AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GT)

Post by AlexanderB »

Voor:
Image
Na:
Image
en nou zeg je.. ik zie geen verschil!
en dan zeg ik.. ik ook niet! deels komdat dat omdat er natuurlijk n hele achteras achterin ligt nog, op de 1e foto niet. ten 2e omdat het verschil dus eigenlijk nog niet zo heel groot is, wel voelbaar, ik kan mn hand nu tussen de band en het spatbord steken, +/- 1 cm hoger dus. Dinsdag komt de grote test, want dan is het weer carpooldag.
de andere voordelen blijven sowiso
-remkabels in betere staat
-bouten niet dolgedraaid, nog ietsje verhogen kan altijd.
-heel marginaal iets hoger
-ik heb het idee dat ie iets lichter stuurt nu, maar dat kan tussen de oren zitten, geen idee.

iemand nog interesse in een achteras? semi-compleet, torxboutje dolgedraaid. zo niet, gaat ie naar de stort maandag (excl. de losmaakbare onderdelen, die gaan in een doosje voor als ik ze nodig heb. ik begreep dat Terminal interesse had in de remkrachtverdeler, daar ben ik dus vast vanaf..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GT)

Post by Rio97 »

Ziet er goed uit roepen heeft inderdaad niet zo heel veel zin.
Hopen dat het nu beter zit.
Ben je weer naar zo'n doe-het-zelf garage geweest?
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: AlexanderB (AX 1.4GT)

Post by 2Black »

Ennuh... is dit 15" ?
Heb ook nog spacers liggen, 2cm, maar zo te zien loop je dan juist weer tegen de lijst om de wielkast aan.
1cm verschil is natuurlijk niet veel, minder dan gedacht.
Harde dempers heb je al... tja.
Succes dinsdag!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GT)

Post by AlexanderB »

ja, ben weer naar de doe het zelf garage geweest waar ik normaal heen ga, een hele prettige, schone en nette garage, veel beter :)
heb trouwens ook uitgevonden dat ik via mn studie voor 20 euro per dag (vantevoren reserveren) ook op de brug kan/in een garage kan, misschien handig voor de wat langdurigere projecten die niet in een middagje (a €13.50 p/u) klaar zijn. nadeel is dat ik dan geen hulp/advies kan vragen, en er waarschijnlijk ook minder tools beschikbaar zijn.

ja, dit is 15",
nee, spacers heb ik niks aan, hij loopt/liep inderdaad al tegen de spatbordrand aan de buitenkant aan, net binnen de lijst. ik zit serieus te overwegen om die lijst te lijmen ipv met de originele schroeven te monteren, dan kan ik die rand wat verder uitslijpen. hetzelfde geld voor de bumperhoeksteuntjes, maar daarvoor moet ik dan ff n creatieve manier verzinnen om die op een andere manier te ondersteunen.
was inderdaad minder dan verwacht, had gehoopt op een cm of 2. mja, alle beetjes helpen, en in ieder geval is de totale situatie er (iets) op vooruit gegaan, en hebben we dr wat van geleerd :)

[edit:]
wat ik trouwens raar blijf vinden is de mix/match tussen fase 1 en fase 2 onderdelen op mn auto. of iemand heeft echt zn best dr op gedaan om er zo veel mogelijk fase2 spullen op te steken, of er klopt sowiso iets niet.

volgens de papieren is ie geproduceerd in medio 1990, en in eind 1995 pas op kenteken in NL.
dingen die fase 1 zijn:
de voorpoten/remmen/draagarmen, 258mm.
motorblok ('91)
dingen die fase 2 zijn:
dashbord, achterklep, achterbumper, voorbumper (?) en grille, achteras die dr onder zat, locatie logo op de motorkap (maar dat zegt niet zoveel), lichten rondom, de versnellingspook.

dingen die ik niet zeker weet:
de mat, volgens mij hebben beide types die mat met rode baan gehad.
de stoelen zijn ooit vervangen door kuipjes en daarna weer door "een" GT interieur, zegt niks dus.

kortom, of iemand heeft heel hard zn best gedaan om alles behalve blok en voorpoten voor type 2 te vervangen, of het is gewoon een type 2 waarvan de productiedatum verkeerd op papier staat, of ik ben gewoon gek :P
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: AlexanderB (AX 1.4GT)

Post by 2Black »

AlexanderB wrote:...... of ik ben gewoon gek :P
Lijkt me verstandig dat we het daar maar op houden Alexander!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GT)

Post by Rio97 »

Orga nummer?

Sinds een paar jaar is er de mogelijkheid om bij het Conservatoire een verklaring op te vragen van de originele productiegegevens.
Zie ook deze link bij de ID/DS club:
http://www.citroeniddsclub.nl/showpage_ ... &item=2446

Er staat alleen wel bij dat het gaat om modellen tot 1990. Maar wellicht kunnen ze het voor recentere modellen ook wel natrekken.

Voor zover ik weet heeft alleen de GT type 1 de mat-met-rode-baan gehad.
Maar goed, dat is ook zo over te zetten.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: AlexanderB (AX 1.4GT)

Post by Losroyos »

Nice (H)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GT)

Post by AlexanderB »

wat zijn we weer lief :) ik ben inderdaad n beetje gek, maargoed, daarmee is er nog geen verklaring voor mn auto gevonden :P

organummer is toch gestempeld? of ingeslagen? het is volgens mij in ieder geval vakkundig overgeverfd, ik ben het nog niet tegengekomen.. helaas :( (staat normaal aan de binnenkant boven het rechterwiel toch? ik zal nog eens kijken..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: AlexanderB (AX 1.4GT)

Post by 2Black »

Jouw auto is toch ook niet oorspronkelijk die kleur? Of wel?
Als 'ie overgespoten is lijkt het me zeer aannemelijk dat die code weg is..., maar staat je kleurcode er wel in dan?
Beide nummers zijn met soort van sjabloon (lijkt het) aangebracht.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GT)

Post by AlexanderB »

kleurcode staat er ook niet in nee..
is inderdaad overgespoten, staat wel blauw op kenteken, maar of ie al blauw was, of na (de 1e keer) overspuiten het kenteken is aangepast, geen idee.. hij is op zn minst 2x blauw gespoten in de laatste 7 jaar, tot zover kan ik de geschiedenis (minus wat stukjes) terughalen via het forum..

nouja, we zullen het nooit weten dus..

verder mogenlijk binnenkort nog n stukje leuk nieuws over de auto, een paar mensen weten het al, binnenkort meer ;)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GT)

Post by degene »

Ik moet heel eerlijk zijn; heb geen idee wat nou een Ph2 achteras kenmerkt!
Maar mooi dat je zo kan testen of je verhoging heeft geholpen.
Orga nr. zie je btw bij je rechter veerpoot staan. (onder de kap kijkend)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GT)

Post by AlexanderB »

alleen onder de kap is ook netjes meegespoten, ben bang dat het dr niet meer staat. :(

ph2 as heeft dikkere bouten en andere rubbers tov ph1. verder weinig boeiende verschillen. oh, en misschien verschillende remcylindertjes, geen idee, dat systeem snap ik ook niet. (je hebt 3 soorten ofzo, 1 voor gti, en dan nog 2..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GT)

Post by AlexanderB »

zo, vandaag weer 2 kleine, zegmaar.. klusjes gedaan:
-verlengstukje gesoldeerd voor de kabel naar de achterlichten, daar de kabel van de trekhaak weer aangeknepen :) heb nu (nogsteeds) achterlicht, en een makkelijk verwijderbare trekhaak.
-de kabel van bij het zekeringkastje naar de brandstofpomp, via de originele route.. pff, dat was nog een aardige klus! de originele kabel zat namelijk behoorlijk klem op sommige plaatsen, en die had ik toch nodig om de nieuwe erdoor te trekken.. met anderhalf uur prutsen is het uiteindelijk toch gelukt :) kan ik eindelijk weer autorijden zonder allerlei draadjes in het interieur :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GT)

Post by AlexanderB »

woei, mn auto is gespot op citromobile :)
Image
thnx spitfire
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: AlexanderB (AX 1.4GT)

Post by Browny »

Je hebt gewoon een type 1 die (deels) is omgebouwd naar type2. Je kan eens navraag doen bij drie eigenaren terug uit het zuiden die er ook het 1.4 blok in heeft gelegd. Edit: Roy uit Hapert.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GT)

Post by AlexanderB »

dan is het in ieder geval erg uitgebreid gebeurd, als de enige type 1 onderdelen die ik dr nog op vond de voorpoten (258mm) en de mat zijn :P ik geloof het verder wel :)

overigens zal ik het hier ook maar posten dan, als iedereen het al weet, binnenkort GTI Cup blokje dr in :D
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: AlexanderB (AX 1.4GT)

Post by Browny »

Brandstofpompje ook geen type1?
Leuke upgrade dat Cup blokje.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GT)

Post by AlexanderB »

brandstofpompje geen idee, maar als de achteras en de versnellingspook ook allemaal meevervangen zijn, zou dat zook zomaar kunnen.. wat is t verschil precies?

ja, leuke upgrade :D denk dat ik m deze week ff ga ophalen :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: AlexanderB (AX 1.4GT)

Post by 2Black »

Ik zou toch m'n ouders maar eens gaan vertellen dat je een auto hebt Alexander...
Dan kunnen ze je voor je verjaardag tenminste een nuttig onderdeel geven voor je project auto!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GT)

Post by AlexanderB »

good thing dat ik nog lang niet jarig ben :P nee, ik heb eigenlijk besloten dat het moet als alle grote klussen klaar zijn, moet nog ff bedenken hoe ik t ga inkleden...
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply