AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
mini_mouse
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: ThuMay21, 2009 10:05:27 PM
Location: Midden Limburg

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by mini_mouse »

Mooie tellerbak, waar heb ik dat nog meer gezien :wink:

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

jij hebt dr ook een. :) Ik heb dr nu twee, een in grijs, een in zwart.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Snelheidsmeterkabel was gebroken, vervangen zonder het dashbord dr uit te trekken is echt een KLOTEKLUS. Maar toch gedaan.

En nou werkt ie alsnog niet. :( Denk dat 't dingetje in de versnellingsbak is afgebroken, want de kabel was behalve doormiddengebroken, ook compleet vastgelopen. Eens zien of 't digitale deel wel nog werkt, anders moet ik m'n net nieuw geinstalleerde sensor gelijk weer vervangen, dan haal ik dit keer wel een tweedehands van de sloop. :(
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 549
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by JSP »

AlexanderB wrote:Snelheidsmeterkabel was gebroken, vervangen zonder het dashbord dr uit te trekken is echt een KLOTEKLUS. Maar toch gedaan.

En nou werkt ie alsnog niet. :( Denk dat 't dingetje in de versnellingsbak is afgebroken, want de kabel was behalve doormiddengebroken, ook compleet vastgelopen. Eens zien of 't digitale deel wel nog werkt, anders moet ik m'n net nieuw geinstalleerde sensor gelijk weer vervangen, dan haal ik dit keer wel een tweedehands van de sloop. :(
die sensor heb ik nog. weet je nog...............
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Oke.. :) kan zijn dat ik morgen ff langskom, maar ga eerst wel ff kijken of ik een digitale teller aan de praat krijg, dan is ie nog bruikbaar en hoef ik dr niks aan te doen.. Als 't baktandwieltje stuk is ga ik dr ook niks aan hebben trouwens..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Heb uiteindelijk besloten om toch maar gewoon van de sloop ff sensor te halen, €10 verder en ik heb weer een werkend snelheidssignaal, dit keer volledig digitaal.

Heb ook de digitale tellerbak van een 106 en een AX GTI tellerbak samengevoegd, en wel om de volgende redenen:
-pin-out van de AX tellerbak is beetje anders, en die wilde ik standaard houden
-Overstap naar digitale teller
-Wilde de naald van het oliepeil gaan gebruiken voor oliedruk, en oliepeil zit nu weer zoals het bij de diesel standaard zit, op het oranje olie-lampje (knippert als peil te laag is bij starten)

Het is nog niet helemaal af (ik moet de toerenteller en oliedruk nog werkend maken), maar het is weer een stap in de goede richting. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

mini_mouse
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: ThuMay21, 2009 10:05:27 PM
Location: Midden Limburg

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by mini_mouse »

Mooi. En je bent van de zwabberende tellernaald af!

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Daar had ik al geen last van, tellerkabel liep gewoon goed tot ie uit elkaar plofte en m'n 1 week oude sensor-ding doormidden brak. :(
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Hmm, de diesel-thermostaat lekte (verwarmt de brandstof voor op koude dagen), en ik kreeg 'm dr niet uit omdat ie met eenofander onmogelijke stervormige clip in het gat zit waar ie in hoort, dus ik heb bij wijze van snelle oplossing het hele gat ontvet en lekker dichtgesmeerd met epoxy. Hopelijk houd het, dan lekt 't daar niet meer en zijn m'n koudstart-problemen (lucht in de brandstof = motor die niet lopen wil) eindelijk opgelost. We gaan 't zien. :)

En anders moet 't alsnog uit elkaar zodat ik de lekkende O-ring kan vervangen, ik heb alle onderdelen daarvoor reserve liggen ergens, maar kan 't al maanden niet vinden. :(
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Heb een setje andere velgen gekocht voor een habbekrats, eens zien of ze passen, heb waarschijnlijk spacers nodig aan de achterkant. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Jurjenz »

foto's :)
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Ze liggen achterin de auto, en de marktplaats-advertentie is inmiddels offline. Ik zal straks wel ff eigen foto's maken ja. :) De advertentie stond nog open op deze computer en ik kon 't plaatje dr nog af halen. :)

Image

15" bij 7J, denk alleen dat ik met de ET waarde een probleem gaat krijgen bij de achteras, dus ik ga straks ff passen, en als 't niet werkt, moet ik ff kijken naar een setje spacers die niet méér kosten dan de velgen zelf. :roll:
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by q01z »

