AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Nu kan ik tenminste de hele geplande zomervakantie (3000+km) met 't raam open rijden. :)

Het was echt niet te harden afgelopen week, in de brandende zon in de file staan. Dakraam en klapruitjes wel open, maar dan nog.. :X
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Ceristimo »

Nou, de oplossing lijkt me vrij voor de hand liggend. Tijd voor een after-market Airco unit... :D
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Laurent »

Gewoon een 80A dynamo erop en de rest van de aircounit ook uit een AX trekken. 't Schijnt zo geleverd te zijn.
AX 1.1i Volcane Rood

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Euh, Saxo bedoel je? En die hadden gewoon een riem-aangedreven aircopomp, en die past niet in mijn geval, omdat daar al een inspuitpomp in de weg zit..

Een betere dynamo heb ik al.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Wheelnut »

Neem zo'n kast voor in huis!
In zo'n kleine ruimte als een AX-cabine zal het dan lekker freezy worden! :P
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Heh, of zo'n unit voor op een camper/caravan. :)

Anyway, vandaag een stom probleem ontdekt. Mijn nieuwe handremkabels (die bij m'n remklauwen horen) passen niet op de AX handrem. Oops!
Dus ik naar de sloop, alleen daar liggen alle auto's plat op hun buik (alle wielen zijn dr af).
Bij de dealer langsgeweest, de ene dealer wou me niet hebben zonder chassisnummer, prutsers. Bij m'n vaste dealer langsgeweest, alle onderdelen zijn NFP, daar heb ik dus niks aan, maar iig wel netjes geholpen. :)

Morgen ga ik terug naar de sloop met krik en assteunen enzo, en/of proberen om het ding gewoon in z'n geheel van boven los te schroeven. :) En dan morgenmiddag de as dr onder, en hopen dat dr bij de APK verder geen rare problemen naar boven komen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Laurent »

Succes ermee. Ben benieuwd!
AX 1.1i Volcane Rood

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Zo, dat ging behoorlijk smooth, slechts paar kleine probleempjes tegengekomen. :)

Eerst terug naar de sloop, krik en assteunen vergeten, desondanks de juiste handrem kunnen bemachtigen, ze hebben de auto netjes op z'n zijkant gezet met de vorkheftruck, en toen kon ik dr van onder ook bij. :) Ik kwam dr ook achter dat de saxo van voor tot achter een hitteschild heeft, en m'n vinger dr aan opengehaald. :(

Daarna naar de garage, op de brug gezet, en alles dr af gehaald om de oude as te verwijderen.

Toen gevochten met het interieur, ik kreeg 1 van de 3 torx schroefjes uit het omhulsel van de handrem niet los, en na een half uur kloten heb ik 't ding maar met grof geweld omhoog getrokken. :( (Daar moet binnenkort dus ff een nieuwe voor komen) Liep echt te zweten en vloeken, en 't lukte gewoon niet. Erg irritant. :(
Enige andere probleempje, de nieuwe handrem mist een "lipje" om de handrem-sensor in de drukken. Gelukkig geen APK afkeur.. :)

Even later zat de handrem dr in, en kon ik verder naar het volgende onderdeel, de nieuwe achteras. :)
Heb geprobeerd of ik de oude remleiding kon inkorten en felsen, maar dat lukte niet, dus heb vanaf de HRC naar de remdrukverdeler een nieuwe leiding getrokken.
De nieuwe achteras voorzien van de nieuwe leidingen die ik op maat had gemaakt, en een beugeltje en flexibele van de oude achteras overgezet.

Het bevestigen van de as onder de auto (zonder assteunen) was wel echt een kloteklus, die as is behoorlijk zwaar om tegen de auto te houden, en bouten die dr steeds uit vallen zijn ook errrg irritant.

Toen alles weer in elkaar gezet, met de nieuwe handremkabels enzo, en de boel ontlucht, beetje irritant, ontluchten zonder nippels, maar het is goed gelukt, pedaal voelt normaal aan.

