Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by AlexanderB »

lijkt me een nette prijs :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Jep, mij ook. Nu nog even remblokjes bestellen. Neem aan dat dat bij een Type 1 wel standaard is, en dan volgende week met de remmerij bezig.

Als het mij niet lukt die remklauw gangbaar te krijgen heb ik een garage gevonden die het voor €65,- wil doen (remklauw gangbaar maken).
Dat vond ik nog een beetje meevallen, maarja: naar de garage brengen is zo'n principe kwestie... Ik wil het garagebezoek aan één ker per jaar limiteren (voor de APK, want die mag je helaas niet zelf doen :P).

Dus eerst zelf maar 'ns wat proberen. Met wat voor vet kan je die pinnen van de remklauw insmeren dat soepel loopt?

EDIT:
Remblokjes en montagesetje besteld. Als je kijkt bij het remblokkenoverzicht op Winparts dan staan er twee verschillende genoemd. Een set voor €29,- en een set voor €52,-. Ik heb die van €29,- besteld.

Image
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Remblokjes en montagesetje net bij Winparts gehaald. Wat een fantástisch weggetje is dat toch naar Winparts toe! Ik benijd al die AX-clubbers die bij de randstad wonen en 't moeten laten bezorgen écht niet :lol:

Met 80-90 KM/u in z'n 2 met loeiende motor door die bochtige weggetjes knallen als een volleerd rallyrijdert, terwijl de voorbandjes hier en daar net hun grip beginnen te verliezen...Wat joelt dat motortje dan ook fijn. Je hebt geen radio meer nodig. Héérlijk.
Ik rij altijd als een ouwe zak, maar met zulke lege weggetjes kan ik 't niet laten. Helaas nu wel weer de auto wassen, want die is nu meer zwart dan wit, maar enfin...:P

Ook gelijk even luchtfiltertje gehaald, die is inmiddels ook zo'n 30.000 kilometer oud schat ik, en nieuwe borgmoertjes voor de schijfremmen geregeld bij de Citroën dealert. Mocht ik voor gratis geld mee, dus da's weer fijn. Hopelijk is dat trillen bij 120KM/u dan eens eindelijk over als er weer borgmoertjes in zitten.

Morgen de achterbank maar weer terugplaatsen. Dan ziet het interieur er ook weer normaal uit. Vanavond de witte steelies ophalen. Volgende week de nieuwe blokjes en de remklauw gangbaar maken, en dan zijn we hopelijk voorlopig weer van 't geklus aan dit ouwe lijk af.

Nog op de To-Do: Uitlijnen. Want nu ik m'n banden heb omgewisseld wil Die-Andere af en toe wel naar links gaan sturen als ik m'n stuur los laat. Soms wel en soms niet trouwens, dus misschien gaat hij ook wel aan 't stuur trekken als de rechter klauw blijft hangen, maar je zou dan toch denken dat hij naar rechts moet sturen?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Net even de witte stalen velgen eronder gezet en een nieuw luchtfiltertje gemonteerd.

Die witte stalen velgen zijn wel leuk, maar ik ben nog niet volledig overtuigd. Maar ze zijn in elk geval 13", want het probleem met die GT-velgen is dat ze eigenlijk te groot zijn voor rechte wielkasten. Het gaat aanlopen als je mensen achterin hebt, en da's gewoon irritant. Ik wist trouwens niet precies hoe strak stalen velgen moeten dus heb ze op 150nm gezet.

't Is nu wel weer wennen dat mijn kilometerteller nu weer een kleine afwijking naar boven heeft, want met het 14" GT-spul klopte de teller exact op de GPS. :P

Helaas waren de borgmoertjes voor de schijfremmen te groot, en die pasten dus niet. Maandag maar weer 'ns langs de Citroën dealer en kijken of ze die borgmoertjes ook een slagje kleiner hebben.

("Hey Ceris, wat een mooie roestvrije dorpels!" Jup, cool huh? :lol: )

En de auto moet na het ritje van gisteren weer een keertje gewassen worden. Dussss...Vrijwilligers? Iemand? Vingers graag... :P

Image

Image

Image

Image
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Mastenhose »

De GT-velgjes zijn meer mijn smaak, maar als dit het aanlopen verhelpt kan ik me de keuze prima voorstellen...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Mja, ik vind de GT-velgen ook zeker niet lelijk. Dus die gaan ook nog lang niet weg. Maar dit witte staal vind ik toch ook echt niet gek staan.

Wat wel wennen is is dat mijn kilometerteller nu dus echt weer een dikke afwijking heeft. Eén inch maakt dus echt veel uit. Met het 14" GT klopt de kilometerteller exáct op de GPS tot aan ongeveer de 125 KM/u. Daarboven krijgt hij een lichte afwijking van 2 á 3 kilometer, dus 140 op mijn teller was 137 op de GPS.

