Tjerk aka TvL (AX 1.4i TZX & AX-aanhanger) 170 o'clock P22

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Meer onderhoud 3-1, P8

Post by citrofenwick »

Ik vind ook dat je goed bezig bent geweest! Voor ik naar de keuring ga met een ax waarvan de achterste remmerij is afgekeurd omdat ze ongelijk remt of uiteen is geweest rij ik altijd ff een paar 100m met de handrem half op. Dat geeft de voeringen de kans om zich wat naar de trommels te zetten en om wat warm te worden. In de praktijk helpt dat vrij goed. Wel mee opletten. Succes!
AX-kopen is verslavend.

Bram91
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 44
Joined: SatMay21, 2011 10:52:53 PM
Location: Leusden

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Meer onderhoud 3-1, P8

Post by Bram91 »

Naast gebrek aan goede doorslagpennen zaten de pinnen in de remklauw zo enorm vast dat het sneller was om het zo te doen..was gelijk een mooi moment om de glijvlakken goed te ontroesten als je er dan toch goed bij kunt.

De olie die er in is gegaan is 75W80 GL4. Rode kleur komt idd vooral door de trechter :)

Enne, die linker remschijf zou voor de netheid nog een nieuw borgboutje in moeten, vandaar dat ie op de foto wat los ligt :lol:

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Meer onderhoud 3-1, P8

Post by Laurent »

Mooi bezig Tjerk. En over die pennen die vast kunnen zitten, breek me de bek er niet over open. Met de blauwe die Alexander eerst had hebben we op gegeven moment de klauw er maar af gehaald, zooitje afgeslepen en vervolgens uitgeboord. Wat een drama was dat zeg.
AX 1.1i Volcane Rood

TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 588
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Meer onderhoud 3-1, P8

Post by TvL »

Bedankt voor de reacties weer! Maar alle credits gaan naar Bram91, hij is degene die de meeste klussen heeft uitgevoerd, ik kon niet meer doen dan toekijken, foto's maken en af en toe eens wat kleins doen :P

En Fenwick, thanks voor de tip! Zal idd wel opletten zijn dat er niks kapot gaat, maar ik zal het proberen :)
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Meer onderhoud 3-1, P8

Post by Laurent »

Ik gebruik mijn handrem soms ook wel eens om iets af te remmen op de snelweg.
AX 1.1i Volcane Rood

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Meer onderhoud 3-1, P8

Post by Ceristimo »

@TVL
Zo gaat dat de eerste paar keer, en voor je 't weet ligt de auto half uit elkaar en sta in je eentje een kabelboom te solderen... Dat sleutelen komt vanzelf.

En mijn frustratie ook nog even: die pennen zijn inderdaad waardeloos. Kon ze er bij mij destijds ook niet uit krijgen, en na een tip van Mastenhose (geloof ik) de zaag er toen maar ingezet. En zelfs dát was lastig, want je komt er zo vervelend bij. Rotdingen...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Meer onderhoud 3-1, P8

Post by Laurent »

Ik heb met Alexander van't voorjaar (eigenlijk was het nog winter) de hele klauw eraf gehaald en toen de hele zooi uitgeboord. Vandaag zelf op de sloop een nieuwe klauw gehaald en deze daar in een werkbank gezet en zo de pennen eruit geramd.
Als je een setje pennendrijvers moet hebben, bij de Praxis: €12,49 met 10 jaar garantie, aldus de verpakking. Heb je 2, 3, 4 en 5.
AX 1.1i Volcane Rood

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Meer onderhoud 3-1, P8

Post by AlexanderB »

en nieuwe pennen gemonteerd, die sloopklauwen hebben we vooral/alleen gebruikt als donor voor de geleidebussen die vastgelopen/krom waren..

Maargoed, niet meer mijn auto, en ben blij dat mn nieuwe remklauwen een stuk simpeler zijn qua onderhoud.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 588
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Meer onderhoud 3-1, P8

Post by TvL »

En afgelopen ochtend is de AX goedgekeurd!! 8) De rechter koplamp moest wat bijgesteld worden, verder was er geen enkel afkeurpunt meer. Ook de achterremmen zijn tot mijn verbazing gewoon goedgekeurd. Blijkbaar was het opschuren van de trommels, de flinke remacties van de dag voor de keuring en een stukje op de handrem rijden genoeg! De AX is ook al uit de schorsing gehaald, nu nog het nieuwe kentekenbewijs ontvangen en dan RIJDEN!

We hebben afgelopen zondag trouwens nog wel betere koplampen gemonteerd, wat een behoorlijk verschil met de oude is. Toen de koplampen er toch uit lagen meteen ook maar ph1 knipperlichten erin gebeund. Moet zeggen dat dat er gaaf uitziet, lekker oldskool!

Image

Image

Image

Image

En ook nog het achterklepslot gerepareerd:

Image

Deze werkzaamheden hebben we nog net op tijd uit kunnen voeren, 1 dag voor de APK, anders was het AX'je sowieso afgekeurd. Me is happy! :D
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Nieuwe APK! 8-1 P9

Post by JBo »

Laat mij de eerste zijn om je te feliciteren ';)
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Nieuwe APK! 8-1 P9

Post by Jurjenz »

Gefeliciteerd! De voorbumper krijgt ook nog een mooi zwart kleurtje? Veel rijplezier! :D
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Nieuwe APK! 8-1 P9

Post by q01z »

gefeliciteerd! dan heb je echt heel goed werk verricht als de auto zo door de keuring komt :)
en hij ziet er echt super gaaf uit, alhoewel jij natuurlijk elke auto goed op de foto krijgt.. dus misschien is het bedrog ;)
Image

TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 588
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Nieuwe APK! 8-1 P9

Post by TvL »

Bedankt voor de felicitaties!
Jurjenz wrote:Gefeliciteerd! De voorbumper krijgt ook nog een mooi zwart kleurtje? Veel rijplezier! :D
De voorbumpert heeft al een mooi kleurtje, dofgrijs met witte vlekken haha. Nee, netjes is deze AX niet, en dat zal ze wat mij betreft ook niet worden :D
q01z wrote:gefeliciteerd! dan heb je echt heel goed werk verricht als de auto zo door de keuring komt :)
en hij ziet er echt super gaaf uit, alhoewel jij natuurlijk elke auto goed op de foto krijgt.. dus misschien is het bedrog ;)
Nogmaals, de meeste reparaties zijn door Bram91 verricht, ere wie ere toekomt :) Ook heeft m'n vader enorm veel geholpen bij het beunen. Thnx voor het compliment ook Marc, ik vind de AX er ook fantastisch uitzien!
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 346
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Nieuwe APK! 8-1 P9

Post by Fruit »

http://www.Citroën-forum.nl/forums/viewreply/1693217/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat Riwax spul schijnt wel goed te werken. Geen idee of het duur spul is ofzo hoor

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Nieuwe APK! 8-1 P9

Post by Laurent92 »

Gefeliciteer met de APK! Leuke velgen en grille trouwens, die oranje knipperlichten staan staan em ook goed 8)

Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 323
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Nieuwe APK! 8-1 P9

Post by Svaan »

Voor die vaal wordende bumper kun je ook eens een potje Polytrol proberen, te verkrijgen bij de betere botenzaken ;)

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Nieuwe APK! 8-1 P9

Post by Rio97 »

Gaaf man! Van harte gefeliciteerd!
Leuk he, als je het met zelf (en pa en Bram) sleutelen door de apk weet te halen.
En nu lekker gaan rijden.

Gewoon ander bumpertje scoren, wellicht de lokale sloop in de gaten houden.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 588
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Nieuwe APK! 8-1 P9

Post by TvL »

Dat sleutelen is inderdaad erg leuk, en ook nog eens leerzaam en goedkoop!

Thanks voor de reacties! Maar deze bumper blijft gewoon zoals die is, vind het wel best zo eigenlijk. Het is toch de moeite niet waard om deze AX van buiten netjes te maken, en dat hoeft van mij ook niet. Die berg gebruikssporen heeft juist weer z'n charme vind ik :)
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Nieuwe APK! 8-1 P9

Post by q01z »

goed gewerkt Bram! :D
Image

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Harmonie) Nieuwe APK! 8-1 P9

Post by gigawebs »

Inderdaad, lekker bezig!
ImageImageImage

Post Reply