Nu nog ff de roest van de schijf af remmen, hopelijk wordt ie weer mooi glimmend, en anders ff een ander setje scoren.
Ben in ieder geval van de trillende achterremmen af, en van het trekken in het stuur bij lastwisseling. :)

Ander probleempje gevonden, m'n nieuwe aandrijfas (nu 24k onder de auto) heeft 1 ashoes vol met droogtescheurtjes zitten, bijna door. :X Hopelij komt 't nog door de APK, dan kan ik om m'n gemak nieuwe ashoezen regelen.

Image
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Jurjenz »

En dan allemaal op één dag? :shock: :D Goed bezig geweest zeg ik dan!

Volgens mij heb ik nog wel een handrembehuizing liggen, geef maar een gil als je hem nodig hebt.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Uhu, uiteindelijk iets van 7 uur werk in totaal, plus een klein uurtje autorijden.

Graag, het heeft geen haast, maar wil tzt wel een nieuwe inderdaad. :) Keer op een meeting?

Morgen ff de Morettes terugvervangen naar de originele lampen voor de APK (en zodat ik rustig de nieuwe lampen kan inbouwen, met het correcte lichtbeeld, volgend jaar met Morettes naar de APK? :D)
De uitlaat een beetje naar beneden trekken (hij bonkte tegen de koets aan), en nog wat kleine dingetjes. Zouden ze APK doen op zaterdag? Anders maandag.

Oh, en hij schraapt bij hard over drempels raggen, en dat is nog met 165, niet 195 breed, dus moet ff zoeken waar 't nou weer tegenaan komt, die kleine wielkasten achter beginnen me echt te irriteren, enige minpuntje aan de auto.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Bossie »

Nope, op zaterdag wordt er geen APK gedaan, afmelden kan alleen op maandag t/m vrijdag.
Image Image Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Duidelijk. :) (Dan hebben de steekproef-mensen ook weekeinde)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

WTF, 2 nieuwe aandrijfashoezen (origineel, dealer) kosten meer dan een nieuwe aandrijfas.
En die universele aandrijfashoezen zien dr ook niet echt uit, maar vooruit dan maar.

Gelukkig zijn ze nog niet echt lek, alleen droogtescheurtjes. Moet eigenlijk ook niet kunnen na iets meer dan een jaar / 24k, maargoed.

Hmm. :/
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Image

Sweet!
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Jurjenz »

Nice! :D

Ik hoop morgen eenzelfde post te kunnen laten zien... :roll:
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Kleine dingetjes nog voordat het zover was:
- Een van de stuurkogels zat de moer een halve slag van los, speling dus. Aangedraaid, opgelost. Weird though, zat nog niet los toen ik de auto heb laten uitlijnen..
- Van m'n oude koplampen (die ik dr voor de APK ff in gezet had, ivm Engels lichtbeeld Morettes) zat bij 1 het glas los, beetje snelle montagekit en dat was ook opgelost.
- Een van m'n achterlichten deed 't blijkbaar niet. Bij thuiskomst wel, en daarna ook gewoon. Misschien slecht contact, ik denk dat ik weet waar, dus ik zet 't op de lijst.
- Roest op de achterste remschijven ff moeten opschuren, mijn eerdere schoonremmen was nog niet helemaal goed genoeg. Eh. :) Ze remden overigens prima op de rembank. :)
En een uurtje later kwam ik terug, en was 't goed. :)

------------------------------

Voor de rest, 2 nieuwe ashoezen besteld, die komen tzt wel aan en onder de auto. :)

En morgen ff verder klussen, was bezig om te voorkomen dat de nieuwe achterwielen aanlopen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Kijk wat ik op google maps gevonden heb:
http://bit.ly/1rzc8VY" onclick="window.open(this.href);return false;
M'n vorige AX bij m'n vorige huis.. De foto's zijn blijkbaar geupdated, en zo te zien aan de datum had ik 'm pas net. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Jurjenz »

Haha, tof! The memory lives on.. :)
Image

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Wheelnut »

Ik heb naar aanleiding van dit even gezocht bij mijn vorige woning (waar ik een jaar of zeven gewoond heb),
en daar stond gewoon mijn f*cking Audi nog voor de deur!

Lekker up-to-date zijn die foto's dan. Da's zeker vijf jaar geleden. Vóór mijn AX...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Staat ook een maand/jaar bovenin, September 2008 in jouw geval :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply