet (buiten dat ik niet snap dat je dat eerste blok er zo ingehangen hebt) je dit nieuwe onderblok niet eerst verder inspecteert en netjes schoon maakt. Met een los motorblok is het een kleine moeite om even de carterpan er onderuit te halen en te kijken wat je daar tegen komt. Je kunt dan ook redelijk simpel de lagerschalen inspecteren en je had ook die zwarte oliebende eruit kunnen halen en alles netjes schoonmaken. Nu heb je hem er weer ingehangen en weet nog niet wat je hebt. Je hebt nog een auto, die gewoon rijdt, dus tijd lijkt me niet het issue.
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v
Kilometerstand zegt ook geen kont. Heb diverse 16v's gehad die 3 ton gelopen hadden en nog gewoon prima in orde waren.
Beste is als een motor gewoon lopend kunt horen.
Beste is als een motor gewoon lopend kunt horen.
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v
Klopt, daarom zou ik zo'n blok ook altijd los trekken om te inspecteren. Vooral als de historie niet bekend Is.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v
Het is ff geweest, maar tijd voor een update.
Blok is inderdaad voor inspectie uit elkaar geweest, niks raars verder aangetroffen. Ik blijf dr alleen bij dat de olie die dr uit kwam wat dik was, maar dat kan vannalles zijn, misschien zat dr wel 20w60 in ofzo.
Blok zit weer in elkaar, in de auto, alles aangesloten. Heb een hoop nieuwe O-ringen en pakkingen bij de dealer gehaald om alle externe spul van het blok ook goed af te dichten.
Koelvloeistoflekkages (meerdere) gerepareerd.
Eerste was het achterste 'spruitstuk' bij de waterpomp dat in 2 gebroken bleek te zijn (nieuw + nieuwe O-ring bij de dealer gehaald)
Tweede was het thermostaathuis (nieuwe O-ring was nu al lek)
Derde de waterpomp die niet goed aangedraaid bleek te zijn. (Oops, niet gecontroleerd bij inbouwen, gelukkig niks permanent stuk. Kom dr maar in, beunhaas is weer aan 't werk!)
Vervangend tweedehands bobineblok gekocht, kabelboom omgebouwd van zwarte stekker (pre 2000) naar grijze stekker (post 2000), maakt het vinden van een vervanger ook goedkoper en simpeler, want er zijn echt een veelvoud veel meer JP4 blokken verkocht dan J4.
Het dak met de schuurmachine kaalgeschuurd, 4 bussen grondverf, 10 bussen rode verf en een paar bussen blanke lak later, en het dak is rood. Helaas wel nog swirls te zien van mijn werk met de schuurmachine. Eens zien of ik die met extra blanke lak en daarna polijsten redelijk onzichtbaar krijg.. en anders boeit 't me nog niet echt, het is geen concours-wagen, het is mijn scheur-hok.
Heb 4 nieuwe Equium bougies gekocht en geinstalleerd.
Over scheur-hok gesproken, na lang wikken en wegen 4 nieuwe banden aangeschaft.
Mijn short-list was:
Uniroyal Rainsport 3 in 195/45r15 (--> op de dagelijkse auto, en die van de dagelijkse auto dan op deze)
Toyo R1R (alleen verkrijgbaar in 195/50r15, en redelijk duur)
Nankang NS-2R (in 165/50zr15, door iets afwijkende werkelijke maten zou dat ongeveer 190/45 15 geweest zijn. Echter compleet uitverkocht in de 180 compound die ik graag wou.)
Uiteindelijk is het wat anders geworden, namelijk de Federal 595 RS-R in 195/50/15. Gaat waarschijnlijk een beetje schrapen achter, dus ik zal dr nog het een en ander aan werk aan hebben om dat goed te krijgen.. Setje hogere bumpstops, en kijken waar 't ding nog raakt wat ik niet al weggehakt heb..
Ik moet ze nog ff op m'n setje velgen laten leggen, maar zal morgen ff een fototje dr van maken.
Verder een setje Cobra kuipstoelen gekocht, voorbereid op 6 punts gordels.
Ik begin met een setje stoelrails bouwen daarvoor, de zespuntsgordels bewaar ik ff voor wanneer dr op z'n minst een rolbeugel ik zit, zodat als het ding ooit op z'n dak gaat dat m'n hoofd niet de kreukelzone is..
Oh, en de achteras, die moet ik nogsteeds ff doen. Maar wou de motor eerst ff op orde hebben, en dat lijkt nu goed te zijn.
Vandaag 200 km gereden, en dat ging goed. Wel een oeps-momentje toen ik dr achter kwam dat m'n teller negatieve afwijking heeft, dik 5 km/u bij 120, dus die 145 op de teller die ik reed in het 130-stuk was dus dik 150.
Ik moet daar nog wel ff wat aan doen, want met de nieuwe banden komt daar nog een paar % bij.
Blok is inderdaad voor inspectie uit elkaar geweest, niks raars verder aangetroffen. Ik blijf dr alleen bij dat de olie die dr uit kwam wat dik was, maar dat kan vannalles zijn, misschien zat dr wel 20w60 in ofzo.
Blok zit weer in elkaar, in de auto, alles aangesloten. Heb een hoop nieuwe O-ringen en pakkingen bij de dealer gehaald om alle externe spul van het blok ook goed af te dichten.
Koelvloeistoflekkages (meerdere) gerepareerd.
Eerste was het achterste 'spruitstuk' bij de waterpomp dat in 2 gebroken bleek te zijn (nieuw + nieuwe O-ring bij de dealer gehaald)
Tweede was het thermostaathuis (nieuwe O-ring was nu al lek)
Derde de waterpomp die niet goed aangedraaid bleek te zijn. (Oops, niet gecontroleerd bij inbouwen, gelukkig niks permanent stuk. Kom dr maar in, beunhaas is weer aan 't werk!)
Vervangend tweedehands bobineblok gekocht, kabelboom omgebouwd van zwarte stekker (pre 2000) naar grijze stekker (post 2000), maakt het vinden van een vervanger ook goedkoper en simpeler, want er zijn echt een veelvoud veel meer JP4 blokken verkocht dan J4.
Het dak met de schuurmachine kaalgeschuurd, 4 bussen grondverf, 10 bussen rode verf en een paar bussen blanke lak later, en het dak is rood. Helaas wel nog swirls te zien van mijn werk met de schuurmachine. Eens zien of ik die met extra blanke lak en daarna polijsten redelijk onzichtbaar krijg.. en anders boeit 't me nog niet echt, het is geen concours-wagen, het is mijn scheur-hok.
Heb 4 nieuwe Equium bougies gekocht en geinstalleerd.

