Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

2Black wrote:
Mastenhose wrote:Enige waar ik in m'n uitleg van KOEGRAS over twijfel is de "A", deze wordt op twee manieren uitgelegd... Afdichten en afvoeren...
Olie functioneert als afdichting bij allerlei keerringen lijkt me.
Klinkt misschien gek..., zal wel een kwestie van oppervlaktespanning en dichtheid zijn. Het vormt een barrière en is dus een afdichtingsvorm.
Klopt, maar afvoeren van afvalstoffen wordt ook genoemd...
Kwam nu een stuk tegen dat uit de Kampioen komt, daar wordt afdichting genoemd, dus laten we er maar voor 't gemak vanuitgaan dat afdichting de juiste benaming is...
De Kampioen van Januari 1991 wrote:Motorolie doet nog meer dan alleen maar smeren. Elke student Autotechniek krijgt tijdens de eerste les over motorolie het woord KOEGRAS voorgeschoteld. Dankzij dit ezelsbruggetje vergeet de aanstormend ingenieur nooit meer, waar motorolie voor dient.
KOE staat voor KOEling. Want behalve koelvloeistof voert ook de olie motorwarmte af.
De G staat voor Geluiddemping. Elke vloeistof heeft geluiddempende eigenschappen, dus olie ook.
De R staat voor Reiniging. Verbrandingsresten die langs de zuiger in de olie terecht komen, worden zo opgenomen in de olie dat ze de motor niet beschadigen. Het grof vuil komt terug in het oliefilter.
De A staat voor Afdichting. Als de motor draait, bewegen de zuigers in de cilinders op en neer. Ze persen het benzine-luchtmengsel in de cilinder samen, zodat het tot ontbranding kan worden gebracht. De zuigers moeten vrij kunnen bewegen in de cilinders, maar ze moeten wel nauwkeurig passen, anders lukt dat samenpersen niet. Naast de zuigerveren zorgt de olie voor een goede afdichting.
De S tenslotte staat voor Smering. Logisch, alles wat langs elkaar draait of beweegt slijt. Olie beperkt die slijtage.
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Kijk, nuttige informatie waar iedereen hier wel iets mee kan (dunkt me).
Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Dat is ook waarom de correcte formulering motorolie zo belangrijk is.
Wanneer je niet de juiste viscositeit etc. olie gebruikt kan er van alles stuk gaan of kunnen er in ieder geval op termijn en onder bepaalde omstandigheden problemen optreden.

Een hoogtoerige 16v motor heeft een andere smering nodig dan een industriële diesel die niet meer dan 2000tpm draait.
Een andere overweging kan bijvoorbeeld zijn dat een auto langdurig stilstaat en dat het dus erg belangrijk is dat een olie zo 'plakkerig' mogelijk is bij lage temperatuur zodat niet alles terugloopt het carter in.

Bij de Citroën SM motor weet ik dat er exemplaren zijn die doordat er moderne synthetische olie inzit (die overigens op het label wel de juiste is) eigenlijk regelmatig vrijwel smeringloos worden opgestart.
Dit komt doordat zo'n auto vaak een hele winter lang stilstaat en die moderne smeermiddelen veel vluchtiger zijn dan die van vroeger. Dan doet 1 mindere eigenschap van de olie alle andere goede eigenschappen teniet.
Bij het weer opstarten van zo'n motor draai je feitelijk heel eventjes 'droog' door het ontbreken van een smeerlaagje.
Bij een SM motorblok van €10.000,- (of meer) is dat een beetje zonde, zeker als je weet dat zo'n blok sowieso al elke 80dkm een kleine revisie moet hebben.
Je moet niet vergeten dat in het geval van oudere auto's er sprake was van veel ruimere toleranties dan nu, het productieproces was nog analoog en minder precies. Vroeger was een onderhoudsinterval van 7500km derhalve heel normaal, nu heb je auto's die slechts 1x per 30.000km een beurt hoeven. Persoonlijk geloof ik daar niet in trouwens..., dat kan nooit goed zijn op termijn (zeker voor delen buiten de motor).
Het is dus eventueel zelfs aan te raden, bij sommige motoren, om voordat je zo'n auto wegzet er een speciale 'vette' olie in te doen die het blok beschermt tegen uitdrogen. Wanneer je weer gaat (regelmatig) rijden doe je er dan weer een normale olie in.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

even off-topic... of was dat juist on-topic? :)

zojuist een nieuw inductie-relais besteld voor Flodder.
Hopelijk lost dat de lpg problemen op.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

[gewist]
Last edited by jk on ThuAug19, 2010 12:29:11 PM, edited 2 times in total.

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Zou het dan niet een beetje helpen als je voor het starten even 200ml (ofzo) olie via kleppendeksel toevoegt. Dan heb je in ieder geval wat ongezonken olie in het blok staan.

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

[gewist]
Last edited by jk on ThuAug19, 2010 12:32:47 PM, edited 3 times in total.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Ik nam natuurlijk expres het Maserati blok in de Citroën SM als voorbeeld.
Er zijn vele voorbeelden bekend van enthousiastelingen die in Frankrijk een SM gingen ophalen en dachten "kom, laten we het eens opstarten" terwijl zo'n wagen jaren heeft stilgestaan....
Blok zit dus vastgeroest... en is ineens helemaal niet meer te redden.

Ging alleen maar even over het nut van de correcte olie voor de juiste omstandigheid. Lang stilstaan is een specifiek iets waardoor de eis aan de olie anders is dan wanneer je elke dag draait, meer niet.

Einde onderwerp a.u.b., dit is m'n wie=wie en geen olie-topic!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Misschien geen olie-topic, maar wel leerzaam! Voor in de Wankeltjes die ik nog heb staan, mogen toch nieuwe rotortips in ;-).

Maar dus, is het inductie-relais al binnen of heeft dat ding een lange levertijd?
Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

JK had het niet hoeven wissen, heb hem ook zojuist ge-PB't.
Wilde alleen wel graag voorkomen dat we zometeen 2 pagina's gaan volpompen met een olietopic. Als het zo interessant blijkt te zijn moeten we maar een apart topic verzinnen.

Heb 2 jaar terug een erg interessante lezing meegemaakt van een techneut van Kendall over onder andere dit onderwerp.

@Pgoddijn:
nee, safety-switch nog niet binnen. Weet ook niet hoe lang zoiets duurt qua leveren.
Bij een Wankel die 8-10k/tpm draait lijkt de juiste olie me wel heel erg belangrijk ja. We weten tenslotte allemaal hoe "wankel" de betrouwbaarheid van de NSU RO80 was... daar zijn ze tenslotte aan ten onder gegaan.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

2Black wrote: Heb 2 jaar terug een erg interessante lezing meegemaakt van een techneut van Kendall over onder andere dit onderwerp.
Hé, wat grappig, ken jij Willem Engel ook? Mijn vaste olieleverancier!
Fijne vent, en hij weet inderdaad ècht veel van olie.

Blijft ie bij jou ook altijd zo lang praten? (telefoon)gesprekken met Willem zijn nooit kort..... :lol:

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Antoine... bij een voordracht is het de bedoeling veel te praten. :)
(en er waren onderdelen aan de lezing waar je rode oortjes bij kreeg... zeker het stukje over Castrol en het neerzetten van een 'nieuwe, betere, motorolie'.... natuurlijk allemaal ondersteund door laboratorium gegevens..)

De safety-switch (het inductie-relais) is binnen, dat is de snelste onderdeelwissel ooit...
Kostte meer tijd om de motorkap te openen dan het relais te wisselen.
Hoe dan ook...
Kort ritje gemaakt (10km heen en 10km een uurtje later weer terug, naar de stamkroeg in Batenburg :D ) en geen enkel probleem.
Ergo.... het relais moet het probleem geweest zijn! Want de afgelopen 2 weken stond ik steeds binnen 400 meter weer stil.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Heerlijk! Hopelijk is het geen zwak onderdeel... Anders zou ik er nog maar een bijbestellen voor het geval dat :-P.
Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Mooi dat het probleem opgelost lijkt te zijn Collin! (Y)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Het moet ook niet gekker worden Collin, jij zelf aan het sleutelen ;)

Mooi dat hiermee het probleem is opgelost.
Image Image Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Bossie wrote:Het moet ook niet gekker worden Collin, jij zelf aan het sleutelen ;)
Maak je geen zorgen Jan!
Heb eerst een pet en zonnebril opgezet om niet herkend te kunnen worden én héél goed de omgeving verkend op zoek naar pottekijkers!
Deze 5 seconden durende klus, inclusief het losdraaien van maar liefst 1 hele schroef, is dus geheel incognito gebeurd.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Trouwens, over zelf sleutelen gesproken...

Vandaag heb ik ook een doos nieuwe Bosch Super Plus FR7 DC+ bougies voor Rokkie bij Brezan gehaald. Die ga ik er ook nog zelf inschroeven!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

2Black wrote:Trouwens, over zelf sleutelen gesproken...

Vandaag heb ik ook een doos nieuwe Bosch Super Plus FR7 DC+ bougies voor Rokkie bij Brezan gehaald. Die ga ik er ook nog zelf inschroeven!
OMG!!! Als dat maar goed gaat!!! :lol: ;)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Mastenhose wrote: OMG!!! Als dat maar goed gaat!!! :lol: ;)
De brandweer en ambulancepost zijn hier gelukkig erg dichtbij Marco!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

En nu
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Post Reply