Gatver wat zijn die eng geboord!
Wel mooie velg, TSW Hockenheim? Gaat alleen never passen bij een verlaagde Ax of een ax met elke vorm van vering..
Denk zelfs dat volledig insturen niet gaat met 7J breed
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

q01z wrote:Gatver wat zijn die eng geboord!
Ja, niet echt fijn, niet te strak aandraaien iig.
q01z wrote:Wel mooie velg, TSW Hockenheim?
Hmm, van een onbekend merk volgens mij. Maar ze zien dr fraai uit, het zou m'n AX goed staan denk ik. :) iets opvallender dan de volledig function-over-form lichtgewicht C5 aluminium "steelies", zijn erg fijn, maar niemand heeft door hoe cool ze zijn. :lol:
q01z wrote:Gaat alleen never passen bij een verlaagde AX of een AX met elke vorm van vering..
Denk zelfs dat volledig insturen niet gaat met 7J breed
Hangt ook nog eens flink af van hoe breed je banden zijn denk ik, het is (in mijn ervaring) eerder de hoek van het loopvlak die tegen de wielkast aan komt dan de velg.
Tja, en het feit is, met ET35 komen ze ook stevig ruimte tekort bij de ophanging. En gezien de prijzen van spacers flink hoger zijn dan de waarde van deze velgen, was dat achteraf denk ik niet zo'n succes.

Ik ga ze waarschijnlijk opknappen en ze weer doorverkopen. En dan is een mogelijke volgende set velgen die ik koop weer gewoon 6J en ET20 net als m'n huidige set, dan passen ze zonder dr over na te moeten denken precies. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Jurjenz »

Ze zijn opnieuw geboord voor kunnen monteren op de naaf? Dat kan toch niet?
Image

j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 497
Joined: TueApr12, 2011 9:25:20 AM
Location: Schoonhoven
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by j0achim »

Ik heb een setje OZ superturismo velgen onder de GTI zitten. Deze zijn 15 inch, 6,5j en een et van 25.
bandenmaat 195 45 15
Achter liepen deze op een milimeter niet aan, aan de binnenkant, op die bouten waarmee je as vast zit. Achter heb ik er dus spoorverbreders onder gezet van 5 mm, zodat ze niet aan kunnen lopen, ziet er gelijk iets dikker uit.
Voor loopt mijn rechterwiel soms tegen het ruitenwisservloeistof reservoir als ik volledig instuur, nu moet ik zeggen dat ik dat resevoir niet helemaal goed had zitten toen ik er voor het laatst meer reed, maar ik zou verwachten dat jij dit probleem ook zal hebben.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Rio97 »

Erg leuke velgjes inderdaad.
Maar die gaten.... brrrr... -freezing smilie-
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Jurjenz wrote:Ze zijn opnieuw geboord voor kunnen monteren op de naaf? Dat kan toch niet?
Qua afwerking ziet 't dr uit alsof het af-fabriek is, dus dat zal 't niet zijn. Maar waarom ze zo dicht bij elkaar zitten snap ik ook niet nee. Gekke Chinezen, zullen we maar zeggen.
j0achim wrote:Ik heb een setje OZ superturismo velgen onder de GTI zitten. Deze zijn 15 inch, 6,5j en een et van 25.
bandenmaat 195 45 15
Ik heb dezelfde bandenmaat, maar dan met een half J minder velg.
j0achim wrote:Achter liepen deze op een milimeter niet aan, aan de binnenkant, op die bouten waarmee je as vast zit. Achter heb ik er dus spoorverbreders onder gezet van 5 mm, zodat ze niet aan kunnen lopen, ziet er gelijk iets dikker uit.
Ja, dat was bij mij ook, bij de GTI as paste 't niet door die bout, met de schijvenas past het precies (met een paar mm ruimte, zelfs). Maar bij die velgen heb ik iets van 20-25mm per kant aan spacer nodig, zowel voor als achter, en dan wordt het gauw duur.
j0achim wrote:Voor loopt mijn rechterwiel soms tegen het ruitenwisservloeistof reservoir als ik volledig instuur, nu moet ik zeggen dat ik dat resevoir niet helemaal goed had zitten toen ik er voor het laatst meer reed, maar ik zou verwachten dat jij dit probleem ook zal hebben.
Nu nog geen last van in ieder geval, maar m'n AX is ook niet verlaagd.. Bij die blauwe had ik een paar strepen dr op staan van de combinatie verlaagd, ET5 velgen (verder naar buiten) en hard de bocht door raggen. maar bij de diesel heb ik met de voorwielen nog niks geraakt in ieder geval.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Wheelnut »

Ik blijf de term "J-waarde" tenenkrommend verkeerd vinden.
Is net zoiets als "APK keuring"...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Klopt, het is 15x7 met type J rand.

Maar de stempel achterop de velg zegt 15x7J, en iedereen weet waar je 't over hebt als je 5J of 7J zegt.

Technisch heb je gelijk, maar ik blijf 't lekker zeggen, ook al is 't fout. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply