Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by Holländer »

komt neer op 1:10. als je dat met gecombineerd gebruik niet kunt halen met een 1.1 dan weet ik 't ook niet meer! denk dat je er niet bent met een bullbar... de regels zullen wel wat strengen zijn!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by Wheelnut »

Ceristimo wrote:Gezien jij dus dezelfde auto hebt...Wat vind je d'r van?
Uhm, je begrijpt me verkeerd...
Met "ons" bedoel ik: wij Europeanen...

Ik heb nog nooit in een 323 gereden. Maar een Euroversie en een USA versie verschillen onderhuids ook.
Zo is het onderstel waarschijnlijk afgesteld op Amerikaanse voorkeur. (oftwel: lekker zacht, zompig en gevoelloos)
De motor is waarschijnlijk ook anders, vanwege emissie-eisen enzo...

Niet 1:1 te vergelijken dus...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by Ceristimo »

Holländer wrote:
Eerst het volgende:
Certain vehicles are excluded from emissions requirements. These include (under specified conditions):
-Non-Chassis-Mounted Engine

de motor van een AX zit niet op een chassis, maar in een dragende carroserrie (wat in amerika nog niet zo veel voorkomt?). Denk je dat dit is wat ze bedoelen? en zo niet, wat bedoelen ze dan?
Ze bedoelen een los motorblok. Oftewel, als je een motorblok voor je auto importeert, dan wordt het motorblok zelf niet gecontroleerd op de emissie-eisen. Op de website die ik eerder poste stond het wat vaag uitgedrukt, dus ik heb er even op doorgezocht.

Een Citroën AX moet dus door de emissie-eisen heenkomen, en dat komt 'ie never-nooit niet... :P
Holländer wrote: Volgens mij is het best mogelijk om 't een en ander een beetje de frauderen zeg maar. Zij weten toch niks van de Citroën ax, of de visa, of wat dan ook. misschien zou je de paps van een visa (van voor 1968) passend kunnen krijgen op een ax. dat scheelt je ook weer $1000.-!
Ben ik nog maar amper gesettled in mijn nieuwe landje, en dan ga ik dan gelijk al de boel frauderen. Ik heb daar eerlijk gezegd het lef niet voor... :oops: Ga ik niet doen...
Holländer wrote: Het is in ieder geval een heel stuk lastiger dan dat ik dacht! een leuke uitdaging, maar dan moet je echt wel geld hebben, want voor minder dan €3000,- heb je volgens mij nog geen AX daar legaal rondrijden....
Volgens mij ook niet. En daar komen dan nog de kosten voor de AX zelf bij ook, plus het feit dat ik zo'n auto hier nergens naar de garage brengen kan. Onderdelen zijn ook nergens te scoren, dus het op de weg houden van een AX zal hier heel lastig worden. En al zou het in de toekomst ooit lukken om een AX hier te krijgen, dan zou ik hem vanwege de hoge kosten voor een eventuele reparatie niet eens als een dagelijkse auto gebruiken, maar meer om op een mooie zomerse zondag een ritje mee te maken. Of me dat nou al dat geld waard is?....

Voorlopig heb ik er toch de centen niet voor... :lol:
Holländer wrote:Maar... zei je een een aantal post geleden niet dat Candice geen handbak wil? dat 't levensgevaarlijk is als zij handbak gaat rijden?
Dat klopt als een zwerende vinger. Máár...Candice wil in de toekomst graag naar Europa om op een internationale school te werken, en ze is er inmiddels al achter dat een automaat in Europa lastig te vinden is. Ze zal het dus ooit moeten leren...
Én deze auto staat voor vrij weinig geld te koop. Ik heb tegen haar gezegd dat ik er van overtuigd ben dat ik haar in één zaterdag de fijne kneepjes van 't handschakelen wel aan kan leren, en dat het vanaf dan gewoon een kwestie van "doen!" wordt. Ik heb haar gezegd dat ze de eerste weken waarschijnlijk houterig zal rijden, dat hij hier en daar bij een stoplicht nog wel af zal slaan, dat ze de radio de eerste weken uit moet laten om op het geluid van de motor te leren rijden, en dat ze thuis moet ontbijten en niet meer achter het stuur. Na een paar weken ga je het schakelen vanzelf op de automatische piloot doen en dan kan de radio weer hard aan en kan je een broodje achter 't stuur eten...

