Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Nieuwsgierigheid hier is in ieder geval gewekt! Ben benieuwd! :)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Kijk Joost, jullie hebben inmiddels bijna allemaal 3 AX'en in bezit en Rocks een stuk of 20....

Ik denk gewoon een beetje groter en hoef in Nieuwegein nooit naar m'n auto te zoeken :wink: .


Heb er overigens geen foto's van, het is gewoon de lelijkste CX die je je voor kunt stellen voor een lage prijs... :D
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Uit een welingelicht geruchten-circuit vernomen dat Grietje's (niet Romy) nieuwe C1 inmiddels in nederland aangekomen is en ter belettering in Nijmegen staat. Dat kan dus echt niet lang meer duren.

Vrijdag D-Day, hele gezin in Witje takelen en dan op naar het gehucht Niebert nabij Leek in de provincie Groningen.
Daar "Frummel", "Flodder" of wat haar naam ook gaat zijn (Frummel klinkt wel goed eigenlijk...) ophalen en op naam zetten en daarna een middagje Nienoord avec les enfants. Zien verder wel hoe we de dag afsluiten.

Weet iemand een relaxed eetcafe in de gemeente Marum of omstreken?

Zie enorm op tegen de ruim 2 uur durende rit huiswaarts..., geen idee of het hok betrouwbaar genoeg is.
En dan de taak het beestje te moeten voorstellen aan de beulen van Renard die haar ongetwijfeld zullen afkraken en mij voor gek verklaren nadat ze me hartstochtelijk uitgelachen te hebben... en dan moeten ze er nog een APK aan verlenen ook.
Hopelijk zit er tóch ergens een Citrofiel in Peter van Garage Minimania, kan de support wel gebruiken.


Te koop: "Nigel" AX GT'ingewikkeld, "Elsje" CX 25 GTi Automatic en "Witje" CX RD Break (the Rainbow Warrior.... een stijl-icoon).
You win some, you lose some.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

grote veranderingen, hoop dat de verkopen vlot verlopen. En dat Renard er nog heil in ziet.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

En jij verwacht dat wij het nog een beetje bij kunnen houden zo?

P. :)

heel veel succes met de verkopen enz.
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

PeterM wrote:En jij verwacht dat wij het nog een beetje bij kunnen houden zo?
Valt wel mee toch?
Is hooguit 1 verandering per week...

Dit zat er allemaal al een tijdje aan te komen.
Wat de uitkomst precies ging/gaat zijn is/was alleen moeilijk te voorspellen.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Wat een dag om in Groningen een auto te gaan halen...

Hier om 10 uur 's ochtends vertrokken en pas om 19:00 weer terug...
Half nederland moest natuurlijk weer gelijktijdig in de auto springen omdat ze trouw elk jaar in de vakantiefile willen staan... en dan was het ook nog &%$-weer.
Dat van die vakantie gangers begrijp ik niet, heb ik nooit begrepen en zal ik nooit begrijpen. Waarom moeten we allemaal persé de eerste mogelijke seconde weg? Op weg naar Groningen zagen we files richting zuiden bij Ewijk, Valburg, Arnhem-Noord, Zwolle én Meppel en dat allemaal voor 12:00!
Blij dat wij niet op vakantie gaan...

Hoe dan ook, vandaag de CX opgehaald.
Geen problemen met de auto, behalve dat de remlichten het niet doen ( :? ), een relaxed ritje naar huis gehad met een enorme omweg vanwege genoemd vakantieverkeer.
We reden terug via Joure, Lelystad, Nijkerk-Barneveld, Ede, Wageningen (pontje over) richting Tiel en dan via de Willem-Alexanderbrug het Land van Maas & Waal in naar Wijchen. Alles om de ca. 50km file tussen Zwolle en Oss te omzeilen.
Achterveerbollen zijn volgens mij geheel verrot en veert de auto rechtstreeks op de olie inplaats van CO, da's niet comfy over drempels.
We zijn er erg blij mee en ga me met plezier voor gek laten verklaren bij Renard :) .
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

2Black wrote:Wat een dag om in Groningen een auto te gaan halen...

Hier om 10 uur 's ochtends vertrokken en pas om 19:00 weer terug...
Half nederland moest natuurlijk weer gelijktijdig in de auto springen omdat ze trouw elk jaar in de vakantiefile willen staan... en dan was het ook nog &%$-weer.
Dat van die vakantie gangers begrijp ik niet, heb ik nooit begrepen en zal ik nooit begrijpen. Waarom moeten we allemaal persé de eerste mogelijke seconde weg? Op weg naar Groningen zagen we files richting zuiden bij Ewijk, Valburg, Arnhem-Noord, Zwolle én Meppel en dat allemaal voor 12:00!
Blij dat wij niet op vakantie gaan...

Hoe dan ook, vandaag de CX opgehaald.
Geen problemen met de auto, behalve dat de remlichten het niet doen ( :? ), een relaxed ritje naar huis gehad met een enorme omweg vanwege genoemd vakantieverkeer.
We reden terug via Joure, Lelystad, Nijkerk-Barneveld, Ede, Wageningen (pontje over) richting Tiel en dan via de Willem-Alexanderbrug het Land van Maas & Waal in naar Wijchen. Alles om de ca. 50km file tussen Zwolle en Oss te omzeilen.
Achterveerbollen zijn volgens mij geheel verrot en veert de auto rechtstreeks op de olie inplaats van CO, da's niet comfy over drempels.
We zijn er erg blij mee en ga me met plezier voor gek laten verklaren bij Renard :) .
Mooi verhaal!!! Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst!
Mis nog 1 ding: FOTO'S!!! :D
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Heb vanavond een paar plaatjes van het lelijke eendje gamaakt maar was even vergeten dat ik mijn card-reader niet hier thuis had liggen.

Zal dus nog even op zich laten wachten.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Vanmorgen op pad naar Renard om de "groene platen" terug te brengen én hopelijk iets aan de niet werkende remverlichting te kunnen doen.

Op zoek naar een remschakelaar maar de ene die ik vond bleek ook kapot en de andere (uit een '79er CX) bleek een andere schroefdiameter te hebben.
Dat werd uiteindelijk uitboren van de houder voor de remschakelaar en de wetenschap dat er in een CX kennelijk een 2CV schakelaar kan zitten.
De '79er CX had namelijk dezelfde als die in het "Piece d'Origine" zakje op zolder, voor een Eend.
Hebben nu dus werkende remlichten!

Auto ook nog op de brug gehad en.... inderdaad een geheel roestvrije onderkant!!!! Jippie :D :) 8)
Dat laatste was een enorme 'moral-booster' na het obligate hoongelach van Nard ("Wat heb je nu weer gekocht!")
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

En weer een stapje verder...

morgenochtend even bij Noy Autogas langsrijden om de mogelijkheden voor LPG in de Familiale te bespreken.
Gelukkig zijn er nog van die bedrijfjes waar de baas je te woord staat en waar je zonder ingewikkeld gedoe zomaar langs kunt wippen.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

En natuurlijk het typische geval van... OEPS!

Vanmiddag bleek het even mogelijk om René van Renard Automobiles onder het nieuwe gezinslid door te laten lopen voor een APK/onderhouds inschatting.
Ik was daar om "speciale" bougies te bestellen die werden aangeraden door Noy LPG, dit i.v.m. de andere verbranding van LPG. Renard heeft zo'n NGK boekje met daarin allerhande handige info.

Dat werd schrikken... :? :(
  • bovenste en onderste fusee RV
    stuurkogelhoes RV
    binnenste en buitenste aandrijfashoes RV
    veercilinder LV
    onderste fusee LV
    beide draagarmen + lagers achter
    achterremmen nauwelijks werkend (revisie?)
    2 LHM leidingen achter
    brandstofslang achter
    bestuurdersstoel los
    beschadigde gordels achterste bank
En dat waren nog maar de APK punten die mij onbekend waren.
Daarnaast nog veerbollen rondom controleren/vullen/vervangen, hydraulische vloestof, motorsteun bovenzijde, wellicht een keerring.
Snelheidsmeter/kilometerteller doet het niet, raammechanieken voor zijn niet goed en nog wat kleine dingetjes.

Ik hield natuurlijk rekening met het ergste maar blij word je er niet van.
Totale geschatte kosten: €1800

Voor diegenen die overwegen ooit een CX aan te schaffen...
Zet'm altijd eerst op de brug en laat'm nakijken door een (strenge) APK-keurmeester! Want zaken als fusees en draagarm(lagers) merk je bij een CX proefrit niets van. Alles wordt weggefilterd door de (heerlijke) vering.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Auw!!! :(
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

dat blijft de gok met een nieuwe aanschaf wel effe slikken of zat het mee in het budget :wink:
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Joost wrote:dat blijft de gok met een nieuwe aanschaf wel effe slikken of zat het mee in het budget :wink:
Nee, in deze extreme mate zat het niet in het budget :( .