Over scheur-hok gesproken, na lang wikken en wegen 4 nieuwe banden aangeschaft.
Mijn short-list was:
Uniroyal Rainsport 3 in 195/45r15 (--> op de dagelijkse auto, en die van de dagelijkse auto dan op deze)
Toyo R1R (alleen verkrijgbaar in 195/50r15, en redelijk duur)
Nankang NS-2R (in 165/50zr15, door iets afwijkende werkelijke maten zou dat ongeveer 190/45 15 geweest zijn. Echter compleet uitverkocht in de 180 compound die ik graag wou.)
Uiteindelijk is het wat anders geworden, namelijk de Federal 595 RS-R in 195/50/15. Gaat waarschijnlijk een beetje schrapen achter, dus ik zal dr nog het een en ander aan werk aan hebben om dat goed te krijgen.. Setje hogere bumpstops, en kijken waar 't ding nog raakt wat ik niet al weggehakt heb..
Ik moet ze nog ff op m'n setje velgen laten leggen, maar zal morgen ff een fototje dr van maken.

Verder een setje Cobra kuipstoelen gekocht, voorbereid op 6 punts gordels.

Oh, en de achteras, die moet ik nogsteeds ff doen. Maar wou de motor eerst ff op orde hebben, en dat lijkt nu goed te zijn.

Vandaag 200 km gereden, en dat ging goed. Wel een oeps-momentje toen ik dr achter kwam dat m'n teller negatieve afwijking heeft, dik 5 km/u bij 120, dus die 145 op de teller die ik reed in het 130-stuk was dus dik 150.

AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [veel foto's]

Stuk.

Nieuwe




Verffff

Slofjes. Komen op de bekende C5 aluminium "steelies"

Nog niet vastgezet ofzo, ze moeten nog een stukje omhoog, anders moet ik onder m'n stuur doorkijken om de weg te zien. En ga ook ff kijken of ik verstelbare rails kan maken van een setje oude AX stoelen, want dan kan m'n vriendin dr ook mee rijden..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [veel foto's]
Ben met m'n dieseltje met 1 wiel over een stoeprand gereden, ik werd door een vrachtwagen uit m'n baan 'geduwd' in een bocht.. En nou trilt ie boven de 100. :/
Fijn, waarschijnlijk of een kromme velg, of m'n band intern naar de kl*te gereden, morgen ff langs de bandentoko om te kijken of ze iets raars aan die band kunnen zien..
Tevens loopt m'n achterband langzaam leeg, heb een spijker gevonden, dus die mogen ze ook gelijk ff fixen.
Fijn, waarschijnlijk of een kromme velg, of m'n band intern naar de kl*te gereden, morgen ff langs de bandentoko om te kijken of ze iets raars aan die band kunnen zien..
Tevens loopt m'n achterband langzaam leeg, heb een spijker gevonden, dus die mogen ze ook gelijk ff fixen.

AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [veel foto's]
Misschien heb je geluk, en is er alleen maar een balansloodje afgeslagen ofzo.
Er zijn trouwens nog wel meer redenen waarom een auto gaat trillen. Zeker als het wiel een tik heeft gekregen.
Er zijn trouwens nog wel meer redenen waarom een auto gaat trillen. Zeker als het wiel een tik heeft gekregen.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [veel foto's]
Nou wordt het helemaal mooi, ik heb de voorband achter gezet, en het reservewiel voor, en de band met de spijker in de kofferbak, en nou is 't trillen ook weg. Zou het trillen dan toch in de band met de spijker zitten? Ik zal voor en achter nog een keer wisselen..
Ik weet niet of 't trillen relevant is aan het met-30-over-de-stoeprand-rijden trouwens, misschien dat 't iets anders was dat ongeveer in hetzelfde tijdsbesten kapot ging.. (De achterband bijvoorbeeld..)
Ik weet niet of 't trillen relevant is aan het met-30-over-de-stoeprand-rijden trouwens, misschien dat 't iets anders was dat ongeveer in hetzelfde tijdsbesten kapot ging.. (De achterband bijvoorbeeld..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [veel foto's]
Hoe groot is die spijker? Best kans dat die het onbalans veroorzaakt...
Hoe voelde je dat trillen eigenlijk? In je stuur? Of in je stoel?
Hoe voelde je dat trillen eigenlijk? In je stuur? Of in je stoel?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [veel foto's]
Trilling is weer terug, of ja, hij doet 't bij vlagen wel/niet, en alleen bij +/- 105~110 op de teller.
Trilling voel ik zowel in het stuur, stoel, vloer, pedalen, en lijkt een omhoog-omlaag te zijn, niet een slingering wat je vaak in het stuur heel sterk voelt..
Vandaag met al m'n banden naar de bandenboer geweest, de nieuwe slofjes voor de 16V laten monteren, en die lekke band laten fixen..
Spijker was een klein dingetje, ongeveer een cm lang en 1-2mm dik, dus qua onbalans zou dat niks raars moeten zijn.
Over een paar weken ga ik de diesel in de schuur zetten voor groot onderhoud en de turbo-inbouw, tot die tijd negeer ik het ff.. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het misschien óók een wiellager is (heb dr net één vervangen, is op zich niet raar als ik 2 identieke lagers in ongeveer even veel tijd versleten heb..
Sterker nog, ik denk dat het min of meer m'n eigen schuld is dat ze stuk zijn, ik heb ze altijd op 150 Nm gehad, tot ik dr achter kwam dat het 250 moest zijn. Toen op 250 Nm gezet, en niet lang daarna was de eerste van de 2 stuk. Achteraf had ik ze lekker moeten laten.
Trilling voel ik zowel in het stuur, stoel, vloer, pedalen, en lijkt een omhoog-omlaag te zijn, niet een slingering wat je vaak in het stuur heel sterk voelt..
Vandaag met al m'n banden naar de bandenboer geweest, de nieuwe slofjes voor de 16V laten monteren, en die lekke band laten fixen..
Spijker was een klein dingetje, ongeveer een cm lang en 1-2mm dik, dus qua onbalans zou dat niks raars moeten zijn.
Over een paar weken ga ik de diesel in de schuur zetten voor groot onderhoud en de turbo-inbouw, tot die tijd negeer ik het ff.. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het misschien óók een wiellager is (heb dr net één vervangen, is op zich niet raar als ik 2 identieke lagers in ongeveer even veel tijd versleten heb..
Sterker nog, ik denk dat het min of meer m'n eigen schuld is dat ze stuk zijn, ik heb ze altijd op 150 Nm gehad, tot ik dr achter kwam dat het 250 moest zijn. Toen op 250 Nm gezet, en niet lang daarna was de eerste van de 2 stuk. Achteraf had ik ze lekker moeten laten.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [veel foto's]
Ik heb geen idee wat de fabrieksopgave is voor die lagers, maar is 250nm toch niet een beetje veel? Ik denk dat ze van mij naar schatting op rond de 150-180 staan en dat gaat goed.
AX-kopen is verslavend.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [veel foto's]
250 volgens.. eeuh, volgens mij was dat Bossie op 't forum, waarna ik in de Haynes keek en hetzelfde tegenkwam..
Ik vond het zelf ook redelijk veel, nooit anders dan 150 gebruikt eigenlijk, tot ik daar toevallig achter kwam.. Blijkbaar is verandering erger dan te veel of te weinig..
Ik vond het zelf ook redelijk veel, nooit anders dan 150 gebruikt eigenlijk, tot ik daar toevallig achter kwam.. Blijkbaar is verandering erger dan te veel of te weinig..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [veel foto's]
Volgens mijn Kluwer-Vraagbaak:
250Nm voor de aandrijfasmoeren,
140Nm voor de achterste naafmoeren.
250Nm voor de aandrijfasmoeren,
140Nm voor de achterste naafmoeren.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [veel foto's]
Heb nu probleempje dat 1 cylinder armer loopt dan de rest, dat uit zich in soms misfires bij stationair, en één bougie die iets witter blijft dan de rest..
Ik verdenk de injectoren, heb ze schoongemaakt en daarna van plek gewisseld, eens zien wat dr gebeurt.. Ik kan altijd nieuwe kopen, maar een setje van 4 van een reputabel merk kost meer dan de hele auto waard is, dus ik kijk eerst ff naar alternatieve opties..
- Schoonmaken
- 1 vervangen en hopen dat 't goed is
- 4 chinese injectors kopen voor 20% van de prijs en dan gaat 't helemaal stuk, goed idee!
- Op de sloop een set 2ehands halen, dan heb ik gelijk de kans om van de 8, een set van 4 matchende maken. (ff langs bosch service center, die hebben een apparaat met maatbekers enzo)
Eerst maar eens begonnen met schoonmaken vandaag..
Inlaat losgemaakt en uit elkaar gesloopt, wat een kl*tewerk, echt. Is gewoon niet goed ontworpen.
-2 moeren krijg je de ringsleutel of dop *niet* op, die kan je alleen met de steeksleutel 1/12e slag draaien (dan moet je steeds de sleutel omdraaien om verder te kunnen), en als ze half-los zijn lopen ze alsnog tegen het spruitstuk aan vast, ze zijn gewoon te groot.
-3 moeren kan je amper bij, niet met een dop of met de ringratel, alleen met de ringsleutel, waarbij je telkens 1/12e slag kan draaien.
-De meest rechtse zit ook nog eens zo dat de sleutel tegen de motorsteun aan komt en dus niet kan draaien, no way dat je die los krijgt.
Heb uiteindelijk een sleutel doormidden gezaagd om die moer los te krijgen. :/ Gelukkig kosten die niet zo veel bij de Action..
en dan nog 4 waar je op zich zonder moeite bij kan, de onderste 4.
De oplossing is trouwens simpel, studs dr uit draaien en imbus bouten gebruiken ipv zeskant-moeren. Zit sterk te overwegen om dat te doen, want het lijkt dr alleszins op dat dat origineel de bedoeling was, en iemand anders het daarna verkloot heeft door alsnog studs te gebruiken in het productieproces.
-imbus kop is smaller en loopt dus niet vast (buitenste 2 van de bovenste 5)
-imbus gereedschap is smaller, en past dus waar de dop niet past (bovenste 5)
-de hele kop zit al van onder tot boven vol met imbus
Anyway, toen 't ding dr eindelijk uit was, injectoren gereinigd, spruitstuk zelf in een emmer sop gezet om schoon te worden.
Morgen of whenever weer in elkaar zetten, kijken of de motor dan beter loopt, en zo niet, andere injectoren kopen..
Ik verdenk de injectoren, heb ze schoongemaakt en daarna van plek gewisseld, eens zien wat dr gebeurt.. Ik kan altijd nieuwe kopen, maar een setje van 4 van een reputabel merk kost meer dan de hele auto waard is, dus ik kijk eerst ff naar alternatieve opties..
- Schoonmaken
- 1 vervangen en hopen dat 't goed is
- 4 chinese injectors kopen voor 20% van de prijs en dan gaat 't helemaal stuk, goed idee!

- Op de sloop een set 2ehands halen, dan heb ik gelijk de kans om van de 8, een set van 4 matchende maken. (ff langs bosch service center, die hebben een apparaat met maatbekers enzo)
Eerst maar eens begonnen met schoonmaken vandaag..
Inlaat losgemaakt en uit elkaar gesloopt, wat een kl*tewerk, echt. Is gewoon niet goed ontworpen.
-2 moeren krijg je de ringsleutel of dop *niet* op, die kan je alleen met de steeksleutel 1/12e slag draaien (dan moet je steeds de sleutel omdraaien om verder te kunnen), en als ze half-los zijn lopen ze alsnog tegen het spruitstuk aan vast, ze zijn gewoon te groot.
-3 moeren kan je amper bij, niet met een dop of met de ringratel, alleen met de ringsleutel, waarbij je telkens 1/12e slag kan draaien.
-De meest rechtse zit ook nog eens zo dat de sleutel tegen de motorsteun aan komt en dus niet kan draaien, no way dat je die los krijgt.
Heb uiteindelijk een sleutel doormidden gezaagd om die moer los te krijgen. :/ Gelukkig kosten die niet zo veel bij de Action..
en dan nog 4 waar je op zich zonder moeite bij kan, de onderste 4.
De oplossing is trouwens simpel, studs dr uit draaien en imbus bouten gebruiken ipv zeskant-moeren. Zit sterk te overwegen om dat te doen, want het lijkt dr alleszins op dat dat origineel de bedoeling was, en iemand anders het daarna verkloot heeft door alsnog studs te gebruiken in het productieproces.
-imbus kop is smaller en loopt dus niet vast (buitenste 2 van de bovenste 5)
-imbus gereedschap is smaller, en past dus waar de dop niet past (bovenste 5)
-de hele kop zit al van onder tot boven vol met imbus
Anyway, toen 't ding dr eindelijk uit was, injectoren gereinigd, spruitstuk zelf in een emmer sop gezet om schoon te worden.

AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [veel foto's]
Ik vertrouw die ene injector niet helemaal, hij heeft ook als enige van de set een andere impedantie, en gecombineerd met het feit dat alléén die ene cylinder armer lijkt te lopen, vervang ik 'm maar.. Ik heb één injector van hetzelfde type besteld, eens zien of die beter werkt, en zo niet, kijk ik dan wel ff verder.
Achteras uit elkaar halen is bijna klaar, kon alleen (steeds) niet verder werken omdat ik de buren 's avonds laat niet wil storen met gehamer.. Morgen of w/e ff verder klussen.
Stabistang heb ik dr al uit
remklauwen en schijven dr af, remleidingen al los zover ik dr bij kon (niet echt goed..)
3 van de 4 torx-boutjes zijn dr uit, laatste kan ik pas bij als de eeste arm dr af is..
1 van de 4 ovale ringen dr uit, die andere 3 moet ik dr nog uit tikken.
1 schokdempberbout zit vast in het gat, die moet ik dr ook ff uit meppen..
De uitlaat moet dr ff onderuit, anders kan de hoofdbuis niet vervangen worden..
En vandaag (gisteren, het is na middernacht) was m'n verjaardag.
Weer een jaartje dr bij..
Achteras uit elkaar halen is bijna klaar, kon alleen (steeds) niet verder werken omdat ik de buren 's avonds laat niet wil storen met gehamer.. Morgen of w/e ff verder klussen.

Stabistang heb ik dr al uit
remklauwen en schijven dr af, remleidingen al los zover ik dr bij kon (niet echt goed..)
3 van de 4 torx-boutjes zijn dr uit, laatste kan ik pas bij als de eeste arm dr af is..
1 van de 4 ovale ringen dr uit, die andere 3 moet ik dr nog uit tikken.
1 schokdempberbout zit vast in het gat, die moet ik dr ook ff uit meppen..
De uitlaat moet dr ff onderuit, anders kan de hoofdbuis niet vervangen worden..
En vandaag (gisteren, het is na middernacht) was m'n verjaardag.

AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [veel foto's]
gefeliciteerd
-
- AX super weirdo
- Posts: 4586
- Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
- Contact:
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [veel foto's]
Gefeliciteerd Alexander 


TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [veel foto's]
Gefeliciteerd!
Lukt het al met de injectoren?
En ik ben wel benieuwd op wat de gemiddelde ax-klusser ze vastzet. Ik denk dat de meeste moeren toch niet op 250 vastgezet worden.
Lukt het al met de injectoren?
En ik ben wel benieuwd op wat de gemiddelde ax-klusser ze vastzet. Ik denk dat de meeste moeren toch niet op 250 vastgezet worden.
AX-kopen is verslavend.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [veel foto's]
Thanks!
Heb ook een verjaardagscadeautje gekocht: spaghetti-spruitstuk voor m'n 16v.. 
In heb 1 injector vervangen, maar heb het verschil nog niet kunnen testen, auto staat nog stil omdat ik de achteras aan het reviseren ben (en ik de torsiestaven nog niet los krijg, de M8 bouten breken doormidden als ik ze als staaf-trekker gebruik, en ik heb nog geen 10.9 ofzo bouten kunnen regelen, ga eerst ff betere kruipolie proberen..
Tijd voor een enquete? "Met hoeveel NM zet jij je naafmoeren vast?"


In heb 1 injector vervangen, maar heb het verschil nog niet kunnen testen, auto staat nog stil omdat ik de achteras aan het reviseren ben (en ik de torsiestaven nog niet los krijg, de M8 bouten breken doormidden als ik ze als staaf-trekker gebruik, en ik heb nog geen 10.9 ofzo bouten kunnen regelen, ga eerst ff betere kruipolie proberen..
Tijd voor een enquete? "Met hoeveel NM zet jij je naafmoeren vast?"
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter