Laurent '91 AX K-way 1.0 & '91 AX 1.4D & AX GT 1.4 Update P9

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 & AX GT 1.4 Update P.8

Post by Laurent92 »

Van de 2 pompjes die er op zitten ga ik maar 1 aansluiten, dat heb ik al eens geprobeert, en dat lukt :)

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 & AX GT 1.4 Update P.8

Post by Laurent92 »

Kleine update, De 1.4D is goedgekeurd :D vandaag een mailtje gekregen dat ze vanaf maandag verzekerd is :) nu enkel nog mijn polis tekenen en wachten op de nummerplaten.
Ook de banden vandaag terug gewisseld en de 145's terugbezorgd aan Fenwick.
Morgen ga ik waarschijnlijk weer verder werken aan het elektrische gedeelte van het ruitensproeiersysteem van de K-Way.

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 & AX GT 1.4 Update P.8

Post by JPG-slalom-racing »

Laurent92 wrote:Kleine update, De 1.4D is goedgekeurd :D
:dance :dance :dance :dance :dance :dance

kwam de 1.4 voor de 1.5 diesel? wie geeft ons wat geschiedenis? want: volgens mij in nederland, als in belgie dieselland, altijd zeldzaam gebleven...

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 & AX GT 1.4 Update P.8

Post by Jurjenz »

Gefeliciteerd! :D
Image

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 & AX GT 1.4 Update P.8

Post by Laurent92 »

Dankje! :) Het inschrijvingsformulier was meteen binnen dankzij de banden die ik mocht lenen van Fenwick. Na mijn werk meteen de papieren opgehaald bij de garage, het formulier ingevuld en doorgestuurd naar mijn verzekeraares.
JPG-slalom-racing wrote: :dance :dance :dance :dance :dance :dance

kwam de 1.4 voor de 1.5 diesel? wie geeft ons wat geschiedenis? want: volgens mij in nederland, als in belgie dieselland, altijd zeldzaam gebleven...
Een diesel AX zou inderdaad redelijk zeldzaam zijn hier, een 1.5D nog veel zeldzamer als ik het juist heb :) maar weet niet welke eerst was, zou ik even moeten opzoeken.

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 & AX GT 1.4 Update P.8

Post by JPG-slalom-racing »

http://www.2dehands.be/auto-onderdelen- ... 94924.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 & AX GT 1.4 Update P.8

Post by Laurent92 »

Zo, het nieuwe reservoir zit er op en de stekker is gewisseld. Alles terug aangesloten, bijgevuld en blijkt waterdicht. En ie doet het weer:
Image
Tot nadat ik een stukje had gereden, je hoort het pompje werken maar er komt bijna niks uit, vreemd ... terwijl er zeker genoeg vloeistof in zit.
Ook bij een goeie bocht naar rechts hoor je het reservoir aanlopen tegen het rechter voorwiel, al zit ie nochtans goed vast.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 & AX GT 1.4 Update P.9

Post by AlexanderB »

De 1.4 diesel is pas vrij laat vervangen door de 1.5 diesel, dus de meeste diesel-ax'en zijn 1.4 geweest..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 & AX GT 1.4 Update P.9

Post by Laurent92 »

En de 1.4D is verzekerd :D het wagentje rijdt echt heerlijk! Gisteren het standaard stuur die ooit op de K-way zat gemonteerd en terug de oranje knipperlichten geinstalleerd :)
Image

Image

Image
Ook leuk om met 5 versnellingen te rijden in een AX. Qua wegligging voelt ie veel stugger en stabieler aan, net zoals ik het bij mijn K-way ooit zou willen :)

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Laurent '91 AX K-way 1.0 & '91 AX 1.4D & AX GT 1.4 Updat

Post by Losroyos »

Mistlampjes staan het mooi die diesel.

2 mooit wagentjes heb je :D

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Laurent '91 AX K-way 1.0 & '91 AX 1.4D & AX GT 1.4 Updat

Post by citrofenwick »

gefeliciteerd! Nu op naar de ring om die 9:55 btg-tijd te verbeteren :D
AX-kopen is verslavend.

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent '91 AX K-way 1.0 & '91 AX 1.4D & AX GT 1.4 Updat

Post by Laurent92 »

Dankje! :)

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent '91 AX K-way 1.0 & '91 AX 1.4D & AX GT 1.4 Updat

Post by Laurent92 »

Zo, beide zijn voorzien van nieuwe motorolie, bij de K-way ook maar de filter vervangen :)

Bij de K-way ook een nieuwe modificatie aangebracht waar ik zeer tevreden mee ben, een Abarth demper:
Image

Image
Nu nog een nieuwe witte type1 achterbumper vinden :)

Volgende week maar eens kijken om de luchtfilter schoon te maken, en beide te voorzien van een nieuw kleppendeksel pakking.

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent '91 AX K-way 1.0 & '91 AX 1.4D & AX GT 1.4 Updat

Post by Laurent92 »

De 2 kleppendekselpakkingen zijn reeds besteld.

Het werd ook weer eens tijd om de openluchtfilter schoon te maken, helaas bleek de K&N deels kapot te zijn. Toen ik die vorig jaar monteerde wist ik nog niet dat een GT carburateur eigenlijk ovaal was (viel ook niet zo op door het zwarte rubber), dus had ik die eigenlijk op het ronde verloopstuk geforceerd waardoor ie deels gescheurd is aan de schroef van de slangenklem. Het was dan ook de bedoeling die te blijven gebruiken op het 1.4 GT blok eens die er in zou zitten, icm de grotere sproeier.
Dus heb ik maar de "paddenstoel" van onder het stof gehaald, volledig gereinigd met K&N power kleen en een universele K&N openluchtfilter weest gaan halen bij de Euroshop.
Eens alles gemonteerd een stukje gereden en heb precies de indruk dat ie een beetje meer koppel heeft, zowel in lage als in hogere toeren. Ook als ie warm is slaat de motor meteen aan na het contact, met die andere filter moest ik altijd een tikje langer demarreren. Nochtans, zonder dat de carburateur is herafgesteld.

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent '91 AX K-way 1.0 & '91 AX 1.4D & AX GT 1.4 Updat

Post by Laurent92 »

Deze week bericht gekregen dat de kleppendekselpakkingen verzonden zijn ... Weet hier toevallig iemand op hoeveel je de kleppendekselboutjes moet aanspannen bij een diesel AX? Bij de 1.4D komt er duidelijk verse olie van tussen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Laurent '91 AX K-way 1.0 & '91 AX 1.4D & AX GT 1.4 Updat

Post by AlexanderB »

eeuh, ik moet het ff opzoeken maar ik geloof iets van 5 of 7 Nm. :) echt niet heel vast, de schroefdraad in de kop trek je dr (blijkbaar) namelijk zo uit. (gezien dat bij 1 van de 8 boutjes in mijn kop al is gebeurd voordat ik 'm kocht, die zat los in het gat, vastgelijmd met een beetje vloeibaar pakking. :( Moet dr een keer een helicoil ofzo indraaien. :)

Overigens, als je de klepdekseplakking vervangt, moet je op de 4 puntjes/hoekjes (bij de nokkenasseals) een drupje vloeibaar pakking doen, zodat het goed afdicht in de hoek. (Zie handleiding, zal 'm straks ff zoeken..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent '91 AX K-way 1.0 & '91 AX 1.4D & AX GT 1.4 Updat

Post by Laurent92 »

Tijd voor een update, omdat de bestuurderszetel van de K-way verschrikkelijk versleten was heb ik besloten een GT interieur in te bouwen. Die zit er bijna volledig in, met 2 delige rugleuning:
Image

Image

En er zijn vanzelf oprollende veiligheidsgordels geïnstalleerd achterin :)

Ze is ook voorzien voor een stabilisatorstang al lijken de boutjes niet meteen te passen. Ik heb eens van dichtbij met een zaklamp gekeken en er is wel heel duidelijk schroefdraad op de montagepunten. Dus waarschijnlijk corrosie en/of vuiligheid ... De uitlaat heb ik alvast aangepast :)
Image
Ook het stuk uitlaat van de GT voor op het spruitstuk past er op:
Image
Tegen afgelopen vrijdagavond zat het uitlaatsysteem er terug op, dan ook maar een testritje gemaakt.

Al maak ik me nu zorgen om het koelvloeistofsysteem, voor ik de motor heb gestart had ik nog het niveau van de koelvloeistof en motorolie gecontroleerd. Olie was goed en de koelvloeistof had ik water bijgevuld tot aan de rand (niet wetende dat dat te veel was). Nadat de choke halverwege was ingeduwd meteen rustig vertrokken en warm gereden tussen de 2000 à 2500 toeren, dat gedurende ongeveer 15 minuten. Daarna terug naar de hangar gereden om ze binnen nog even stationair te laten draaien. Eens ze binnen stond lag er een kleine plas koelvloeistof op de grond, aan de rechter zijde onderaan de radiateur. Dan maar de motor afgezet en even laten afkoelen. De slangen gecontroleerd maar die blijken niet te lekken, daarna terug gestart en stationair laten draaien, na 10 minuten begon er weer koelvloeistof te druppelen en als ik wat gas gaf nog meer. Toen besloten de motor af te zetten en weer laten afkoelen, eens afgekoeld nog eens de dop los gedraaid en het niveau was weer gezakt, toen weer helemaal bijgevuld en naar huis gegaan met de diesel AX.
Ik dacht dus dat de radiateur kapot was en er een lek in zat, hoewel het niveau niets veranderd was de dag er op. Gisterenavond heb ik hier nog een en ander opgezocht ivm het koelvloeistofsysteem, en te weten gekomen dat ik te veel had bijgevuld. En als er te veel in zit ze het overtollige er weer uit kletst langs een gat onder de vuldop. Vandaag heb ik er weer een stukje mee gereden, met het te veel aan koelvloeistof die er nog in zat, om te checken of het water wel degelijk langs daar weg loopt. En inderdaad ...
Image
Het loopt duidelijk weg langs dat gat. Blijkbaar meestal als je ze stationair laat draaien, tijdens het rijden ben ik gestopt aan het tankstation bij de autostrade voor een fles koelvloeistof. Na het ritje weer laten afkoelen en nog eens het niveau gecheckt, bleek nog even vol te zitten ... ? Een uur later nog eens gecheckt en ineens stond de koelvloeistof een heel stuk lager? Geen idee hoe of naar waar dat koelwater heen is ... en uiteindelijk weet ik niet of er iets aan de hand is met het koelvloeisofsysteem, of kan dat een tijdje duren eer al het overtollige koelwater er uit is?

Verder zijn ook de kleppen gesteld en zit er een nieuwe kleppendekselpakking op, Wat er nog moet gebeuren:
*nieuwe verdelerkap
*nieuwe rotor
*vervangen benzinefilter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Laurent '91 AX K-way 1.0 & '91 AX 1.4D & AX GT 1.4 Updat

Post by AlexanderB »

!!! Het koelsysteem moet goed ontlucht worden, anders blijft er lucht in de kop (en/of kachelradiator) zitten, en dat kan oververhitting veroorzaken (en sowieso zet die lucht uit als het warm wordt en drukt het water uit het gaatje bij de vuldop, waardoor het lijkt alsof die te vol zit)

Dus, met draaiende motor ontluchten (dan pompt de waterpomp het water tegen de zwaartekracht omhoog, de vuldop is *niet* het noogste punt
Ontluchtingspunt op de kachelslang, ontluchtingspunt op het thermostaathuis, en als laatste het ontluchtingspunt op de radiator (bovenaan, aan de bestuurderskant).
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent '91 AX K-way 1.0 & '91 AX 1.4D & AX GT 1.4 Updat

Post by Laurent92 »

Bedankt voor de info Alexander! Als ik het goed begrijp, moet je dan de 3 ontluchtingspunten tegelijk opendraaien, bijvullen, en dan ieder punt terug toe draaien zodra er een "fonteintje" uit komt?

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Laurent '91 AX K-way 1.0 & '91 AX 1.4D & AX GT 1.4 Updat

Post by AlexanderB »

Dat is de manier die ik gebruik, ja. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply