Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Thanks, Grietje. Even wachten op m'n loon, en dan ga ik in elk geval die remmen (en de montageset :wink:) bestellen.

Als ik die hele waslijst aan reparaties opdeel in kleine partjes blijft het er in elk geval betaalbaar en overzichtelijk uitzien. :P.

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Heb je MSN Ceristimo ?

PB maar even..

Las net je PB, misschien handiger om ff te chatten ipv over en weer PB's.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Je hebt PB. :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Nou, ik heb net die kerel effe gebeld over wat hij ervoor vraagt om de koppakking te vervangen, en hij vraagt daar 250,- voor, als ik zelf de koppakking en dergelijke regel...

Is me toch iets duurder dan ik had gehoopt... :? Sjjiit...

Iemand hier op de club die 't goedkoper kan?.... :roll: :oops:

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

250 euro alleen voor het plaatsen?

Bij Beun de Haas moet dat voor €250,- all-in kunnen lijkt me... :?

Het is dat je zo aso ver van ons vandaan woont anders hadden we je op z'n minst kunnen assisteren... Waarschijnlijk is er in de buurt wel iemand die je kan helpen...

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Mja, ik zit een beetje met de handen in 't haar over die hele Plaisir kwestie. Daarbij, mij assisteren? Ik ben al blij dat ik zelf m'n koelwater bij kan vullen...

Nouja, net nog even wat rondgebeld en gevraagd en iemand tegengekomen die geen koppakking wil vervangen (want, nog nooit gedaan) maar die wél de motor zou kunnen wisselen (dat al wel vaak gedaan).

Misschien een idee om op de sloop opzoek te gaan naar een 1.1 motortje zonder lekke koppakking en dat hele blok erin te gooien?...Of is dat niet zo slim?
Want ik vraag me dan wel af: Je weet nooit of zo'n blok betrouwbaar is, toch? Misschien heeft die ook wel een lekke koppakking, ga je ook pas achter komen als je 'm start...

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Ceristimo wrote:
Misschien een idee om op de sloop opzoek te gaan naar een 1.1 motortje zonder lekke koppakking en dat hele blok erin te gooien?...Of is dat niet zo slim?
Want ik vraag me dan wel af: Je weet nooit of zo'n blok betrouwbaar is, toch? Misschien heeft die ook wel een lekke koppakking, ga je ook pas achter komen als je 'm start...
Niet aan beginnen, krijg je daarna alsnog koppakking.

Gewoon die koppakking doen met hulp ;) leer je weer wat en een avontuur erbij.

Ben je daarna miss ook wel iets trotser over die plaisir
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Tsja, je leert er natuurlijk wel van.

Maarja, 250 euro investeren in een auto die je goed kent en waarvan je weet wat je er aan hebt zou ik nog overwegen, maar in dit ding heb ik amper gereden, en om nou te zeggen dat ik een goed gevoel over deze auto heb: Neuh...niet echt.
Ik ben bang dat er ná die koppakking wéér een boel rottigheid onderweg gaat komen.

Dilemma, dilemma, dilemma....

Nou, ik ga die beunhaas effe bellen om te checken of er niet wat van die prijs af kan. Als dat niet kan ga ik op zoek naar een sleutelvriendje... :P

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Tsja, als iemand in de buurt woont kan ie wel eens kijken of je verder nog iets kunt verwachten,

de meeste problemen zijn toch meestal rammelende aandrijfassen, versleten rubbers, oude banden, eigenlijk kom je slijtageonderdelen op elke auto tegen. Dus je kunt wat anders halen, maar dan zit je weer...




En ik vind de Plaisir echt hardstikke leuk! Een van de mooiere modellen!

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Ik zie het verschil tussen deze Plaisir en een andere willekeurige AX eigenlijk niet. :oops: De velgen zijn 't niet. Hier in Groningen spot ik de ene na de andere AX (ik sta nu ook achter een andere witte AX geparkeerd), en de helft ervan heeft dezelfde velgen als ik.

Wat is 't dan? De spoiler op de achterklep? Maar die zit er bij mij niet meer op.
Dashboard is identiek aan die Bruinwitje had. Enige toevoeging is volgens mij het tunnelbakje.

Blijft over 't rooie lijntje. Maarja, als dat 't nou is, dan wil ik deze Plaisir zo omruilen voor een niet-olie lekkende wagen, hoor... :P

Overigens, meneer Beun de Haas neemt de telefoon nu niet op. Zal 't vanavond nog 'ns proberen.

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Het is vooral het dashboard, en de net iets vierkantere bumper en de plek waar je kentekenplaat achter zit :D

Die wielen moet je wat anders op verzinnen ja, desnoods gewoon staal, dat is nog spannender dan van die lichtmetalen wielen die je op elke First ziet.

Dat rode lijntje breekt mooi, onderschat het niet :)

En, tsja, als liefhebber van vierkant vind ik een type 1 dashboard gewoon veel leuker en mooier.. Oldskool :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Nou, ik hoor het al: Je bent verkocht.

Ruilen?... :wink:

martie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: TueJan26, 2010 3:31:18 PM
Location: Groningen

Post by martie »

in Groningen??

Mijn broertje werkt bij een garage in de stad, daar doen ze dagelijks van deze onderhoudsklussen. Ze zijn niet duur qua uurloon, misschien dat alleen een koppakking ook niet heel duur hoeft te zijn.

Ik zal eens vragen of hij zin heeft om voor flink wat minder geld een koppakking te vervangen, dan in de avonduurtjes samen met mij..

Wil je dan ook direct de distributie doen? Of blijft het bij de koppakking en bouten?

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Ik durf het nog steeds wel aan om het te proberen eigenlijk!
2 mensen zien in ieder geval meer dan 1 en er staat een uitgebreide handleiding op het forum.

