AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 549
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v

Post by JSP »

AlexanderB wrote:Pff, net een testrit, slaat 't ding ineens spontaan af voor 't stoplicht, en ook direct niet meer aan te krijgen. :/ accu mat nog 12.5v, maar wanneer ik de startmotor gebruikte, meteen 0v, en bleef 't 30 seconden lang 0v. Uiteindelijk met startkabels startte ie meteen, maar probeerde ie ook gelijk weer uit te vallen, uiteindelijk met voet op 't gas de hele weg naar huis gereden., (Is nog best lastig kan ik je vertellen, als je geen drie voeten hebt.)

Zal dr zo ff een andere accu in hangen, hopelijk werkt 't dan beter.. en ff op laten drogen, denk dat de motor met hogedrukspuit afwassen misschien beetje teveel van 't goede was..
check je massakabels.
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v

Post by AlexanderB »

Zal dr naar kijken.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 549
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v

Post by JSP »

AlexanderB wrote:Zal dr naar kijken.. :)
ook je akkuklemmen vorige keer deed de mijne ook niet zonder goede akkuklem, tenzij je van de draaibare hebt erop.
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v

Post by AlexanderB »

Hmm, ik heb 't nog niet kunnen reproduceren, startmotor werkt nu weer gewoon normaal.

Wel nog gezeik gehad dat ie nog 2x spontaan afsloeg, en af en toe nogsteeds misfired, denk dat dr nog ergens vocht in zit. Desondanks, zal voor de zekerheid wat extra sensoren enzo meenemen.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v

Post by AlexanderB »

Ugh, schijtmotorblok is 't ook, vrijwel alles van die Saxo is wel op eenofandere manier verrot. :/ Hij lekt nu wéér olie, maar de klepdekselpakkingen zijn droog, het moet toch echt ergens anders vandaan komen. Probleem alleen is dat alles zeiknat is van de olie, dus de oorzaak vinden is haast onmogelijk, tenzij ik eerst alles poets, en dan moedwillig het ding stilstaand laat lopen tot ik zie waar 't vandaan komt..

Zit dr een olie-gallerij die afgedopt wordt door het thermostaathuis heen ofzo? Daar in de buurt is alles het ergst nat..

Auto staat weer in de schuur, en blijft daar voorlopig ook tot ik het blok gefixt heb. Denk dat ik 't ding maar eens helemaal uit elkaar trek en van binnen inspecteer, en als de boel niet al te erg vernacheld is van binnen, met nieuwe pakkingen rondom in elkaar zet..

Zo, frustratie ff weggeschreven, dan moet ik ook ff vermelden dat 't ding echt heerlijk stuurt op mooie kronkelweggetjes, de bak heerlijk licht schakelt, de koppeling goed werkt, de remmen goed werken (hoewel misschien wat licht), en het uitlaatgeluid is echt heel erg verslavend. 8)
Voor 10 minuutjes was ik bijna vergeten hoe boos ik op die auto ben.. :lol:

Des te pijnlijker was het toen ik weer in de diesel stapte, die moet duidelijk ook wat liefde en aandacht, beginnende met een wiellager wat ik morgen ff ga persen. :)
En ik vraag me echt af waarom die diesel relatief zo veel zwaarder stuurt, weegt 't zelfde en heeft dezelfde componenten in de voorkant, what gives?!
[edit:] om m'n eigen vraag te beantwoorden, de achterkant staat hoger bij de 16V dan de voorkant, betekent dat de castor angle anders is, en dat ie dus veel lichter stuurt. Interesting, tijd voor verstelbare topmounts dus, dan kan ik dat soort dingen lekker zelf instellen. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v

Post by AlexanderB »

Vandaag het wiellager rechts-voor vervangen op m'n dieseltje, toen de rem en de aandrijfas dr eenmaal uit waren was pas echt te horen hoe slecht de lager was.
De oude lager dr uit krijgen kostte enige moeite, de nieuwe dr in persen ging relatief vlotjes. En de auto rijdt weer fijn, gelukkig :)

Nou nog ff zien of ik de linker wiellager ook doe.. (Hoor door de oorverdovende stilte rechts, nu aan de linkerkant ook iets zachtjes zoemen, maar kan ook afrolgeluid van de banden zijn?) Voorlopig kijk ik het ff aan. :)

314k-259k=55k kilometer voor die wiellager, waarvan de laatste 5k met steeds meer herrie.. Tja, het zal wel door m'n rijstijl komen ofzo..

-----------------------
Ff wat foto's van de uitlaat op de 16V :)

Begonnen met het voorste stukje van een bestaande pijp, exterieur was wat roestig, maar dr bleek dik massief metaal onder te zitten. Heb uiteindelijk het hele stukje gebruikt omdat ik zo mooi om de stabi-stok heen kan zonder zelf bochtjes te lassen. Als ik ooit nog een beter spruitstuk dr op zet, vervang ik die standaard-koppeling door iets met een grotere diameter en maak ik dit stukje ook 54mm.
Image

Aan de 45mm pijp een stukje 50mm pijp vastgelast, en dat paste weer mooi in de diameter van de 54mm pijp, dus met 2 lasnaden vlak na elkaar een mooi verloopje gebakken.
Image

Het eerste rechte stuk van 1m was nét niet lang genoeg, dus stukje dr aan, en daarna het schuine stuk..
Image

De Remus einddemper kwam van een Nissan, dus daar heb ik eerst de hangers afgezaagd, en daarna met een stuk 8mm massieve staaf nieuwe hangers gebogen.
Image

Image
Image

En het eindresultaat:
Image

Niet helemaal wat ik wou, maar hij kwam of veel lager te hangen, of hij kon niet verder naar achter. Mja, ik ga 't hapje uit de bumper nog ietsje groter zagen, en een stukje aluminium dr in popnagelen zodat de boel netjes hittebestendig is afgewerkt. :) In ieder geval zit ie nu mooi strak tegen de bodem aan, das goed voor de luchtweerstand enzo.. :lol:

----------------------------

Image
Net gewassen..

Image
Brünnchen.. Helaas lek als een gieter dus, anders zeker een rondje of wat over de baan geweest..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v

Post by Jurjenz »

Lekker bezig! :music
Image

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v

Post by Rock's »

die wielen staan wel bruut !
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v

Post by Wheelnut »

Aan de zijkant van het motorblok, boven het thermostaathuis zit inderdaad een olieleiding o.i.d. (komt in ieder geval olie uit)
Die lekte bij mij ook, maar niet in de mate die jij beschrijft. Nu ik even gecheckt heb zie ik weer vette drab aan mijn blok hangen.
Kan trouwens ook een gevalletje "nog steeds" zijn. Niet schoongemaakt dus...

Kijk deze foto.
Onderop de foto loopt dat pijpje over het thermostaathuis naar het achterste gedeelte van de kop. (Nokkenashuis? Is that a thing? Weet ik even niet helemaal zeker meer.)
Op het punt waar dat pijpje aan de kop vast zit gaat het lekken.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v

Post by AlexanderB »

Ja, die heb ik al los gemaakt en opnieuw vastgelijmd, daar is het nu droog zover ik kan zien, maar vlak dr onder zit het thermostaathuis, en vanaf daar naar beneden is dus alles alleszeiknat.. Aan de achterkant van de kop zit een afblankplug op de oliegallerij, aan de voorzijde zit het thermostaathuis, dus vandaar m'n vraag of het thermostaathuis ook een oliegallerij afblankt.

Pijpje wat jij aangeeft loopt trouwens van de carter-ruimte naar de holle kamer in de kleppendeksel, waar een soort catch-can constructie in zit (die de olie met allerlei schotjes afvangt en terug naar beneden laat lopen), waarna de (als het goed is droge) lucht verder naar buiten stroomt via het slangetje naar de luchtfilter.
Image

En ja, de rode blob die je onderin de hoek ziet is de lijm waarmee ik de fitting heb vastgezet, hij is uitgeboord naar 10mm, maar ik betwijfel of 't genoeg is, dus ben nu aan 't kijken hoe ik het hele systeem kan upgraden. Ik denk namelijk dat hoge carterdruk / teveel blowby door ietwat versleten ringen een van de oorzaken, zo niet de oorzaak is van alle lekkages.. Misschien dat ik de honer dr doorheen haal en een setje nieuwe ringen aanschaf, moet nog ff zien..
Rock's wrote:die wielen staan wel bruut !
Echt wel 8) en dan te bedenken dat ik die wielen heb vanwege function over form, omdat ze zo lekker lichtgewicht zijn (en relatief cheap)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v

