AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Zo, kleine dingetjes.

Eerst de koudstart-solenoid op de brandstofpomp ff ontkoppeld, kijken of dat het verschil maakt qua verbruik. (als ie daarmee beter draait, dan zou 't zomaar kunnen dat dat die 20% extra verbruik is die ik al een jaar niet kan vinden. :X)

Daarna de auto gewassen, dat was hard nodig, want hij was echt SMERIG. :) Nu weer mooi schoon dus.

En de bumper dr af getrokken om de bedrading van de morettes en mistlampen dr bij te leggen. :)
Morettes werken nu, lekker veel licht! :D de mistlampen werken ook, maar momenteel alleen als je de schakeldraad op de pluspool van de accu drukt.
De mistlampen moeten nog ff onder het spatbord door aangesloten worden op de schakelaar. (die heb ik al afgetapt, dus dat is een snel klusje.)
Last edited by AlexanderB on WedSep10, 2014 8:10:43 PM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

En toen deed m'n dynamo het niet meer. Fijn, die was net een jaar oud. :( Daar ga ik dus mooi ff mee terug. (Zal de factuur wel niet meer kunnen vinden, maar eh.)

[update:] en de koolborstels en sleepringen waren inderdaad compleet verdwenen. :( alweer.

Anyway, dynamo achtergelaten by AED, morgen hoor ik wel wat 't kosten gaat dit keer. :(

Planning:
- Accu opladen
- Mistlampen en truckhoorn aansluiten
- Vliegwiel en koppeling vervangen
- Achteras reviseren
- CV/EL ramen en deurpanelen verder inbouwen
- Helicoil setje in de post krijgen en daarmee olielekkage aan de klepdekselpakking oplossen (de waarschijnlijke oorzaak van de dooie dynamo.)
- Blok aan de voorkant schoonmaken.
- Injectiepomp en injectoren vervangen
- Pomp inregelen
- ???
- Als alles dan wel goed blijft werken, turbo!
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Plensnart
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 53
Joined: ThuMay01, 2014 1:20:43 AM
Location: Rijssen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Plensnart »

Mooi lijstje, Cool Turbo;)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Jammer dat het voornamelijk dingen zijn die "zomaar" kapot gaan, ipv dat ik verder kan met de turbo-dingen, maar langzaamerhand komen we wel op het punt dat het zover is. :)

Anyway, acculader onder de motorkap gelegd, en de accu vannacht opgeladen, dus kon gewoon naar school rijden. (en zolang de lampen niet aan staan, gebruikt de diesel niet zo gek veel stroom, behalve tijdens het starten ff)

Dynamo is weer terug van de revisietoko, dit keer was de rekening €60

Wanneer de helicoils binnenkomen kan ik m'n kop oliedicht maken, en dat combineer ik dan gelijk met een grote schoonmaak en de installatie van het brandstofsysteem.

En tot die tijd heb ik nog wat andere klusjes van die lijst die ik kan doen. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Zo, de helicoil set kwam afgelopen weekeinde binnen, en vandaag ben ik dr aan toegekomen om dr een te installeren. :) Geen (kleine) olielek meer langs de klepdekselpakking nu. :) Relatief eenvoudige procedure, maar wou geen risico nemen met politie, dus ben ff naar de DHZ garage gereden voor een half uurtje..

Voor de rest ff met een beetje remmenreiniger de voorkant van het blok een beetje schoongemaakt, en de gereviseerde dynamo terug op de auto geinstalleerd, nu werkt ie weer zoals het hoort. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Jurjenz »

Wat is een helicoil set? (een nieuwe kleppendekselpakking?)
Image

Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 346
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Fruit »

http://www.viba.nl/nl/catalog/gereedsch ... d--inserts" onclick="window.open(this.href);return false; google vraag :P

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Kleppendekselpakking had ik al vernieuwd een paar maanden terug, die zat bij de koppakkingsset die ik dr vorig jaar onder gelegd heb. Die is bij een diesel trouwens echt heel anders als bij een benzine, en heeft eigenlijk vrijwel geen vervanging nodig, maar toen wel gedaan in een poging om het zweten op te lossen (wat dus geen verschil maakte.)

"Helicoil" is eigenlijk een merknaam, maar het is min of meer synoniem met de procedure om schroefdraad terug te krijgen in een gestript gat.
- Je boort met een iets overmaatse boor het gat iets uit, in mijn geval was de boor 6.3mm voor m'n M6 gat.
- Daarna tap je met een draadtap nieuw (groter) draad in het gat. De tap was niet gelabeld, maar dat zal iets van M6.5 zijn geweest. Het punt is dat de tap wel hetzelfde aantal mm per draadgang heeft als de originele draad.
- Daarna draai je met een speciale draaier de "coil" in het gat. Een spiraaltje van voorgevorm staaldraad, wat aan de buitenkant overeenkomt met de nieuwe maat, en aan de binnenkant de maat heeft die je wilt herstellen. Voor het beste resultaat moet die eigenlijk met locktite ofzo worden vastgelijmd in het gat, maar dat is niet cruciaal.

Ik had er foto's van willen maken, maar het was eigenlijk zo klaar, dus toen viel er niet meer zo veel te zien.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by JPG-slalom-racing »

Hoi Alexander, krijgen je Turbo-plannen al wat meer vorm? Ik bedoel of je al een timing annex stappenplan hebt. Ik ben zo benieuwd, en ik geef alvast AL mijn morele steun...
PS: heb je al gehoord van Diesel-LPG? Dit zou een oplossing betreffen die de brandstof voor het stationaire gedeelte vervangt door vloeibare LPG inspuiting... en 100pk, en diesel, en voor de helft van het verbruik nog goedkopere brandstof...

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Turbo plannen hebben/hadden vorm, door schuivende planning en onverwachte defecten de afgelopen week niet kunnen doen wat ik wilde doen, maar bij deze:
- Aankomend weekeinde vliegwiel, koppeling en drukgroep en drukgroeplager vervangen, (16V vliegwiel met 200mm koppeling, kan meer koppel aan.)
Ergens in de komende weken, verdeeld over 2 weekeinden ofzo:
- Inspuitpomp, injectoren en injectorleidingen vervangen. Heb nu alles wat ik nodig heb (op 1 onderdeeltje na, note to self, morgen ff bij de peug dealer gaan bestellen.)
- Sensoren (toerenteller, uitlaatgastemperatuur, oliedruk) installeren.
- Grotere radiator (Saxo 1.5D, heb ik nieuw gekocht voor een schijntje) inbouwen.
- De nieuwe inspuitpomp afstellen, voor maximaal vermogen zonder rook, (en daarmee als het goed is ook verbeterde zuinigheid). Hier zie ik echt het meest tegenop.
- Daarna de laatste ditjes en datjes voor het "loodgieterswerk" van de turbo zelf kopen (heb alle pakkingen al, moet nog 5mm staalplaat voor de flenzen, en wat dik en dunwandige lasbochten kopen)
- Dan de turbo installeren (laswerk voor de in en uitlaatzijde, aanleggen van een olieleiding en olieretour)
- Uitzoeken waar ik de intercooler ga proppen.
- Dan de turbo-compensatie van de inspuitpomp inregelen. :) Speciaal daar op uitgezochte onderdelen ftw.

Diesel LPG ken ik ja, hoewel ik in eerste instantie een diesel gekocht heb omdat ik geen zin had in een tank in m'n kofferbak. Ik hou het voorlopig op een "maybe". (Ik heb een complete LPG installatie van een AX liggen, maar kon 'm niet inbouwen in m'n vorige AX omdat ie net een paar maanden te nieuw was voor de "Doe het zelf"-inbouw, het moest door een bedrijf gedaan worden, en daar had ik geen geld voor (over, zeker gezien het nooit G3 zou worden, dus toch een hoop extra belasting zou gaan kosten), dus toen m'n benzine-AX verkocht en een diesel teruggekocht.
Waar ik wel mee wil gaan experimenteren is water/methanol injectie, voor extra vermogen/zuinigheid. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Bleh, het zit allemaal ff niet mee. M'n kat is kwijt, en ik loop al anderhalve week te zoeken. :(

Image

Hopelijk is ie binnenkort weer terecht, want ik mis 'm.

En zodoende heb ik dus ook al bijna 2 weken niks aan m'n auto gedaan.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 346
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Fruit »

Aii das baalen. Hoop dat hij weer snel terug komt. Was het een buiten kat?

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Nee, een binnen-kat, dat is waarom ik me zo'n zorgen maakt. Het beest weet niet hoe ie aan eten moet komen, en miauwt ook niet om hulp als ie niet meer weet wat te doen.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Jurjenz »

:(

Dat is behoorlijk kl*te. Ik hoop dat hij snel terecht komt. Succes met zoeken!
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Een kleine anderhalve maand later, nog niet terecht. :(
Wel vorige week een andere kat geadopteerd. :)

AX-gerelateerd nieuws:
- Gisteravond weer een vaag oplichtend dynamolampje, word het wel een beetje zat zo, als ie nou weeeer stuk aan t gaan is. :(
- kleppendeksel zweet nogsteeds een beetje, ondanks de gerepareerde schroefdraad.

[update] ff met de dynamo terug geweest naar AED, dr waren wat schroeven losgetrild en/of kwijt, dus ze hebben 't ff hersteld, en nou doet ie 't weer. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Na 12k werd het wel weer eens tijd voor nieuwe olie, dus vandaag ff snel de olie ververst en een nieuwe filter dr op geschroefd. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

ax_cx
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 56
Joined: ThuJun26, 2014 10:10:49 PM
Location: Rijen/Baarle-Nassau

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by ax_cx »

veel succes verder. hele topic gelezen like :P

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Haha, dat zijn nogal wat pagina's inderdaad. :)

Dankje, ik heb gelukkig bijna alles compleet om m'n AX'je af te bouwen zoals ik 'm hebben wil. :D zit nu te kijken naar buizen en bochten enzo voor het monteren van de turbo. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

ax_cx
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 56
Joined: ThuJun26, 2014 10:10:49 PM
Location: Rijen/Baarle-Nassau

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by ax_cx »

AlexanderB wrote:Haha, dat zijn nogal wat pagina's inderdaad. :)

Dankje, ik heb gelukkig bijna alles compleet om m'n AX'je af te bouwen zoals ik 'm hebben wil. :D zit nu te kijken naar buizen en bochten enzo voor het monteren van de turbo. :)
Dus het wordt een (T)D?

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Dat is het idee ja. :) Al een tijdje trouwens, maar de hele ombouw en alles wat dr bij komt kijken gaat allemaal wat trager dan dat ik zelf graag zou willen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply