Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

gaatjes boren in je lak zou ik dan alvast niet doen, kan je t haast beter zo laten..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Holländer »

gaatje boren zou ik ook niet zo weg van zijn. Heb je een gaatje, moet je die weer netjes dichtmaken, weer verven... Nee dan zou ik het ook eerder zo laten!

valt niet tegen dat Candice zo snel leerde rijden in een handbak dan! had ik niet gedacht! en haar nu veel laten rijden, kan ze 't meteen goed oefenen!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Losroyos »

Gefeleiciteerd met je nieuwe aanwinst.

Leuke auto. heb op forza motorsport ook zoiets zal is kijken of ik er een foto van hier kan krijgen.
deuk(jes) van binneut ff terug duwen veel slechter kan het der toch niet uitkomen te zien :P

En vooral veel plezier met je auto.

En tjees ik wou dat ik hier in de garage zon put vond :O

--Edit--
fototje van de auto.
Spoiler Tuning:
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@Losroyos
Thanks! Ik denk dat als de schokdempertjes vóór vervangen zijn het helemaal geen slechte auto zal blijken te zijn. Voor zover ik nu kan zien is het in elk geval nog geen miskoop.

De Mazda op Forza Motorsport is wel een tikkeltje sportiever dan deze groene.... Dat wordt dus shoppen naar nieuwe velgjes en een zwarte en oranje/bruine spuitbus....:D
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Losroyos »

Het is oranje zwart en antrasiet. :P en ja is wel iets sportiever. dan jouw versie. maar deze heet tevens ook Mazdaspeed Familia. Rare naam.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@Losroyos
"Mazdaspeed" is Mazda's tuning devisie. Zoals Mercedes AMG heeft en BMW M5. "Familia" is de algemene naam voor de 323. Dit, omdat deze auto in verschillende delen van de wereld een andere naam heeft. In Europa heet het de 323, en hier in de VS is het de Protegé. Maar 't is op een paar hele kleine verschillen na (lampen en dergelijke) dezelfde auto, oftewel de Mazda Familia.

Enniewee, was ik gisteravond de velgjes even aan het bewonderen, zag ik ineens iets dat heel snel opgelost moet worden. Wat mist hier?:
Image.

Hoop niet dat blijkt dat dat stangetje waar de wielmoer op hoort te zitten is afgebroken. Dat schijnt hier wel vaker voor te komen, omdat de wegen hier zo ONTZETTEND slecht zijn. Dat je door zo'n beruchte pot hole rijdt en dat er dan gewoon zo'n wielmoer afbreekt.

Vanmiddag even langs de automaterialenzaak om een nieuwe wielmoer te scoren, en dan maar hopen dat 'ie er nog opdraait. Anders moeten het wiel, de remklauw en de remschijf eraf om er zo'n "stangetje" (weet niet hoe dat officieel heet) in te zetten.
Die "stangetjes" (stud) kan je wel krijgen, kosten iets van vijf dollar, maar 't vervangen is zoveel werk.

'k Heb het idee dat er in 't verleden wel wat aan deze auto gebeund is, maargoed...Daar hebben oudere auto's wel vaker last van. De plastic dopjes die de bekleding van de kofferbak vasthouden zijn allemaal afgebroken, omdat iemand ooit een achterlichtje moest vervangen en niet wist hoe je dat zonder af te breken los kan maken en er gewoon hard aan heeft zitten trekken.
De deurbekleding van de deur linksachter zit niet helemaal vast, dus daar wil ik ook nog wat aan doen.
Het reservewiel - zo'n thuiskomertje - is zo krom als een hoepel (de band verliest gelukkig geen lucht), en het reservewiel kan momenteel niet op de originele plek (onder de mat van de kofferbak) vastgezet worden, omdat het centreergat waar je de velg op vastzet met een vleugelmoertje momenteel onbruikbaar is, omdat iemand daar een metalen stangetje met twee vastgelaste bouten aan heeft vastgezet. Wat daar toch ooit in vredesnaam de reden voor geweest kan zijn?.... :wall

@Losroyos
Jouw ontwerp in Forza bestaat ook in 't echt:
Image
:)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Losroyos »

haha ik zou die gozer van die foto mij design op moeten sturen miss doet die er wel wat mee hahaha.

Zo te zien begint het auto avontuur weer van voor af aan. eerst de AX-en verbeteren en nu met een mazda.
Noem het een uitdaging :D

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Terminal »

Oeps, dubbel
Last edited by Terminal on TueSep04, 2012 10:33:17 PM, edited 1 time in total.
AX 11TRE 1988

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Terminal »

Zo lelijk zijn die wagens helemaal niet, vind zelf de coupe uitvoering mooier maar ook deze is met de juiste dingen heel erg mooi te maken!

Zat toevallig gisteren dat programma op discovery te kijken over Era Alaska, en kwam ook Fairbanks voorbij... Maar wat is het eigenlijk een ''afgelegen'' stuk van de wereld.

We lezen nu een boel over auto's ( niet gek hier op het forum :P ) maar hoe bevalt het leven daar inmiddels?
AX 11TRE 1988

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@Terminal
Het bevalt hier nog wel, hoor. Gelukkig heb ik niet snel last van heimwee of dat ik me eenzaam voel. Dat scheelt denk ik. Overdag is Candice aan het werk en ik zit hier, omdat ik nog niet mag werken (nog steeds aan het wachten op de verblijfsvergunning). In het begin had ik zat dingen om me bezig te houden in het huis, maar dat is nu niet meer zo, dus eigenlijk zit ik hier maar te zitten.

Het feit dat we overal zo ver vandaan wonen én dat ik hier verder helemaal niemand ken is wel eens wat vervelend. Ik voel me een beetje een klaploper...:P

Amateurtoneel en lokaal theater maken een groot onderdeel uit van de cultuur hier, en Candice heeft in meerdere toneelstukken hier in Fairbanks meegespeeld. Toen we gisteren naar het Riverfront Theatre reden (mooie naam voor een lelijk gebouw) om het script op te halen voor het nieuwe toneelstuk heeft één van de mensen me daar gestrikt om back stage iets te gaan doen tijdens de uitvoeringen.
'k Geloof dat ik één van de meubelsjouwers wordt die tussen de verschillende scenes alles klaarzet. Nouja, prima: geeft mij volgende week in elk geval íets te doen.

Maar behalve dat, tja...Niet zoveel te doen. Buiten wordt het inmiddels goed kouder (graadje of 10 overdag), en het is hier al echt herfstweer. De blaadjes worden bruin, en al 't onkruid kleurt al rood.
Image
Image

Gisteren in elk geval een wielsleutel gekocht en een nieuwe moer op de velg gezet. Was gelukkig niks afgebroken, dus kon er zo een nieuwe moer opdraaien.

De rem rechtsachter maakt als je hard remt een schrapend geluid, en dat vertrouw ik niet. Wilde vandaag, als de auto weer terug is, 'm even op de krik zetten om naar de remblokjes te kijken. Maar ik kom er net achter dat van de assteun die ik hier heb liggen het uitschuifbare deel met de kop ontbreekt. Oftewel, aan dat ding heb ik niks.

Auto alleen op een krik zetten vertrouw ik niet. Heb het twee keer meegemaakt dat een krik ging zakken. Één keer met een luide pang en toen was de krik ook stuk, en een andere krik zakte heel langzaam (in een minuut ongeveer) terug naar de grond. Zal wel lek zijn geweest ofzo? Hoe dan ook, zonder assteun ga ik niet aan de auto werken, dus moet eerst nog ergens zo'n ding zien te regelen.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Laurent »

Paar blokken hout?
Wat een verhalen verder. Ergens verbaasd het mij niet dat Candice snel leert schakelen, het autorijden kan ze ten slotte al. Is niet de gebruikelijke volgorde, maar ze heeft de rest van het verkeer wel door.
AX 1.1i Volcane Rood

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Holländer »

Inderdaad leuke verhalen altijd. lijkt me echt een heel (leuk) avontuur emigreren naar een omgeving voor ons compleet onbekend!

Wel balen dat je nog niet zo veel te doen heb, ik zou daar echt niet lang tegen kunnen! maar zo te zien hou je je wel bezig ;-)
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Rock's »

Geweldige wagens ...ik heb er ook 2 gehad en zou zo weer terug willen.

In het gebied waar jij zit heb je eik een pick-up truck nodig :D

Ben je aan het golddiggen daar ? :)
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@Rock's
We hadden ook een pick-up. Nouja, hij was niet van ons, maar we konden 'm van schoonpa lenen, omdat hij niet meer kan autorijden vanwege zijn MS.
Maar tenzij je regelmatig hele grote spullen moet vervoeren is zo'n apparaat helemaal niet praktisch. Rijdt 1:7 gemiddeld, stuurt ongeveer net zo direct als een olietanker, en is ondanks z'n enorme formaat eigenlijk niet geschikt om met meer dan twee mensen in te zitten (de crew cab die wij hadden dan in elk geval niet). Verder was de vier-traps automaat ook een waardeloos ding. Je kunt er wél leuk in off-roaden, want deze had vierwiel-aandrijving. Heb er wat dat betreft wel lol mee gehad.

Nadat wij de Mazda hebben gekocht hebben we hem de pick-up weer teruggegeven, en hij heeft hem gisteren ingeruild voor een gloednieuwe Jeep Wrangler Rubicon, 2-deurs met handgeschakelde 6-bak.

Geen idee waarom... Hij rijdt nooit auto en áls hij dat nu nog eens zou doen moet hij ook nog een koppeling bedienen: lastig, als je benen het bijna niet meer doen. Nouja, zijn geld; moet hij weten.

Maar de witte Silverado is dus officieel foetsie. :P

En nee, nog geen goud gegraven. Zie me dat ook niet snel doen. 'k Geloof dat al het makkelijk bereikbare spul allang uit de grond is gehaald, dus...Helaas, ga niet snel rijk worden :P
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Holländer »

Een Jeep Wrangler Rubicon is Awesome!!! :D

maar als je er nooit in rijdt snap ik 't ook niet zo goed.

HOe gaat 't ondertussen met Candice en schakelen? en de mazda is al bij de garage geweest?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

..En toen ruilde schoonmoeke de blauwe Chevy Silverado ineens in voor een gloednieuwe 2012 Dodge Ram 1500 pick-up....Met een 5.7 liter Hemi. 388 PK met een 6-bak automaat.

Goeie genade, wat is dat ding snel...En dan te bedenken dat je zo'n 2.5 ton aan auto onder je aars hebt hangen. Daarin even proefrijden was leuk :).

@Holländer
Yes, Mazda net vanmiddag opgehaald. 't Is een compleet andere auto...Stuurt en veert weer zo strak als een maagd. De veerpoten, schokdempers en uitlijning was precies 500 dollar (387 euro), dus dat viel weer mee. We hadden 600 verwacht.

Dus de Mazda is voorlopig weer klaar. Wel ga ik nog voordat de winter begint het koelwater vervangen. Qua winterbescherming heeft deze auto namelijk niet zoveel.
Er zit een accu-lader ingebouwd (momenteel niet aangesloten, moet ik nog even doen), en een verwarming voor het oliecarter. Da's eigenlijk een soort sticker die onder aan 't carter zit geplakt en die heet wordt als er stroom doorheen loopt.

Voor de rest heeft 'ie niks. Geen elektronische pomp voor 't koelwater of een verwarmingselement voor 't koelwater, en ook de accu wordt niet verwarmd.
Om zeker te zijn dat bij -45c niet ineens het koelwater bevriest wil ik wat er nu inzit eruit gooien, en zelf koelwater mengen dat tot -60c gaat. Weet ik zeker dat dat in elk geval goed beschermd is.

Enneh: 't schakelen gaat prima ! :D
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Terminal »

Die acculader kon daar nog wel eens voor gebruikt worden om hem op te warmen, immers word een accu lekker warm van laden. Alleen of die ook nog warm genoeg word als de accu vol zit en hij blijft druppelladen?

Mooi om te horen dat de Mazda weer helemaal goed rijd, zo heb je uiteindelijk voor niet al te veel geld een goede wagen toch? :)
AX 11TRE 1988

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by gigawebs »

Lekker bezig! Ben benieuwd hoe hij het gaat houden komende winter!
ImageImageImage

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Wat kunnen twee boutjes frustrerend zijn, zeg! Ik heb het maar opgegeven.

Wilde vandaag de EGR-klep demonteren en schoonmaken, en eventueel terugplaatsen met een dichte pakking zoals Holländer en AlexanderB ook al voorstelden. Had in elk geval al wel een normale pakking gehaald bij de automaterialenzaak, omdat ik nog niet besloten had of ik die EGR-klep dicht zou maken of niet.

Nou, luchtfilterhuis, luchtinlaat, een zooitje stekkers en de accu verwijderd om er goed bij te kunnen komen. Latex handschoentje over 't gasklephuis om te voorkomen dat daar eventueel prut in zou kunnen komen... Excuus voor de slechte foto. Met de telefoon gemaakt, en op 't schermpje leek 'ie scherp...

Image

Die EGR-klep zit direct ónder 't gasklephuis (dat ding met 't witte handschoentje erover), en zit met twee 12mm boutjes vast.

En, omdat ik hier nog steeds geen fatsoenlijk gereedschap heb, kan ik er niet bijkomen. 'k Heb een uur staan te kloten, en het toen boos opgegeven. Het niet hebben van fatsoenlijk gereedschap is echt frustrerend, want je krijgt op deze manier niets voor elkaar.

De ratelset die ik heb heeft de meeste dopjes in van die vage Amerikaanse maten (3/8, 7/16, 1/2...?????), en een paar metrische dopjes. Waaronder dus een 12mm. Maar om die dop op de ratel te kunnen zetten moet er een verloopstukje tussen. En dan wordt de ratel nét een paar milimeter te dik, en kan je de dop nét niet over 't boutje krijgen, omdat de ratel aan de onderkant tegen 't blok aankomt.

Aaarrgh! Ik heb het nog met een ringsleutel geprobeerd, maar da's te dik en komt er ook niet omheen...

Jammer, want het was vandaag uitstekend sleutelweer. Graadje of 12 buiten. De hele afgelopen week is 't kwik niet boven de vijf graden uitgekomen. Morgen dus even een klein rateltje halen waar de 12mm dop zonder verloopstukjes op past, en het dan nog eens proberen. Hopelijk is 't morgen ook goed weer...

*zucht*...Had m'n gereedschap mee moeten nemen...:P
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Holländer »

hahah 't is weer een mooi verhaal (meer voor ons dan voor jou natuurlijk :wink: )

Maar ik herken 100% wat je bedoelt met werken met slecht gereedschap. dat is echt WAARDELOOS! monteurs in de garage zijn ook niet per definitie beter in het sleutelen dan wij, maar ze hebben gewoon beter gereedschap, en dan gaat alles zooooo veel makkelijker...
Ceristimo wrote:*zucht*...Had m'n gereedschap mee moeten nemen...:P
Denk je dat dat zou helpen? Metrisch gereedschap op die vage amerikaanse maten? (begreep ik het nou goed zit de metrische en amerikaanse maten in de auto gemengd? of zit de hele auto (die immer sniet amerikaas is) gewoon met Metrisch inelkaar?)

Wel balen dat je er niet gewoon bijkan! en dat met het "lekkere" weer van maar liefst 12 graden! (volgens mij is het hier nog geen 12 graden geweest, gelukkig!)

succes ermee!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Post Reply