Post by Rio97 »

Zo, flink bezig geweest. Zag je voor de zomer nog rond rijden in de Image voor je er mee aan de slag ging, een totaal andere auto!
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v

Post by AlexanderB »

Yep, bijna alles is vervangen ondertussen, het is inderdaad een hele andere auto qua hoe dat ie rijd enzo.. :)


Link

Uitlaatgeluidje. Blauwe rook kwam omdat de luchtfilter en inlaat vol met olie stonden.

Vandaag verder de motor uit elkaar getrokken. Ten eerste nog een olielek gevonden, de uitlaat-nokkenas-seal lag dr half-uit, en de pakking tussen de delen van de kop zag dr ook niet al te fris meer uit.
Ik hou van stalen koppakkingen, hoefde niks schoon te schrapen, beide contactvlakken zijn nog mooi. Heb de cylinders ff van binnen bekeken, en ze zijn aardig verglaasd, dus moet ff een hoon en een nieuwe set zuigerveren scoren, of een vervangend onderblok.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v

Post by Wheelnut »

Mooi snerpje. Zal ik ook zo'n pijpje onder de komeet hangen? ...nah...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v

Post by AlexanderB »

Als de diesel z'n turbo heeft, dan komt dr een (grotendeels) rechte pijp achter. :) Dat zal waarschijnlijk nog veel bruter klinken. :D
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 549
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v

Post by JSP »

Diesel + Turbo = Love haha

mooi dat je de oorzaak hebt gevonden van de olielekkage.
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v

Post by AlexanderB »

Nou ga ik toch lopen twijfelen of ik de motor gewoon zo dicht gooi, of toch nog ff de hoon dr doorheen trek en een setje nieuwe zuigerveren koop.

Ter beoordeling een foto (klik voor origineel formaat)
Image

Maak me eigenlijk meer zorgen om de groefjes dan om het feit dat ie onderin een beetje spiegelt.. Aan de andere kant, het is een goedkoop scheurhok, ik zie wel hoe ver ik kom voordat de boel stuk loopt, dan kan 't later altijd nog..

Aargh, besluiteloosheid..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 549
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v

Post by JSP »

wat is makkelijker en goedkoper?

Andere onderblok gaan zoeken of reviseren?
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v

Post by AlexanderB »

Ik heb een ander onderblok gekocht wat supernetjes is, en was al bezig met inhangen.. (sensoren enzo overzetten, koppelingsplaat, dat soort dingen) :) Vanavond het daadwerkelijke op z'n plek hangen, de oude is dr al uit, wat ik daarmee ga doen weet ik nog niet, tafeltje van maken ofzo, want reviseren kost een stuk meer dan gewoon een ander blok halen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v

Post by AlexanderB »

Heb afgelopen ween dus een zooitje nieuwe onderdelen van de peugeot dealer gehaald, specifiek O-ringen voor de peilstok, peilstokbuis, carterventilatiebuis en de oliekoeler.

Image
Oude blok dr uit

Image
Nieuw onderblok..

Image
Shiny!

Image
Image
Blok zit dr in, kop zit dr op met de nieuwe koppakking, nokkenassen zitten op hun plek..
Thermostaathuis zit dr weer op, en oliekoeler zit (met nieuwe O-ring) op z'n plek. :)
Fittingen voor de carterventilatie zijn ook binnengekomen, zit alleen nog te wachten op m'n M18 tap..

Wil wel nog ff de carterpan dr af halen, want ik vermoed dat dr behoorlijk wat aangekoekte zwarte troep in zit. (Met de dikke zwarte drab die uit de oliefilter kwam, yuck..) Blok is echt in perfecte staat en met weinig km's dr op, zo raar dat de olie die dr in zat blijkbaar zo ranzig was..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v

Post by Wheelnut »

Een blok van weet-ik-hoe-oud met "weinig kilometers"?
Ik gok op stilstand/vuile omgeving/mindere kwaliteit olie/achterstallig onderhoud/condensvorming/meer van dat soort ongein.
Er zijn veel factoren die olie verpesten natuurlijk.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Post Reply