Heb het nog nooit gedaan en denk ook altijd het niet te kunnen maar moet het denk ik toch zelf maar is gaan proberen.

Helaas heb ik alleen niet het juiste gereedschap.

Als je dat hebt en een nieuwe pakking, wil ik je wel proberen te helpen.. Kunnen het op z'n minst samen proberen toch? :P

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Man..een koppakking verwisselen stelt toch weinig voor?

Benodigdheden:

- koppakking €30,-,
- distributieset €ook-zoiets?
- koelwater litertje of 3-4,
- eventueel waterpompje (mits echt slecht)

Kopbouten vervang ik zelf eigenlijk nooit, alleen indien
- diesel of
- rekbouten (met zo'n dun gedeelte erin).

Momentsleutel is makkelijk, maar niet noodzakelijk.
Pakking erop, kop erop, spiraalsgewijs aanhalen à 20Nm (2 kilo is niets, handvast) en dan 2 x over 120 graden.
Distributieset erop (krukas en nokkenas borgen!), koelwater afvullen en gáán!

Uurtje of 4 werk.






:lol:

Ik zie dat ouwe grappen nog steeds werken -> ik...mod?
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Niks is moeilijk natuurlijk :)

Maar wat ervaring kan helpen, anders sta je daarna nog 3 dagen te prutsen omdat het niet goed gegaan is. En al het gereedschap dat je nodig hebt.... niet te overzien. Ik rijd nog regelmatig halverwege een klus naar de automaterialenhandel (of fiets) omdat ik dop 32 nog niet had.. dat soort dingen :)

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

raoel wrote:.... Ik rijd nog regelmatig halverwege een klus naar de automaterialenhandel (of fiets) omdat ik dop 32 nog niet had.. dat soort dingen :)
Wij hebben ondertussen al een gigantische verscheidenheid aan gereedschap, en toch lukt het ons ook elke keer weer dat we iets niet hebben en dat het dan met spoed gehaald moet worden :wink:

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Henk Bats wrote:
raoel wrote:.... Ik rijd nog regelmatig halverwege een klus naar de automaterialenhandel (of fiets) omdat ik dop 32 nog niet had.. dat soort dingen :)
Wij hebben ondertussen al een gigantische verscheidenheid aan gereedschap, en toch lukt het ons ook elke keer weer dat we iets niet hebben en dat het dan met spoed gehaald moet worden :wink:

Groetjes, Henk
idem dito hierzo ;)

En Ceristimo:

Als je dat ding sloopt en je koopt een ander, geheid dat daar ook 3001 dingen aan mankeren. Je hebt weinig budget dus je zit altijd vast aan een oude auto die veel heeft meegemaakt en waar de tand des tijds gewoon al aangezeten heeft.

Natuurlijk kan je geluk hebben, maar dat komt weinig voor.

Zoiezo goede leerweg voor de toekomst ;) Als je iets gaat kopen (auto, huis, wasmasjien) Zorg dat je iemand bij je hebt die er verstand van heeft. Aan leken word alles aangesmeerd en verkopers weten ook niet altijd wat ze verkopen.


Wellicht was je met een andere auto beter af geweest, maar je hebt deze gekocht dus ja.... Nu weer een andere kopen en deze slopen kost je geld, en wie weet wat er aan de andere mankeerd (gezien budget..)
Koppakking is zo gebeurd en met wat gereedschap te doen, dat is van roest niet altijd te zeggen....
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Jongens, jullie hebben helemaal gelijk! 'k Moet niet zo zielig doen en blijven hangen in dat : "bah, wat heeft die verkoper me hard genaait" gevoel (al blijf ik erbij dat 'ie nu z'n ballen uit z'n broek lacht. Maar enfin) Daar gaat die Plaisir natuurlijk niets beter van rijden.
En inderdaad, voor 't zelfde geldt had ik een auto gehad die veel meer kostte met een hele rits aan problemen.

En tsja, ik wilde zo graag een Type1, dan moet ik ook maar niet zeuren als er wat dingen mis mee zijn. Het ís en blijft nu eenmaal een oude auto.
Dus, opknappen dat ding!
'k Blijf het toch een geinig karretje vinden :oops:

Hoewel het volstrekt onverklaarbaar is dat dit ding door de APK is gekomen heeft het wel voordelen: Heb nog 11 maand op alles op te lossen :)

@Martie
Zou je 'ns willen vragen?....

@Punaxio
Spannend wordt het vast wel. Proberen kan altijd, maar het liefst vertrek ik wel met Witje uit Emmen, en niet met de bus :P. Remmetjes gingen we wel doen, toch? Bij die van jou en bij die van mij? Moeten we op MSN maar effe datumpje afspreken. Komt helemaal goed.
En ach, eerlijk gezegd lijkt me die koppakking zelf doen ook wel lachen....Heb geen idee waar te beginnen, maar met z'n 2-en komt't vast wel goed. Enneh, gereedschap (momentsleutels, rateltjes, dopjes en andere meuk) heb ik niet, maar kan ik wel regelen denk ik. Als we effies van tevoren inventariseren wát we nodig heb, ga ik dat regelen.

Ga nog 'ns even het olieverlies in de gaten houden, maar krijg steeds meer zin in die bollenrit...Denk dat ik toch van de partij ga zijn 8)

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Ceristimo wrote: En tsja, ik wilde zo graag een Type1, dan moet ik ook maar niet zeuren als er wat dingen mis mee zijn. Het ís en blijft nu eenmaal een oude auto.
Dus, opknappen dat ding!
'k Blijf het toch een geinig karretje vinden :oops:

That's the spirit!

(y)
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Post Reply