Wheelnut Citroënloos Renault Clio 1.4 Mexx aut. '97

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Klok-klok geluid uit voortrein

Post by Wheelnut »

Dat zou inderdaad een verklaring kunnen zijn. Ik ga even kijken.

*edit* Nee, die beweegt een beetje in z'n ophanging, maar niet zo erg dat ik het zou bestempelen als "los".
Had dat ding trouwens niet rechts onderin de motorruimte verwacht, maar links, bij het rechtervoorwiel...

Kan het misschien ergens in de wielophanging zitten? Ik heb spookverhalen gelezen over loszittende veerschotels en dergelijke.

Dat het geluid verdwijnt na een stukje rijden doet mij vermoeden dat ergens iets opwarmt, en dat daardoor speling verdwijnt...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Klok-klok geluid uit voortrein

Post by JPG-slalom-racing »

Wheelnut wrote:
Kan het misschien ergens in de wielophanging zitten? Ik heb spookverhalen gelezen over loszittende veerschotels en dergelijke.

Dat het geluid verdwijnt na een stukje rijden doet mij vermoeden dat ergens iets opwarmt, en dat daardoor speling verdwijnt...

Veerschotels is idd nog niet zo'n gek idee. Met een wat stram toplager kan het zijn dat die schotels wat verdraaien tov de veer an sich, en deze zich "zetten" bij rijden-sturen-inveren e.d. ikzelf het het op mijn cup-project gemerkt, dat deze klokken-knarsen rammelen telkens ik de wagen had opgekrikt, en dan een aantal stuurbewgingen nodig hadden om de lawaaitjes te doen stoppen....

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Klok-klok geluid uit voortrein

Post by Wheelnut »

Hm. Nou, ik heb het gemeld bij de dealer. (de komeet net afgegeven voor APK morgen)
Als ze wat vinden dan hoor ik het wel.

Het klinkt echt precies als het klok-klok-klok van een verrotte as. Ook op dezelfde momenten.
Maar als ik ermee door de APK kom, dan durf ik het wel aan vrijdag naar België te rijden.

Ik krik de auto tussendoor trouwens niet op. Ik laat hem alleen gedurende langere tijd stilstaan. (denk: 's avonds parkeren, 's ochtends weer wegrijden)
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Klok-klok geluid uit voortrein

Post by AlexanderB »

Ej, misschien dat ik iets doms zeg, maar die "nieuwe" as.. Hoe nieuw was die?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Klok-klok geluid uit voortrein

Post by Wheelnut »

"nieuw" nieuw. Niet tweedehands ofzo. Van SKF.

Maar ik heb m'n Saxootje weer terug, niks problematisch.
Dat gerammel was iets heel lulligs trouwens... Een uitlaatklem...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Klok-klok geluid uit voortrein

Post by AlexanderB »

Wheelnut wrote:"nieuw" nieuw. Niet tweedehands ofzo. Van SKF.
Die moeten inderdaad prima zijn.. (In tegenstelling tot sommige "gereviseerde" assen, waar gereviseerd blijkbaar betekent: voorzien van nieuwe ashoezen en een laagje verf.)
Wheelnut wrote:Maar ik heb m'n Saxootje weer terug, niks problematisch.
En dus APK? Nice. :)
Wheelnut wrote:Dat gerammel was iets heel lulligs trouwens... Een uitlaatklem...
Ah, tja, dat kan ook nog natuurlijk. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Klok-klok geluid uit voortrein

Post by q01z »

dat is stiekem best lachwekkend.. en iets dat hjeel veel mensen gehad hebben...
uitlaat tegen de stabilisator is ook zo'n leuke, dan klinkt het alsof je auto vergaat..
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Klok-klok geluid uit voortrein

Post by AlexanderB »

Oh, ja, die ken ik, heb ooit m'n motorsteun losgebroken (moer nooit meer teruggevonden), zonder rubber dr tussen maakt je auto ineens echt een stuk meer herrie, lol.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Klok-klok geluid uit voortrein

Post by Wheelnut »

Maar het betekent waarschijnlijk wel dat ik een stel prima assen in de container gegooid heb...
Nou ja, deze kunnen dan in ieder geval een tonnetje mee!
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Klok-klok geluid uit voortrein

Post by Rio97 »

Zo'n rammel heb ik ook een keer gehad.
Een rammeltje bij een scherpe bocht in een afdaling... nu komt dat in Nederland niet zo vaak voor.
Pas na meer dan een jaar ontdekt dat de bevestiging van de uitlaat aan de versnellingsbak los hing...

Mooi dat het opgelost is.

Onder mijn huidige AX hebben q01z en ik ook nieuwe SKF assen gestoken bij de overdracht.
Ook vanwege de reputatie van SKF voor dit merk gekozen. Wij vonden alleen wel dat er wat smalle moeren bij geleverd werden.
Maar 's kijken hoe lang ze meegaan.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Klok-klok geluid uit voortrein

Post by Wheelnut »

Image

Zo, B-stijltjes weer strak gemaakt met raamfolie van vijf euro.
Nu maar hopen dat het zo mooi blijft!

Saxo rijdt tot op heden prima, alleen heb ik nu weer nieuwe bijgeluiden...
Een soort van "tiktiktik tik tik" geluid van rechtsvoor. Onder de 50 heb ik het gehoord, en alleen bij halfgas. Teentje meer: geluid weg, teentje minder, geluid weg. Hopelijk zit er alleen maar iets los, en heb ik niet m'n wiellager om zeep geholpen...

*edit* En er zit dus ook een klop in de motor...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Strakke stijltjes en bijgeluiden

Post by Drake »

Gezien de kilometerstand zal de klop een klepstoter zijn, komt vaker voor en je kan hier gerust mee doorrijden al zal je een keer de klepstoter moeten vervangen.

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Strakke stijltjes en bijgeluiden

Post by Wheelnut »

Afgaande op waar de klop ongeveer vandaan komt, kan dat inderdaad kloppen.
(bij stationair gaat het van klop-klop-klop-klop-klop-klop)
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Strakke stijltjes en bijgeluiden

Post by Wheelnut »

Vraagje: Hoe lang kan ik doorrijden ermee, en waar komt het überhaupt door?
Kloppende klepstoters bedoel ik. (Haha, het lijkt wel een titel voor een Suske en Wiske album...)
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Strakke stijltjes en bijgeluiden

Post by Drake »

Slijtage met name, het kan wel eens zijn dat wat vuil in zit maar dan heb je een tik tik ipv een klop klop. Ik heb mensen gezien die rustig een halve ton ermee doorreden voordat ze vervangen werden.

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Strakke stijltjes en bijgeluiden

Post by Wheelnut »

Aha. Nou, ik denk niet dat ik binnenkort de halve ton vol ga maken, dus dat laat ik maar even zitten dan.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Strakke stijltjes en bijgeluiden

Post by Wheelnut »

Zo, vanochtend de remkrachtverdeler eens flink ingespoten met kruipolie.
Remt inderdaad iets beter, maar bij flink ankeren voelt het toch niet helemaal lekker...

Wat zit dat ding trouwens weer lekker Frans ingebouwd zeg!
Niet in het midden, of bij het rechterachterwiel, waar je makkelijk bij kan en kan zien wat je doet, maar bij het linker achterwiel, verstopt in een hoekje boven de einddemper!
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Strakke stijltjes en bijgeluiden

Post by q01z »

darn, ziet er netjes uit hoor dat plakwerk!
hele nette update zo
Image

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Strakke stijltjes en bijgeluiden

Post by Wheelnut »

Okee, rikketik-geluid zit er nog steeds in, geen idee wat het is.
Gisteren aan m'n vriendin op de passagiersstoel gevraagd waar voor haar het geluid vandaan kwam, ze zei dat het van links kwam.
Achter het stuur komt het van rechts, dus daaruit leid ik af dat het ergens in het midden zit.

M'n voortrein lijkt te rommelen (alsof droplinks versleten zijn, zo'n soort geluid), maar bij inspectie lijkt alles gewoon vast te zitten.
Zou het kunnen komen door de schakelkogel die vrolijk op en neer danst? Of toch door banden die niet helemaal lekker rond zijn?

Ik voel niks aan de banden, ze lijken me gewoon recht afgesleten, maar ik heb bij tijd en wijle wel een flink schuddend stuur.
Speling zit er niet op de lagers/stuurkogels/fuseekogels, maar hel linkervoorwiel gaat wel stroef rond.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Strakke stijltjes en bijgeluiden

Post by Jurjenz »

Wheelnut wrote:Ik voel niks aan de banden, ze lijken me gewoon recht afgesleten, maar ik heb bij tijd en wijle wel een flink schuddend stuur.
Speling zit er niet op de lagers/stuurkogels/fuseekogels, maar hel linkervoorwiel gaat wel stroef rond.
Wat het geluid kan zijn - geen idee. Als het wiel stroef draait loopt het aan, wiellager? Versnellingbaklager (ik noem maar wat?), remmerij? Ik had ook last van een trillend stuur. Uiteindelijk bleken de banden, die op het oog nog prima waren de en twee kromme/versleten aandrijfassen de boosdoener.
Image

Post Reply