Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, 2x AX GT '90)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Bossie »

Dank heren :)

Hier het artikel:
van de voorpagina

Bossie Junior, de beste AX-monteur van Nederland

Die jeugd van tegenwoordig, er komt niets meer uit hun handen. Is dat wel zo? Het ligt er maar aan naar wie je luistert. Vandaag luisteren we naar Thomas van zes. Hij weet alles van AX’en en sleutelt als Nederlands beste monteur. Broer Daniël is nog jonger en nu al een copiloot van formaat. Ook van hem zullen we nog horen!


Image

Hallo, ik ben Thomas. Mijn papa en mama zijn Jan en Hester en mijn papa is hier bekend als Bossie. Ik heb ook nog een broertje, die heet Daniël. Ik ben zes jaar en zit in groep 3 op Het Kompas. Ik lees graag in de Donald Duck, speel graag op de tablet en vind het leuk om mijn papa te helpen bij het sleutelen. Thuis hebben we drie Citroëns, een C4 die papa gebruikt om naar zijn werk te gaan en twee AX-en. De ene AX heet Chanelleke en heeft vijf deuren. Deze is van mama en heeft mooie stickers van een schuine Eiffeltoren. Chanelleke heeft vorig jaar ook op CitroMobile gestaan. De andere AX is een rode GT waar papa graag mee op het circuit rijdt. Deze rode AX gebruiken papa en mama ook om Le Citron Pressé mee te rijden.

Image

Mijn papa was al erg jong met het Citroën-virus besmet en heeft mijn mama jaren geleden ook aangestoken. Mij en Daniël probeert hij ook al aan te steken. Toen we in 2008 op vakantie waren in Frankrijk (ik was één jaar oud), hebben papa en mama een Pluriël-trapauto voor mij gekocht. Mama heeft op de muur in mijn slaapkamer een garage geschilderd met papa’s rode AX. We worden elk jaar meegenomen naar CitroMobile en de meeste van onze speelgoedautootjes zijn Citroëns. Mijn broertje heeft ook al een trapauto gekregen, hij heeft een gele eend. Ik heb vorig jaar een mooie poster gekregen van het motorblok dat in de AX zit. Hierop kan ik zien hoe alles werkt. Papa probeert mij ook uit te leggen hoe een motor werkt, maar dat weet ik natuurlijk al lang. Ook neemt papa mij en Daniël vaak mee naar de Citroën-garage bij ons in Harderwijk.

Image

Daniël vindt het rijden in de AX-en erg leuk, ik zelf vind het leuker om met techniek bezig te zijn en te knutselen. Gelukkig mag ik papa nu al wat vaker helpen bij het sleutelen. Afgelopen zomer mocht ik papa helpen met het sleutelen aan de motor van de AX. Ik mag dan boutjes en moeren losdraaien en later weer vastdraaien. Ik mag dan onder de auto liggen. Papa komt dan naast me liggen om te vertellen wat ik dan moet doen.

Image

Een poosje geleden zijn papa en ik begonnen met het reviseren van een cilinderkop. Ik mag dan helpen met de kleppen uit de kop halen. Hiervoor hebben we van ome Richard een speciale tang geleend, dat is een klepverentang. Ik mag van papa de tang aandraaien, de dingetjes waarmee de schoteltjes vastzitten eruit halen en ook de klep uit de kop halen.

Vorige week heb ik papa geholpen met nieuwe wielen onder de AX. Papa had nieuwe wielen gekocht en daar moesten de banden op die nog op de oude wielen zaten. Ik mocht de pedalen van de bandenmachine bedienen en lucht in de banden doen. Ik mocht papa ook helpen met het balanceren van de wielen. Ik mocht het wiel hard ronddraaien en helpen uitrekenen hoeveel gewichtjes er aan het wiel geplakt moesten worden. Ik mocht ook de wielbouten vastzetten met de momentsleutel, maar dat was wel zwaar.

Image

tekst en foto's: Hester, Jan en Thomas “Bossie”, redactie: RensKorevaar
Image Image Image

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by citrofenwick »

Geweldig artikel! :D
AX-kopen is verslavend.

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by JPG-slalom-racing »

Tof!!!

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Bossie »

12 april vond in Lienden Le Petit Pressé, oftewel de trainingsdag van Le Citron Pressé plaats. Maar voordat het zover was, moest er eerst weer eens wat gesleuteld worden. Deze keer was het tijd om de steun van de hall-sensor van de programmeerbare ontsteking te vervangen. Indertijd had ik zelf wat gefabriceerd, wat toch teveel last van trillingen had. Tijd voor een goede steun die wat steviger is. Een vriend van me zit in de metaalbewerking en samen hebben we een steun gefreesd uit een massief stuk aluminium. Steun werkt super, motor draait weer een stukje netter :)

Allereerst heb ik een mal gemaakt zodat het maken van de steun wat makkelijker was dan wanneer dit onder de auto zou moeten gebeuren

Image

Vervolgens een stuk aluminium gefreesd tot een mooie steun. Voor de kenners, de machine is een Hartford LG 1000

Image

en dit resulteerde in de volgende steun (met de oude steun die hiermee vervangen werd)

Image

Image

Image

En gemonteerd ziet dat er zo uit

Image

Image

Op 12 april samen met equipe Westerink/Westerink en Westerink/Westerink onderweg naar Lienden waar de trainingsdag was

Image

Image

Image

en ons daar bij de rest van het startveld gevoegd

Image

Vandaag nog even een setje naafkapjes gemonteerd op de velgen

Image

Image
Image Image Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Losroyos »

Ff die naafkapjes wit maken nog jan. ziet er altijd mooi uit zoveel citroens bij elkaar.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Bossie »

Het is ook de hoogste tijd dat ik hier een update plaats. Allereerst heb ik met Hester tijdens het hemelvaartweekend ook meegedaan aan Le Citron Pressé (net als Tjerk TvL). Geweldige tijd gehad, heerlijk gereden en uiteindelijk op de terugweg op zondagochtend naar huis gestrand.

Woensdagochtend op de heenweg naar de start liep hij al niet zo lekker. In de eerste trap kreeg hij te weinig brandstof. Onderweg gestopt om de sproeiers er uit te halen en schoon te maken, maar dit hielp niet echt. Voordeel is dat er een 2-traps carburateur op zit en bij goed intrappen van het gas, liep de auto wel goed. De rally verliep ook goed voor ons, het liep lekker, we konden de wegen goed vinden en hadden er erg veel plezier in. Tot de laatste dag, 's middags brak de onderste motorsteun. De delen wel bij elkaar kunnen krijgen en een paar tywraps eromheen getrokken. De poging om er daarna een slangklem om de zetten mislukten helaas. Toch maar gaan rijden, maar na een paar km knapten de tywraps (was ook wel te verwachten). Toen de Wegenwacht Eend gebeld en een stuk naar hun toegereden. Samen met Yuri de steun eronderuit geschroefd waarna Henk en Yuri een garage in de buurt bezocht hebben waar de steun gelast is. Deze er weer onder gezet en we konden weer verder. Vanaf dat punt hebben we ervoor gekozen om direct naar de finish te gaan. Na de finish de auto naar het hotel gebracht en toen begon hij slechter te lopen. Dus de volgende ochtend even een andere carburateur gemonteerd. Helaas begon hij in de buurt van Roermond weer slecht te lopen. Paar honderd meter voor de Roertunnel de auto aan de kant gezeten gekeken of we wat konden fixen. Na een fix weer gaan rijden, maar het was nog niet over. Daarop Roermond ingereden en de auto op een parkeerplaats gezet. Vanaf daar zijn we met Evert en Bettie Westerink meegereden in de Visa Cabriolet. Zij hebben ons thuis afgezet en na een autoambulance geregeld te hebben, heb ik samen met mijn vader 's middags de auto naar huis gehaald. Ik heb helaas weinig tijd op het moment, dus ik denk dat de GT binnenkort de garage ingaat en geschorst wordt.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Aangezien Chanelleke voor de APK moe(s)t, daar ook maar mee aan de slag. Onderstel voor rammelde en bij het remmen trilde het. Tijd om daar de 4-gaats conversie door te voeren. Dus Chanelleke is nu voorzien van andere veerpoten, met Apex verlagingsveren, 106 GTI remmen, nieuwe draagarmen en nieuwe aandrijfassen. Dat rijdt een stuk beter en ziet er een stuk beter uit. De achterwielkasten heb ik ook uitgerold, dus daar passen nu wat bredere banden onder. De bout van de stoelbevestiging was ook uitgescheurd. Hier maar even een mooi stalen plaatje overheen gezet en de stoel zit weer goed vast. Aankomende vrijdag een afspraak staan voor de APK en hopen dat hij daar in 1x doorheen komt.

Image

Image

Image

Image

Tot slot, de C4 zit aan het einde van z'n leasecontract. Aangezien de leaseregeling is aangepast en ik niet onder de nieuwe leaseregeling wil leasen moest er een vervanger aangeschaft worden. Na opzoek geweest te zijn naar een geschikte auto, tegen een Jaguar X-Type Estate 2.0D aangelopen en deze aangeschaft. Komende maandag de lease auto inleveren en dan kilomters maken met de Jaguar.

Image

Image
Image Image Image

TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 588
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by TvL »

Een X-type Jan? Die zag ik niet aankomen :P Nette wagen hoor, hoe rijdt het?
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Laurent »

Fraaie bak Jan. En jammer dat het toch tegen zat met de GT. :(
AX 1.1i Volcane Rood

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Jurjenz »

Balen van de GT! Succes met de APK.
Image

Plensnart
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 53
Joined: ThuMay01, 2014 1:20:43 AM
Location: Rijssen

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Plensnart »

vervelend zon jaguar op het oprit:P jammer van je GT

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Bossie »

Ja Tjerk, die had ik zelf ook niet aan zien komen, maar hij stond zomaar in het lijstje met auto's die aan mijn criteria voldeed. Het is weer eens wat anders, er rijden er ook niet zoveel van rond en dat vind ik dan wel weer leuk. Er ligt een 2.0 Diesel in, 130 PK en 330 NM. Dat komt dus lekker van zijn plek en het is zeker geen straf om in te rijden. Het zou mooi zijn als ik hier een jaar of 2 m'n zakelijke kilometers mee kan maken.

Dat de GT het niet op eigen kracht naar huis gered heeft is jammer, maar we hebben er zeker niet lang om getreurd. We hebben een super weekend gehad, mooie omgeving, mooie weggetjes en goed gereden. Erg veel plezier gehad en 's avonds op de parkeerplaats werd het snel laat. De GT staat nu op z'n plekje in de garage en we kijken wel wat we er aan kunnen doen. Eerst moet morgen Chanelleke voor de APK. Dan moet komend weekend de C4 helemaal netjes gemaakt worden om in te leveren. Daarna is de Jaguar aan de beurt, daar is geen historie van bekend, dus die krijgt onderhoud. Nieuwe olie en filters (olie, brandstof, lucht en pollen). Ook moet er nog een trekhaak onder gehangen worden want anders kunnen straks onze vakantiespulletjes niet mee. De haak is besteld en zal aankomende week wel aankomen.

Als na al dat gebeun nog wat tijd over is, dan maak ik de carburateur van de GT maar weer eens goed schoon. Loopt die dan goed, dan probeer ik er een APK op te krijgen en anders wordt die geschorst.
Image Image Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Bossie »

Afgelopen maandag is de C4 ingeleverd :)

Vrijdag is Chanelleke voor de herkansing opgegaan voor de APK en is geslaagd, ze mag de wegen weer een jaartje onveilig maken.

De jaguar is voorzien van een telefoonhouder en een trekhaak.

Nu in de komende weken nog effe tijd vinden om de GT APK klaar te maken.
Image Image Image

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by MBa@NL »

Gefeliciteerd met de APK!
Bossie wrote:De jaguar is voorzien van een telefoonhouder [..]
Om de een of andere reden zie ik dan gelijk een (Nokia) Cark 91 aan het dashboard hangen, bij de term "telefoonhouder"...

Succes met de GT.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Bossie »

Zo langzaamaan probeer ik wat klaar te maken voor de GT. Ik heb geen zin meer om te zoeken naar de oorzaak van het probleem slecht lopen. Ik werk momenteel dus aan een andere kop. Het is de kop die uit een 106 Rallye komt. Ben deze nu netjes aan het maken en daar komen straks de 4 motorfiets carburateurs aan te hangen. Ondertussen is er ook een lieve Catcams nokkenas besteld. Zodra ik klaar ben met de kop, gaat deze naar het revisiebedrijf om hem licht te laten vlakken. Daarna kan de kop weer opgebouwd worden.

Maar al die tekst kan jullie toch niet veel schelen, dus doen we er maar een paar plaatjes bij

Kijk, de poortjes gaan er al mooi uitzien

Image

Hmmmm, daar zitten toch aardige randen. Komen de flow vast niet ten goede

Image


Weg ermee

Image


En zo moet het er ongeveer uit gaan zien

Image[/url]
Image Image Image

Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 346
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Fruit »

Ziet er gaaf uit.

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Jurjenz »

Ziet er netjes uit! :D
Image

Glen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 95
Joined: TueJan31, 2012 3:48:55 PM
Location: Haarlem

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Glen »

Begin ziet er goed uit.
Gaat ook vast lekker klinken :D

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Bossie »

En toen stond er een nieuwe AX op de oprit.

Image

Image

Image
Image Image Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX GT '90, AX First '94)

Post by Jurjenz »

Wat ontzettend tof! :D

Is dat de auto uit de advertentie van een dag (of 2?) oud? Al een eerste inspectieronde gedaan?

In ieder geval fijn om te zien dat ze in goede handen is!
Image

MauricevanMourik
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: ThuDec12, 2013 7:31:11 PM

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX GT '90, AX First '94)

Post by MauricevanMourik »

Wat een leuke GT !

Post Reply