Oftewel, áls deze auto er goed uitziet dan gaan we deze zaterdag veel oefenen en vaak de hellingproef met handrem en dergelijke doen. Mocht ze het dan nog niet vertrouwd vinden, dan kan ze volgende week altijd nog met de pick-up naar 't werk.

We gaan morgenmiddag een proefrit maken in de auto, en als hij er goed uitziet dan kopen we 'm. :)

@Wheelnut
Nou, volgens de recensies moet het een strakgeveerde auto met goeie wegligging zijn, dus misschien is het onderstel wel niet eens zo anders dan van zijn Europeaanse broer...Ik zal 't morgen tijdens de testrit wel zien. :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by Wheelnut »

Afgaande op wat ik in diverse stukken gelezen heb, noemen ze daar "strak" wat wij hier "frans comfortabel" noemen...
(maar of dat nou zo slecht is?)
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by AlexanderB »

M'n collega heeft zo'n ding hier, die zou ik inderdaad omschrijven als enigszins Frans maar niet te erg... Als dat daar "strak" is, dan is t toch prima? Dan heb je niet helemáál zo'n slagschip, en ook geen spijkerhard stuiterding, want dat lijkt me ook niet praktisch als dagelijkse auto..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by citrofenwick »

Als de 626 waar Stuart nog mee gereden heeft enigsinds als referentie kan dienen. Dat was een verdomd taaie auto :D
(moet wel, als je de bestuurder een beetje kent)

Zeker geen slechte auto hoor. Die van stuart was vrij comfortabel afgeveerd. En nog een vrij goed afgewerkt interieur.
AX-kopen is verslavend.

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by Losroyos »

Of we fixen het gewoon dat als je naar nederland komt er een AX Beschikbaar is ;) zodat je weer even die herineringen op kan halen ;)

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by Holländer »

Veel reparaties kun je zelf wel doen toch? en onderdelen liggen er bij de club genoeg? heeft alleen een levertijd van +2 weken ;-)

maar ik snap heel goed dat je het niet zit zitten om een ax naar amerika te halen om eerst 2 jaar bezig te zijn om 'm legaal op de weg te krijgen, en er vervolgens niet mee kunnen rijden...

Je kunt wel goed bluffen! in één zaterdag de fijne kneepjes van het rijden met een handbak bijbrengen aan een amerikaanse die altijd automaat heeft gereden? heb je al geinformeerd wat een nieuwe koppeling kost voor een mazda? :wink:
Ik denk dat het nog erg tegenvalt, hangt er natuurlijk vanaf hoeveel gevoel je vriendin er voor heeft. Sommige mensen hebben 't, andere niet.

in ieder geval succes met de proefrit (blazen!) en laat ons weten wat het geworden is!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by Wheelnut »

Vraagje:
Zou een AX door de emissietests komen als je er een nieuwer blok in hangt?
Uit een C2 of een 206 ofzo?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by AlexanderB »

En waarom zou ie dr niet gewoon, zoals ie is, doorheen komen?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by Holländer »

Tjsa, dat hangt er vanaf of ze op bouwjaar de emissie eisen aanpassen, en op de motorinhoud van het blok. Het is duidelijk dat een ax 1.1 (of 1.4) veel minder uitstoot dan een 5.7ltr Amerikaan. Als ze dit gaan omrekenen naar cc, maar niet naar bouwjaar (dus dat die even weinig emissie moet hebben als een nieuwe auto vandaag) dan heb je een probleem denk ik. Doen ze dat niet, dan heb je geen probleem.

Maar de test daar gaat ook veel verder dan in NL. Hij gaat echt op een rollerbank, en dan wordt er een stuk rustig mee gereden, een stuk hard (snelweg ofzo) en hij moet stationair draaien (zelfde als in NL). Ik vraag me af of die erdoor komt...
Aan de andere kant, de amerikanen staan er om bekend dat ze niets doen met de mogelijkheden van een blok (300pk uit een 5.7ltr V8, wat wij uit een 2.5ltr 4 cilinder halen). Dan heb je toch automatisch minder goede verbranding en dus meer schadelijke uitstoot? of zie ik dat verkeerd?

met een nieuwer blok zal het vast schelen. Omdat de C2 bijv. al zwaarder is, en dus in de ax minder hard hoeft te trekken (werken). Daarnaast is die natuurlijk gemaakt op nieuwe emissie eisen, dus waarschijnlijk beter. Maar dan wordt 't wel een heel duur grapje denk ik, als je ook nog een C2 blok moet kopen en inbouwen...
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by AlexanderB »

Je hebt *echt* geen motor uit een C2 nodig, weet je waarom? omdat die dingen gewoon 1:1 identiek zijn.

Het verschil zit in de aanhangsels en de software op de ecu..
Lamdasensor in het spruitstuk en kat in de downpipe (zoals sommige saxo's), als je dr dan ook nog n middenpijp met kat achter knoopt, komt er niks behalve schone CO2 uit de uitlaat.. :D
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by JBo »

Amerikaanse emissie eisen zijn toch bedroevend, een axje moet daar zonder enige aanpassing doorkomen .
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by Ceristimo »

@AlexanderB
Omdat een AX soms ook met moeite door de Nederlandse test komt? Tsja, geen idee eigenlijk, maar aangezien het véél uitgebreider wordt getest in de VS, hou ik m'n hart vast.

Enniewee, ik heb vandaag een ritje in de Mazda Protege (bijna 't zelfde als een Europese 323) gemaakt.

The Good
  • Alle onderhoudspapieren zijn erbij, en de auto is altijd prima onderhouden geweest. Veel "dure" dingen zoals nieuwe remmerij en distributieriem zijn vrij recentelijk (afgelopen 1.5 jaar) gebeurt
  • De verkoopster is erg vriendelijk en probeert ons absoluut niet af te zetten. Wees gelijk alle minpunten aan de auto aan. Da's ook wat waard, een betrouwbare verkoopster...
  • Motor klinkt goed, trekt zonder horten en stoten door, is 100% droog. Niks op aan te merken
  • Koppeling voelt solide en grijpt vroeg aan.
  • Auto remt goed, en gaat rechtdoor tijdens remmen
  • Schakelbak voelt heel fijn aan. Hij 'klikt' soepeltjes in een versnelling. Weer 'ns wat anders dan een Franse schakelbak, waarbij het toch altijd meer aanvoelt alsof je in een bak met kolen staat te roeren...
  • :P
  • De voorruit is nog heel (geen barsten of sterren) en dat is hier in Alaska een zeldzaamheid...
  • Luxe model, dus alles elektrisch en er zit zelfs cruise-control op.
  • [b]The bad[/b]
  • Rechterzijde is beschadigd. Twee deuken (één kleine, één grotere) en krassen op het spatscherm áchter. Ook wat krassen op het spatscherm vóór en een hoekje van de voorbumper
  • Bandjes zijn nog niet direct aan vervanging toe, maar zit er wel aan te komen.
  • Auto trekt wat naar rechts tijdens rijden.
  • Stuur trilt tijdens remmen.
  • "Check Engine" lampje brandt. Volgens de eigenaresse doet 'ie dat al sinds zij hem heeft (dus al vier jaar lang) en kon de dealer niet vinden waar het door veroorzaakt werd.
  • De veerpoten vóór zijn katsverrot en de schokdempers hadden vier jaar geleden al vervangen moeten worden. Auto deint ACHT!!!!! keer na, als je 'm aan de voorkant indrukt. Deint als een boot op en neer als je een hobbel in het wegdek tegenkomt
  • .

Oftewel, de auto lijkt goed onderhouden, maar de schokdempers en veerpoten zijn af. Ik heb even wat rondgebeld, en de prijsopgaaf voor het vervangen van de veerpoten en schokdempers vóór is 500 dollar.
Veerpoten vervangen kan ik zelf ook wel (althans, bij een AX, maar bij een Mazda zal 't wel niet veel anders zijn), maar ik heb hier én geen gereedschap, én geen sleutelruimte. Althans, geen fatsoenlijke. Hier op de zachte bosgrond wil ik eigenlijk niet een auto op een krik zetten, en asfalt is hier waar ik woon niet in de buurt.

Wat ik nu ga doen:
- Nog even vanavond op internet naar een andere auto zoeken, want ik ben nog niet helemaal verkocht aan deze. 't Is immers geen AX hè, dus ik vind het moeilijk om op zo'n auto verliefd te worden. Behalve een AX is iedere andere auto in mijn ogen alleen maar een gebruiksvoorwerp. Maarja, wie weet word ik nog wel weer verliefd op een andere auto.
- Kijken of ik 250 á 300 dollar van de prijs af kan lullen. Dan neem ik 'm mee voor 1400, komt er nog 500 bij voor reparaties, en zal hij totaal 1900 dollar kosten.

Voor die prijs heb je hier in Fairbanks normaal gesproken geen auto. Voor 2000 dollar heb je hier een afgeragde roestbak. Dus 1900 voor deze auto zou eigenlijk best een goeie deal zijn. We zullen zien...Eerst nog maar een nachtje over slapen.

[EDIT}
De veerpoten van een Mazda kan ik toch niet zelf doen, want je hebt er een veerspanner voor nodig. Ik was ervan uitgegaan dat het mogelijk zou zijn om alles in één geheel te kunnen krijgen, dus veerpoot met veer en schokdemper. Maar dat is dus niet zo. Je moet er altijd nog zelf een veer inzetten. Ik heb geen veerspanner, en heb ook nog nooit eerder met een veerspanner gewerkt. Ga daar liever niet aan beginnen, want als er iets niet goed gaat dan ben je flink de Sjaak, als je zo'n veer tegen je neus krijgt.... :roll: Wordt dus hoe dan ook naar de garage.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by Holländer »

Op zich met al je redenaties erbij klint het best goed ja. Maar veren kunnen zelf ook verslijten (al lijkt dat raar) dus het is misschien verstandig om deze ook direct te laten vervangen? dan ben je in één keer helemaal klaar. Verder klinkt 't als een goede auto, alleen het naar rechts trekken tijdens 't rijden, t trillen tijdens 't remmen en 't motorlampje zijn wat minder...

Ik hoop dat je wat van de prijs af kunt lullen, dan hebben we binnenkort foto's van de mazda!

p.s. wat vond je vriendin ervan?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by AlexanderB »

Pff, klinkt als een leuk barrel wat nog wel te redden is voor niet al te veel geld.. (setje donorpoten, uitlijnen, achterremmen ook ff controleren (scheeftrekken is vaak uitlijning of (achter)remmen, uitlijning moet toch met nieuwe poten), beetje uitdeuken)

Oh ,en veerspanners kosten 2 tientjes per set*, zijn niet hele moeilijke apparaten, je haakt ze om de veer, en draait ze n stukje aan zodat de veer ophoud met kracht zetten op de toplager (das meestal niet eens zo gek veel, en dus niet tot de veer helemaal platgedrukt is en dr mega kracht op staat)
(*ebay)

Krik op losse grond kan, moet je allen wel ff n plaat hout dr onder leggen ofzo.. eigenlijk moet je iets van assteunen regelen (of n groot blok hout?) Moet best lukken..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by Holländer »

AlexanderB wrote: eigenlijk moet je iets van assteunen regelen (of n groot blok hout?) Moet best lukken..
haha als je in alaska geen groot stuk hout kan vinden gaat 't niet goed met je. Een en al boom daar :wink:
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by Wheelnut »

AlexanderB wrote:Je hebt *echt* geen motor uit een C2 nodig, weet je waarom? omdat die dingen gewoon 1:1 identiek zijn.

Het verschil zit in de aanhangsels en de software op de ecu..
Lamdasensor in het spruitstuk en kat in de downpipe (zoals sommige saxo's), als je dr dan ook nog n middenpijp met kat achter knoopt, komt er niks behalve schone CO2 uit de uitlaat.. :D
Bijna goed...

Het onderblok is inderdaad een semi-antiek TU blokje dat je ook in een AX tegenkomt,
maar alles wat met de verbranding te maken heeft is anders. Nieuwer en efficienter enzo.
Dus inlaat, uitlaat, inspuiting en motormanagement, alles is anders.
Heeft ook multipoint injectie.

Dat maakt dat een nieuw blok veel schoner en zuiniger is dan een blok uit '93 ofzo,
en dus veel minder uitstoot.
Vertrouw me nou maar, ik heb een tijdje bij de Peugeot/Citroën gewerkt, en dat blok hangt in bijna elk model!
En omdat de Europese emissie eisen ook aangescherpt zijn sinds de dagen van de AX,
is er vast wel het een en ander aan het blok veranderd om eraan te kunnen voldoen!

Je zou, in theorie, al dat spul op een oud blok kunnen schroeven, maar ik denk dat een compleet blok makkelijker en goedkoper zal zijn.
Maargoed... is nog niet aan de orde...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by Ceristimo »

@AlexanderB
Assteunen heb ik ook. Die krik en assteunen lagen hier in de garage. Achtergebleven van de vorige bewoner, denk ik. Ik kan een auto opkrikken en er dan interessant naar gaan staan kijken terwijl de wielen van de grond staan, maar daar houd het wel mee op. Ik heb wel een paar schroevendraaiers en een doppensetje met ratel, maar dat is goedkope troep. 't Is een klein rateltje, en de grootste dop is 18mm.

'k Moet dus eerst even grondig in gereedschap investeren voordat ik hier überhaupt wat kan doen...

Ben nog aan het nadenken over die Mazda. Heb net zelf vier garages opgebeld en naar een schatting van de kosten gevraagd. Zit tussen de 6- en 1200 dollar voor deze reparatie. Toch best wel weer veel geld...

@Höllander
Klopt. Helaas is de kettingzaag geknapt, dus met die bomen kan ik niet zoveel... :P
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by Ceristimo »

Ik heb de Mazda zojuist (telefonisch) gekocht. Kan niet zeggen dat ik nou erg opgewonden ben over het vooruitzicht van een Mazda, maar goed...We hebben een auto nodig.

Ik had de eigenaresse een tegenbod van 1200 gedaan (vraagprijs was 1600). Ik had gehoopt de auto voor 1300 mee te kunnen nemen, maar uiteindelijk is het 1400 dollar geworden. Komt nog een reparatie van 595 dollar bij (schokdempers, veerpoot en uitlijning), dus totaal heeft 'ie me straks 1995 dollar (1595 euro) gekost.

Tja, een boel geld. Maar hier in Alaska zijn nu eenmaal geen goedkope auto's, en zo bekeken is deze deal zo slecht nog niet eens. Nu maar hopen dat de rest van de auto wel goed blijkt te zijn en er niet een duizendtal verborgen gebreken achterweg komen. Toen ik die fout een keer maakte met een AX van 450 euro (Mirka, may she rust in pieces...) kon ik mezelf nog wel vergeven, maar 1600 euro voor een miskoop wordt een ander verhaal...

Enfin, auto haal ik morgen óf overmorgen op. Moet het geld eerst bij elkaar krijgen en kan hier 'maar' 600 dollar uit een geld-automaat per dag trekken.

En dan in de komende dagen de EGR-klep er eens aftrekken en zien of ik wat aan dat 'check engine' lampje kan doen. Vanwege eventuele roetdeeltjes en dergelijke in de uitlaatgassen schijnt die EGR-klep bij een 2.0 liter Mazda Protege/323 wel eens wat verstopt te gaan zitten, en daardoor gaat het 'check engine' lampje aan.
Andere symptomen zijn een onregelmatige stationairloop, en horten en stoten. Maar die laatste twee dingen heb ik nooit gemerkt.

Check engine lampje kan ook gaan branden vanwege oude bougies of bobines. Deze auto heeft twee bobines (1 per twee cilinders). Wellicht dat ook maar vervangen dan. Eens kijken wat dat allemaal kosten moet.

Overigens, twee bobines, en voor zover ik kan opmaken geen verdeler. Dat betekent dan toch dat een bougie iedere keer vonkt als de cilinder bovenaan staat, ongeacht of hij aan zijn compressie- of uitlaatslag bezig is? Gooi je dus mooi de helft van je vonkjes ongebruikt weg...'t Lijkt haast wel een Citroën 2CV... :lol:

Helaas is de herfst hier al wel officieel begonnen. De blaadjes zijn al bruin en vallen overal van de bomen. Overdag komt het kwik niet meer boven de 14 graden uit, en 's nachts daalt het tot bijna het vriespunt... Over een maand zal de eerste sneeuw ongeveer gaan vallen, dus erg veel klustijd is er niet meer... :lol:
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Post Reply