Nu met 13" is 110 op mijn teller, 102 op de GPS, en om 110 echte kilometers te rijden heb ik zo'n 118 KM/u op de teller staan...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by AlexanderB »

150 is trouwens erg strak, alu hoort normaal op 100-110, staal op 110-120..

maargoed, 150 is waarschijnlijk nogsteeds minder dan waarmee die idiots bij de bandentoko t af en toe vastzetten met de luchttol.. :/ dan kan je echt met 2 voeten op je wringijzer gaan staan springen, met een kruissleutel langs de weg kan je t wel vergeten..

verder.. rijd om te wassen, je velgen zijn witter dan de rest! ;) misschien eens kijken of je zo'n setje kleine naafdopjes op de kop kan tikken, die zouden hier echt supergoed bij staan :D
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Holländer »

Hey,

de velgjes staan zeker goed onder je ax!

GT velgen zijn inderdaad ook niet slecht, maar uit praktische overwegingen toch deze maar houden ;-) of natuurlijk geen mensen meer meenemen op de achterbank, dan heb je ook geen problemen :)
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

AlexanderB wrote:150 is trouwens erg strak, alu hoort normaal op 100-110, staal op 110-120..

maargoed, 150 is waarschijnlijk nogsteeds minder dan waarmee die idiots bij de bandentoko t af en toe vastzetten met de luchttol.. :/ dan kan je echt met 2 voeten op je wringijzer gaan staan springen, met een kruissleutel langs de weg kan je t wel vergeten..

verder.. rijd om te wassen, je velgen zijn witter dan de rest! ;) misschien eens kijken of je zo'n setje kleine naafdopjes op de kop kan tikken, die zouden hier echt supergoed bij staan :D
Ja, zo'n luchtsleutel is voor losdraaien, niet voor vastzetten. Maar velgen zet je nogal snel te strak. Als je 't met de hand doet, dan draai ik altijd zo strak tot ik met de hand niet verder kan, en dan vervolgens ga ik er nog even op staan en trap 'm nog een paar centimeter door. Maar dat is dus ook (veel) te strak, want ik krijg m'n velgen altijd met moeite los. Dus vanaf nu doe ik dat maar met de momentsleutel. Ik zal ze morgen even natrekken op 120nm dan :).

Mijn auto is overigens niet wit, maar een hele lichtbeige/zacht vergeelde kleur. Valt heel erg op als er een écht witte auto naast geparkeerd staat of als 't heeft gesneeuwd. Dan lijkt het wit echt een piskleur. Met name de rechterzijkant wijkt qua kleur wat af. Heeft 'ie vroeger vaak mee in de zon gestaan denk ik. Dat mijn motorkap en zijschermen op de foto's íetsje witter lijken dan de rest is geen afwijking op de foto: dat is écht zo.

Tja, en naafdopjes. Die wil ik inderdaad wel, maarja: waar haal je die vandaan? Zal maandag de Franse sloop nog 'ns even bellen.

Maareh, de emmer en spons staan klaar, dus als je je geroepen voelt dan moeten we maar even een datum afspreken. :lol: Ze heeft vier weken geleden haar jaarlijkse wasbeurt gehad, dus voorlopig doe ik er niks meer aan. :roll:
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Bossie »

Zelfs 120 Nm is veel te strak. Volgens deze lijst is 90 Nm het aanbevolen aanhaalkoppel: http://www.gbshop.nl/content/informatie ... llijst.htm
Image Image Image

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Henk Bats »

Bossie wrote:Zelfs 120 Nm is veel te strak. Volgens deze lijst is 90 Nm het aanbevolen aanhaalkoppel: http://www.gbshop.nl/content/informatie ... llijst.htm
Het is onbegrijpelijk dat er nog steeds verwarring is op dit forum over aanhaal momenten van wielbouten :wall

Er is al vele malen geschreven dat het 90Nm moet zijn.

@Ceristimo, de GT lichtmetalen 14" velgen moeten zonder aanlopen onder de Plaisir passen zonder aanlopen als tenminste aan de volende voorwaarden is voldaan:

- banden maat 155 x 70 is
- en de velgen 5 J zijn en geen 5,5 J zijn.

Als de velgen per ongeluk 5,5 J zijn heb ik mogelijk interesse voor mijn GT.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Mastenhose »

Henk Bats wrote:@Ceristimo, de GT lichtmetalen 14" velgen moeten zonder aanlopen onder de Plaisir passen zonder aanlopen als tenminste aan de volende voorwaarden is voldaan:

- banden maat 155 x 70 is
- en de velgen 5 J zijn en geen 5,5 J zijn.

Als de velgen per ongeluk 5,5 J zijn heb ik mogelijk interesse voor mijn GT.

Groetjes, Henk
Henk, 155/70/13 is de standaard bandenmaat, met 14" zul je dus aan 155/60/14 of 155/65/14 moeten gaan denken (weet niet of deze maat überhaupt bestaat btw) om de tellerafwijking zo min mogelijk te laten
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Volgens mij zit er 155/65 onder. Dat moet ik even controleren. Ik heb nog niet zo lang geleden achter een nieuwe band laten monteren, en ik weet nog dat het bestellen van de juiste bandenmaat lastig was. 't Is zo'n rare maat die men meestal niet op voorraad heeft.

De velgen doe ik voorlopig niet weg, trouwens. Wil er nog geen afscheid van doen, want ik weet nog niet of ik deze steelies definitief aanhoud. Ik vind de GT-velgen namelijk mooier. Mochten ze wel in de verkoop gaan, dan gaan ze niet voor een appel en een ei weg, omdat er drie zeer goede banden (5/5.5mm) en één nieuwe (8mm) band omheen zit.

Dat het officieel niet aan zou moeten lopen kan kloppen: mijn AX is van achteren zo slap als elastiek, dus volgens mij wordt het tijd voor andere dempers. Hij staat in ruststand ook een klein beetje naar achteren. Gelukkig heb ik nog een setje achterdempers liggen, maar ik heb nog geen zin gehad die eronder te gooien.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Ceristimo wrote:En de auto moet na het ritje van gisteren weer een keertje gewassen worden. Dussss...Vrijwilligers? Iemand? Vingers graag... :P
Als je een keer in de buurt bent, ben je van harte welkom!
Krijgt de AX zelfs een wax behandeling :)

(Nostalgie... alweer lang geleden dat hier een witte plaisir voor de deur stond... snif)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Henk Bats »

Mastenhose wrote:...Henk, 155/70/13 is de standaard bandenmaat, met 14" zul je dus aan 155/60/14 of 155/65/14 moeten gaan denken (weet niet of deze maat überhaupt bestaat btw) om de tellerafwijking zo min mogelijk te laten
Je hebt gelijk Marco ik bedoelde ook een hoogte van 65% in plaats van de door mij geschreven 70 :oops:

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re:

Post by Ceristimo »

Rio97 wrote:
Ceristimo wrote:En de auto moet na het ritje van gisteren weer een keertje gewassen worden. Dussss...Vrijwilligers? Iemand? Vingers graag... :P
Als je een keer in de buurt bent, ben je van harte welkom!
Krijgt de AX zelfs een wax behandeling :)

(Nostalgie... alweer lang geleden dat hier een witte plaisir voor de deur stond... snif)
Kijk aan. Da's goed om te weten. Als ik ooit in Delft ben... :lol:

Over een paar maandjes moet ik van Die-Andere af trouwens, dus als je weer een witte Plaisir voor de deur wilt... :wink:
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Nou, mijn nieuwe ashoes die ik er een paar week terug om heb gezet is al z'n vet inmiddels ook verloren. Tiewraps zitten er strak om, kan geen gat ontdekken...Snapperniksvan. Voel er weinig voor om er nu wéér een nieuwe hoes om te zetten... Ugh :(
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Ik had vandaag al weinig zin om te klussen, maar dacht toch even de remblokjes te vervangen 'omdat het moet'. Nouja, met de Franse slag geprobeerd die pinnen voor de remblokken los te krijgen; die zaten vast. Heb het overigens ook na vijf minuten opgegeven, want ik had er bijzonder weinig zin aan.
En hoe komt dat dan, dat ik 't klussen niet zag zitten? Nou, omdat ik ook even de NIEUWE aandrijfashoes milimeter voor milimeter heb geïnspecteerd, en verdomd hoor: er zit een minutieus scheurtje ter grootte van een halve speldenknop in het midden van de hoes. Dat ik dat zelf bij de montage gedaan zou hebben zou kunnen, maar lijkt me sterk omdat de ashoes de eerste paar weken na montage wél droog was.
Aarrrgghh! Kan dat hele gezeik van de as eruit en een nieuwe hoes monteren dus wéér opnieuw beginnen.

En met het komende weer en geen echte klusplek zie ik dat niet zitten, maarja: mijn vriendin komt 22 december weer hier en die wil graag van hot naar her om weer wat van Europa mee te krijgen. Dus 't moet allemaal vóór die tijd gefixed zijn, zeg maar...

Blegh.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Holländer »

Dat is de ellende van auto's. Je denkt dat je klaar bent, en dan kan het óf opnieuw, óf er gaat iets anders stuk...

maar het mooie er aan is: als je dan een keer klaar bent, kun je ook vol trots en met een volle(re) portemonnee rondrijden dan dat je 't bij de garage had laten doen!

maar kan je de ashoes niet gewoon plakken voor zo'n klein gaatje? heb ik ook wel eens gedaan (goed ontvetten is wel belangrijk) met een goede secondelijm is het best te doen, zeker met zo'n miniscuul klein gaatje!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

"Hi,
These bootkits only split due to incorrect fitting. When securing the boot this must be done with the cv joint in the locked position (as if the steering is on full lock), securing the large clamp and then expelling the air through the smaller end of the boot before fitting the small clamp. The most common error made by mechanics is that the boot is fitted without the joint in the locked position which then results in inadequate slack in the boot to allow for turning to freely occur. We will send you a replacement boot, please ensure the above directions are followed during fitting.
Regards,
J&R "


Tja, bij montage had ik de as inderdaad recht staan...Dat schijnt dus niet goed te zijn. 'k Heb nergens gelezen dat de as in gestuurde positie moet staan bij montage. Nouja, laat dat een tip zijn voor anderen.
Last edited by Ceristimo on TueNov29, 2011 2:54:37 PM, edited 2 times in total.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Post Reply