Dingen zoals die draagarmen achter kun je gewoon niet achter komen, en een APK keurmeester die nog nooit een CX voorwielophanging heeft gezien zal waarschijnlijk ook niet al het fusee-leed zo precies achterhalen als René dat doet.
Uiteindelijk moeten dit soort dingen toch altijd wel een keer langskomen en ach... nu is het in 1 keer allemaal goed.

Achteraf hadden we misschien wel naar de NOS-Familiale moeten gaan kijken, daarbij waren echter de toekomstige laswerk-kosten de grote vraag.
Of je nu €2000 kwijt bent aan technische delen of aan laswerk maakt uiteindelijk weinig uit.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Auto klaar voor LPG inbouw.
Heb er de andere bougies ingezet vanavond, gelukkig deed ze het daarna nog gewoon.

Bij het doorspeuren van het NGK boekje (want Noy adviseerde NGK) om te zien welk type er standaard in een CX 20 zou kunnen zitten bedacht ik mij dat de motor waar het over gaat eigenlijk van Renault afkomstig is.
Ik bladerde dus door richting de pagina waar de bougies voor de Renault Espace worden genoemd en zag daar dat de latere Espace's (2.0 injectie) een andere bougie gebruikten en dat die precies voldeed aan wat Noy adviseerde.
Zit nu dus de NGK BRP7ES in inplaats van de BRP6ES.

Morgenochtend (straks, donderdag ochtend) auto wegbrengen.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Ik weet het, het is al wat laat in de nacht...

Heb zojuist een e-mail verstuurd om alvast mijn lidmaatschap van de CX-Club voor het komende jaar op te zeggen.
Stom gedoe daar.
Je betaald bijna €50 per jaar voor een onregelmatig verschijnend blad (vorig jaar slechts 5 meen ik) met weinig inhoud en met moeite 2 toerritten waar je vaak ook nog extra geld aan kwijt bent. Daarnaast 2 "technisch evenementen" waar je natuurlijk niets aan hebt als je een perfect rijdende CX bezit.

Vergaderen kunnen ze wel, op kosten van de club naar ik aanneem, maar vaker dan eens in de 2 maanden een zin op de website zetten niet.
Zelfs de evenementenkalender voor dit jaar is op de website nog steeds blanco...., en ze hebben toch echt een internetcommissie.

Ik ben er helemaal klaar mee.


Het is per heden AX-Club all the way!
Hier gebeurd per dag meer dan bij de CX-Club in een half jaar. En dat allemaal voor NOPPES!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

2Black wrote:Het is per heden AX-Club all the way!
Hier gebeurd per dag meer dan bij de CX-Club in een half jaar. En dat allemaal voor NOPPES!
Dat zal mede te danken zijn aan de laagdrempeligheid van deze club inderdaad. Niks moet alles mag, tot op zekere hoogte uiteraard maar die hoogte ligt gelukkig op een normale grens waardoor er geen echte regels zijn maar wat iedereen zelf al kan verzinnen...

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Hier wordt gewoon niet zo gezeurd en dat soort zaken Michel.
Bij sommige Clubs doen ze er 6 maanden over om te bedenken of ze überhaupt willen gaan vergaderen en dan gaan ze na die beslissing vergaderen over wáár ze dan gaan vergaderen.
Dat is ongeveer hoe naar het schijnt de CX-Club werkt.


De AX-Club is de meest efficiënt werkende club van de wereld lijkt het soms.
Als er hier op woensdag iemand een kampeerweekend verzint dan ís er gewoon een kampeerweekend.
Het mag dan wat rommeliger zijn maar het is er wel én het is gezellig!

(hoewel het leuk zou zijn als jij, Michel - als Club én AX archivaris -, 2 maandelijks een AX-wetenswaardigheden nieuwsbrief in PDF formaat of Full-Colour-Print zou rondsturen...)
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

2Black wrote:(hoewel het leuk zou zijn als jij, Michel - als Club én AX archivaris -, 2 maandelijks een AX-wetenswaardigheden nieuwsbrief in PDF formaat of Full-Colour-Print zou rondsturen...)
nadeel aan dat soort dingen is dat het geld kost om zoiets te laten printen... en rondsturen kan wel maar heb is dan nergens meer vast gelegd...

Daarom probeer ik samen met Romy een WIKI (denk aan Wikipedia) op te zetten waarin alles wordt vastgelegd al wil het nog niet helemaal van de grond komen vanwege tijdgebrek...

Post Reply