AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by q01z »

krijg je de morettes wel goed afgesteld op een lichtbeeld-bak? of staan ze op de gok?
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Lichtbeeld op de muur gezet en met een rolmaat de hoogte van de horizontale lijn versteld.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Laurent92 »

Mooi hoor met die morettes (Y)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Zeker, zeker, ben dr zelf ook blij mee. :)

Zo, dashbord dr uit gesloopt, kabelboom over het schutbord verwisseld voor een waar de CV/EL ramen aan kunnen. :)
Verder het dashbord zelf voorzien van wat nieuwe bedrading:
- Aansluiting buiten de kabelboom-stekker om voor de mistlampen voor (gezien de voorste verlichtingskabelboom die pin mist in de aangegoten stekker, dan maar buiten de stekker om los aansluiten, helaas. Voor de rest wel weggewerkt in beide kabelbomen. :))
- Truckhoorn 12V afgetapt van de zekeringkast (van de toeter-zekering) en via een Hella drukschakelaar naar onder het spatbord waar ik de compressor ga bevestigen.
- 12V en GND draden van de radio vervangen door dikker spul vanaf de zekeringkast/aardedraad
- oude speakerbedrading dr uit getrokken en de nieuwe speakerbedrading die dr al in zat netjes weggewerkt in de kabelboom.
- Geschakelde 12V en GND voor de dashcam opnieuw aangesloten / netjes weggewerkt in de kabelboom.
- 12v en GND voor de 2 extra meters naast de tellerbak. :)

En dan moet ik nog een keer een paar draadjes bij trekken voor de CV-motor van de achterklep, en 12v voor de kofferbakverlichting. [edit:] kofferbakverlichting gaat aan de 12v van de achterruitenwissermotor, thanks Haynes[/edit]

En dan daarna de kabelboom in de achterklep vervangen door een met CV en met de schakelaar voor de kofferbakverlichting, en aan de voorkant van de auto de truckhoorn, en de verstralers en breedstralers aansluiten. :)

Nu nog ff 2 dingetjes uitzoeken, welke pinnen van de ISOstekker van de radio waarvoor zijn done that, en waar ik dat kiekert-kastje van de CV ookalweer vast moet zitten met die 2 schroefjes. Iemand een idee? :)
Last edited by AlexanderB on SunApr06, 2014 11:16:32 AM, edited 2 times in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

mini_mouse
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: ThuMay21, 2009 10:05:27 PM
Location: Midden Limburg

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by mini_mouse »

Goed bezig :)

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Rock's »

Kiekert zit volgens mij aan de stuurpen (vlak bij je contactslot)
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

thanks, ik zal daar nog eens goed kijken. Hij zat in de vorige auto met 2 schroefjes vast, maar ik weet niet meer precies waar, ergens aan de stuurkolom inderdaad, anders past 't ook niet met de kabelboom. :) Ik ga nog ff goed aan de onderkant kijken..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Zo, dashbord zit dr weer in (heb de kiekertmodule maar ff los tussen de kabelboom gestoken, kon zo 123 niets vinden waar ie netjes vastgeschroefd kon worden)
alleen nou
- Werken m'n electrische ramen nogsteeds niet
- Werkt m'n voorgloei-lampje ook niet.

Waarschijnlijk moet de hele boel weer uit elkaar, de oude en de nieuwe kabelboom gefuseerd worden, en handmatig stroom afgetapt voor de ramen. Dat wordt *nog* een week niet autorijden. :/

On a more positive note, ik heb 'n setje lampen besteld voor m'n Morettes, dan hebben ze NL lichtbeeld, en kom ik ook weer door de APK.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

En soms heb je ineens een idee waarvan je denkt: dat ik dat niet eerder had.

Ik heb namelijk een bosch injectiepomp, injectoren, en de bijbehorende leidingen nodig om mijn lucas spul te vervangen (voor turbo-redenen), die zitten plug&play in een 106/saxo 1.5D *na* 1996. En daarvoor moet ik dus zo'n ding slopen.

OF.. niet! :) Ik koop een donor, swap mijn onderdelen met de onderdelen van de donor, en dan verkoop ik de donor weer(!) :D met een beetje mazzel voor hetzelfde bedrag, of zelfs met winst, als ik wat waarde kan toevoegen met het fixen van kleine gebreken en onderhoud enzo.
En dan blijf ik niet met een koets en een stapel onderden zitten.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by JPG-slalom-racing »

AlexanderB wrote:En soms heb je ineens een idee waarvan je denkt: dat ik dat niet eerder had.
heb ik heel de tijd... vemoeiend hoor...
:wink:

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Jurjenz »

Kijk! Dat zijn ideeën waar je enthousiast van wordt :D
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Nou nog een betaalbare 106/saxo vinden waar daadwerkelijk een bosch systeem inzit. :)

Ondertussen ook ff op ebay verkopers die de juiste pomp aanbieden een mailtje gedaan of ze toevallig ook de leidinkjes en injectoren dr bij hebben..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by JPG-slalom-racing »

lukraak enkele zoekertjes op 106 op saxo diesel

http://www.2dehands.be/auto-onderdelen- ... 76338.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.2dehands.be/auto-onderdelen- ... 20998.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.2dehands.be/auto-onderdelen- ... 20998.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.2dehands.be/auto-onderdelen- ... 41105.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.2dehands.be/auto-onderdelen- ... 14350.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.2dehands.be/auto-onderdelen- ... 52439.html" onclick="window.open(this.href);return false;

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Mmmm, engelse verkoper wil 200 pond hebben, das ~250 euro, daar koop ik hier de hele auto voor. :(
Een van de mensen uit die linkjes uit BE ook een mailtje gedaan, maar die reageert na eerste mailtje terug ook niet meer.

Ik hou MP binnen NL wel in de gaten voor 106'jes en Saxo's.

Ondertussen iets gedaan wat ik al lang niet gedaan heb, gewoon recreatief een rondje rijden, en ik mis het. :) Misschien dat ik dr vanavond nog eentje ga doen.

Link
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Zo, heb een setje bosch injectors en injectorleidingen gekocht, zal ze binnenkort ff laten nakijken en afstellen.
Verder besloten dat ga proberen de XUD bosch pomp pas te maken/proberen goed af te stellen, tenzij ik nog goedkoop een "TUD5B" Bosch pomp kan vinden.

Het grootste "probleem" (na het fisiek monteren van het ding), zal de afstelling zijn.
Er zijn letterlijk minstens 26 afstelmogelijkheden aan de pomp en injectors, die beinvloeden hoe het ding werkt op de motor, en veel hebben ook nog lekker invloed op elkaar. :shock:

Een paar liggen vast bij aanschaf van de onderdelen / zijn alleen aan te passen/af te stellen door andere onderdelen (van donorpompen of €€€ nieuw) aan te schaffen en te monteren (pompdiameter, camplate, een aantal springveertjes, allerlei optionele modules, drukregelaars, delivery valves, injector diameter en injector break pressure)

En dan zijn dr nog(-al) wat goedkope afstelmogelijkheden (weghalen of toevoegen van vulplaatjes, afstelschroeven (alles bij elkaar minstens een stuk of 15 verschillende instellingen.)

Ik twijfel tussen het ding vooraf op de testbank laten afstellen (welke parameters?!), of achteraf op de rollenbank (geen idee of dat echt uitmaakt), of dat ik alleen op de straat het ding ga afstellen door te testrijden. (Het vermogen goed krijgen is een stuk eenvoudiger dan lage toerentallen en lage belasting goed krijgen, zonder dingen als bokken op lage toerentallen.)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Argh, m'n achterklepslot is f*cked, ging eerst niet dicht, en nou niet meer open, de sleutel wil gewoon niet verder draaien. Hoog tijd om die CV er in te bouwen!
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Vandaag naar Hobbyhal070 geweest (in Den Haag dus).
Volgens mij zijn ze pas kort open want ben ze nog niet eerder tegengekomen in lijstjes met DHZ garages, maar het beviel goed, lage tarieven, geen wachtrij, lange openingstijden (dus ik kan wat vaker sleutelen, niet alleen tijdens kantooruren)

Anyway, olie + filter vervangen, mocht wel weer eens na 10k sinds de vorige oliewissel.
Verder thuis de luchtfilter vervangen (die was ook aardig smerig) en de ruitenwisser (de nieuwe streept een stuk minder).

Binnenkort ff terug naar de hobbyhal en m'n achteras en remmerij vervangen. :) en dan APK.

Verschil in kleur tussen de luchtfilters:
Image
Last edited by AlexanderB on FriMay23, 2014 10:02:08 PM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by gigawebs »

Goed bezig Alexander, altijd leuk om updates te lezen!
ImageImageImage

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Zeker, zeker :) sommige updates zijn een beetje saai, maar langzamerhand komen we dr wel.

Had ik al gemeld dat ik m'n injectoren en leidingen inmiddels binnen heb. Binnenkort die, en de bosch pomp die ik hier heb liggen laten afstellen, dan kan ik na de APK (in de zomervakantie) gaan inbouwen en afstellen.

Voor de rest begint de boodschappenlijst kort te worden:
- wat 16mm(?) slangen om m'n olie-naar-water koelblok aan m'n koelsysteem te koppelen.
- 4x remschijven, 8x remblokjes (om van trillende remmen af te komen)
- 4x nieuwe remleidingen om m'n schijvenas te kunnen monteren.. (HRC --> remdrukverdeler, en m'n nieuwe schijvenas heeft om eenofandere reden 2 doorgeknipte leidingen.)
- Wat bochtenwerk en flenzen om m'n uitlaat pas te maken met de turbo
- Olieaanvoerslang en olieafvoerslang, en een flens om een slangaansluiting op de carterpan te maken.
- turbo --> intercooler --> inlaatspruitstuk slangen.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Jurjenz »

Man die DHZ garage ziet er steriel uit! Zou een ziekenhuis jaloers op zijn.. :D
Image

Post Reply